Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksi klikkaus maksoi sosiaalialan työntekijöille 4800 euroa – tutkivat vieraan perheenäidin tietoja, kun tämä istui kampaajalla

Vierailija
30.09.2021 |

https://yle.fi/uutiset/3-12120748

Jokaisella on oikeus tietää omien sosiaali- ja terveystietojensa käsittelystä. Perheenäiti tilasi lokitiedot ja huomasi, että tietoja on tarkasteltu luvatta. Hän kertoo, ettei tuntenut tai tiennyt kumpaakaan tuomittua lainkaan ennalta. Rikos on sosiaalialalla uuden tietosuojalain ennakkotapaus.

Odotan jatkoa ja ratkaisua - innolla.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse mitään hetuja. Pelkällä puhelinnumerolla saman puhelun aikana Sossu voi mennä sun tietoja katsomaan. Kuin tyhmiä ihmiset on, mitään hetuja tarvitse. Ihan mnobella eri tavalla vaikka puhelinnumerolla, sukunimellä tms pääsee sinne. Päiväkodin johtaja pääsee myös nimellä katsomaan lapsen kaikki aiemmat hoitopaikat. Ja erityisopettaja pääsee, mutta omaan järjestelmään, ei tietenkään eri järjestelmään.

Jotkuthan luulee et Sossu voi katsoa terveystiedot myös jos haluaa yhdellä napin painalluksella. Ei pitäisi päästä, kun ovat eri järjestelmässä. Vaikka ne on nykyisin jostain ylhäältä joku kansalaisterveyden arkisto tms.

Vierailija
42/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kamala systeemi tuollainen, että vahinkoklikkauksella voi avata ankarasti kiellettyjä tietoja! Miksi ne eivät ole erillisen kirjautumisen takana?

Työntekijän yksi pahimpia painajaisia on mennä vahingossa väärään ihmisen sivulle. Mitä kauemmin työtä tekee, sitä varmemmin joku kerta tuo tapahtuu. Koskee niin Kelaa, sos.- ja terveydenhuoltoa, poliisia jne.

Lokitiedoissa olisi hyvä näkyä kuinka kauan sivulla on oltu. Väitän, että jos on vahinkoklikkaus, niin työntekijä huomaa salamana ensimmäisen klikkauksen jälkeen virheen sattuneen ja poistuu sivulta välittömästi. Sekunti tai kaksi lokimerkinnässä todistaisi vahinkoklikkauksen tapahtuneen. Siinä ajassa ei ehdi mitään lukemaan. Ja, jos joku sanoo, että tuollaisia erheitä ei saisi sattua, niin on oikeassa, mutta etkö itse ole koskaan laskun viitenumeroa/ tilinumeroa tai muuta numerosarjaa kiireessä virheellisesti näpytellyt? Aivan varmasti olet.

Tämä!

Tällaisissa tapauksissa ilmoitetaan virhe mahdollisimman nopeasti esimiehelle, virheitä voi sattua mutta niitä ei kenelläkään rehellisellä ole syytä salailla, päinvastoin. Itse työskentelen kunnallisella puolella sairaanhoitajana ja saan jatkuvasti ilmoituksia uusista potilaista joista ei aina viestiä avaamatta tiedä mihin ne tarkalleen kuuluvat. Potilastieto-ohjelmia on monia ja kaikki niistä eivät ole käyttäjäystävällisiä, virheitä on siis mahdollista tehdä vahingossa. Jokaisella alalla on ihmisiä joiden ei pitäisi siellä työskennellä, itseäni ei voisi kenenkään terveystiedot kiinnostaa, onneksi ylivoimaisesti suurin osa työntekijöistä on samaa mieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gjikb kirjoitti:

Olen itse sosiaalialalla töissä ja pääsy asiakastietoihin. Joidenkin asiakkaiden on hirveän vaikea ymmärtää, että minua ei kiinnosta käydä lukemassa heidän tietojaan tai kirjauksiaan muuten kuin työn puolesta (minähän niitä sinne kirjaan ja päivittelen tietoja). Jos minulla on 100-200 asiakasta, ei minulla ole pienintäkään kiinnostusta käydä lukemassa sinun tietojasi ihan huvikseen. Harvemmin siellä mitään niin kiinnostavaa edes on. Tietenkin sekaan mahtuu varmasti työntekijöitä joita kiinnostaa naapurin asiat mutta sanoisin että vähemmissä määrin.

Tuollainen tietynlaisten henkilötietojen keruu on yksilölle hyvin haitallista kuten esim. vastaamon tapauksesta pahimmillaan näkee.

Ei se ole mikään puolustus että sinä anonyymisti mutuilet ettei niitä tietojen kyylääjiä varmaankaan hirveästi ole.

Toisaalta mietin että miksi ihminen pyytää noita tarkastuslistoja pari kertaa vuodessa. Toisaalta mietin että miksi tuo tarkastuslistojen pyytäminen on käytännössä ainoa tapa jolla noita uteliaita saa kiinni koska muuten kiinnijäänti on hyvin satunnaista kun noihin tietoihin on pääsy kaikilla alalla olevilla. Vain siitä jää merkintä että niitä on katsottu. 

Vierailija
44/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse sosiaalialalla ja olen järkyttynyt miten epäselvää on kenen tietoihin saa mennä ja mitä tietoja saa lukea. Toisaalla painaa vastuu kun ei reagoida eikä ole selvitetty. En ota kantaa ko. asiaan. Varmasti myös urkkimismielessä joku voi käydä toisten tietoja lukemassa. Vähän ihmettelen miksi jonkun ventovieraan. Naapurin, sukulaisen tai julkkiksen suhteen asia olisi helpompi ymmärtää. Toivottavasti tämän jutun jälkeen saamme selkeät ohjeet.

Selkeät ohjeet? Heko Heko. Älä selitä. Kai sinä nyt sen ymmärrät että ei hoitaja eikä lääkärikään saa mennä kenenkään muiden tietoja katsomaan, kuin niiden jotka ovat sun huoneessa just sun asiakkaana. Mitä ohjeita tarkoitat nyt? Perehdytyksessä aivan varmasti käydään nämä ohjeet läpi, äkkiä saisi esimies kenkää kai ei näitä tietosuoja- asioita ole käyty. Varmaan olet alan jonkun koulutuksenkin käynyt jossa on ollut oma kurssinsa asioista. Älä vaan sano että olet amk-korkeakoulutuksen käynyt! Uskoisin että tiedät että urkkiminen on rikos!

Vierailija
45/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku syyhän noiden tietojen katsomiseen varmasti oli. Kyseinen urkittu vaikuttaa olevan hankala sote-asiakas, koska kyselee tietonsa puolen vuoden välein. Ehkä työntekijät katsoivat tietonsa ymmärtääkseen paremmin miksi hän tai lapsensa on tuollainen työllistävä häirikkö ja mitä koko taudinkuvaan kuuluu. Kyseessä voi olla myös vahinko, piti katsoa toisen asiakkaan tiedot, painoi kiireessä väärää linkki, tms.

Niin, ja tosiaan, minulla ei ole mitään sitä vastaan että sote-alalla työskentelevät ammattilaiset näkevät tietoni. Minäkin näen työssäni asiakkaiden luottamuksellisia tietoja, mutta katson hieman kiusaantuneena niistä vain sen mitä pitää katsoa enkä lähde niitä ikinä ruotimaan.

Vierailija
46/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse sosiaalialalla ja olen järkyttynyt miten epäselvää on kenen tietoihin saa mennä ja mitä tietoja saa lukea. Toisaalla painaa vastuu kun ei reagoida eikä ole selvitetty. En ota kantaa ko. asiaan. Varmasti myös urkkimismielessä joku voi käydä toisten tietoja lukemassa. Vähän ihmettelen miksi jonkun ventovieraan. Naapurin, sukulaisen tai julkkiksen suhteen asia olisi helpompi ymmärtää. Toivottavasti tämän jutun jälkeen saamme selkeät ohjeet.

Niin tuo on hyvä pointti. Kenenkään tietoja ei saisi koskaan katsoa, mutta sitten näissä Erika-tapauksissa syytellään miksi ette reagoineet.

Vierailija
47/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku ei tässä nyt täsmää. Sen sanon. Täytyy tietää hetu, jotta tiedoissa voi käydä. Jostain on tullut hetu tietoon. Mistä? Keneltä? Miksi? Ei ne työntekijät päästään keksimiä randomeja hetuja koneelle kokeile.

Sossu pääsee sun tietoihin kun soitat sinne puhelinnumerosi avulla. Tietävät jo kuka soittaa. Niin. Mitään hetuja tarvitse.

Ei kyllä pidä paikkaansa. Kerropa minulle miten puhelimen soidessa tiedän kuka soittaa? Yli 20 vuoteen en ole tällaista oppinut, joten ihan mielenkiinnosta kysyn miten tuo tehdään.

Vierailija
48/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydebhuollon ja sosiaslityön kirjasmisjärjestelmissä on ns. hallinnollinen sivu, jonne kirjataan ne asiat, joita ei ole tarkoitettu asiakkaan luettavaksi Kantaan. Merkinnöistä löytyy mm. luonnehdintaa asiakkaasta: hankala asiakas jne. eli tämä on se kuuluisa musta lista, joka sitten epäsuotuisissa olosuhteissa ja epäsuotuisissa käsissä vaikuttaa siihen, miten tulee milloinkin kohdelluksi. Tosin tästäkin saa lokitiedot pyydettäessä.

