Onko teidän mielestä hyvä teko jos jättää kostamatta pahan teon?
Teoreettinen kysymys teille illan puhteeksi.
Kommentit (30)
Ei varmaankaan aina eikä kaikissa tapauksissa. Sittenhän pahoja tekoja voisi tehdä ihan vapaasti, jos seurauksista ei tarvitsisi olla huolissaan.
Jos se kosto olisi pahempi kuin se asia jota sillä kostetaan, niin kyllä kai sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Ihmiset voi jakaa leijoniin ja lampaisiin. Jos jätät kostamatta, arvaa kumpaan ryhmään kuulut?
Vihan alla ollaan helposti kapeakatseisia, mutta kun annetaan olon tasaantua niin voi nähdä avarakatseisemmin asioita. Kosto voi pilata täysin omankin elämän. On niitä järkevimpiäkin tapoja helpottaa omaa oloa.
Menneet eivät muutu koston kautta.
Vierailija kirjoitti:
No miten olis suora puhe tapauksissa joissa ei ole kyse laittomuuksista. Kerrot asiallisesti että en pitänyt siitä mitä toinen teki, miksi se ei ollut mielestäsi oikein ja mitä pahaa asia sinulle aiheutti. Jos tämä henkilö ei osoita katumusta eikä muuta käytöstään, saat vapaasti kertoa kaikille muillekin henkilön tunteville mitä hän on tehnyt. Se ei ole kostoa, se on rehellisyyttä. Vieläpä niin että annat henkilölle ensin mahdollisuuden pyytää anteeksi.
Mielestäni jos puhut rehellisesti henkilölle itselleen. Ja jos oikeasti puhutte ja kuulette kummankin puolen tarinaa toisiltanne. Voihan olla, että olet myös itse loukannut toista. Et vain näe omaa osuuttasi. Muiden sotkeminen mukaan on täysin turhaa, ellet sitten vain etsi kostoa.
Ongelma on, että tällaisesta muille suunnatusta puheesta iso osa ei ole totta ja sen tarkoitus on mustamaalata viatonta ja tuhota hänen maineensa. Tai kostaa vähäpätöinen loukkaus pilaamalla jonkun maine mahdollisimman monelle. Jotkut ovat järkyttävän kostonhaluisia ja yleensä samat ihmiset myös ovat niitä muille ilkeimpiä.
Kerron esimerkin: läheiseni on vakavasti sairas. Nyt kuulimme hänet tuntevalta ihmiseltä, että hänelle oli joku kertonut sairauden olevan x ja läheiselleni tehdyn operaation x. Kumpikaan ei pitänyt lähellekään paikkaansa, mutta ihmiset puhuivat tätä hänen tuttavalleen totena ja varmana, kun olivat jostain kuulleet. Että aina kannattaa miettiä, mitä uskoo ja mitä sanoo. Vakavasti sairaalle tällaiset valheet, joita joku louskuttaa eteenpäin, tuottavat vain lisää harmia, eivätkä mitään hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Itse en kosta koskaan mutta kummasti karma iskee ilkeilijöihin.
Karmaa voi myös itse hieman avittaa…
Kostin eräälle henkilölle, joka oli niin ilkee mua kohtaan. Siitäs sai, enkä kadu yhtään.
"Kun lähdet koston tielle, kaiva ensin kaksi hautaa.” -Confucius
Kostaminen voi aiheuttaa helposti kierteen mistä ei enää pääse pois. Kenenkään ei tarvitse edes antaa anteeksi jos kokevat että heille on tehty jotain, jota he eivät pysty unohtamaan tai anteeksi antamaan, mutta koston tiellä he alentuvat samalle tasolle kuin ne jotka ensin tekivät väärin.
An eye for an eye makes the whole world blind.