Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingin vuokrahinnat karkasivat käsistä!

Vierailija
23.11.2014 |

35 neliön yksiöistä pyydetään jo 1100 euroa vuokrahintaa! Esimerkiksi VVOlla tällaisia asuntoja kaksi parhaillaan. Täysin järjettömiä hintoja jo! Sato myös nostanut vuokria vuosi vuoden perään.

Pitäisi saada valtiovallan toimesta asetettua jo säätelyä vuokranhinnoille Helsingissä. Tämä vuokrahintojen nostaminen on ollut mahdollista vain sen takia, että fatta maksaa niin monille osan vuokrasta. Eli veronmaksajille tämä loppupeleissä tulee kalliiksi. Itse oman vuokransa maksavat eivät tuollaisia hintoja asumisesta ole valmiita maksamaan.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 15:19"]

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 15:12"]

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 15:03"]

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 14:52"]

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 14:26"]

Helsingissä on ihan helvetin kallista. Yksin tulee todella kalliiksi maksaa vuokraa yksiöstä, kaksiossa pitäisi asua poikaystävän kanssa. Kolmiossa voi asua kaverin kanssa, mutta vuokra alkaa olemaan kaksi kertaa yksiön vuokra eli ihan yhtä kalliiksi tulee. Espoossa ei ole sen halvempaa. Naurettavaa. Opinto- ja asumistuella ei makseta vuokria, ja tienata saa vain tietyn määrän ennen kuin tuet pitää palauttaa. Milläs ostetaan ruokaa, kun kaikki rahat menee vuokraan.... Opiskelupaikka täällä eli hirveän kauas ei voi mennä halvemman asumisen perässä.

[/quote]

Oletko hakenut soluasuntoa?

[/quote]

En halua asua solussa. Lisäksi olen helsingistä kotoisin joten olen kaikissa opiskelija-asunnoissa jonon päässä.

[/quote]

Ymmärrän, mutta itse pääsin pari vuotta solussa kituuttamalla muuttamaan sitten todella edulliseen perhekaksioon. Sekin oli kyllä niin huonomaineisella alueella, että moni varmaan ilmoittaisi, ettei voi asua siellä. Mutta jos kokeilee mennä sinne omien mukavuusrajojen ulkopuolelle, saattaa yllättyä. Itselläni oli tietysti se onni, että ulkopaikkakuntalaisena sain ensimmäisen soluasunnon aika helposti. En tiedä millainen tilanne on alkujaan helsinkiläisillä, mutta teillä on sitten usein perheen, suvun ja kaverien turvaverkot, jos tilanne menee oikein huonoksi.

[/quote]

Joo turvaverkko on periaatteessa, mutta ei mulla vanhemmat maksa vuokraa tai etsi asuntoa. Tietenkään kadulle en joudu. Kaverille tarjottiin kanssa halpaa kaksiota, sitten selvisi, että asunto on Korsossa. Aika nopeasti sanoi ei kiitos. Kallistahan täällä on, mutta tiedän, että on oma valintani pysyä hyvämaineisilla alueilla. Silti saa sanoa, että vuokrat on sairaan korkeita, vaikka itse tänne päättää jäädä.

[/quote]

Minua kiinnostaisi, kuinka iso osa tästä "kaikille ei riitä edullisia opiskelija-asuntoja" -valituksesta johtuu siitä, että ei esimerkiksi olla valmiita asumaan ensin solussa, vaan heti pitäisi päästä yksiöön tai kaksioon ja vielä hyvälle alueelle. Minä olen ajatellut, että aloitan sieltä pohjalta ja siirryn pikkuhiljaa parempaan, ja niin on onneksi käynytkin. Ei minullekaan ollut mikään helppo juttu asua solussa ujona ja koko ikäni omakotitalossa asuneena, mutta jotenkin se vain onnistui. Tämä marmatus ei nyt ollut mitenkään erityisesti osoitettu tuon edellisen viestin kirjoittajalle. Sehän on vain hyvä juttu, jos pystyt asumaan siellä missä haluat, ja totta on, että vuokrat ovat korkeita.

