Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka perheessänne syö jämäruoat?

Vierailija
23.11.2014 |

Jos joskus käy niin, että ruokaa jää aivan rippunen, ei siis kokonaista annosta. Kuka teidän perheessä syö ne jämät? Vai heitetäänkö roskiin?

Lähipiirissäni ja työpaikallani näyttää ilmiselvältä, että edelleen perheen äiti syö jämät. Monella työkaverilla (äitejä) on monta kertaa viikossa ruokana esim. nakkikeittoa, jossa on pari nakinpalasta ja pelkkiä perunoita ja lientä. Tai lusikallinen kanasuikaleita ison riisikasan kanssa. Siis ilmeisiä jämiä ja moni kommentoikin ruokansa olevan heikonlaista.

Mies sanoo että hänen työpaikallaan ei koskaa kukaan mies syö mitään selkeää jämäruokaa. Kaikilla on aina kunnon eväät tai käyvät työpaikkaruokalassa.

Eli edelleen mies saa kunnon ruokaa ja nainen syö mitä jää jäljelle. Onko muiden mielestä asia edelleen näin? Tuli mieleen tv-ohjelmasta, jossa kerrottiin jo "aikojen alussa" ja edelleenkin naisten kärsivän aliravitsemuksesta enemmän kuin miesten. Perheen mies syö lihat, nainen mitä jää jäljelle. Eikä siis vain kehitysmaissa, vaan tällä Suomessakin. Yllätyin huomiostani ja itse siis toteutan tuota vanhaa kaavaa.

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On teillä jutut, kyllä meillä osataan lisätä siihen liemeen vaikka pikkuisen lisää nakkeja ja muuta härpäkettä, ettei tarvitse kenenkään pelkkää lientä syödä. Toki myös kyytipojaksi vedetään monesti maittavia herkkuvoileipiä. Vielä ei ole tarvinnut kenenkään nälkää nähdä tai nälästä valittaa.

Toki jos on niin uusavuton että nälkään kuolee vaikka jääkaappi ja pakasti notkuu ruuasta, niin sille ei sitten voi mitään. Ja voi sitä käydä ruokaa hakemassa ihan omin jaloin vaikka kaupasta, jos jääkaapista ei löydy mitään.

Vierailija
22/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 07:37"]

Pelkäätkö, että äidit kärsii aliravitsemuksesta?

[/quote]

Kyllä moni äiti maailmassa edelleen kärsii aliravitsemuksesta. Ensin syö mies ja lapset, viimeisenä äiti.

Suomessa olen lähinnä huolissani siitä asenteesta. Kuka on perheen alempiarvoisin? Esim. olimme appivanhempien kanssa mökillä. Yllättäen sinne saapui (mies)vieraita, jotka söivät pari pihviä (oli laskettu 1 iso pihvi per nenä). Ketkä jäivät ilman pihviä? Tasattiinko jäljelle jääneet lihat? Luonnollisesti anoppi ja minä ei saatu lihaa. Tämä oli itsestäänselvää. Miehet vetivät pihvit hyvällä ruokahalulla. 

Haluanko opettaa tämän saman kaavan lapsilleni? 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

MINÄ minä minä, napsin kaiken mitä jää

Vierailija
24/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 07:50"]

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 07:37"]

[/quote]

Kyllä moni äiti maailmassa edelleen kärsii aliravitsemuksesta. Ensin syö mies ja lapset, viimeisenä äiti.

Suomessa olen lähinnä huolissani siitä asenteesta. Kuka on perheen alempiarvoisin? Esim. olimme appivanhempien kanssa mökillä. Yllättäen sinne saapui (mies)vieraita, jotka söivät pari pihviä (oli laskettu 1 iso pihvi per nenä). Ketkä jäivät ilman pihviä? Tasattiinko jäljelle jääneet lihat? Luonnollisesti anoppi ja minä ei saatu lihaa. Tämä oli itsestäänselvää. Miehet vetivät pihvit hyvällä ruokahalulla. 

ap

[/quote]

Enpä ole tuollaisesta ikinä kuullut, olen sentään mökkeilyt monta kymmentä vuotta ties kenen mökeillä plus omalla ja nähnyt siinä sivussa satoja ihmisiä. Ikinä en ole nähnyt että jollekin ei ruokaa riittäisi tai olisi joku järjestys, kuulostaa aivan pähkähullulta touhulta tuollainen.

En ole myöskään tälläistä nokkimisjärjestysjuttua keneltäkään kuullut saati että olisin kuullut, että jotkut näkevät nälkää mökillä, jos nyt puhutaan täysjärkisistä aikuisista ihmisistä.

Vierailija
25/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on mulle ihan vieras kuvio. Ehkä jossain kehitysmaassa tosiaan turvataan lasten ruokailu, mutta täällä jämien syöminen on kyllä jotain ihan muuta. Jos jollain on huonot eväät, arvelisin kyseen olevan ennemminkin huonosta suunnittelusta kuin siitä, että on ihan pakko syödä surkeat jämät tai jää kokonaan ilman ruokaa. Meillä ei myöskään mökkiruokia jaeta perheen nenän edestä yllätysvieraille, eli en osaa ihan samastua näihin huoliisi.

Vierailija
26/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 07:50"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 07:37"]

[/quote]

ap
[/quote]

Tää ei taida olla mikään yleinen tapa, vaan ihan teidän perheen tapa.

Vierailija
27/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä viimeisenä ruokaa ottava tajuaa ottaa sen verran, että siitä jää kunnon annos minulle evääksi. Tai jos ei jää niin sitten viimeinen syö kaiken/joku muu santsaa sen "sääliannoksen". Minä urheilen, sekä nyt vielä odotan lasta niin jokainen tajuaa, että eipä äiti pelkällä liemellä elä. Mies ei ota evääksi, koska hänen esimies kustantaa päivittäin töissä ruuat. Onneksi näin, koska eipä ton karpaasin ruokamäärälle sopivia eväskippoja edes olisi.

Vierailija
28/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen niin laiska eväidentekijä, että siksi otan usein evääksi noita noloja ruoanjäänteitä. Onneksi moni muukin tekee työpaikallani niin, joten ei tarvitse hävetä. Naisia ollaan.

Vierailija
29/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otan aina eväät ensin talteen ja sitten vasta ruoat tarjolle. Jos jotain jää, kyllä sen joku napsii myöhemmin.

Vierailija
30/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 08:02"]

Tää on mulle ihan vieras kuvio. Ehkä jossain kehitysmaassa tosiaan turvataan lasten ruokailu, mutta täällä jämien syöminen on kyllä jotain ihan muuta. Jos jollain on huonot eväät, arvelisin kyseen olevan ennemminkin huonosta suunnittelusta kuin siitä, että on ihan pakko syödä surkeat jämät tai jää kokonaan ilman ruokaa. Meillä ei myöskään mökkiruokia jaeta perheen nenän edestä yllätysvieraille, eli en osaa ihan samastua näihin huoliisi.

[/quote]

Jos minä menen jonkun mökille vieraaksi, niin soitan ja kysyn kun olen keskustassa tarvitseeko tuoda jotain mökille, puuttuuko mitään. Ja tietenkin ostan omat ruuat ja juomat, jos ei erikseen mainita että ei tarvitse.

Olen luullut, että tälläinen käytäntö kuuluu ihan perus mökkeilyetikettiin, että joku joka tulee mökille kysyy puuttuuko mitään. Idiooteista nyt ei puhuta siis vaan ihmisistä joilla jotain järkeä ja käytöstapoja löytyy.

Kuka kehtaa mennä jonkun mökille lokkeilemaan ja palveltavaksi kuin johonkin hotelliin, kaipa noitakin löytyy, mutta ne ihmiset on pösilöitä ja ainahan tähänkin maahan muutama pösilö mahtuu.

Vierailija
31/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 07:50"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 07:37"]

[/quote]

ap
[/quote]
Ei sitten osattu leikata pihvejä pienemmiksi, että ois kaikille riittäny?

Vierailija
32/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 08:10"]

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 07:50"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 07:37"] Pelkäätkö, että äidit kärsii aliravitsemuksesta? [/quote] Kyllä moni äiti maailmassa edelleen kärsii aliravitsemuksesta. Ensin syö mies ja lapset, viimeisenä äiti. Suomessa olen lähinnä huolissani siitä asenteesta. Kuka on perheen alempiarvoisin? Esim. olimme appivanhempien kanssa mökillä. Yllättäen sinne saapui (mies)vieraita, jotka söivät pari pihviä (oli laskettu 1 iso pihvi per nenä). Ketkä jäivät ilman pihviä? Tasattiinko jäljelle jääneet lihat? Luonnollisesti anoppi ja minä ei saatu lihaa. Tämä oli itsestäänselvää. Miehet vetivät pihvit hyvällä ruokahalulla.  Haluanko opettaa tämän saman kaavan lapsilleni?  ap [/quote] Ei sitten osattu leikata pihvejä pienemmiksi, että ois kaikille riittäny?

[/quote]

Eikä muuta syötävää tietenkään ollut kuin muutama hassu pihvi, no jokainen mökkeilee tyylillään. Eipä tulisi mieleen mennä mökille ja yrittää pärjätä yhdellä nakkipaketilla koko viikkoa :D

Vierailija
33/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 08:05"]

Meillä kyllä viimeisenä ruokaa ottava tajuaa ottaa sen verran, että siitä jää kunnon annos minulle evääksi. Tai jos ei jää niin sitten viimeinen syö kaiken/joku muu santsaa sen "sääliannoksen". Minä urheilen, sekä nyt vielä odotan lasta niin jokainen tajuaa, että eipä äiti pelkällä liemellä elä. Mies ei ota evääksi, koska hänen esimies kustantaa päivittäin töissä ruuat. Onneksi näin, koska eipä ton karpaasin ruokamäärälle sopivia eväskippoja edes olisi.

[/quote]

Sehän tietysti on siitä kiinni, minkälainen liemi on, että elääkö sillä. Toki en tarkoita, että kenenkään pitäisi syödä pelkkää lientä.

Itse teen sellaiset liemet, että ovat ravitsevaa, vaikkei siinä muuta olisikaan.

Vierailija
34/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies syö jämät aina :)

Vierailija
35/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en ymmärrä miksi et sanonut anopille, että haluat syödä itse. Tai jos olit itse vastaamassa tarjoiluista, miksi et jakanut pihvejä jotenkin muuten. En koskaan ole kuullut, että yhtäkkiä ilmestyville miehille pitäisi antaa perheen ruuat.

Vierailija
36/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 08:29"]

Nyt en ymmärrä miksi et sanonut anopille, että haluat syödä itse. Tai jos olit itse vastaamassa tarjoiluista, miksi et jakanut pihvejä jotenkin muuten. En koskaan ole kuullut, että yhtäkkiä ilmestyville miehille pitäisi antaa perheen ruuat.

[/quote]No tuostahan ap selvästi on huolissaan. Kyllä minullekin on selkäytimeen iskostettu että miesten ruoka on tärkeämpää kuin naisten. Emännän tärkeä velvollisuus on saada näyttämään siltä että ruokaa on riittävästi. Tarvittaessa siis olla itse syömättä.

Kyllähän tälle nykyään jo sketsiohjelmissa vitsaillaan. Vanha peheenäiti piilottelee jossain keittiön nurkassa ja ei suostu tulemaan istumaan pöytään vaan vähättelee itseään. "En minä tarvitse mitään..."

Vierailija
37/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 08:29"]

[/quote]

En ole minäkään tälläistä palvelua koskaan saanut miehenä, että olisin jossain "nokkimisjärjestyksessä" joitakin edellä. Enkä tälläistä edes halua, koska olen senverran joviaali ihminen ja ajattelen muitakin, monesti olen vähistäkin muille antanut.

No enpä minä tajunut koko aloituksesta yhtään mitään, kuulosti lähinnä joltain luolamiesten touhulta koko avaus, eihän me enää missään luolissa asuta.

Vierailija
38/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jämäannos on yleensä juuri oikean kokoinen 1,5-vuotiaan lounaaksi. :) Ei tarvitse tehdä lounasta seuraavana päivänä, itse pärjään ilman tai salaatilla.

Vierailija
39/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 07:50"]

ap

[/quote]

Jos meillä olisi varattuna yksi pihvi per nenä, ja tulisi yllätysvieraita, ei kukaan omasta porukasta todellakaan jäisi ilman. Enkä itse yllätysvierailijana edes odottaisi, että saisin syödä isäntäväen ruoat.

Vierailija
40/74 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tai koira :) ei minua haittaa syödä jämiä. Jos annos on mitätön niin otan jtn lisäksi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi