Kumpi on parempi ammatti: toimittaja vai opettaja?
Minulla olisi vuoden vaihteessa mahdollisuus molempiin. Mitä siis tekisit?
- toimittaja seitsenpäiväisessä sanomalehdessä
vai
- opettaja yläasteella
Kommentit (14)
SofterSin:
Opettajaksi minusta ei olisi.
Paremmat lomat ; ) Työ jolla on mun mielestä suurempi merkitys
Ja mitä joskus koulujen lehdissä olin töissä, se oli aika itsenäistä työtä, mikä mulle sopii parhaiten ja siinä kuitenkin myös ryhmätyöskentelyä sopivassa määrin.
Eli ihan vain luonnekysymys mulle. Kumpaakin arvostan. Riippuen tietty mille lehdelle töitä tekis. ;)
parempi. Pitkät lomat, ja toimittajan työ on varsin hektistä, samoin jos joutuu päivystämään niin voi joutua lähtemään keskellä yötä keikalle. Mutta riippuu tietenkin mitä tahtoo ja millainen työrytmi sopii itselle... Toimittaja joutuu olemaan myös viikonloppuja töissä.
samasta työstä niin paljon huonompaa palkkaa kuin kollegat (ja yleensä epäpätevä on myös kesät palkatta, monissa kunnissa tämä käytäntönä).
Toimittajia on nykyään niin joka lähtöön, että hyvien toimittajien on vaikea saada ansaitsemaansa arvostusta, kun kaikenmaailman juorukirjoittelijatkin tituleeraavat itseään toimittajiksi.
Hyvä toimittaja tekee työtään siksi, että haluaa vaikuttaa ja etsiä tietoa ihmisille kerrottavaksi. Siis sellaista aitoa tietoa, ei vain ällöttäviä juoruja.
Vierailija:
samasta työstä niin paljon huonompaa palkkaa kuin kollegat (ja yleensä epäpätevä on myös kesät palkatta, monissa kunnissa tämä käytäntönä).
Pari opiskelijakaveria on myös lähtenyt sanomalehtiin töihin, ja nyt siis punnitsen näiden kahden vaihtoehdon väliltä.
viestintää tms. niin saisit taustatietoa alasta. Tietysti jossain paikallis/ilmaisjakelutyyppisessä lehdessä kuka tahansa sujuvasanainen voi kirjoitella, mutta jos aiot siitä uraa itsellesi, on varmaan mielekkäämpää, jos on alalta koulutus ja ehkä sitä kautta paremmat etenemismahdollisuudetkin.
Olen opettaja ja oikein odotan, että pääsisin muihin töihin. Mm. toimittajan työ olisi unelma. Käy kateeksi, jos sinä pääset sellaisiin töihin! Opettaja polttaa itsensä loppuun työssään, ainakin moni.
Siis sekä opettajankoulutuslaitoksesta että yliopiston jostain filologiasta.
Ovat kaikki tehneet pitkänä sivuaineena viestinnän opintoja, ja ovat erittäin hyviä toimittajia. Erityisesti äidinkielen opettajiksi valmistuneet; eivät tee kielivirheitä ja kirjoittavat juttunsa nopeasti. On suureksi avuksi kiireisessä työssä, ettei tarvitse kauan pohtia, miten tämän ja tuon ilmaisisi niin, että lukijakin ymmärtää.
Onko sinulla kokemusta sijaisuuksista, jotta voisit sanoa, onko sinusta opettajaksi? Kaikille opettajan työ yläasteella ei välttämättä sovi. Mutta jos sopii, se on oikea unelmatyö: lyhyet päivät, pitkät lomat, vaihtelu, hyvä yleisö :)
Vaatimaton palkka :( Mutta ei se raha tee aina iloiseksi...
Tunnen monta kolmekymppistä, jotka ovat polttaneet itsensä uutistyössä loppuun. Se ei ole mitään herkkua, varsinkaan nykyään, kun kilpailu on kovaa ja resurssit pienet.
Jossain perähikiän paikallislehdessä on varmaan leppoisa meininki (kaikella kunnioituksella), mutta valtakunnallisissa uutismedioissa ei.
Plussat ja miinukset molemmissa ammateissa.
Opettajaksi minusta ei olisi.