Vierailija
42/52 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrien sääntely on kyllä mennyttä aikaa, eikä siihen ole syytä palata. Syyttävä sormi osoittaa päättäjien suuntaan, jotka eivät tuota riittävästi tonttitarjontaa rakentamisen piiriin pääkaupunkiseudulla. Tarvitaan maiden pakkolunastamista, että asuntojen alitarjontatilanne saadaan korjattua pääkaupunkiseudulla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 15:32"]En kanssa usko. Kaveri löysi Helsingistä 900 Eurolla noin 50m2 kaksion keskustasta. Siistikuntoinen, ei priima. Oli aivan onnesta soikeana ja hehkutti, kuinka hyvä löytö oli ja tuuri, kun sai sen...[/quote]

Jep. Asuin aiemmin 750 euron keskustayksiössä, mutta se oli ihan pommikunnossa (pinttynyt muovimatto, ei liesituuletinta, eka kerros maantasalla, seinissä omituinen feikkipuupaneeli, 60-luvun keittiö ja muuten kunto suoraan 20-luvulta). Tietty jos tuonne olisi parketin laittanut, niin voisi olla tuon provon kaverin kämppä. :D

(Tästä on viisi vuotta aikaa, ehkä vuokraemäntä tosiaan laittoi parketin ja pyytää siitä nyt 850 e? Toisaalta, kyllä siihenkin joku boheemi löytyisi...)

Vierailija
44/52 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
45/52 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 15:33"]

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 15:19"]

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 15:12"]

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 15:03"]

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 14:52"]

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 14:26"]

Helsingissä on ihan helvetin kallista. Yksin tulee todella kalliiksi maksaa vuokraa yksiöstä, kaksiossa pitäisi asua poikaystävän kanssa. Kolmiossa voi asua kaverin kanssa, mutta vuokra alkaa olemaan kaksi kertaa yksiön vuokra eli ihan yhtä kalliiksi tulee. Espoossa ei ole sen halvempaa. Naurettavaa. Opinto- ja asumistuella ei makseta vuokria, ja tienata saa vain tietyn määrän ennen kuin tuet pitää palauttaa. Milläs ostetaan ruokaa, kun kaikki rahat menee vuokraan.... Opiskelupaikka täällä eli hirveän kauas ei voi mennä halvemman asumisen perässä.

[/quote]

Oletko hakenut soluasuntoa?

[/quote]

En halua asua solussa. Lisäksi olen helsingistä kotoisin joten olen kaikissa opiskelija-asunnoissa jonon päässä.

[/quote]

Ymmärrän, mutta itse pääsin pari vuotta solussa kituuttamalla muuttamaan sitten todella edulliseen perhekaksioon. Sekin oli kyllä niin huonomaineisella alueella, että moni varmaan ilmoittaisi, ettei voi asua siellä. Mutta jos kokeilee mennä sinne omien mukavuusrajojen ulkopuolelle, saattaa yllättyä. Itselläni oli tietysti se onni, että ulkopaikkakuntalaisena sain ensimmäisen soluasunnon aika helposti. En tiedä millainen tilanne on alkujaan helsinkiläisillä, mutta teillä on sitten usein perheen, suvun ja kaverien turvaverkot, jos tilanne menee oikein huonoksi.

[/quote]

Joo turvaverkko on periaatteessa, mutta ei mulla vanhemmat maksa vuokraa tai etsi asuntoa. Tietenkään kadulle en joudu. Kaverille tarjottiin kanssa halpaa kaksiota, sitten selvisi, että asunto on Korsossa. Aika nopeasti sanoi ei kiitos. Kallistahan täällä on, mutta tiedän, että on oma valintani pysyä hyvämaineisilla alueilla. Silti saa sanoa, että vuokrat on sairaan korkeita, vaikka itse tänne päättää jäädä.

[/quote]

Minua kiinnostaisi, kuinka iso osa tästä "kaikille ei riitä edullisia opiskelija-asuntoja" -valituksesta johtuu siitä, että ei esimerkiksi olla valmiita asumaan ensin solussa, vaan heti pitäisi päästä yksiöön tai kaksioon ja vielä hyvälle alueelle. Minä olen ajatellut, että aloitan sieltä pohjalta ja siirryn pikkuhiljaa parempaan, ja niin on onneksi käynytkin. Ei minullekaan ollut mikään helppo juttu asua solussa ujona ja koko ikäni omakotitalossa asuneena, mutta jotenkin se vain onnistui. Tämä marmatus ei nyt ollut mitenkään erityisesti osoitettu tuon edellisen viestin kirjoittajalle. Sehän on vain hyvä juttu, jos pystyt asumaan siellä missä haluat, ja totta on, että vuokrat ovat korkeita.

[/quote]

Oman lähipiirini perusteella voisin arvioida, että aika iso osa. Kuten tossa ylempänä sanoinkin, itseäni voin syyttää, kun en halua soluun tai Korsoon, mutta mä oon valintani tehnyt.

Vierailija
46/52 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme Helsingissä 4h+k 88m2 asunnossa, noin 7km  keskustasta. Vuokra 1101€. Vuokranantaja ei ole kaupunki, ei vakuutusyhtiö, ei yksityinen, ei srk, ei yleishyödyllinen yhteisö.

Vierailija
47/52 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkinlaisia soluasuntoja esim. opiskelijoille ja muille asumistuen saajille ja muihin ei sitten asumistukia maksettaisikaan. On väärin käyttää muiden rahoja toisten elättämiseen enempää kuin minimitoimeentulon verran.

Vierailija
48/52 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydämellinen kiitos kaikille tähän ketjuun osallistuneille uskon palauttamisesta! Varmaan se vuokralainen vielä löytyy (2 h +kk).

Vierailija
49/52 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 15:45"]

Me asumme Helsingissä 4h+k 88m2 asunnossa, noin 7km  keskustasta. Vuokra 1101€. Vuokranantaja ei ole kaupunki, ei vakuutusyhtiö, ei yksityinen, ei srk, ei yleishyödyllinen yhteisö.

[/quote]

vaan pankki? Ja vuokra-aika n 25v?

Vierailija
50/52 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
51/52 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 15:33"]

[/quote]

Kyllä ne solutkin kokoajan vuokralla on ja jonoa HOASilla on silti erityisesti alkusyksystä.

Mä en olisi voinut soluun muuttaa, kun mulla on lemmikkikissa, enkä ollut valmis lemmikistäni luopumaan. Kukaan kaveri/sukulainen ei olisi voinut sitä ottaa pidemmäksi aikaa eli joko olisi pitänyt etsiä uusi koti (ei aikuiselle maatiaiskissalle helppo juttu) tai lopettaa kissa. Siispä kärvistelin sitten yksityisillä vuokramarkkinoilla opintojen ajan. Onneksi sain "edullisen" (vain 600e) yksiön opinnot aloittaessani, jossa vuokranantaja antoi mun asua ilman vuokrankorotuksia koko opiskelujen ajan. Tuuri kävi.

Vierailija
52/52 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 13:35"]

Tuttavani yrittänyt vuokrata omistamaansa 2 h + kk Helsingin keskustasta 850 euroa/kk, mutta vuokralaista ei vaan löydy. Pari luottotiedotonta on kysellyt, mutta varteenotettavia vuokralaisia ei ole näkynyt. Asunnon kunto OK, parkettia sun muuta löytyy. En usko, että Helsingissä on vuokra-asunnoista pulaa.

[/quote]Maksoin samanverran vvo:lle 3h+keittiöstä kolme vuotta sitten Helsingissä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän