Ei varaa maksaa laskuja?
Vähävaraiset usein näin valittavat. Mitähän laskuja ne oikein on, kun niistä monikossa puhutaan?
Mulle ei tule mitään muuta kuin sähkölasku. Vakuutuksia ei ole varaa ottaa. Kotivakuutus on kyllä halpa, mutta silti mulle työttömänä liian kallis, joka sentti on laskettava. Nettilasku tuli vielä viime vuonna, mutta nyt sekin kuuluu vuokraan. Känny prepaid.
Kommentit (12)
Vuokra, sähkö, puhelin, netti, kotivakuutus, autonvakuutus, vahingonkorvaus tulee nyt ekana mieleen
Onhan sulla sähkön lisäksi vuokra maksettavana, eli laskuhan sekin on. Sisältyykö siihen myös vesimaksu?
Tietty vuokra, mutta katson ettei se ole ns. "lasku", koska se hoidetaan automaattisesti. Vesi kuuluu minulla vuokraan.
Silti ihmettelen, kun aina puhutaan, ettei ole varaa laskuihin. Siis monikossa. Tulee mieleen, että niitä laskuja on isompikin pino.
Ap
Vuokra, sähkö, vesi, puhelin, netti, vakuutukset (koti,sairas,matka ja tapaturma), auto (liikennevakuutus, kaskovakuutus, autovero)
No kai sulla on varaa sun laskuihin, kun et hanki tarpeellisia eli esim. kotivakuutusta? Miten sä olet edes saanut vuokrakämpän ilman kotivakuutusta? Ymmärrätkö, mitä siitä koituu sulle, jos jotain käy?
Ei voi kyllä sanoa olevansa köyhä, jos kuitenkin omistaa niinkin arvokkaan auton, että siihen saa/kannattaa ottaa kaskovakuutus... Tai matkustelee niin paljon että tarvitsee matkavakuutuksen. Lisäksi myös esim. puhelinlaskun + netin saa halvimmillaan alle kympin (esim. saunalahdella perusnetti noin 3e/kk). Ei voi kenenkään talous olla kympin laskusta kiinni.
Kyllähän nuo "laskut" siis lähes aina ovat vain taloudenhoitotaitojen puutetta. On kaiken maailman osamaksulaskuja, kaapelitv:tä, kytkytkännykkää ja megahypersupernopeaa nettiä, lehtitilauksia jne jne jne.
Päivähoito/ip-kerho, lapsen harrastukset, nuohous, jätekuljetus, kiinteistövero, tiemaksu....
Moni laittaa tähän lasku-listaan myös visalaskun, vaikka sillä olisi ostettu vaan ruokaa viime kuussa :)
juuri maksoin puhelin+netti laskun, koti-ja autovakuutus, sähkö lasku, vastikkeen, päivähoitolaskun, maksamatta jäi vielä osa mätkyistä ja pari turhaa klarnalaskua, siis turhia kun ei niillä ostetut asiat ollut pakollisia vaan ns.bonusta.
lapsilisät tulee onneksi ensi viikolla niillä saa vielä jotain pois, mutta loput saa siirtää taas miehelle, joka maksaa sen helvetin visalaskun jolla ostettu vaan ruokaa..
Ottaa laskuja vaan sen verran mitä pystyy maksamaan.
Eiköhän suurimmalle osalle ihmisistä tule puhelinlasku, nettilasku ja sähkölasku ainakin. Sekä vuokra, lainanlyhennys tai yhtiövastike. Onhan siinä jo 4 laskua.
Jos on auto, on myös pakollinen liikennevakuutus. Osa vähävaraisista on ihan normaalia työssäkäyvää väkeä ja voivat tarvita pakosta auton (tähän tulee tietysti muut maksut huollosta katsastukseen ja polttoaineet lisäksi). Kaikki eivät asu samassa talossa sinun kanssasi, joten heillä voi olla vesi-, netti-, sähkö-, jätehuolto-, kiinteistöveromaksuja ja lisäksi joutuvat ostamaan hajonneiden kodinkoneiden tilalle osamaksulla uusia. Äkkiä tulee iso pino laskuja. Ja jos on vielä lapsia, niistä saa toisen laskupinon äkkiä kerättyä.
Vakuutusmaksuissa säästäminen voi tulla kalliiksi, siksi moni senkin laskun maksaa.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:05"]Vähävaraiset usein näin valittavat. Mitähän laskuja ne oikein on, kun niistä monikossa puhutaan?
Mulle ei tule mitään muuta kuin sähkölasku. Vakuutuksia ei ole varaa ottaa. Kotivakuutus on kyllä halpa, mutta silti mulle työttömänä liian kallis, joka sentti on laskettava. Nettilasku tuli vielä viime vuonna, mutta nyt sekin kuuluu vuokraan. Känny prepaid.
[/quote]
Tuo kotivakuuttomuus voi tulla paljon kalliimmaksi