Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka perheessänne syö jämäruoat?

Vierailija
23.11.2014 |

Jos joskus käy niin, että ruokaa jää aivan rippunen, ei siis kokonaista annosta. Kuka teidän perheessä syö ne jämät? Vai heitetäänkö roskiin?

Lähipiirissäni ja työpaikallani näyttää ilmiselvältä, että edelleen perheen äiti syö jämät. Monella työkaverilla (äitejä) on monta kertaa viikossa ruokana esim. nakkikeittoa, jossa on pari nakinpalasta ja pelkkiä perunoita ja lientä. Tai lusikallinen kanasuikaleita ison riisikasan kanssa. Siis ilmeisiä jämiä ja moni kommentoikin ruokansa olevan heikonlaista.

Mies sanoo että hänen työpaikallaan ei koskaa kukaan mies syö mitään selkeää jämäruokaa. Kaikilla on aina kunnon eväät tai käyvät työpaikkaruokalassa.

Eli edelleen mies saa kunnon ruokaa ja nainen syö mitä jää jäljelle. Onko muiden mielestä asia edelleen näin? Tuli mieleen tv-ohjelmasta, jossa kerrottiin jo "aikojen alussa" ja edelleenkin naisten kärsivän aliravitsemuksesta enemmän kuin miesten. Perheen mies syö lihat, nainen mitä jää jäljelle. Eikä siis vain kehitysmaissa, vaan tällä Suomessakin. Yllätyin huomiostani ja itse siis toteutan tuota vanhaa kaavaa.

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 08:44"]

Minä tai koira :) ei minua haittaa syödä jämiä. Jos annos on mitätön niin otan jtn lisäksi

[/quote]

Juu, kyllä meilläkin osataan vaikka voikkareita tehdä, jos nälkä jää. Enpä ole seurannut kuka niitä jämiä vetää, varmaan se joka on hämeen hitain, paska tsäkä jos ei ole kun liemi jäljellä :D

Vierailija
42/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 09:32"]

Ei millään pahalla ja vaikutat ihan sympaattiselta ihmiseltä ap, mutta kuulostaisit minun korviin lähinnä hullulta jos tulisit selittämään jostain nokkimisjärjestyksistä ja kuinka miehelle pitää syöttää ruokaa vaikka salaa että pysyy läskeissä.

[/quote]Minkä ikäinen olet? Ainakin minun ikäluokalleni (40 +) tuo nokkimisjärjestys on tuttua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno miesviha-aloitus taas joltakulta palstafemakolta.

Vierailija
44/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen somali.

Vierailija
45/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 10:45"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 09:32"]

Ei millään pahalla ja vaikutat ihan sympaattiselta ihmiseltä ap, mutta kuulostaisit minun korviin lähinnä hullulta jos tulisit selittämään jostain nokkimisjärjestyksistä ja kuinka miehelle pitää syöttää ruokaa vaikka salaa että pysyy läskeissä.

[/quote]Minkä ikäinen olet? Ainakin minun ikäluokalleni (40 +) tuo nokkimisjärjestys on tuttua. 
[/quote]

minä olen 37, perheeni kuopus, eikä kukaan 40+ sisaruksistanikaan jaa tuollaista näkemystä. Eivät myöskään vanhempani, eikä itse asiassa isovanhempanikaan.

Vierailija
46/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä eli mies syö jämät. Ja sitä jämää kertyykin paljon, koska vaimo suostuu syömään samaa ruokaa vain kerran (tai joskus harvoin kaksi), kunnes on jo laitettava uutta.

Sama pätee esim. leipään. Vaimo saattaa avata jo neljännen leipäpussin, koska tuoretta sen olla pitää. Itse saan kalvaa kuivia känttyjä ja heittelen homeisimpia kompostiin.

Vierailija
47/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä komposti, joskus äityli.

Vierailija
48/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön ihan sen takia ettei menisi roskiin. Pyrin kyllä tekemään jämäruokaa. Esim. kerran tein alunperin makaronia ja jauhelihakastiketta, kastiketta jäi joten keitin perunoita. Perunoita jäi ja tein sitten kananmunakastikkeen. Nyt tuolla on annos kananmunakastiketta ja mietin mitä sen kanssa söisin. Sitä on tosiaan vain yksi annos.

