Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vain osalle oppilaista uskonto/et valinnainen?!

Pakkouskonto?
29.09.2021 |

Tyttöni halusi vaihtaa viidennelle mennessä uskonnon elämänkatsomustietoon, ja näin minäkin olin ajatellut, että saa muutaman vuoden opetusta yhdestä uskonnosta "sisältä päin" ja sen jälkeen voisi avartaa näkemystä elämänkatsomustiedon tunneilla.
Nyt ilmeneekin, ettei voi vaihtaa, ellei eroa kirkosta!? Siis oikeastiko tässä pitää erottaa lapsi kirkosta, että voi valita kumpaa opiskelee?!
Kirkkoon kuulumattomat kyllä voivat opiskella mitä haluavat.
Aivan älytöntä epätasa-arvoa!
Olisin kyllä harkinnut kahdesti koko kirkkoon kuulumista jos tästä vapauden puutteesta olisin aiemmin kuullut.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnon opetus ei juuri eroa etstä nykyään. Kannattaa siis miettiä miksi kirkkoon tähän asti kuulunut ja sen mukaan sit päättää. Niitä elämäntaitoja opitaan ihan muualla kuin et-tunnilla.

Vierailija
22/33 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et pitäisi olla pakollinen aine kaikille sekä ala-että yläluokilla. Siellä opetetaan kuinka käyttäydytään tässä maailmassa. Muista uskonnoista ehtii oppimaan oleellisen myöhemminkin jos kiinnostaa. En pidä kovinkaan tärkeänä että lapseni oppisivat jessen elämäntarinan ulkoa. Pidän paljon tärkeämpänä sitä että osaavat erottaa oikean ja väärän.

No ei etssä opeteta kuinka käyttäydytään 😅

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa, että aloittaja puhuu tasa-arvosta, kun kuitenkin hyväksyy ihmisen liittämisen uskontoon ilman hänen omaa suostumustaan.

Saa kyllä erota, jos itse haluaa. Mutta kun kysyin lupaa ennen kastetta, ei kieltänyt. 

Tuolla logiikalla lapselle saa tehdä ihan mitä tahansa, mitä hän ei itse ymmärrä kieltää.

No, eipä tarvitse ihmetellä millaisista perheistä tulevat nämä ihmiset joille esim. toisen koskemattomuus ja suostumus on vaikeita käsitteitä ymmärtää, saati kunnioittaa.

Vierailija
24/33 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa, että aloittaja puhuu tasa-arvosta, kun kuitenkin hyväksyy ihmisen liittämisen uskontoon ilman hänen omaa suostumustaan.

Saa kyllä erota, jos itse haluaa. Mutta kun kysyin lupaa ennen kastetta, ei kieltänyt. 

Tuolla logiikalla lapselle saa tehdä ihan mitä tahansa, mitä hän ei itse ymmärrä kieltää.

No, eipä tarvitse ihmetellä millaisista perheistä tulevat nämä ihmiset joille esim. toisen koskemattomuus ja suostumus on vaikeita käsitteitä ymmärtää, saati kunnioittaa.

No haloo, kommenttini oli vitsi! Lapsi siis kastettiin 3 kk iässä, enkä siis kysynyt hänen mielipidettään. Mutta erota kyllä saa halutessaan, kunhan ikää tulee lisää, niin että tietää mistä on kyse. 

Mulle ei ole mitää ongelmia käsittää tai kunnioittaa toisen koskemattomuutta, mutta en myöskään koe, että lapselle olisi kasteesta ollut mitään haittaa. Mitä haittaa siitä sinun mielestäsi olisi? Jos et usko jumalaan ja kasteeseen, ethän voi kuvitella, että kastevesi tai papin puheet pahoinpitelevät lasta millään tavalla? Sehän on vain vettä ja (mielestäsi) tyhjiä sanoja?

Vierailija
25/33 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskonnon opetus ei juuri eroa etstä nykyään. Kannattaa siis miettiä miksi kirkkoon tähän asti kuulunut ja sen mukaan sit päättää. Niitä elämäntaitoja opitaan ihan muualla kuin et-tunnilla.

Kuinka niin ei eroa? Oletko tutustunut molempiin? Käsittääkseni uskonnontunnilla kuitenkin opetetaan, että AINUT oikea tapa elää, on raamatun ja Jeesuksen oppien mukaan. Eli muut tavat olisivat väärin.

Vierailija
26/33 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ihmettelin jo lapsena.

Pakotettiin uskonnontunnille, vaikka se ei tuntunut omalta.

Salaa kadehdin niitä jotka saivat olla et tunneilla.

Helppo sanoa että eroa kirkosta, ei kiltti kahdeksanvuotias sellaista olisi uskaltanut tehdä.

Mun mielestä uskontokunnan jäseneksi liittymisessä pitäisi olla 18v ikäraja, eikä pakkoliittää lapsia jäseniksi lupaa kysymättä.

Vierailija
27/33 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kuulu kirkkoon, voi valita.

Jos kuuluu, ei voi valita.

Toi on todella syrjivää. Varmaan uskovatkin sen ymmärtää. Uskonnonvapaus ei toteudu sillä riippuen uskonnostasi, saat tai et saa valita katsomusainetta vapaasti.

Vierailija
28/33 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen kun eroaa kirkosta tänään ja ilmoittaa huomenna kouluun että vaihtui nyt ET-opetukseen.

Mutta eikö kirkko nyt tajua ampuvansa itseään jalkaan tällä pakolla? Tai miksi tämä hyväksytään opetusjärjestelmässä? 

Ei kirkolla ole mitään tekemistä koulun uskonnonopetuksen kanssa. Ei se määrää mitä pitää opiskella. Valtiovalta sen on näin suunnitellut. Jokaiselle oman uskontonsa mukaista opiskelua, mutta se ei ole tunnustuksellista, eli uskoon johdattamina. Ainoastaan tietoa omasta uskonnosta/uskonsuunnasta vähän enemmän kuin muista uskonnoista tai katsomuksista. Herää kysymys, että miksi ap haluaa pitää lapsensa kirkossa, jos ei halua hänen tietävän mitään luterilaisuudesta?

Vierailija
29/33 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka niin ei eroa? Oletko tutustunut molempiin? Käsittääkseni uskonnontunnilla kuitenkin opetetaan, että AINUT oikea tapa elää, on raamatun ja Jeesuksen oppien mukaan. Eli muut tavat olisivat väärin.

Ei muuten opeteta. Edes minä en opeta niin, vaikka oikeasti ajattelen niin. Se on näet kiellettyä. T. Uskovainen uskonnonopettaja

Vierailija
30/33 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kuulu kirkkoon, voi valita.

Jos kuuluu, ei voi valita.

Toi on uskonnolla syrjimistä. Allekirjoita kansalaisaloite joka muuttaa tämän lain. Kirkko tietty vastustaa sitä kuten kaikkea ihmisoikeuskehitystä.

Kannattaa allekirjoittaa aloite heti!

Vierailija
31/33 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erotatte ne lapset kirkosta. Ongelma ratkaistu.

Vierailija
32/33 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No haloo, kommenttini oli vitsi! Lapsi siis kastettiin 3 kk iässä, enkä siis kysynyt hänen mielipidettään. Mutta erota kyllä saa halutessaan, kunhan ikää tulee lisää, niin että tietää mistä on kyse. 

Mulle ei ole mitää ongelmia käsittää tai kunnioittaa toisen koskemattomuutta, mutta en myöskään koe, että lapselle olisi kasteesta ollut mitään haittaa. Mitä haittaa siitä sinun mielestäsi olisi? Jos et usko jumalaan ja kasteeseen, ethän voi kuvitella, että kastevesi tai papin puheet pahoinpitelevät lasta millään tavalla? Sehän on vain vettä ja (mielestäsi) tyhjiä sanoja?

Lapsikasteesta on se haitta, että siitä seuraa koulussa pakkouskonto. Miksi uskonasioita "opetetaan" koulussa yhteisillä verovaroilla? Ei pitäisi olla yhteiskunnan asia se lainkaan.

Opettakoot luulevaisten yhteisöt omalla ajallaan ja kustannuksellaan nämä palvomiset.

Vierailija
33/33 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kirkko sanoo tähän? Eikö ole omituista ajaa omia jäseniä eroamaan, jos haluaa opiskella samaa ainetta kavereiden kanssa. Kokeeko kirkko elämänkatsomustiedon olevan väärää tietoa? Pakanuutta?

Onko kirkko harkinnut lähivuosina saapuvansa tälle vuosituhannelle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi