Kierrätätkö?
Jos kierrätät, niin mitä kaikkea kierrätät? Miksi et kierrätä?
Itse kierrätän vain vain keräyspaperia ja isommat pahvit pistän pahvinkeräykseen. En muuta. Ei ole tilaa biolle, lasille, energiajakeelle, metallille jne.
Kommentit (15)
Paperi, pahvi, kartonki, metalli, lasi, biojäte, vaatteet.. Onko jotain muuta. Kaikki mahdollinen kierrätetään. En anna tilanahtauden olla tekosyynä. Pienissä erissä viedään esim kauppareissulla kierrätysjätteet. Asennekysymys. Nykyisin on niin luontaista kierrätys, ettei tulis mieleenkään laittaa esim lasia roskiin. Kierrätys on niin tärkeää. Oon opiskeluissa vieraillu lähimmällä kaatopaikalla ja sekajätteen määrä vuodessa on järkyttävä. Onneksi sitä saadaan vähennettyä ohjaamalla jätteenpolttoon mutta se vaatii yksityistalouksien osallistumisen jätteitä lajittelemalla. Olen opettanut lajittelun tärkeyden myös lapsille.
Yritän, mutta tilanpuute tekee siitä pikkuisen haastavan, toki myös järjestelykysymys. Lisäksi meillä on kompostori.
Pyrin kierrättämään mahdollisimman paljon: perusjutus paperi, pahvi, lasi, metalli, bio, patterit, energiansäästölamput ja vaatteet ainakin. Lisäksi yritän myydä tai lahjoittaa kaiken meille tarpeettoman eteenpäin.
Nelonen lisää että olen kerännyt myös lumppua, mutta se on ollut hankalaa koska täälläpäin sitä keräävät Martat vain kahtena päivänä vuodessa ja jos siitä sitten myöhästyt niin voi voi... lumppukasakin jää pyörimään nurkkiin.
Kierrätän juu. Olen usein ihmetellyt, miksi ihmiset eivät kierrätä kartonkipakkauksia (mm. maito), kun se on niin helppoa.
Meillä on keittiön alakaapissa sekajäte, biojäte, Kartongit, lasit, metallit ja paristot. Lehdet on kassissa keittiön työtason alla. Sen eteen olen laittanut peitoksi nätin verhon. Samassa paikassa on pullot. Meillä lajittelu vaikuttaa suoraan jätemaksuun, kun jäteauton tarvii käydä vain kerran kuukaudessa, myös kesällä, koska meillä on kompostori. Kun kartongit litistää hyvin, ne vie vähän tilaa, yhteen roskaämpäriin mahtuu paljon. Lasia ja metallia tulee pikku pussillinen ehkä kuukaudessa. Maitopurkit voi litistää ja laittaa yhden purkin sisään, siihen mahtuu tosi monta, jos oikein hyvin litistää.
Täällä HM ottaa vastaan kaikenlaisia vaatteita, ei tarvi olla käyttökelpoista!
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 08:40"]Kierrätän juu. Olen usein ihmetellyt, miksi ihmiset eivät kierrätä kartonkipakkauksia (mm. maito), kun se on niin helppoa.
[/quote]
Silsi koska ei ole tilaa niille purkeille. En halua niitä pyörimään pöydälle, eikä työmatkan varrella ole keräyspistettä.
Lasi meillä menee tuhkakupeiksi. Täyden purkin heivaan sekajätteeseen.
Ap
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 08:23"]Kaiken mahdollisen. Ei meilläkään olisi tilaa ollut kerrostaloasunnossa tilaa, mutta kun vei lasipurkit, metallijätteet jne heti, ei tullut sotkua eikä jäänyt pyörimän.
[/quote]
Kyllä mun 22 neliön yksiössä mahtuu kierrättämään seka, bio, energia, pahvi, paperi, lasi ja metallijätteen. Roskiskaapissa (kulmakaappi) pieni astia kaikille ja joka päivä viedään näistä joku
Minä mietin jo kaupassa missä pakkauksessa tuotteita ostan. Haluan vaikuttaa oman talouden jätteentuotantoon. Meillä on tavallinen pienehkö keittiö ja 4 hengen perhe. Hyvin mahtuu jätteet alakaappiin. Monella on alakaapissa muovipusseja ja pesuaineita yms mitä voi säilyttää muuallakin. Kierrätysjätteille voi laittaa myös jonkin kauniin kannellisen purkin joka voi olla esillä esim keittiön lattialla. Nykyisinhän on muotia esim valkoiset peltiset säilytyspurkit.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 08:45"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 08:40"]Kierrätän juu. Olen usein ihmetellyt, miksi ihmiset eivät kierrätä kartonkipakkauksia (mm. maito), kun se on niin helppoa. [/quote] Silsi koska ei ole tilaa niille purkeille. En halua niitä pyörimään pöydälle, eikä työmatkan varrella ole keräyspistettä. Lasi meillä menee tuhkakupeiksi. Täyden purkin heivaan sekajätteeseen. Ap
[/quote]
Miten ei mahdu? Tai no, ei mahdu jos ikävän ahtaasti joutuu asumaan, mutta onko se nyt oikeasti niin. Yksi tyhjä purkki roskakaappiin, johon saa kerättyä useamman ja kun se on täynnä, viskaa sen autotallissa/varastossa/komerossa olevaan säkkiin ja kun säkissä on tarpeeksi, ottaa sen mukaan kauppareissulle ja tyhjentää sen.
Mulla on 2 irtokarkkilaatikkoa keittiön alakaapissa. Toiseen tulee metalli, toiseen lasi. Roskasankoja on 2, toiseen tulee sekajäte, toiseen litistetään kartongit. Biojätteelle on pieni astia. Lehdet on kassissa eri paikassa. Ei vie paljon tilaa ja helppoa kuin heinänteko.
Meillä on muovijäte, sekajäte, lasi, metalli, poltettava jäte (esim. kartonki, poltamme itse), nestekartonki ja biojäte. Sen lisäksi viemme tietenkin sorttiasemalle ongelmajätteet (esim. maalit) sekä jäteöljyn ja muun öljyjätteen. Paristot ja energiansäästölamput omiin keräyksiinsä. Huonokuntoiset vaatteet ja kodintekstiilit vien Henkkamaukalle, osa niistä käytetäään kotona rätteinä.
Kierrätys on itsestäänselvyys.
Sekajäte, bio, lasi, pienmetalli, muovi, paperi, kartonki, elektroniikka, paristot, ongelmajäte. Lisäksi kierrätän kaiken käyttökelpoisen vaatteet ja muut tavarat, osan myyn kirpputorilla, osan vien Pelastusarmeijalle.
Huomaa, kuinka vähän sekajätettä oikeastaan tuleekaan, valtaosan saa kierrätettyä!
Meillä kyllä helpottaa se, että keittiöremonttia tehdessämme valitsimme keittiöön jätevaunut, joissa neljä ämpäriä. Näissä sekajäte, bio, lasi ja pienmetalli, lisäksi omassa purkissaan paristot. Kartongit allaskaappiin, lehdet kerään lehtitelineestä. Muovit sitten on toistaiseksi eri paikassa, Tampereella on muovinkeräyspaikka onneksi työmatkani varrella. Muovijätettä itse asiassa tulee ihan älyttömän paljon!
Kaiken mahdollisen. Ei meilläkään olisi tilaa ollut kerrostaloasunnossa tilaa, mutta kun vei lasipurkit, metallijätteet jne heti, ei tullut sotkua eikä jäänyt pyörimään.
Omakotitalossa taas autotalliin mahtuu pienen pienet laatikot noille..
Kierrätän siis, metallit, lasit, paperit, pahvit, bion..