Seksi ja seksuaalisuus henkisenä asiana
Onko seksi sinulle enemmän henkinen vai fyysinen asia? Miten itse koet sen?
Minulle seksi on ollut aina tosi henkinen asia, enemmän kuin fyysinen, eikä minua esim. haluta jos olen tosi stressaantunut tai muuten huonolla mielellä. En ole koskaan harrastanut yhden yön juttuja tai baaripanoja, minulle on tärkeää että minulla on jonkinlainen luottamus- ja tunneside henkilöön kenen kanssa harrastan seksiä. Rakastuneena en halua ketään muuta kuin rakastettuani, en esim. parisuhteessa ollessani näe muita miehiä mitenkään seksuaalisina. Näen siis kyllä tietenkin, että joku on komea, hyväkroppainen jne, mutta se ei herätä minussa minkäänlaista seksuaalista virettä. Tarvitsen siihen seksuaaliseen haluun sen henkisen yhteyden.
Nyt löysin tällaisen kirjoituksen ja mielestäni tämä tekee tosi paljon järkeä. Sain jotenkin tosi paljon tukea noille omille ajatuksilleni ja tuolle, miten olen aina kokenut seksin. Ja tämä kirjoitus avasi aika paljon omaa ajatusmaailmaani seksuaalisuuden suhteen ja auttoi ymmärtämään joitain parisuhteissani esiintyneitä ongelmia myös ihan uudella tavalla.
En ole mitenkään erityisen "henkinen" ihminen, ja vaikka tämä teksti on aika henkiseltä näkökulmalta kirjoitettu, niin koin silti tosi hyväksi kirjoitukseksi. Herätti ajatuksia. Entä teissä? Teksti löytyy täältä: http://kosminenvalo.wordpress.com/2014/11/18/mies_ja_nainen/
Kommentit (22)
PS. Tosi kiva jutella tästä aiheesta asiallisesti kanssasi, numero 21. Tällaisista aiheista kun juttelee, saa yleensä tosi tunnepitoista ja alentavaa ja haukkuvaa kommenttia takaisin. Sinä juttelet kivan rationaalisella tavalla aiheesta, joka monella sumentaa tunteet. Arvostan, erityisesti tällä palstalla tuntuu olevan harvinaista :)
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 16:35"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 16:00"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:19"]
Lisäksi tuollainen lause tarkoittaa että et ihan OIKEASTI halua hänen olevan vapaa, koska jos haluaisit, miksi sinun täytyisi tuollaisia luottaa, voisit antaa hänen mennä vaan toisen mukaan heti kun häntä niin huvittaa.
[/quote]
Siis minä nimenomaan haluan, että voisin rakastaa häntä rajoitta ja hän voisi olla vapaa tekemään mitä haluaa. Haluaisin luottaa täysiä, että hän pysyy rinnallani siksi, että nimenomaan itse valitsee niin, eikä siksi, että minä kahlitsen häntä säännöillä ja rajoilla. Mutta en uskalla poistaa niitä rajoja ja sääntöjä, koska pelkään, ettei hän pysyisikään siinä. Eli haluaisin, jos en pelkäisi, nyt pelkään joten en halua.
Mikä tuossa on vaikea käsittää? Haluaisin asiaa X, mutta en uskalla toimia haluni mukaan koska pelkään, että siitä seuraa asia Y. Tuohan on ihan yleinen toimintamalli ihmiselle kaikissa muissakin asioissa kuin vain parisuhteessa. Ylipäätään tuntematon ja uusi pelottaa, ihminen tykkää rutiineista ja suunnittelusta ja ennustettavuudesta. Itse olen ainakin jättänyt tekemättä ihan sikana asioita elämäni aikana, että olen ollut jänishousu, olen pelännyt ja miettinyt, että "no mitäs jos, entäs jos".
Vähän niinkuin tiedän monia, jotka haluaisivat vaan lopettaa työnsä ja lähteä ulkomaille, mutta eivät uskalla koska pelkäävät etteivät tule toimeen. Pelkäävät ettei löydy uutta työpaikkaa.
Tiedän ihmisiä, jotka haluaisivat kokeilla ratsastamista, mutta pelkäävät liikaa selästä tippumista, joten eivät uskalla kokeilla.
Tiedän ihmisiä, jotka haluaisivat tanssia vapautuneesti ihmisjoukossa, mutta eivät uskalla, koska pelkäävät liikaa mitä muut ajattelevat.
Olen itse ihminen, joka haluaisi elää avoimessa parisuhteessa rajoittamatta ketään, mutta pelkään liikaa jääväni yksin jos en "kahlitse" toista itselleni, joten en uskalla ryhtyä avoimeen suhteeseen.
Menikö nyt jakeluun?
[/quote]
Tuostakin kirjoituksestasi jää vähän kaksijakoinen olo. En vieläkään ole varma, pidätkö sitä ihan ok:na että kun luopuisit siitä pelostasi ja ryhtyisit vapaaseen suhteeseen, niin jos tosiaan sitten kävisi niin että mies lähtisi ja jäisit yksin. Jos kannatat vapautta, hyväksyt senkin ilman sisäistä vastustusta, vaikka vähän pelottaisikin. Jos taas edelleen toivot että mies jäisi vapauden annettuasi, niin et sinä mitään vapautta kannata, vain vapauden illuusiota. Sanot että saat kyllä olla vapaa, kunhan mielellään vapauden saatuasi toimit kuten minä toivoisin etkä jätä minua.
[/quote]
Sitten kun ihan todella en pelkää yksin jäämistä, niin sitten en pelkää yksin jäämistä. Silloin olen ok sen kanssa jos mies päättääkin lähteä. Mutta en ole nyt sen kanssa ok, joten en uskalla antaa sellaista "mahdollisuutta", vaikka tottakai ymmärrän järjellä, että jos mies haluaa lähteä, hän lähtee. Järki ja tunteet vaan ei aina kulje ihan käsi kädessä, joutuu tässä vielä vähän työskentelemään tämän tunnepuolen kanssa.
Tällä hetkellähän suhteemme on vähän tuollainen: "Sanot että saat kyllä olla vapaa, kunhan mielellään vapauden saatuasi toimit kuten minä toivoisin etkä jätä minua.". Olen sanonut, että mies on vapaa tekemään mitä haluaa, mutta hänen pitää tiedostaa että jos hän toimii tavalla X, se loukkaa minua ja en tiedä, voinko jatkaa suhdetta silloin. Tällä tavalla minä luon ne rajat ja ehdot. En ole suoraan kieltänyt tekemästä mitään, mutta kyllähän minä nyt järjellä tiedän, että tuo on tulkittavissa kielloksi. Ja mieheni rakastaa minua niin paljon, että ei tee niitä asioita joista olen sanonut, että minua sattuisi ne.
Se, mihin haluan pyrkiä on se, että vielä joskus voin avoimin sydämin ja mielin, täysin rehellisesti sanoa, että "tee mitä haluat, minä rakastan sinua kaikesta huolimatta ja olet aina tervetullut takaisin minun syliini, enkä koe mustasukkaisuutta tai ole sinulle vihainen siitä, mitä teet omalla elämälläsi. Olet tervetullut takaisin syliini vaikka 10 vuoden päästä, jos sen aikaa haluat olla ilman minua.". Mieheni on sanonut nämä sanat minulle ja häntä ei ihan todella haittaa vaikka olisin muiden kanssa. Hän ottaa minut aina avosylin ja rakastaen vastaan, vaikka tekisin mitä. Ja silti minua pelottaa enkä luota, että hän pysyisi rinnallani jos saisi myös tehdä mitä haluaa. En koe tämän olevan tällä tavalla tasa-arvoinen parisuhde -nimenomaan minun pelkoni tekevät tästä epätasa-arvoisen, ja minä haluan pyrkiä kohti rajoittamatonta ja ehdotonta rakkautta. Paljon pelkoja on vielä voitettavana ja tie on mutkikas, mutta minä todella haluan päästä perille. Vaikka pelottaa. :)