Vierailija
49/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämä pitäisi olla sinulle selvää. Vain omia asiakkaita saa katsoa. Päivystyksellisessä tilanteessa soitto tai sähköinen ilmoitus antaa oikeuden katsoa tietoja, koska olet saanut tehtäväksesi asian selvittämisen.

Vierailija
50/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasikkiin tietojärjestelmiin, on rakennettu automaatio, joka tarkastaa onko kyseisellä henkilöllä oikeus katsoa kyseisiä tietoja. Jollei ole, tullenee potkut ja rikossyytteet. Myös jokaiseen työyhteisön kuuluu tietosuojavaltuutettu ja kunnilla on omat mustat listansa henkilöistä jotka käy jatkuvasti ilman syytä urkkimassa tietoja.

Riippuu myös onko kyseisellä työntekijällä lupa katsoa mitä tietoja.

Vierailija
51/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku ei tässä nyt täsmää. Sen sanon. Täytyy tietää hetu, jotta tiedoissa voi käydä. Jostain on tullut hetu tietoon. Mistä? Keneltä? Miksi? Ei ne työntekijät päästään keksimiä randomeja hetuja koneelle kokeile.

Sossu pääsee sun tietoihin kun soitat sinne puhelinnumerosi avulla. Tietävät jo kuka soittaa. Niin. Mitään hetuja tarvitse.

Ei kyllä pidä paikkaansa. Kerropa minulle miten puhelimen soidessa tiedän kuka soittaa? Yli 20 vuoteen en ole tällaista oppinut, joten ihan mielenkiinnosta kysyn miten tuo tehdään.

Luet puhelimesta sitten numeron, josta puhelu tulee. Näin minä tekisin..ja näin tekee henkilö jolle on soitettu joka ei tiedä kuka soitti. Jos puhelu katkesi häneen soitettaessa, soittavat siihen mitä puhelu tuli. Varmaan ainakin oppii tuon.

Vierailija
52/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gjikb kirjoitti:

Olen itse sosiaalialalla töissä ja pääsy asiakastietoihin. Joidenkin asiakkaiden on hirveän vaikea ymmärtää, että minua ei kiinnosta käydä lukemassa heidän tietojaan tai kirjauksiaan muuten kuin työn puolesta (minähän niitä sinne kirjaan ja päivittelen tietoja). Jos minulla on 100-200 asiakasta, ei minulla ole pienintäkään kiinnostusta käydä lukemassa sinun tietojasi ihan huvikseen. Harvemmin siellä mitään niin kiinnostavaa edes on. Tietenkin sekaan mahtuu varmasti työntekijöitä joita kiinnostaa naapurin asiat mutta sanoisin että vähemmissä määrin.

Olitko sinä siis toinen näistä tuomituista vai miten tämä sinun näkemyksesi liittyy asiaan?

Vierailija
53/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kamala systeemi tuollainen, että vahinkoklikkauksella voi avata ankarasti kiellettyjä tietoja! Miksi ne eivät ole erillisen kirjautumisen takana?

Työntekijän yksi pahimpia painajaisia on mennä vahingossa väärään ihmisen sivulle. Mitä kauemmin työtä tekee, sitä varmemmin joku kerta tuo tapahtuu. Koskee niin Kelaa, sos.- ja terveydenhuoltoa, poliisia jne.

Lokitiedoissa olisi hyvä näkyä kuinka kauan sivulla on oltu. Väitän, että jos on vahinkoklikkaus, niin työntekijä huomaa salamana ensimmäisen klikkauksen jälkeen virheen sattuneen ja poistuu sivulta välittömästi. Sekunti tai kaksi lokimerkinnässä todistaisi vahinkoklikkauksen tapahtuneen. Siinä ajassa ei ehdi mitään lukemaan. Ja, jos joku sanoo, että tuollaisia erheitä ei saisi sattua, niin on oikeassa, mutta etkö itse ole koskaan laskun viitenumeroa/ tilinumeroa tai muuta numerosarjaa kiireessä virheellisesti näpytellyt? Aivan varmasti olet.

Tämä!

Sama homma, olen kunnallisen puolen sh. Kyllä meillä homma on niin että jos alle 20 sekuntia on potilastiedoissa niin voidaan tulkita vahinkoklikkaukseksi. Täytyy sanoa että mun mielestä on aika pitkä aika, kyllä siinä ehtii jo jotain nähdä. Ja ei, tämä ei ole minkään perähikiän terveysaseman ohjeistus vaan ison kaupungin.

