Suoliston ongelmiin apua
Olen 25-vuotias ylipainoinen nainen, jolla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja PCO. Vatsani on aina ollut huono, mutta vasta viime aikoina Paula Heinosen luennoilla käytyäni olen alkanut tajuamaan, että vatsa ja suolisto tulisi saada kuntoon. Minulla on siis paha ummetus, ja joskus harvoin vatsasta tulee jotain ripulilla.
Mielestäni ruokavalioni on ihan hyvä. Aamupalana usein löysä kauravelli jossa seassa liotettuja pellavansiemeniä. Välillä otan myös psylliumia. Työpaikan ruokalassa lounas, jonka yhteydessä runsaasti salaattia, paitsi ei juurikaan kaalia. Käsittääkseni kuituja pitäisi siis tulla riittävästi. Ravintolisinä menee D-vitamiini, kalanmaksaöljy ja magnesium. Kahvia juon kyllä paljon.
Minulla ei ole varaa kalliisiin yliherkkyysmittauksiin yms, mutta miten voisin alkaa laittaa suolistoani kuntoon "kotivinkeillä"? Netistä löytyy kyllä paljon tietoa, mutta en oikein käytännössä tiedä mitä alkaisin tekemään. Olisiko esim. gluteenista luovuttava kokonaan? Nyt vältän sitä, mutta en täysin ole luopunut. Maitotuotteita menee lähinnä vain kahvin seassa.
Vatsa on koko ajan tosi turvoksissa, ummetuksella ja välillä jonnekin syvälle peräsuolen tietämille tulee viiltävä kipu, yleensä ummetuksen aikana. Tällä hetkellä en mitään niin haluaisi kuin että vatsani tyhjenisi normaalisti ja oloni helpottuisi.
Kommentit (18)
Tietyt ruoat ja juomat nopeuttavat suolentoimintaa. Syö riittävästi oikeanlaista ruokaa. Ehkä joku allergia aiheuttaa turvotusta.
Tietyt ruoat ja juomat nopeuttavat suolentoimintaa. Syö riittävästi oikeanlaista ruokaa. Ehkä joku allergia aiheuttaa turvotusta.
Kokeile jättää se kauravelli, siemenet ja kahvi pois muutamaksi viikoksi. Ota tilalle hapanmaitotuotteita ja hapankaalia, jotta saat suolistoosi hyviä bakteereja. Jos kerran nykyinen ruokavalio aiheuttaa suolistollesi ongelmia, yritä jotain aivan muuta.
Mites ne päivän muut ruuat? Mitä juot ja kuinka paljon päivässä?
Hyvät probiootit tarvitset lisäksi, Aloe vera mehua jokapäiväiseen käyttöön. Kokeile gluteenitonta ruokavaliota, se saattaa olla sulle hyvä. Lempeä, kasvispainotteinen ruokavalio ilman punaista lihaa.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 07:21"]
Hyvät probiootit tarvitset lisäksi, Aloe vera mehua jokapäiväiseen käyttöön. Kokeile gluteenitonta ruokavaliota, se saattaa olla sulle hyvä. Lempeä, kasvispainotteinen ruokavalio ilman punaista lihaa.
[/quote]
Punainen liha on ihan hyvää ravintoa suolistovaivaiselle. Viljoja sen sijaan ei tarvita ollenkaan.
Minulla on ibs ja sen hoidossa olen kokenut parhaimmaksi fodmap-ruokavalion. Jätin pois gluteeniviljat, tavalliset maitotuotteet, paprikan, sipulin, kaalit, keinotekoiset makeutusaineet. Kahvia yritän juoda kupin per päivä. Olen ikävä kyllä todennut, että lähes kaikki "herkut" aiheuttaa vatsaoireita; sipsit ja sokerikarkitkin. Tosin minulla ibs on ripulipainotteinen, eli sinulla voisi auttaa kuidun lisääminen. Kannattaa kokeilla vatsaystävällistä psylliumia ja chia-siemeniä. Ruokavaliohoito kuulostaa rajoittavalta, mutta itselläni ei ollut oikein muuta mahdollisuutta. Gluteenin poistumiseen elimistöstäkin menee parisen kuukautta (?), joten mitkään vähille jättämiset eivät välttämättä toimi. Joskus ajattelin, että en näin rajoittavalle ruokavaliolle rupea, mutta mieli kummasti muuttui kun lääkärillä ollut antaa mitään neuvoja ja olo oli aina kurja.
Jätä sokeri pois, et tarvitse sitä.
Herkuttele hedelmillä, vihanneksilla ja juureksilla. Ne ovat hyviä ja terveellisiä ja niistä tulee hyvä mieli, joka on tärkeää sekin.
Kahvi on hyvää, olen itse varsinainen espressosieppo. Mutta lopeta kahvinjuonti lounaaseen ja juo kahvi kahvina, älä sotke siihen mitään. Siten se on täyteläisempää ja tyydyttävämpää, eikä sinun tarvitse juoda sitä niin paljon.
Lisäksi suosittelen hapanmaitotuotteita ja hapankaalia, niinkuin eräs aiempikin. Piimää, viiliä, maustamatonta jugurttia, rahkaa ... Ravintolisiin voisit lisätä päivittäisen maitohappobakteerikapselin myös. Ja juo vettä.
Lisää arkiliikuntaa, kävele vaikka seuraavalle pysäkille, kierrä kortteli lounaan jälkeen, mene joku kerrosväli portaita pitkin.
Vatsavaivoihin löytyy joskus myös pahanlaatuinen syy. Mene lääkäriin. Luultavasti kipu tulee peräpukamadta tai haavasta peräaukon seudulla.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 07:39"]
Vatsavaivoihin löytyy joskus myös pahanlaatuinen syy. Mene lääkäriin. Luultavasti kipu tulee peräpukamadta tai haavasta peräaukon seudulla.
[/quote]
Ei pukamiin lääkäriä tarvitse.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 07:41"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 07:39"]
[/quote]
Ei pukamiin lääkäriä tarvitse.
[/quote]
Argh. Lääkärissä pitää käydä, jotta pahemmat vaivat kuin pukamat saadaan poissuljettua. Kaikki ko. alueen vaivat ei ole pukamia!
Vehnä ja sokeri kokonaan pois. Muuta voi syödä vapaasti. Turvotukset lähtee ja paino putoaa.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 08:21"]
Vehnä ja sokeri kokonaan pois. Muuta voi syödä vapaasti. Turvotukset lähtee ja paino putoaa.
[/quote]
Joo, kyllä se on niin pienestä kiinni koko homma!
Menisin sinuna gastroenterologin vastaanotolle ja kertoisin kaikki vaivat. Tavalliselle terveyskeskuslääkärille on turha mennä, sieltä et saa todellista apua. Olisi varmasti hyvä sulkea pois esim. keliakia ja crohnin tauti. Jos sinulla todetaan ärtyvän suolen oireyhtymä, saisit parhaat hoitovinkit lääkäriltä ja tarvittaessa voisit käydä myös ravitsemusterapeutilla juttelemassa ruokavaliosta.
t. suolistovaivainen itsekin, kokemusta on
Laske paljonko saat nestettä päivässä. Kahvi ei korvaa esim. Vesilasia. Jos et ole vettä aiemmin juonut, ala se nyt. Aloita vaikka puolen litran pullolla ensin ja hörpi siitä tasaisin väliajoin, jos vain voit. Huolehdi että pullo tulee päivän mittaan tyhjäksi. Välipalaksi esim pähkinöitä, sitrushedelmää, omenaa..
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 08:36"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 08:21"]
[/quote]
Joo, kyllä se on niin pienestä kiinni koko homma!
[/quote]
Niinpä, ei sitä kaikki tajuu :)
Liikunta laittaa suolen toimimaan