Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puolison tulot ja Kelan pennoset

Pummi
30.09.2021 |

Puolisolla pieni palkka (käteen 1700) ja minä olen työtön. Työttömyyskorvaus on 700 käteen, joka menee pennilleen asuntolainaan, vastikkeeseen ja pariin laskuun. Töitä olen hakenut kuin hullu, eikä enää jaksa. Elän siis toisen "armoilla", eikä käyttörahaa ole enää penniäkään, kun säästöt syöty. Todella inhottavaa maksattaa kauppalaskut toisella, maksattaa kaikki toisella... nöyryyttävää.

Olenko nyt tajunnut jotain väärin vai olenko tuomitty tähän, täydelliseen rahattomuuteen?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sinä maksat yksin vastikkeen ja lainan ja laskut?

Vierailija
2/43 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, köyhä ei asu omassa kalliissa kämpässä vaan vuokralla. Kyllä puolisoilla on elatusvelvollisuus. Sinäkin voit ottaa myös keikkatyötä ja tehdä 300 e edstä per kk. Se ei pienennä korvauksia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliksi maksetaan lainaa ja vastiketta. Olen 43, koulutettu, työhistoriaa 20 vuotta ja nyt pitäisi mennä hattu kourassa vuokrafirmaan, ahistaa.

Vierailija
4/43 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokos ansiosidonnaiset on kulutettu vai jätitkö liittoon tai kassaan kuulumisen väliin?

Vierailija
5/43 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi mutta kuinka saatanan kovat asumiskulut teillä on? :D

Vierailija
6/43 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaa olla iso asuntolaina, jos sitä vielä tuossa iässä pitää maksaa tonni+ kuussa (jos kerran sen ja vastikkeen puolikas vie 700e). Olet ilmeisesti ollut hyväpalkkainen aiemmin, jos pienituloisen kanssa on suuri asuntolaina otettu. Luulisi silloin myös työllistymisenkin olevan helpompaa, jos on aiempaa hyvää urataustaa.

Vierailija
7/43 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo, siis pienin mahdollinen asuntolainalyhennys , eli mun osuus n.380 euroa ja vastike, joka on noin 250 euroa. Siis ei kenelläkään ole näin pieniä asuinmenoja...

ap

Vierailija
8/43 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa halvempaan asuntoon. Vaihda uraa tai tyydy aiempaa matalampaan palkkaan.

Vierailija
9/43 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvittäkää asumistuen saannin mahdollisuus. Varmaankin ei hirveästi tule, ehkä 100-200 euroa.

Vierailija
10/43 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tätä halvempia asuinkuluja kaupungissa ole...

Vierailija
11/43 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haloo, siis pienin mahdollinen asuntolainalyhennys , eli mun osuus n.380 euroa ja vastike, joka on noin 250 euroa. Siis ei kenelläkään ole näin pieniä asuinmenoja...

ap

Haloo, onko teillä muka omat rahat? Kaikki tulot yhteen nippuun ja niistä maksetaan pakolliset kulut, jäljelle jääneillä ostetaan ruokaa ja mitä nyt kumpikin itselleen tarvitsee.

Vierailija
12/43 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti Kela ei elätä aikuista työkykyistä ihmistä, joka asuu puolisonsa kanssa omistusasunnossa. Jos töitä ei löydy, joudutte muuttamaan edullisempaan asuntoon tai sitten puolisosi joutuu elättämään sinua. Kannattaa katsoa aikuiskoulutuksesta opiskelupaikkaa jonnekin hyvin työllistävälle alalle, sillä puolisoasi alkaa jossain vaihessa kyrsiä vahvasti maksumiehenä tai- naisena oleminen.

Vierailija
13/43 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä tässä juuri on. Työhakemuksia ei ole lähtenyt tänä vuonna sata, vaan satoja. Olen ihan loppu ton kanssa, enkä pysty hakemaan enää mitään. CV_t on viritetty joka tuuttiin ka puolitutuilta kysytty. Maailma on tympeä paikka.

Vierailija
14/43 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

740e asuntolainan maksuerä kuussa tarkoittaa noin 200 tonnin asuntolainaa, joka on todella paljon pienituloisille. Tai sitten teillä on tosi lyhyt maksuaika, josta on varaa sitä pidentää jotta erä pienenee.

500 euron vastike (oletan että tästäkin maksat puolet) tarkoittaa joko ihan hiton isoa asuntoa, tai sitten siinä on mukana remonttikuluja eli asunnon hinta on vielä 200 tonniakin korkeampi kun mukaan luetaan taloyhtiön laina.

Teillä on yksinkertaisesti liian kallis asunto noille tuloille.

Vierailija
15/43 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten ole kuullut työvoimapulasta? Luulisi niiden juttujen perusteella olevan työnantajia repimässä sinuakin molemmista hihoista töihin. Oletko kokeillut rakennus-, hoito- ja ravintola-aloja? 

Ai niin, niihin haetaankin vähintään alan amk-tutkinnon suorittaneita ensin työnjohtajiksi, jotta päästäisi palkkaamaan suorittavan työn tekijöitä.

Vierailija
16/43 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokos ansiosidonnaiset on kulutettu vai jätitkö liittoon tai kassaan kuulumisen väliin?

Jos työttömyyskorvausta saa käteen 700 euroa niin siinä on pakko olla ansiosidonnaisella koska peruspäiväraha tai työmarkkinatuki eivät ole lähelläkään tuota summaa. Vähän kyllä haiskahtaa tämä juttu.

Vierailija
17/43 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tajua tätä kallista asumista. Jos menemme (lapsinemme) mihinkään muualle asumaan, summa olisi vuokrana tasan sama. Ja asuntoa on maksettu jo yli vuosikymmenen, joten ei tämä nyt ole mitenkään liian kallis kämppä. Vastiketta rasittaa putkiremppa.

Ja ikänsä asiantuntijana konttorilla ei taivu hoiva-alalle, joka olisi vihoviimeinen työ itselle, eikä selkänsä takia raksallekaan voi mennä, jos fysiikka toimis, niin KYLLÄ. Jotenkin vaan umpikuja, huno päivä ja päläpälä...

ap

Vierailija
18/43 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutte tosi kalliissa kämpässä. Mun ja puolison yhteiset asumiskulut on 690€ kuussa mun omistuskaksiosta. Tienaan käteen noin 1750€ kuussa ja maksoin kaikki asumiskulumme vielä kesällä kun puoliso opiskeli työttömänä uutta ammattia. Nyt on ihanaa kun on taas kaksi leiväntuojaa taloudessa. 

Vierailija
19/43 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela laskee molempien tulot yhteen. Lainaan ei saa asumistukea, korkoihin ja vastikkeesee ainoastaan. Jos niin laskennallisesti Kelan mukaan siis on oikeutettu.

Onhan se oikeudenmukaista, että yhdessä samassa taloudessa asuvien tulot lasketaan yhteen.

Olisihan sekin väärin jos toinen saa 700 euroa ja toinen vaikka monta tonnia käteen. Silti tukea saisi sen 700 euroa anasaitsevan tulojen mukaan.

Laske Kelan sivuilta laskurista asumistuen mahdollisuus.

Se on viitteellinen, mutta suuntaa antava.

Vierailija
20/43 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

No mulla talolaina 300e/kk.

Ja tämä ei ole mikään puolikas vaan koko laina summa.

Hyvin pystyy maksamaan myös työttömänä.