Tällaisissa tapauksissa ilmoitetaan virhe mahdollisimman nopeasti esimiehelle, virheitä voi sattua mutta niitä ei kenelläkään rehellisellä ole syytä salailla, päinvastoin. Itse työskentelen kunnallisella puolella sairaanhoitajana ja saan jatkuvasti ilmoituksia uusista potilaista joista ei aina viestiä avaamatta tiedä mihin ne tarkalleen kuuluvat. Potilastieto-ohjelmia on monia ja kaikki niistä eivät ole käyttäjäystävällisiä, virheitä on siis mahdollista tehdä vahingossa. Jokaisella alalla on ihmisiä joiden ei pitäisi siellä työskennellä, itseäni ei voisi kenenkään terveystiedot kiinnostaa, onneksi ylivoimaisesti suurin osa työntekijöistä on samaa mieltä.

Vierailija
54/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen ihmisen puhelinnumerot ja osoitteet on viranomaisen saatavilla, joten tottakai voi sen numeron avulla hakea kuka soitti. Muutenhan voisi mustamaalata vaikka ketä. Eli kun soitat näkyy lankapuhelimes sun nro ja se syötetään järjestelmään vaikka soitat nimettömänä ja sossu meneekin sun tietoihin ekaks ja katsoo kuka soittaa. Samoin tekee poliisi. Siinä samalla puhelun aikana.

Vierailija
55/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten tietoja voi viranomainen lukea ja kirjoittaa, jos ihminen liittyy hänen työhönsä.

Muiden ihmisten, jotka eivät liity hänen työhönsä ei hän saa lukea, eikä kirjoittaa mitään.

Lokitiedot paljastavat asiat, miten tiedoissa käyty.

Lukuisa määrä viranomaisia on myös jäänyt kiinni selatessaan tietoja, jotka eivät kuulu heidän thöhönsä.

Vierailija
56/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämä pitäisi olla sinulle selvää. Vain omia asiakkaita saa katsoa. Päivystyksellisessä tilanteessa soitto tai sähköinen ilmoitus antaa oikeuden katsoa tietoja, koska olet saanut tehtäväksesi asian selvittämisen.

No älä sitten usko, että on epäselvää. Esim. Tilanne jossa jostain asiakkaasta vaikka lapsesta on huoli. Oma työntekijä on pitkällä sairaslomalla. Tiedot huolesta olet saanut suullisesti. Asiakas kuuluu omalle alueellesi, mutta ette ole olleet aktiivisessa asiakassuhteessa. Et tiedä hoitaako asiaa myös joku muu esim. Sairaalan sosiaalityöntekijä. Esimies on burn outissa ja hänen sijainen ei tiedä mistään mitään. Keksitty tarina, mutta arkipäivää omissa töissä. Annan olla ja myöhemmin olen selvityksessä miksen tehnyt mitään vaikka tiesin.

Onhan näitä esimerkkejä Erikankin lisäksi.

Vierailija
57/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten näitä käykin sotealalla aina. En muista yhtään juttua oikeuden, vankiloiden, Poliisien tms puolelta, missä olisi ilman syytä käyty katsomassa tietoja.

Ai et tapaus Mika Myllylääkään!?

Vierailija
58/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gjikb kirjoitti:

Minä ihmettelen sitä mistä se henkilöllisyysturvatunnus on työntekijöiden tietoon tullut? Sillähän sitä järjestelmään mennään. Mistä, keneltä ja miksi? Ei kukaan ala randomisti keksimään erilaisia hetu-vaihtoehtoja ja kokeilemaan niitä.

Omassa kunnassa järjestelmä hakee hetulla, nimihaulla ja hetun alkuosalla. Kahdella jälkimmäisellä voi avata vahingossa helposti samannimisen tai samana päivänä syntyneen tiedot. Kiinnostus väärän asiakkaan tietoihin on nolla. t: sosiaalityöntekijä

Vierailija
59/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten nuo lokitiedot voi pyytää tarkastettavaksi?

Jos tuollainen alkaa epäilyttämään, niin valitettavasti on aika monta paikkaa, josta sitten joutuu pyytämään noita. Sossu ei ole ainoa, joka näkee arkaluontoisia tietoja. 

Vierailija
60/79 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kirjoitti:

Jokaisen ihmisen puhelinnumerot ja osoitteet on viranomaisen saatavilla, joten tottakai voi sen numeron avulla hakea kuka soitti. Muutenhan voisi mustamaalata vaikka ketä. Eli kun soitat näkyy lankapuhelimes sun nro ja se syötetään järjestelmään vaikka soitat nimettömänä ja sossu meneekin sun tietoihin ekaks ja katsoo kuka soittaa. Samoin tekee poliisi. Siinä samalla puhelun aikana.

Jos minulla on käteisellä ostettu prepaid-liittymä ja kirppikseltä myös käteisellä ostettu puhelin, niin millä sinä tiedät kuka silloin soittaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän