Yksi klikkaus maksoi sosiaalialan työntekijöille 4800 euroa – tutkivat vieraan perheenäidin tietoja, kun tämä istui kampaajalla
https://yle.fi/uutiset/3-12120748
Jokaisella on oikeus tietää omien sosiaali- ja terveystietojensa käsittelystä. Perheenäiti tilasi lokitiedot ja huomasi, että tietoja on tarkasteltu luvatta. Hän kertoo, ettei tuntenut tai tiennyt kumpaakaan tuomittua lainkaan ennalta. Rikos on sosiaalialalla uuden tietosuojalain ennakkotapaus.
Odotan jatkoa ja ratkaisua - innolla.
Kommentit (79)
Joku ei tässä nyt täsmää. Sen sanon. Täytyy tietää hetu, jotta tiedoissa voi käydä. Jostain on tullut hetu tietoon. Mistä? Keneltä? Miksi? Ei ne työntekijät päästään keksimiä randomeja hetuja koneelle kokeile.
Vierailija kirjoitti:
Rehellisellä ei ole mitään salattavaa.
Etkö talipää ymmärrä että se ei ole se pointti, onko salattavaa vai ei?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nuo lokitiedot voi pyytää tarkastettavaksi?
https://www.valvira.fi/terveydenhuolto/hyva-ammatinharjoittaminen/potil…
Viimeisen KAHDEN vuoden ajalta???? Pitää olla oikeus saada vaikka 10v ajalta!
Vierailija kirjoitti:
Miten näitä käykin sotealalla aina. En muista yhtään juttua oikeuden, vankiloiden, Poliisien tms puolelta, missä olisi ilman syytä käyty katsomassa tietoja.
Kaikki poliisit kävi katsomassa Mika Myllylän tiedot hänen kuolemansa aikoihin.
Poliisit on ihan hyvin kunnostautuneet tietojen urkinnassa ja tästä on myös monet tuomiot tulleet.
Joku kertoi täällä netissä että jopa toisesta kunnasta oli heidän tapauksen tietoja käyty katsomassa. Ja. Sitten. Onko esimerkiksi sosiaalityöntekijä oikeutettu levittämään asioita alusten päiväkoteihin tai kouluihin? Tiedustella miten menee, jos vaikka ollut joskus asiakkuuden huoltajuus kiistan aikaan. Miten pitkään kytätään, ja pystyykö joku mustamaalaamaan tällai perhettä? Päiväkodin palavereissa ainakin saatetaan puhua perheistä, jotenkin erikoista jos sossu saisi kertoa asiakkaan asiat sinne suuntaan. Aika monelle leviää silloin,koska päivähoidon työntekijät eivät pidä vaitioloa yhtälailla. Ja saattavat olla monen perheen kans tuttuja vaikka sukulaissuhteen kautta, vihjailla asioita. Mun kaveri jopa kertoi huostaanotot ja kaikki kylältään kun toimi lastenhoitajana.
Tietoturva vuotaa kuin seula. Tää on ihan toivoton järjestelmä. Miksi minä maksan veroja kun pitää näköjään itse tehdä esitutkinnatkin.
Vierailija kirjoitti:
Joku ei tässä nyt täsmää. Sen sanon. Täytyy tietää hetu, jotta tiedoissa voi käydä. Jostain on tullut hetu tietoon. Mistä? Keneltä? Miksi? Ei ne työntekijät päästään keksimiä randomeja hetuja koneelle kokeile.
Sossu pääsee sun tietoihin kun soitat sinne puhelinnumerosi avulla. Tietävät jo kuka soittaa. Niin. Mitään hetuja tarvitse.
Kamala systeemi tuollainen, että vahinkoklikkauksella voi avata ankarasti kiellettyjä tietoja! Miksi ne eivät ole erillisen kirjautumisen takana?
Gjikb kirjoitti:
Olen itse sosiaalialalla töissä ja pääsy asiakastietoihin. Joidenkin asiakkaiden on hirveän vaikea ymmärtää, että minua ei kiinnosta käydä lukemassa heidän tietojaan tai kirjauksiaan muuten kuin työn puolesta (minähän niitä sinne kirjaan ja päivittelen tietoja). Jos minulla on 100-200 asiakasta, ei minulla ole pienintäkään kiinnostusta käydä lukemassa sinun tietojasi ihan huvikseen. Harvemmin siellä mitään niin kiinnostavaa edes on. Tietenkin sekaan mahtuu varmasti työntekijöitä joita kiinnostaa naapurin asiat mutta sanoisin että vähemmissä määrin.
Minä ihmettelen sitä mistä se henkilöllisyysturvatunnus on työntekijöiden tietoon tullut? Sillähän sitä järjestelmään mennään. Mistä, keneltä ja miksi? Ei kukaan ala randomisti keksimään erilaisia hetu-vaihtoehtoja ja kokeilemaan niitä.
Vierailija kirjoitti:
Gjikb kirjoitti:
Olen itse sosiaalialalla töissä ja pääsy asiakastietoihin. Joidenkin asiakkaiden on hirveän vaikea ymmärtää, että minua ei kiinnosta käydä lukemassa heidän tietojaan tai kirjauksiaan muuten kuin työn puolesta (minähän niitä sinne kirjaan ja päivittelen tietoja). Jos minulla on 100-200 asiakasta, ei minulla ole pienintäkään kiinnostusta käydä lukemassa sinun tietojasi ihan huvikseen. Harvemmin siellä mitään niin kiinnostavaa edes on. Tietenkin sekaan mahtuu varmasti työntekijöitä joita kiinnostaa naapurin asiat mutta sanoisin että vähemmissä määrin.
Minä ihmettelen sitä mistä se henkilöllisyysturvatunnus on työntekijöiden tietoon tullut? Sillähän sitä järjestelmään mennään. Mistä, keneltä ja miksi? Ei kukaan ala randomisti keksimään erilaisia hetu-vaihtoehtoja ja kokeilemaan niitä.
Eiköhän ne tiedot löydy hakutoiminnolla ilman hetuakin. Niin asiakasrekisterit toimii.
Olen itse sosiaalialalla ja olen järkyttynyt miten epäselvää on kenen tietoihin saa mennä ja mitä tietoja saa lukea. Toisaalla painaa vastuu kun ei reagoida eikä ole selvitetty. En ota kantaa ko. asiaan. Varmasti myös urkkimismielessä joku voi käydä toisten tietoja lukemassa. Vähän ihmettelen miksi jonkun ventovieraan. Naapurin, sukulaisen tai julkkiksen suhteen asia olisi helpompi ymmärtää. Toivottavasti tämän jutun jälkeen saamme selkeät ohjeet.
Vierailija kirjoitti:
Poliisit on ihan hyvin kunnostautuneet tietojen urkinnassa ja tästä on myös monet tuomiot tulleet.
Niin eikös se turhajulkkis Marianne Kiukkonen saanut tuomion kun kävi urkkimassa jonkun tietoja. En tiedä toimiiko enää poliisina.
Kyllä ne tiedot ihan nimelläkin löytyy. Tuskin naapurikaan hetua tietää jos lasun tekee. Kun nimi,osoite ja esim. ikä täsmää niin asiakas on melko varmasti oikea.
Aivan käsittämätöntä, että poliisi ei suostunut tutkimaan. Yrittivät suojella sossuja?
Vierailija kirjoitti:
Kamala systeemi tuollainen, että vahinkoklikkauksella voi avata ankarasti kiellettyjä tietoja! Miksi ne eivät ole erillisen kirjautumisen takana?
Työntekijän yksi pahimpia painajaisia on mennä vahingossa väärään ihmisen sivulle. Mitä kauemmin työtä tekee, sitä varmemmin joku kerta tuo tapahtuu. Koskee niin Kelaa, sos.- ja terveydenhuoltoa, poliisia jne.
Lokitiedoissa olisi hyvä näkyä kuinka kauan sivulla on oltu. Väitän, että jos on vahinkoklikkaus, niin työntekijä huomaa salamana ensimmäisen klikkauksen jälkeen virheen sattuneen ja poistuu sivulta välittömästi. Sekunti tai kaksi lokimerkinnässä todistaisi vahinkoklikkauksen tapahtuneen. Siinä ajassa ei ehdi mitään lukemaan. Ja, jos joku sanoo, että tuollaisia erheitä ei saisi sattua, niin on oikeassa, mutta etkö itse ole koskaan laskun viitenumeroa/ tilinumeroa tai muuta numerosarjaa kiireessä virheellisesti näpytellyt? Aivan varmasti olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gjikb kirjoitti:
Eiköhän ne tiedot löydy hakutoiminnolla ilman hetuakin. Niin asiakasrekisterit toimii.
Saman nimisiä voi olla iso liuta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne tiedot ihan nimelläkin löytyy. Tuskin naapurikaan hetua tietää jos lasun tekee. Kun nimi,osoite ja esim. ikä täsmää niin asiakas on melko varmasti oikea.
Eli pitää nimen lisäksi tietää muutakin, jotta voi yksilöidä ja tarkentaa kenestä on kyse, kun saman nimisiä voi olla monta. Mistä nämä tiedot tulee? Keneltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työntekijän yksi pahimpia painajaisia on mennä vahingossa väärään ihmisen sivulle. Mitä kauemmin työtä tekee, sitä varmemmin joku kerta tuo tapahtuu. Koskee niin Kelaa, sos.- ja terveydenhuoltoa, poliisia jne.
Lokitiedoissa olisi hyvä näkyä kuinka kauan sivulla on oltu. Väitän, että jos on vahinkoklikkaus, niin työntekijä huomaa salamana ensimmäisen klikkauksen jälkeen virheen sattuneen ja poistuu sivulta välittömästi. Sekunti tai kaksi lokimerkinnässä todistaisi vahinkoklikkauksen tapahtuneen. Siinä ajassa ei ehdi mitään lukemaan. Ja, jos joku sanoo, että tuollaisia erheitä ei saisi sattua, niin on oikeassa, mutta etkö itse ole koskaan laskun viitenumeroa/ tilinumeroa tai muuta numerosarjaa kiireessä virheellisesti näpytellyt? Aivan varmasti olet.
Tämä!
Kannattaisi lukea lehdet paremmin. Poliiseja on tuomittu oikeudessa tietojen urkinnasta.
Miten mielestäsi oikeudessa tai vankiloissa edes voitaisiin urkkia tietoja? Ei siellä ole käytössä mitään rekisterejä.