Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksi klikkaus maksoi sosiaalialan työntekijöille 4800 euroa – tutkivat vieraan perheenäidin tietoja, kun tämä istui kampaajalla

Vierailija
30.09.2021 |

https://yle.fi/uutiset/3-12120748

Jokaisella on oikeus tietää omien sosiaali- ja terveystietojensa käsittelystä. Perheenäiti tilasi lokitiedot ja huomasi, että tietoja on tarkasteltu luvatta. Hän kertoo, ettei tuntenut tai tiennyt kumpaakaan tuomittua lainkaan ennalta. Rikos on sosiaalialalla uuden tietosuojalain ennakkotapaus.

Odotan jatkoa ja ratkaisua - innolla.

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku syyhän noiden tietojen katsomiseen varmasti oli. Kyseinen urkittu vaikuttaa olevan hankala sote-asiakas, koska kyselee tietonsa puolen vuoden välein. Ehkä työntekijät katsoivat tietonsa ymmärtääkseen paremmin miksi hän tai lapsensa on tuollainen työllistävä häirikkö ja mitä koko taudinkuvaan kuuluu. Kyseessä voi olla myös vahinko, piti katsoa toisen asiakkaan tiedot, painoi kiireessä väärää linkki, tms.

Niin, ja tosiaan, minulla ei ole mitään sitä vastaan että sote-alalla työskentelevät ammattilaiset näkevät tietoni. Minäkin näen työssäni asiakkaiden luottamuksellisia tietoja, mutta katson hieman kiusaantuneena niistä vain sen mitä pitää katsoa enkä lähde niitä ikinä ruotimaan.

Vahinko, että saman kahvipöytäkeskustelun aikaan 2 eri työntekijää käy kahdelta eri koneelta katsomassa jonkun tietoja? Aikamoista sattumaa.

En haluaisi olla tällaista "ammattilaisten" kanssa missään tekemisissä, jos eivät osaa käyttää järjestelmiä tai muista mitään; ja lisäksi ilmiselvästi valehtelevat vielä oikeudessa, joka on sekin rikos.

Vierailija
62/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse sosiaalialalla ja olen järkyttynyt miten epäselvää on kenen tietoihin saa mennä ja mitä tietoja saa lukea. Toisaalla painaa vastuu kun ei reagoida eikä ole selvitetty. En ota kantaa ko. asiaan. Varmasti myös urkkimismielessä joku voi käydä toisten tietoja lukemassa. Vähän ihmettelen miksi jonkun ventovieraan. Naapurin, sukulaisen tai julkkiksen suhteen asia olisi helpompi ymmärtää. Toivottavasti tämän jutun jälkeen saamme selkeät ohjeet.

Niin tuo on hyvä pointti. Kenenkään tietoja ei saisi koskaan katsoa, mutta sitten näissä Erika-tapauksissa syytellään miksi ette reagoineet.

Ei lastensuojelun tehokkuus perustu siihen, että satunnaiset työntekijät selailevat satunnaisia asiakastietoja, ja sitten reagoivat niihin. Huhhuh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäähän noihin tietojärjestelmiin tieto siitä kauanko asiakkaan tiedot ovat olleet auki? Olen jo poistunut sote-alalta joten en muista. Kerron pari esimerkkiä:

Olin harjoittelemassa hoitoalalla ja ohjaaja siinä kiiressä kertoi että katsotko sieltä, vaikka sanotaan nyt Katti Matikaisen tiedoista asian X. Olin vielä niin kokematon että en hoksannut laittaa henkilötunnuksella vaan etsin nimellä (avopuolen asiakasnäkymä) ja avasinkin sitten vahingossa jonkun aivan eri vuonna syntyneen Katti Matikaisen tiedot, jotka kyllä suljin kolmen sekunnin päästä kun huomasin että ikä täsmää.

Toinen esimerkki oli kun olin vaihtanut osastoa saman sairaanhoitopiirin eri yksikköön. Aina kun avasin tietokoneen tunnuksillani näkyi aloitusnäytössä sekä vanha että uusi osasto ja koska uusi paikka oli aivan jäätävän kiireinen niin tuli useamman kerran napsastua raporttia väärän osaston kohdalta ja taas piti samantien sulkea.

Muuten olen sitä mieltä, että tietoja tarpeettomasti ja uteliaisuuttaan lukeville pitää antaa kuukausipalkan kokoinen sakko.

Vierailija
64/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse sosiaalialalla ja olen järkyttynyt miten epäselvää on kenen tietoihin saa mennä ja mitä tietoja saa lukea. Toisaalla painaa vastuu kun ei reagoida eikä ole selvitetty. En ota kantaa ko. asiaan. Varmasti myös urkkimismielessä joku voi käydä toisten tietoja lukemassa. Vähän ihmettelen miksi jonkun ventovieraan. Naapurin, sukulaisen tai julkkiksen suhteen asia olisi helpompi ymmärtää. Toivottavasti tämän jutun jälkeen saamme selkeät ohjeet.

Kyllä tämä pitäisi olla sinulle selvää. Vain omia asiakkaita saa katsoa. Päivystyksellisessä tilanteessa soitto tai sähköinen ilmoitus antaa oikeuden katsoa tietoja, koska olet saanut tehtäväksesi asian selvittämisen.

No älä sitten usko, että on epäselvää. Esim. Tilanne jossa jostain asiakkaasta vaikka lapsesta on huoli. Oma työntekijä on pitkällä sairaslomalla. Tiedot huolesta olet saanut suullisesti. Asiakas kuuluu omalle alueellesi, mutta ette ole olleet aktiivisessa asiakassuhteessa. Et tiedä hoitaako asiaa myös joku muu esim. Sairaalan sosiaalityöntekijä. Esimies on burn outissa ja hänen sijainen ei tiedä mistään mitään. Keksitty tarina, mutta arkipäivää omissa töissä. Annan olla ja myöhemmin olen selvityksessä miksen tehnyt mitään vaikka tiesin.

Onhan näitä esimerkkejä Erikankin lisäksi.

Tähänkö on ratkaisu, että alat randomisti selaamaan asiakkaiden tietoja? EI.

Teet lastensuojeluilmoituksen, johon kirjaat kaikki suullisesti saamasi tiedot. Voit vaikka pyytää päivystävää kollegaa selvittämään asiaa, jos on kyse tutustasi, jolloin olet jäävi.

Takaisin kouluun, jos et osaa työtäsi!

Vierailija
65/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten näitä käykin sotealalla aina. En muista yhtään juttua oikeuden, vankiloiden, Poliisien tms puolelta, missä olisi ilman syytä käyty katsomassa tietoja.

Ai et tapaus Mika Myllylääkään!?

Samoin muutamien kouluampujien tietoja oli selattu sekä poliisissa että terveydenhuollossa...

Vierailija
66/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity tapaukseen mutta pelottaa että itselle käy joskus sosiaalialan työntekijänä vahinko. Meidän potilastietojärjestelmä sekoilee vähän väliä. Välillä kun tulee kunnon bugi ja jos itse ei ole valppaana niin päiväkirja on voinut vaihtua ja sitä voi helposti painaa väärän potilaan kohdalla jolloin tiedot avautuvat. Mitään arkaluontoista tässä ei sentään eteen lävähdä mutta tästä vierailusta toki jää merkintä tietoihin. Jos jotain arkaluontoista haluaisi nähdä niin niitä pitää jo vähän kaivaa eikä ne tule esiin niin vahingossa.

Vierailija
67/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämä pitäisi olla sinulle selvää. Vain omia asiakkaita saa katsoa. Päivystyksellisessä tilanteessa soitto tai sähköinen ilmoitus antaa oikeuden katsoa tietoja, koska olet saanut tehtäväksesi asian selvittämisen.

No älä sitten usko, että on epäselvää. Esim. Tilanne jossa jostain asiakkaasta vaikka lapsesta on huoli. Oma työntekijä on pitkällä sairaslomalla. Tiedot huolesta olet saanut suullisesti. Asiakas kuuluu omalle alueellesi, mutta ette ole olleet aktiivisessa asiakassuhteessa. Et tiedä hoitaako asiaa myös joku muu esim. Sairaalan sosiaalityöntekijä. Esimies on burn outissa ja hänen sijainen ei tiedä mistään mitään. Keksitty tarina, mutta arkipäivää omissa töissä. Annan olla ja myöhemmin olen selvityksessä miksen tehnyt mitään vaikka tiesin.

Tähänkö on ratkaisu, että alat randomisti selaamaan asiakkaiden tietoja? EI.

Teet lastensuojeluilmoituksen, johon kirjaat kaikki suullisesti saamasi tiedot. Voit vaikka pyytää päivystävää kollegaa selvittämään asiaa, jos on kyse tutustasi, jolloin olet jäävi.

Takaisin kouluun, jos et osaa työtäsi!

Randomisti? Tottakai pitää olla oikean asiakkaan tiedot ja varmasti ovatkin. Se oli nyt kysymys saako niitä aukaista ja mitä sivuja sieltä saa aukaista. Ohjeet voivat vaihtua viikottain ja riippua ihan siitä keneltä kysyy. Jopa siellä lastensuojelussa on ollut epäselvyyttä asiasta.

Vierailija
68/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nuo lokitiedot voi pyytää tarkastettavaksi?

Jos tuollainen alkaa epäilyttämään, niin valitettavasti on aika monta paikkaa, josta sitten joutuu pyytämään noita. Sossu ei ole ainoa, joka näkee arkaluontoisia tietoja. 

Lokitiedot pyydetään erikseen niistä yksiköistä ja toimipisteistä missä on ollut asiakaana. Samalla niistä käy ilmi, onko joku muu asiaton ( esim. utelias työ"kaveri", tai esimies)ķäynyt vähän katselemassa, milloin ja mistä syystä. Samoin näkee m7tänon kirjattu, kenen toimesta, milloin ja onko editoitu ja jos niin kuka. Hiukan aikaa vaativaa, mutta ei valitettavaa. Valitettavaa, noloa ja ihanan kallista se on henkilölle, joka siitä jää kiinni.

Vierailija
69/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sairaanhoitaja ja ei tulisi ikinä mieleenkään urkkia kenenkään tietoja. Ei kiinnosta.

Joskun on käynyt niin että joku tuttu on tullut potilaaksi. Työskentelen päivystyksessä joten kuka tahansa lähialueella asuva voi tulla potilaaksi. Olen tuolloin kysynyt että haluaako jonkun muun hoitavan ja kertonut myös että nään kaikki potilastiedot. Itse asiassa joka ikinen on halunnut mut hoitamaan, tuttu ihminen tuo turvaa.

Sen sijaan joskus yhden tutun hoitamani naisen mies alkoi raivoamaan mulle kun en kertonut mitään vaimon tilanteesta. Olin tuolloin vapaalla ja mies soitti, vaimo oli kertonut että olen hoitanut häntä. Sanoin että en voi antaa tietoja. Tietojen luovutuksessa kysyttäessä tulee olla tarkka. Tuntuu vähän siltä että hoitoyksikköön soittaessa kuka tahansa saa tietoja, pahimmassa tapauksessa joku toimittaja.

Vierailija
70/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asianomaisten keskenään käymät keskustelut jostakin oikeasti hoidontarpeen arviointia tai arkiaskareiden sekä perheolojen järjestelyä koskevissa asioissa voi säilyä luottamuksellisesti kahden kesken.

Siinä vaiheessa kun ulkopuoliset urkkivat monen hengen voimin jonkun tietyn ihmisen tietoja... no joko tieto on jo juorupiirissä leviämässä ja sille haetaan vahvistusta tai sitten kyse on sote-alan systemaattisesta vapaa-ajan huvista, "hehe katso kuinka paljon merkintöjä potilastiedoissa". Kummassakin tapauksessa järjestelmää käytetään yksiselitteisesti väärin.

Jos työntekijä saa kuulla uudesta työssä kohdattavaksi tulevasta henkilöstä, voi olla hyvää valmistautumista käydä tutkimassa taustatietoja ja vaikka yhdessä esimiehen voimin. Ylen jutussa nämä kaksi entisaikojen puhelinvaihteen juoruilulle kunniaa osoittavaa tätiä oli kuitenkin uhrille tuntemattomia. 

Vierailija
71/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten näitä käykin sotealalla aina. En muista yhtään juttua oikeuden, vankiloiden, Poliisien tms puolelta, missä olisi ilman syytä käyty katsomassa tietoja.

Tämän vuoden puolella löytyy juttu urkkijapoliisista. Itse saat googlata.

Vierailija
72/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika epäilyttävää että ihminen käy kampaajalla. Tai siis täytyy olla jotenkin epärehellinen kun on varaa nykysuomessa sellaiseen turhuuteen laittaa rahaa. 

Vierailija
73/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gjikb kirjoitti:

Olen itse sosiaalialalla töissä ja pääsy asiakastietoihin. Joidenkin asiakkaiden on hirveän vaikea ymmärtää, että minua ei kiinnosta käydä lukemassa heidän tietojaan tai kirjauksiaan muuten kuin työn puolesta (minähän niitä sinne kirjaan ja päivittelen tietoja). Jos minulla on 100-200 asiakasta, ei minulla ole pienintäkään kiinnostusta käydä lukemassa sinun tietojasi ihan huvikseen. Harvemmin siellä mitään niin kiinnostavaa edes on. Tietenkin sekaan mahtuu varmasti työntekijöitä joita kiinnostaa naapurin asiat mutta sanoisin että vähemmissä määrin.

Näinhän sen kuuluu ollakin. Kuten tämäkin tapaus osoittaa, aina löytyy heitä jotka uteliaina stalkkaa ystävien, tuttujen, naapureiden, eksän nyksän/nyksän eksän ymv. tietoja.

Vierailija
74/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän vuoden puolella löytyy juttu urkkijapoliisista. Itse saat googlata.

Onhan poliisejakin jäänyt kiinni mm. julkkisten tietojen urkinnasta.

Vierailija
75/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gjikb kirjoitti:

Olen itse sosiaalialalla töissä ja pääsy asiakastietoihin. Joidenkin asiakkaiden on hirveän vaikea ymmärtää, että minua ei kiinnosta käydä lukemassa heidän tietojaan tai kirjauksiaan muuten kuin työn puolesta (minähän niitä sinne kirjaan ja päivittelen tietoja). Jos minulla on 100-200 asiakasta, ei minulla ole pienintäkään kiinnostusta käydä lukemassa sinun tietojasi ihan huvikseen. Harvemmin siellä mitään niin kiinnostavaa edes on. Tietenkin sekaan mahtuu varmasti työntekijöitä joita kiinnostaa naapurin asiat mutta sanoisin että vähemmissä määrin.

Sinä olet kuitenkin poikkeus, joten älä yleistä.

Vierailija
76/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oli sairaalan arkistossa töissä ja tuhansia potilaskertomuksia on tullut luettua. Tietysti julkut, tutut ja naapurit oli niitä kiinnostavimpia.

Vierailija
77/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis keksitty tarina. Lääkäri ja poliisi tekee lasun jos on tarve. Taitaa olla mielikuvitusta.

Vierailija
78/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäähän noihin tietojärjestelmiin tieto siitä kauanko asiakkaan tiedot ovat olleet auki? Olen jo poistunut sote-alalta joten en muista. Kerron pari esimerkkiä:

Olin harjoittelemassa hoitoalalla ja ohjaaja siinä kiiressä kertoi että katsotko sieltä, vaikka sanotaan nyt Katti Matikaisen tiedoista asian X. Olin vielä niin kokematon että en hoksannut laittaa henkilötunnuksella vaan etsin nimellä (avopuolen asiakasnäkymä) ja avasinkin sitten vahingossa jonkun aivan eri vuonna syntyneen Katti Matikaisen tiedot, jotka kyllä suljin kolmen sekunnin päästä kun huomasin että ikä täsmää.

Toinen esimerkki oli kun olin vaihtanut osastoa saman sairaanhoitopiirin eri yksikköön. Aina kun avasin tietokoneen tunnuksillani näkyi aloitusnäytössä sekä vanha että uusi osasto ja koska uusi paikka oli aivan jäätävän kiireinen niin tuli useamman kerran napsastua raporttia väärän osaston kohdalta ja taas piti samantien sulkea.

Muuten olen sitä mieltä, että tietoja tarpeettomasti ja uteliaisuuttaan lukeville pitää antaa kuukausipalkan kokoinen sakko.

Ehdollista vankeuttahan tietosuojarikoksesta pitäisi saada, rikosrekisteri SEKÄ tuntuvat sakot, että todellakin muistaa olla tarkka henkilötietojen kanssa. Tämä on todella vakava juttu, jolla voidaan pilata asiakkaan elämä ihan kerralla.

Vierailija
79/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rehellisellä ei ole mitään salattavaa.

Siitä huolimatta tietojen asiaton katselu ei ole hyväksyttävää

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän