Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teidän mielestä hyvä teko jos jättää kostamatta pahan teon?

Vierailija
29.09.2021 |

Teoreettinen kysymys teille illan puhteeksi.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on. Kostamalla ei voita mitään, vaikka se on ihmisessä tiukassa.

Kosto ei kuitenkaan tuo hyvää mieltä - loppujen lopuksi. Ehkä hetkellisesti.

Vierailija
2/30 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Joka kostamatta jättää, tekee väärin itseään kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippunee aivan teon "pahuudesta".

Vierailija
4/30 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, koska vaihtoehto on paha teko.

Vierailija
5/30 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kosta koskaan mutta kummasti karma iskee ilkeilijöihin.

Vierailija
6/30 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitää valita kyllä/ei vastauksista niin sanon että kyllä. Kostamalla alentaa itsensä samalle tasolle kuin se pahantekijä. Paras kosto on että näyttää ettei välitä ja pärjää hyvin huolimatta toisen pahantahtoisuudesta.

Laittomuuksista tehdäön tietenkin rikosilmoitus ja muutenkin kaikki voitava että saadaan pahantekijä vastaamaan lain edessä.

Vierailija
7/30 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaja ansaitsee rangaistuksensa. Siis KOSTA!

Vierailija
8/30 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä en ole kostonhimoinen. Kerran sain kuitenkin niin karmean "tällin" että kostin kun tuli tilaisuus.

Vierailija
9/30 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vähän riippuu. On yksiselitteisen hyvä teko olla kostamatta hyvää tekoa, eikä kaikilta sellainen hyvyys luonnistu. 

Mutta jos ei ole olemassa instanssia johon vedota avun saamiseksi pahantekijän vahinkojen korjaamiseksi, niin sitten jää hyvityksenhaku suoraan. Onko se sitten kostoa vai ei, riippuu tilanteesta. 

Vierailija
10/30 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se, koska kannattaa miettiä se niin, että jos ihmisellä/ilkeilijällä on paha olla hän käyttäytyy väärin ja purkaa olonsa muihin. Hän tarvitsee eniten sitä, että hänelle on ystävällinen.

Ja ei anna toisen ihmisen vaikuttaa omiin tunteisiin siinä määrin, että muuttuu itse ilkeäksi ihmiseksi. Silloin on vahvempi.

Vierailija
11/30 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätätkö kostamatta koska et oikeasti vain uskalla vaikka haluaisit? Jos kyllä, et ole hyvä vaan pelkuri. Teetkö sille pahantekijälle kuitenkin selväksi että hän teki väärin ja muistat sen, vaikka et kostakaan? Jos et, et tee hyvin vaan väärin ja olet jälleen oikeasti vain pelkuri, sekä mahdollistat sen että hän tekee samoin jollekin toiselle huomatessaan ettei teoilla ole mitään seurauksia.

12/30 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Se ettei kosta, vaan valitsee sydämessään anteeksiannon, on Jumalan tahdon mukaista. Jeesus kehotti siihen, samoin apostolit kirjeissään. Asia tulee jättää Jumalan käsiin. 

Joskus se, että ei kosta, vaan valitsee anteeksiannon, on vaikeaa ja sisäisen taistelun lopputulos, joten en pitäisi sitä niissä tapauksissa pelkkänä neutraalina tekemättä jättämisenä, vaan hyvänä valintana.

Jos kyseessä on rikos maan lain mukaan, siitä tulee tehdä rikosilmoitus.

Vierailija
13/30 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Ihmiset voi jakaa leijoniin ja lampaisiin. Jos jätät kostamatta, arvaa kumpaan ryhmään kuulut?

Vierailija
14/30 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivalta lopettaa vittuilun. Äärimmäinen väkivalta tekee sen äärimmäisen tehokkaasti.

Vierailija
15/30 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en kosta koskaan mutta kummasti karma iskee ilkeilijöihin.

Kunpa tämä pätisi. Mutta kun ei, niin ehkä tässä tarvii pariin suuntaan kostoa ruveta miettimään tarkemmin.

Vierailija
16/30 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen kostanut ja kostan jatkossakin esim. töissä jos joku on veemäinen tai varastaa ideoita ja esittää niitä omanaan, niin en enää tasan jaa mitään, enkä ota mukaan jatkossa. Tehkööt omat projektit. En myöskään jäisi iskujen kohteeksi vaan iskisin kahta kovemmin takaisin. Joskus pitää ottaa ylempi tie jos joku on todella moukkamainen, mutta kyllä yleensä pistän ja sanon vastaan. 

Vierailija
17/30 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma maailmassa on, että joukossamme on tunnekylmiä, luonnevikaisia psykopaatteja, joille ei merkitse mikään toisen ihmisen ajatus tai tunne mitään, kaikki normit ja laitkin ovat palvelemassa vain heitä itseään. Heillä on oikeuksia, mutta toisilla samoja oikeuksia ei olekaan. Logiikasta ei väliksi, sillä kyseessä on pääosin perinnöllinen aivovamma, jotta huono kasvatus on korostanut. Kun ei ymmärrä, ei ymmärrä. Turha on vaikeavammaista opettaa fyysikoksi.

Noh, helpoin tapa päästä psykopaateista ja siten myös suurimmasta osasta pahuutta maailmassa eroon olisi tappaa psykopaatit. Kuitenkin jos teemme sen, muutumme heidän kaltaisikseen. Tämä on hyvä ongelma. Elämä on testi: maailmassa olisi monesti helpompi olla paha kuin hyvä, sillä pahalla pääsee, varas saa ja paha porskuttaa hukutettuan hyvän, kykenetkö siis silti olemaan hyvä? Vaikka jäisit vaille valtaa ja rahaa? Vaikka ainoaa elämääsi tuhoaisi ihminen, jolle et ole mitään itse tehnyt?

Itse olen sittenkin mieluummin se, jolta varastetaan, kuin VARAS, mieluummin olen se, jolle valehdellaan kuin halpamainen varjoissa luikkiva VALEHTELIJA, mieluummin olen vainottu kuin VAINOAJA. Ja todella ei minun tarvitse tällöin kiinni jäämistäkään pelätä tai totuuden paljastumista kaikille.

Vierailija
18/30 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikille pahojen ihmisten uhreille sanoisin, odottakaa hetkeä, jolloin totuus paljastuu. Jos et ole tehnyt mitään väärää, ei sinulla ole mitään pelättävää. Jos olet tehnyt väärin toista kohtaan, asioilla on aikansa ja tapana paljastua.

Vierailija
19/30 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten olis suora puhe tapauksissa joissa ei ole kyse laittomuuksista. Kerrot asiallisesti että en pitänyt siitä mitä toinen teki, miksi se ei ollut mielestäsi oikein ja mitä pahaa asia sinulle aiheutti. Jos tämä henkilö ei osoita katumusta eikä muuta käytöstään, saat vapaasti kertoa kaikille muillekin henkilön tunteville mitä hän on tehnyt. Se ei ole kostoa, se on rehellisyyttä. Vieläpä niin että annat henkilölle ensin mahdollisuuden pyytää anteeksi.

Vierailija
20/30 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelle hyvä teko?

Tietysti petofiilille, mutta kyllä siinä oman käden oikeuden mielellään ottaa, jos ei oikeita tuomioita syyllisille anneta.