mitä tiedät MRSA-bakteerista
läihipiirissä todettu tartunta ja pohdimme mitä tässä nyt pitäisi tehdä.
Kommentit (52)
Vanhainkodissa eristys myös. Omaiseni syö yksin ja käy viimeiseksi saunassa.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 19:11"]Omituisia vastauksia. Olen työskennellyt mrsa- potilaiden kanssa ja meillä on ainakin esiliinat, hansikkaat ja desinfiointi ollut todella tärkeää. Mutta jokainen tyylillään.
[/quote]
Kuinka minun pitäisi toimia kun käyn vanhainkodissa mrsa-ihmisen luona? Olen vain dedinfioinut käteni en muuta.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 19:11"]
Omituisia vastauksia. Olen työskennellyt mrsa- potilaiden kanssa ja meillä on ainakin esiliinat, hansikkaat ja desinfiointi ollut todella tärkeää. Mutta jokainen tyylillään.
[/quote]
Sairaala on tietysti eri asia! Mutta kuka voisi normaalielämässä sulkeutua kuplan sisään vain kantajuuden takia? Koska ennakkoluuloja on paljon, en itsekään ole avautunut sairaalabakteerikantajuudestani kellekään (ei ole mrsa).
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 19:11"]Mrsa-kantajat elävät ihan normaalia elämää, opettajina, kaupan kassoina, tarhatäteinä, sairaanhoitajina jne.. Ei sitä kannata pelätä, koska altistuksia tulee jokaiselle, vaikka ei lähipiirissä tunnettua kantajaa olisikaan. Ei tartu helposti terveelle ja vaikka tarttuisi, ei aiheuta ongelmia terveelle.
[/quote]
näin minulle lääkäri sanoi myös kun kerran huolestuneena kysyin. Vapaalla jalalla liikkuu ihmisiä joilla joskus ollut aktiivinen mrsa.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 19:08"]
no tästä suksiboxihommasta ei nyt ymmärrä erkkikään, voidaanko puhua aiheesta ihan selkokielellä? Minua kiinnostaisi, miksei tämän hoitoon sitten suhtauduta vakavasti? Tuntuu kuin lääkärit vähättelisivät että no se nyt on semmonen.
[/quote]
Se on vähän sama juttu, kuin että kaikki ihmiset eivät ota virallisia ravitsemussuosituksia vakavasti ja jotkut vähättelevät niitä ja sanovat karppauksen olevan parempi juttu. Eivät kaikki halua uskoa että mrsa on paha juttu, jos ei omaan nilkkaan ole osunut. Eihän se voi olla vaarallinen, kun bakteeria ei edes näe silmällä...
Suksiboksi: samaa bakteeria on olemassa resistenttiä muotoa ja tavallista muotoa. Tuolla resistentillä muodolla tuo lisäominaisuus on kuin suksiboksi, joka häiritsee matkantekoa, jos tarvetta sille ei ole. Tällöin tavallinen bakteerimuoto pääsee taas vallalle ihmisessä.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 19:12"]
Omituisia vastauksia. Olen työskennellyt mrsa- potilaiden kanssa ja meillä on ainakin esiliinat, hansikkaat ja desinfiointi ollut todella tärkeää. Mutta jokainen tyylillään.
[/quote]
Sairaala on tietysti eri asia! Mutta kuka voisi normaalielämässä sulkeutua kuplan sisään vain kantajuuden takia? Koska ennakkoluuloja on paljon, en itsekään ole avautunut sairaalabakteerikantajuudestani kellekään (ei ole mrsa).
[/quote]
toivottavasti avaudut kuitenkin minulle, jos olet läheiseni.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 19:16"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 19:12"]
[/quote]
[/quote]
toivottavasti avaudut kuitenkin minulle, jos olet läheiseni.
[/quote]
En avaudu. Teen sulle salaattia ja silitän päätäsi paljain käsin, pöö. Et osaisi suhtautua asiaan, joten annan olla.
Lääkärit ja viranomaiset vähättelevät useon kaikkea, ettei kansa ala hermostua ja vaatia hankalia.toimenpiteitä. Tampereella on paljon resistenttiä bakteeria ja täällä on lehdissä ollut eniten vähättelyä lääköreiden sanomana. Turussa on ollut tiukempaa, ei läheskään yhtä paljon resistenssiä eikä myöskään vähättekyä.
nosto
meillä mummolassa mrsa-kantajia, ja nyt huolestuttaa kun lapset olleet siellä pitkiäkin aikoja hoidossa, samoin koirat. Helvetti sentään. Mummo ja pappa jonkinlaisessa hoidossa (tartunta saatu juurikin Turun seudulla sairaalassa) siellä, mutta kukapa nyt olisi kiiinnostunut muista läheisistä sitten. En kyllä yhtään tykkää että tätä vähätellään.
Inhottavaa epähygieenisyyttä. Olimme vauvan kanssa Taysissa monta vuotta sitten. Hoitaja oli laittamassa pissakatetria hanskoilla, mutta homma keskeytyi ja meni muihin huoneisiin hakemaan jotain, vastasi puhelimeen jne. Tuli takaisin ja meinasi samoilla hanskoilla.jatkaa. käskin vaihtaa hanskat. Hoitsu ihmetteli tarkkuuttani ja sanoi: eihän lastenosastolla ole mrsa:ta. Parin viikon päästä oli lehdessä: Taysin lastenosastolla mrsa-epidemia.
Voi kontaminoitua terveellä limakalvolla, mutta ei jää siihen eikä näin ollen tartuta. Tärkeää on hyvä käsihygienia ja terve iho.
Hygienia vaan on niin heikkoa. Sairaaloissa pitäisi olla hanat, joihin ei tartte koskea ja käsiä pitäsi pestä koko ajan.
Esimerkki hammaslääkäristä. Ne käuttävät hanskoja, mutta säätelevät lamppua. Sekin pitäisi jokaisen potilaan välillä suojata kertakäyttöhanskalla.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 19:29"]Inhottavaa epähygieenisyyttä. Olimme vauvan kanssa Taysissa monta vuotta sitten. Hoitaja oli laittamassa pissakatetria hanskoilla, mutta homma keskeytyi ja meni muihin huoneisiin hakemaan jotain, vastasi puhelimeen jne. Tuli takaisin ja meinasi samoilla hanskoilla.jatkaa. käskin vaihtaa hanskat. Hoitsu ihmetteli tarkkuuttani ja sanoi: eihän lastenosastolla ole mrsa:ta. Parin viikon päästä oli lehdessä: Taysin lastenosastolla mrsa-epidemia.
[/quote]
Katetrointi tulisi muutenkin suorittaa steriileillä hanskoilla, joten hyvä kun huomautit.
Heikosti tarttuva ebolakin tarttuu hoitajiin. Ihminen kai ei vaan pysty hygieeniseen käyttäytymiseen.
Mrsa-kantajat elävät ihan normaalia elämää, opettajina, kaupan kassoina, tarhatäteinä, sairaanhoitajina jne.. Ei sitä kannata pelätä, koska altistuksia tulee jokaiselle, vaikka ei lähipiirissä tunnettua kantajaa olisikaan. Ei tartu helposti terveelle ja vaikka tarttuisi, ei aiheuta ongelmia terveelle.