Tiedättekö miksi niin monet heterot puolustavat tasa-arvoista avioliittolakia?
Koska se on muotia, sillä saa lisää näkyvyyttää ja julkisuutta ja kaikki muutkin tekevät niin.
Mm. Jannika B sai paljon huomiota kun ryhtyi Pride-kummiksi. Tarja Halonen ja Jaana Pelkonen saivat paljon huomiota kun puolistivat homoseksuaalien oikeuksia ja Halonen sanoikin että tässä yksi keino saada itselleen lisää näkyvyyttä ja julkisuutta.
On mediaseksikästä puolustaa seksuaalivähemmistöjä. ;)
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:04"]
Tiedätkö miksi minä puolustan tasa-arvoista avioliittolakia? Koska toivoisin, että lapseni opettaja, hyvä ystäväni, mieheni sisko, kuopukseni kummi ja esikoiseni puheterapeutti voisivat saada ihmisoikeudet ja olla lain edessä tasa-arvoisia. Siksi.
[/quote]
Onko kyseessä yksi ja sama henkilö?
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:18"]
Tiedätkö miksi minä puolustan tasa-arvoista avioliittolakia? Koska toivoisin, että lapseni opettaja, hyvä ystäväni, mieheni sisko, kuopukseni kummi ja esikoiseni puheterapeutti voisivat saada ihmisoikeudet ja olla lain edessä tasa-arvoisia. Siksi.
[/quote]
Onko kyseessä yksi ja sama henkilö?
[/quote]
Mikä sinua siinä ahdistaa?
[/quote]
Se, että vääränlaiset ihmiset eivät saisi olla olemassa samassa maailmassa minun kanssani.
[/quote]
Tämä lakialoite ei ota kantaa moniavioisuuteen. Vai sekö on seuraava askel?
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:15"]
Meillä on paljon muitakin asioita joissa kansalaiset eivät ole lain edessä saman vertaisia, eikä ne asiat saa samalla tavalla julkisuutta. Esim. lapsen oikeudet molempiin vanhempiinsa erossa. Toiselle jää vaan toisen armo ja toiselle se valtion tukema oikeus. Lasten oikeudet tuli ensin hoitaa kuntoon ja sitten vasta keuhkota saako homo mennä jossain kuolleessa instansissa naimisiin, jonka muutkaa arvot eivät enää päde.
[/quote]
Eivät nämä asiat ole toisiaan poissulkevia. Jos sinulle jonkun muun ryhmän oikeudet ovat sydäntäsi lähellä, ala ajamaan niitä. Ei se silti poissulje sitä, että yksi ihminen kykenee kannattamaan ja ajamaan useampaa asiaa samanaikaisesti.
Minulle homojen oikeuksissa on olennaisesti kyse myös lapsen oikeuksista. Homoperheen lapsen oikeuksista juridisesti periä kaksi vanhempaansa, lapsen oikeudesta päästä hyvään ja rakastavaan perheeseen lastenkodissa olemisen sijaan. Tälläkin hetkellä maailmassa on valtava määrä lapsia lastenkodeissa vailla rakastavia vanhempia. Samaan aikaan homoja kielletään adoptoimasta näitä lapsia turvaan ja antamaan heille se parempi huominen, elämä. Se, jos mikä on väärin lapsia kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:23"]
[/quote]
Tämä lakialoite ei ota kantaa moniavioisuuteen. Vai sekö on seuraava askel?
[/quote]
Mistä puhut? Itselleni moniavioisuus on enemmän kuin ok. Aikuiset ihmiset päättäköön itse, miten ja kenen/keiden kanssa elämänsä ja arkensa jakaa. Juridisesti, eritoten perimyksellisissä asioissa moniavioisuus olisi ongelmallista ja vaatisi suuria muutoksia lakiin.
Tai sitten luulet että kyseessä on hetero mutta onkin biseksuaali... Mulle ei ole väliä oonko naimisissa naisen vai miehen kanssa.
Olen hetero, kannatan tasa-arvoista avioliittoa (ja muutenkin yhtäläisiä ihmisoikeuksia), enkä kaipaa lainkaan julkisuutta.
En arvosta ihmisiä, jotka yrittävät nollata toisten toiveet kohentaa ihmisoikeuksia argumenteilla, jotka on tasoa "peesaat homoja vaan kun se on muotia".
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 12:53"]
Tai ehkä sen takia, että he kannattavat ihmisoikeuksia?
[/quote]
Sivuhuomio: adoptio-oikeus ei ole mikään ihmisoikeus.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:37"]
[/quote]
[/quote]
Parempi sivuhuomio: termin "adoptio-oikeus" käyttö pyrkii johdattamaan harhaan. Adoptio-oikeutta ei ole kenelläkään, ainoastaan oikeus hakea adoptiota. Ja tämä oikeus ei tule olla sidottu siihen, onko homo vai hetero. Se kun on ihan oikeasti ihmisoikeus, että ei syrjitä seksuaalisen suuntautumisen vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 12:58"]
Itseäni heterona ahdistaa tämä kaikki julkisuus asian ympärillä, mutta eihän minun oikeuteni ketään kiinosta.
[/quote]
Kertoisitko mitä oikeuksia koet itseltäsi puuttuvan tai mille oikeuksillesi haluaisit enemmän huomioarvoa?
Olen hetero ja kannatan tasa-arvoista avioliittolakia siksi, että kannatan tasa-arvoa. Yhtään julkisuutta en kyllä itselleni ole tämän asian takia saanut taikka edes hakenut.
Aloittajalta haluaisin lisätietoja tuosta, että Halonen olisi sanonut tasa-arvoisen avioliittolain kannattamisen olevan hyvä väylä saada lisää näkyvyyttä ja julkisuutta itselleen. Tarkoitatkosiis presidentti Tarja Halosta? Missä hän noin on sanonut? Löytyisikö jotain linkkiä tms?
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:42"]
[/quote]
[/quote]
Parempi sivuhuomio: termin "adoptio-oikeus" käyttö pyrkii johdattamaan harhaan. Adoptio-oikeutta ei ole kenelläkään, ainoastaan oikeus hakea adoptiota. Ja tämä oikeus ei tule olla sidottu siihen, onko homo vai hetero. Se kun on ihan oikeasti ihmisoikeus, että ei syrjitä seksuaalisen suuntautumisen vuoksi.
[/quote]
Entä lapsien tasa-arvoinen oikeus isään ja äitiin?
Mun puolesta tasa-arvoisen avioliittolain voi hyväksyä, mutta ymmärrän myös näkökulman lapsen oikeudesta isään ja äitiin. Jokaisella on isä ja äiti, vaikka miten asiaa pyörittelisi.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:06"]
Mun puolesta tasa-arvoisen avioliittolain voi hyväksyä, mutta ymmärrän myös näkökulman lapsen oikeudesta isään ja äitiin. Jokaisella on isä ja äiti, vaikka miten asiaa pyörittelisi.
[/quote]
Laki ei kunnioita tuota oikeutta salliessaan avioerot, eikä pienten lasten yksinhuoltajilla ja leskivanhemmilla ole uudelleenavioitumisvelvoitetta. Hoidetaanko nämä epäkohdat samalla kuntoon?
Paljonko mediahuomiota joku maija meikäläinen asialla saa?
Vastustamallakin saa huomiota, kuten soini ym.
Kapeakatseinen aloitus.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:42"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sivusta huomautan sellaista, että lapsen oikeus äitiin ja isään ei ole se peruste, jolla nytkään oikeutta hakea adoptiolasta määritellään. Sikäli se ei siis liity tähän aiheseen. Nykyisinhän adoptiolasta voi hakea henkilö yksin tai sitten avioliitossa oleva pariskunta mikäli muut edellytykset täyttyvät.
Jos adoptiokysymyksessä pidettäisiin tärkeänä adoptiolasten oikeutta äitiin ja isään, tulisi adoption hakemisoikeus poistaa yksinäisiltä ihmisiltä ja vastaavasti se tulisi sallia avoliitossa eläville heteropariskunnille. Koska näin ei ole, on selvää, ettei adoption perusteena lasten oikeutta äitiin ja isään pidetä niin tärkeänä, että sitä haluttaisiin lainsäädännön keinoin pyrkiä turvaamaan.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:08"]Laki ei kunnioita tuota oikeutta salliessaan avioerot, eikä pienten lasten yksinhuoltajilla ja leskivanhemmilla ole uudelleenavioitumisvelvoitetta. Hoidetaanko nämä epäkohdat samalla kuntoon?[/quote]
Heh heh. Kysymys on ehkä siitä mitä kohti pyritään. On hyvä pyrkiä sitä kohti että lapsella olisi isä ja äiti tai vaikka että avioeroja olisi mahdolisimman vähän. Sitä paitsi kyllä lainsäädännössä nimenomaan yritetään myös avioerotilanteissa huolehtia, että lapsella säilyisi - mahdollisuuksien mukaan - yhteys sekä isään että äitiin.
Pääasia että kirkossa ei vihitä,muuten mulle on periaatteessa sama vaikka homot saisivat avioliittonsa...
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 12:58"]Itseäni heterona ahdistaa tämä kaikki julkisuus asian ympärillä, mutta eihän minun oikeuteni ketään kiinosta.
[/quote]
Minua kyllä varmasti kiinnostaa jos sinulta on heterona evätty oikeus mennä naimisiin. Selvennätkö vähän taustoja?
Meillä on paljon muitakin asioita joissa kansalaiset eivät ole lain edessä saman vertaisia, eikä ne asiat saa samalla tavalla julkisuutta. Esim. lapsen oikeudet molempiin vanhempiinsa erossa. Toiselle jää vaan toisen armo ja toiselle se valtion tukema oikeus. Lasten oikeudet tuli ensin hoitaa kuntoon ja sitten vasta keuhkota saako homo mennä jossain kuolleessa instansissa naimisiin, jonka muutkaa arvot eivät enää päde.