Puolison tulot ja Kelan pennoset
Puolisolla pieni palkka (käteen 1700) ja minä olen työtön. Työttömyyskorvaus on 700 käteen, joka menee pennilleen asuntolainaan, vastikkeeseen ja pariin laskuun. Töitä olen hakenut kuin hullu, eikä enää jaksa. Elän siis toisen "armoilla", eikä käyttörahaa ole enää penniäkään, kun säästöt syöty. Todella inhottavaa maksattaa kauppalaskut toisella, maksattaa kaikki toisella... nöyryyttävää.
Olenko nyt tajunnut jotain väärin vai olenko tuomitty tähän, täydelliseen rahattomuuteen?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
En nyt tajua tätä kallista asumista. Jos menemme (lapsinemme) mihinkään muualle asumaan, summa olisi vuokrana tasan sama. Ja asuntoa on maksettu jo yli vuosikymmenen, joten ei tämä nyt ole mitenkään liian kallis kämppä. Vastiketta rasittaa putkiremppa.
Ja ikänsä asiantuntijana konttorilla ei taivu hoiva-alalle, joka olisi vihoviimeinen työ itselle, eikä selkänsä takia raksallekaan voi mennä, jos fysiikka toimis, niin KYLLÄ. Jotenkin vaan umpikuja, huno päivä ja päläpälä...
ap
Koita keksiä töitä, joita fysiikkasi kestää. Kotona köllöttelystä ei makseta muuta kuin välttämätön sosiaaliturva. Jos aikaisempia työtehtäviä vastaavaa työtä ei löydy, sitten on pakko kouluttautua. Kysy TE-palveluista aiempaa osaamistasi päivittävää työvoimakoulutusta tai sitten ala selata aikuiskoulutusta tarjoavien laitosten esitteitä.
Vierailija kirjoitti:
En nyt tajua tätä kallista asumista. Jos menemme (lapsinemme) mihinkään muualle asumaan, summa olisi vuokrana tasan sama. Ja asuntoa on maksettu jo yli vuosikymmenen, joten ei tämä nyt ole mitenkään liian kallis kämppä. Vastiketta rasittaa putkiremppa.
Ja ikänsä asiantuntijana konttorilla ei taivu hoiva-alalle, joka olisi vihoviimeinen työ itselle, eikä selkänsä takia raksallekaan voi mennä, jos fysiikka toimis, niin KYLLÄ. Jotenkin vaan umpikuja, huno päivä ja päläpälä...
ap
Te elätte rahoinenne ihan päin persettä. Tulot on yhteensä 2400e/kk ja se ei riitä. Hoitakaa nyt ainakin kulut minimiin ja vaikka asuntolaina koroille siksi aikaa kun saat työpaikan. Puhuit puolisosta, miksi teillä ei ole yhteiset rahat kerran ilmeisesti on yhteinen asunto, lapset ym.
Oletko oikeutettu palkkatukeen? Jos olet, niin ei muuta kuin markkinoimaan itseäsi työnantajille. Kokopäivätyötä on vaikea saada, kun palkkatuen katto on niin matala, mutta jos olet oikeutettu 100 % tukeen ja kunta maksaa työllistämisen kuntalisän, niin löydät helposti 30 h/vko paikan, jossa brutto 1800-1900 e/kk. Ja työllistymismahdolliset paranevat välittömästi, kun on taas jalka työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, köyhä ei asu omassa kalliissa kämpässä vaan vuokralla. Kyllä puolisoilla on elatusvelvollisuus. Sinäkin voit ottaa myös keikkatyötä ja tehdä 300 e edstä per kk. Se ei pienennä korvauksia.
Minulla (työttömällä) ei ole varaa asua Helsingissä muussa kuin omistusasunnossa. Ollaan jo nelikymppisiä, joten onneksi asuntolainaa enää kymppitonni jäljellä.
Asumistuen olet lukenut kelan sivulta ja syöttänyt luvut laskuriin?!
Ala katsella töitä, joita muut ei halua. Henkilökohtaisen avustajan töihin ei tarvi olla kouluttautunut välttämättä. Osa-aikatyötä voit tehdä nyt loka-marraskuun ja tienata 500€/kk eikä se vielä vaikuta ansiosidonnaiseen. Jokin näkövammaisen avustaminen ei vaadi suuria voimiakaan. Sijaisuus ensin, mieluiten läheltä kotiasi.
Kelan maksama työttömyysetuus on 33,78 e/pv. Sitä maksetaan 5 päivältä viikossa (myös arkipyhiltä).
Tuosta tulee noin 675 euroa josta menee vakiona 20% vero, eli käteen jää noin 540 euroa. Kelalta työttömyysetuutta ei siis voi saada "700 euroa käteen" kuten ap väittää.
Trollijonnen provoketju siis tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo, siis pienin mahdollinen asuntolainalyhennys , eli mun osuus n.380 euroa ja vastike, joka on noin 250 euroa. Siis ei kenelläkään ole näin pieniä asuinmenoja...
ap
No mulla talolaina 300e/kk.
Ja tämä ei ole mikään puolikas vaan koko laina summa.
Hyvin pystyy maksamaan myös työttömänä.
Ja minulla lyhennys vain 140e. Tämä toki maalla, kun halpa asunto. Ja juurikin työtilanteen takia pidän summan pienenä, yksin maksan. Vastiketta ei ole, kun on omakotitalo. Asumiskulut ehkä 500e. Onneksi en tähän asti ole tippunut vielä kelan rahoille ja säästöjäkin on hyvin.
Tulot siis nettopalkka, nettotyöttömyystuki ja lapsislisät ainakin niistä 2 lapsesta. Yht. 2598e/kk. Minkä ikäisiä lapset ovat?
Itse karsisin kaikista ylimääräisistä jäsenmaksuista, vakuutukset tarkistukseen ja kännykkäliittymät tarkistukseen. Ruoka on yksi mistä pystyy säästämään käymällä vielä läpi mikä on sellainen ylimääräinen turha ostos, mikä nyt vain tulee ostettua koska se on hyvää. Usean tuotteen voi vaihtaa edullisempaan.
Vierailija kirjoitti:
Kelan maksama työttömyysetuus on 33,78 e/pv. Sitä maksetaan 5 päivältä viikossa (myös arkipyhiltä).
Tuosta tulee noin 675 euroa josta menee vakiona 20% vero, eli käteen jää noin 540 euroa. Kelalta työttömyysetuutta ei siis voi saada "700 euroa käteen" kuten ap väittää.
Trollijonnen provoketju siis tämä.
Näin sivusta huutelen. Mutta jos on lapsia, saa niistä lisää. Kannattaa siis olla hiljaa, jos ei mistään mitään tiedä, eikä ulista heti aina kaikkea provoksi.
Kumpa itsellekin olisi mahdollista heittäytyä muiden elätettäväksi
Itse heittäisin tämmöisen siipeilijän kadulle alta aika yksikön
Vierailija kirjoitti:
ap
Asuntoa maksettu 10+ vuotta --> pidentäkää laina-aikaa, hyvin todennäköisesti pankki suostuu jos lainaa on jo maksettu luokkaa puolet. Tällöin lainaerä tippuu huomattavasti.
Miksi et saa enää uusia töitä, jos sulla on hyvä ura takana? Ja ikävä kyllä tosi moni joutuu opiskelemaan uuden ammatin vielä reilusti vanhempanakin. Sulla on vielä lähes 25 vuotta työikää jäljellä. Onnistunee työkkärin rahoilla jos entinen ammatti ei oikeasti enää muka työllistä.
Jos kerran on lapsiakin, voitte olla oikeutettu asumistukeen.
Unohdit muutes lapsilisät tuloistanne. Siitä tulee ainakin 250+e jos lapsia on ihan monikossa.
Miten se aina meneekin niin, että nainen on se vähemmän tienaava…Kunpa naisetkin ymmärtäisivät kouluttautua sellaiseen ammattiin joka
A) työllistää
B) maksetaan kunnon palkkaa
Mutta kyllä onneksi nykyään saa opiskella aikuisenakin.
T. Tuleva tradenomi, juuri saanut hyvän työpaikan
Vierailija kirjoitti:
Miten se aina meneekin niin, että nainen on se vähemmän tienaava…Kunpa naisetkin ymmärtäisivät kouluttautua sellaiseen ammattiin joka
A) työllistää
B) maksetaan kunnon palkkaaMutta kyllä onneksi nykyään saa opiskella aikuisenakin.
T. Tuleva tradenomi, juuri saanut hyvän työpaikan
Iso osa naistradenomeista on ns. "Siwan kassalla". Naiset ovat miehiä koulutetumpia, mutta hyväpalkkaiset työt ja etenemismahdollisuudet menevät edelleen useammin miehille. Minä muuten olen omassa suhteessani se paremmin tienaava, vaikka meillä miehen kanssa sama koulutus :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A) työllistää
B) maksetaan kunnon palkkaaMutta kyllä onneksi nykyään saa opiskella aikuisenakin.
T. Tuleva tradenomi, juuri saanut hyvän työpaikanIso osa naistradenomeista on ns. "Siwan kassalla". Naiset ovat miehiä koulutetumpia, mutta hyväpalkkaiset työt ja etenemismahdollisuudet menevät edelleen useammin miehille. Minä muuten olen omassa suhteessani se paremmin tienaava, vaikka meillä miehen kanssa sama koulutus :D
Höpöhöpö. Ei todellakaan ole mitään siwan kassoja. Tradenomin koulutus antaa tien monelle suunnalle esim. palkkahallinto, henkilöstöhallinto yms. Kyllä mun automaatioinsinööri tietty tienaa aina enemmän kuin minä tradena missään työpaikassa, mutta onhan se toki paljon vaativampaa työtäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Asuntoa maksettu 10+ vuotta --> pidentäkää laina-aikaa, hyvin todennäköisesti pankki suostuu jos lainaa on jo maksettu luokkaa puolet. Tällöin lainaerä tippuu huomattavasti.
Miksi et saa enää uusia töitä, jos sulla on hyvä ura takana? Ja ikävä kyllä tosi moni joutuu opiskelemaan uuden ammatin vielä reilusti vanhempanakin. Sulla on vielä lähes 25 vuotta työikää jäljellä. Onnistunee työkkärin rahoilla jos entinen ammatti ei oikeasti enää muka työllistä.
Jos kerran on lapsiakin, voitte olla oikeutettu asumistukeen.
Unohdit muutes lapsilisät tuloistanne. Siitä tulee ainakin 250+e jos lapsia on ihan monikossa.
Jos on 2 lasta niin saa 199e.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti Kela ei elätä aikuista työkykyistä ihmistä, joka asuu puolisonsa kanssa omistusasunnossa. Jos töitä ei löydy, joudutte muuttamaan edullisempaan asuntoon tai sitten puolisosi joutuu elättämään sinua. Kannattaa katsoa aikuiskoulutuksesta opiskelupaikkaa jonnekin hyvin työllistävälle alalle, sillä puolisoasi alkaa jossain vaihessa kyrsiä vahvasti maksumiehenä tai- naisena oleminen.
eikös moni turvautunu tähän poste restante juttuun että ilmoitat että oot asunnoton ja poste restante.
Vierailija kirjoitti:
Sepä tässä juuri on. Työhakemuksia ei ole lähtenyt tänä vuonna sata, vaan satoja. Olen ihan loppu ton kanssa, enkä pysty hakemaan enää mitään. CV_t on viritetty joka tuuttiin ka puolitutuilta kysytty. Maailma on tympeä paikka.
Tuskin löydät mitään, oot aika vanha jo.
Et jaksa enää hakea töitä? No voi voi. Kuole nälkään sitten pummi.