Vierailija
49/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:48"]Minä syön ihan sen takia ettei menisi roskiin. Pyrin kyllä tekemään jämäruokaa. Esim. kerran tein alunperin makaronia ja jauhelihakastiketta, kastiketta jäi joten keitin perunoita. Perunoita jäi ja tein sitten kananmunakastikkeen. Nyt tuolla on annos kananmunakastiketta ja mietin mitä sen kanssa söisin. Sitä on tosiaan vain yksi annos.
[/quote]

Niin ja keitotkin syön loppuun vaikka jäljellä olisi enää pelkkää lientä.

Nyt jo meiltä menee niin paljon ruokaa roskiin etten halua vapaaehtoisesti heittää enempää. Miehelle ja lapselle ei taas jämäruoka ja keitot pelkällä liemellö kelpaa. Mies kyllä syö sitten lapsen lautaselta jos ei ole kovin sotkettu ja sörkitty (joskus menee maitoa ruuan sekaan tms.).

Vierailija
50/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira ja kanat

Vierailija
51/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies syö jämät, minä ja lapset syömme uutta ruokaam

Vierailija
52/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 08:33"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 08:29"]

Nyt en ymmärrä miksi et sanonut anopille, että haluat syödä itse. Tai jos olit itse vastaamassa tarjoiluista, miksi et jakanut pihvejä jotenkin muuten. En koskaan ole kuullut, että yhtäkkiä ilmestyville miehille pitäisi antaa perheen ruuat.

[/quote]No tuostahan ap selvästi on huolissaan. Kyllä minullekin on selkäytimeen iskostettu että miesten ruoka on tärkeämpää kuin naisten. Emännän tärkeä velvollisuus on saada näyttämään siltä että ruokaa on riittävästi. Tarvittaessa siis olla itse syömättä.

Kyllähän tälle nykyään jo sketsiohjelmissa vitsaillaan. Vanha peheenäiti piilottelee jossain keittiön nurkassa ja ei suostu tulemaan istumaan pöytään vaan vähättelee itseään. "En minä tarvitse mitään..."
[/quote]

No tässä ketjussa sulle on nyt moni kertonut, että miesten ruoka ei ole tärkeämpää kuin muiden, eikä tuo ole tavallista, vaan jonkun yksittäisen perheen outo tapa. Sketseissä nauretut emännät ovat pikemminkin jokapaikan marttyyreita, ei niinkään omien ruokiensa jakajia. Hyvä emäntä kun ei mene piileskelemään keittiön nurkkaan, vaan nautiskelee vieraiden kanssa.

Vierailija
53/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos emäntä on ilman ruokaa, eihän se silloin näytä siltä, että ruokaa on riittävästi, päinvastoin.

Vierailija
54/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun täti keksi, että rahan säästämiseksi hänen miehensä pitää ottaa kotiruuan tähteet evääksi töihin. Paha vaan, että tätini tekee joko mautonta tai pahaa ruokaa ja että työpaikkaruokailu oli miehen ainoa sosiaalinen tapahtuma täysin aikuisessa seurassa. No, hyvätuloinen akateeminen perhe, ja mies piti päänsä ja jatkoi työpaikkaruokalan käyttöä.

Vierailija
55/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni sen taisikin jo sanoa, mutta koira meilläkin :P

Vierailija
56/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
57/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

T

Vierailija
58/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
59/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 08:36"]

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 08:29"]

Nyt en ymmärrä miksi et sanonut anopille, että haluat syödä itse. Tai jos olit itse vastaamassa tarjoiluista, miksi et jakanut pihvejä jotenkin muuten. En koskaan ole kuullut, että yhtäkkiä ilmestyville miehille pitäisi antaa perheen ruuat.

[/quote]

En ole minäkään tälläistä palvelua koskaan saanut miehenä, että olisin jossain "nokkimisjärjestyksessä" joitakin edellä. Enkä tälläistä edes halua, koska olen senverran joviaali ihminen ja ajattelen muitakin, monesti olen vähistäkin muille antanut.

[/quote]Mä ainakin olen sen verran taitava tuossa ap:n mainitsemassa asiassa ettei mies sitä huomaisi. Sehän on koko idea.

Vierailija
60/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä