Kauppis vai valtiotieteellinen?
Koskee yliopistohakua 2015. Eli Aallon kauppakorkeakoulu vai Helsingin Yliopiston valtiotieteellinen? Aallossa lukisin rahoitusta ja valtiotieteellisessä taloustieteitä. Kumpi johtaa parempaan ammattiin? Kumpi on intellektuaalisesti haastavampaa opiskelua? Kummalla tutkinnolla pääsee helpommin ulkomaille? Kiitos paljon avusta.
Kommentit (30)
Musta on muuten todella typerää, että tähän todella selkeästi jäsenneltyyn kysymykseen tulee vastauksia tyyliin 'ei kumpikaan jos haluat töitä'.... Eiköhän AP tiedä aika hyvin mistä on kiinnostunut ja sen takia pohtii kauppiksen ja valtsikan välillä. Tuskinpa hän nyt tuollaisten kommenttien siivittämänä päätä että 'joo hei oot oikeessa, parempi hakea lääkikseen tai tutalle!!'...... (Olettaen siis, että AP myös haluaa joskus tienata ihan jees, jolloin vanhushoitajan pesti - varmasti työllisyys olisi taattu- ei välttämättä kovin kiinnosta.)
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 18:38"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 18:35"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 18:29"]
Ei kumpikaan jos haluat töitä.
[/quote]
Höpö höpö. Olen juuri valmistunut kauppiksesta ja kyllä työllistymistä taphtuu nytkin vaikka ajat on vaikeat. Omasta kaveripiirstä kaikki oli koulutusta vastaavissa tehtävissä viimeistään 6kk valmistumisesta. Rahoituksen lukijat työllistyivät nopeasti ja palkat on hyvät. Vaatii hyvää matikkapäätä, englannin kielitaitoa ja muutenkin lukemista.
[/quote]
Pääseekö kauppiksen papereilla ulkomaille (esim. Lontoon Cityyn)? Eikö maisterin opinnot kannattaisi suorittaa jossain Ivy League-yliopistossa? AP
[/quote]
Hyvillä papereilla pääsee, mutta Ivy League kouluissa arvostetaan myös extracurricular activitieseja todella paljon, joten kannattaa tavoitella paikkaa esim Ky Financen hallituksessa, sitten kun joskus opiskelisit siellä rahoituksessa :) Urheiluharrastukset eivät myöskään ole pahaksi. Lisäksi merkkaa harjoittelupaikat nimekkäissä ja kansainvälisissä firmoissa ja siisti CV.
Haluat siis salkunhoitajaksi / varainhoitoon tms? Se onnistuu sekä kansantaloustieteestä että Aallosta (tai siis Aallon rahoituksesta). Kansantaloustiede yliopistolla on vaikeampaa kuin Aallon rahoitus (olen opiskellut molemmissa). Se ehdottomasti parempi vain, jos tähtää ekonomistiksi, tutkijaksi tms. Aallon rahoitus antaa sen sijaan varainhoitoon liittyviin ammatteihin monipuolisemman taustan. Mene siis Aaltoon. Rahoituksen saaminen pääaineeksi ei vaadi lukemaan motivoituneelta ihmiseltä mitään hattutemppua.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 18:33"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 18:29"] Ei kumpikaan jos haluat töitä. [/quote] Minua kiinnostaa ensisijaisesti "asset management". En tiedä, mikä tuo on suomeksi. Olisiko "varainhoito"? Kuitenkin ulkomaille halajan, johonkin sijoitusrahastoon. AP [/quote] Siinä tapauksessa suosittelen ehdottomasti maisteriopintojen suorittamista ulkomailla! Miksei kandinkin :)
[/quote]Sinähän nerolta vaikutat... Älä mee munaan ittees mihinkänä ulkomaille
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 18:55"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 18:33"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 18:29"] Ei kumpikaan jos haluat töitä. [/quote] Minua kiinnostaa ensisijaisesti "asset management". En tiedä, mikä tuo on suomeksi. Olisiko "varainhoito"? Kuitenkin ulkomaille halajan, johonkin sijoitusrahastoon. AP [/quote] Siinä tapauksessa suosittelen ehdottomasti maisteriopintojen suorittamista ulkomailla! Miksei kandinkin :)
[/quote]Sinähän nerolta vaikutat... Älä mee munaan ittees mihinkänä ulkomaille
[/quote]
Voisiko joku suomentaa tuon vastauksen? Kuulostaa suomi toisena kielenä-opiskelijan viestiltä. AP
Molemmat ovat hyviä vaihtoehtoja, taloustiede lienee järkevin valinta valtsikassa ja rahoitus kauppiksessa. Aallon rahoitus on erittäin arvostettu, mutta vaikeampi päästä. Taloustiede on matemaattisempi, mikä voi olla opiskellessa monille miinus, mutta toisaalta joissain työtehtävissä kova sana (kauppiksen perusmatikat on lähinnä pelleilyä). Mutta jos tutkijan tai analyytikon tehtävät eivät kiinnosta, niin rahoitus voi olla helpompi tie liike-elämään. Ainakin liike-elämään havittelevan taloustieteen lukijan kannattaa valita sivuaineekseen JOO-opintoina jotain liiketaloudellisia opintokokonaisuuksia tai vaikkapa sitä rahoitusta mahdollisuuksien mukaan. Ei siis todellakaan mitään humanisti- tai politiikkahömppää.
Mahtoikohan ap päästä opiskelemaan?
Vierailija kirjoitti:
Molemmat ovat hyviä vaihtoehtoja, taloustiede lienee järkevin valinta valtsikassa ja rahoitus kauppiksessa. Aallon rahoitus on erittäin arvostettu, mutta vaikeampi päästä. Taloustiede on matemaattisempi, mikä voi olla opiskellessa monille miinus, mutta toisaalta joissain työtehtävissä kova sana (kauppiksen perusmatikat on lähinnä pelleilyä). Mutta jos tutkijan tai analyytikon tehtävät eivät kiinnosta, niin rahoitus voi olla helpompi tie liike-elämään. Ainakin liike-elämään havittelevan taloustieteen lukijan kannattaa valita sivuaineekseen JOO-opintoina jotain liiketaloudellisia opintokokonaisuuksia tai vaikkapa sitä rahoitusta mahdollisuuksien mukaan. Ei siis todellakaan mitään humanisti- tai politiikkahömppää.
Komppaan tätä. KTM:llä on paljon laajemmat työllistymismahdollisuudet, varsinkin jos sivuaineena on laskentatoimi. Itse olen VTM pääaineena taloustiede, sivuaineina matematiikka ja tilastotiede, ja niitä numeroita olen tosiaan saanut urallani pyöritellä (asiantuntijana pankkialalla).
[/quote]
Heh, näin hiukan arvelinkin. Kiitos avusta! AP