Saatko asuntolainan maksettua eläkeikään mennessä.
Kommentit (41)
V. 2000 ostettu 300 000 e maksanut iso perheasunto Helsingissä tuli maksetuksi alle 40-vuotiaana.
Saisin maksettua vaikka heti, mutta en halua. Laina-aikaa on onneksi vielä yli 20 vuotta jäljellä.
Ei sillä ole väliä, kun velkavivulla ostan uusia.
Vierailija kirjoitti:
Sain maksettua ennen 50v ikää, Sitten menin ja ostin uuden asunnon ja siitähän tuli lisävelkaa ihan kivasti. En saa maksettua ennen eläkeikää pois. Aion myydä kunhan arvo vielä vähän nousee (tällä alueella nousu on huima) ja ostaa kauempaa edullisemman. Säästöön jää 30-50te eläkepäiviksi.
Katsoitko kristallipallosta vai mistä tiedät tulevaisuudessa auntosi hinnan. Nythän on ihan selvä kupla. Asuntojen myyjiltä puuttuu realismi.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tassa-syy-pienten-asuntojen-ylitarjo…
Otin asuntolainan 33-vuotiaana ja se tulle maksettua 43-vuotiaana eli saan, sillä eläkelaskurin mukaan pääsen eläkkeelle 66-vuotiaana. Mikäli olen enää silloin hengissä.
-otin asuntolainan vuonna 1995 eli 34-vuotiaana ja sain sen maksettua pois vuonna 2001 eli 40 vuotiaana
-tosin ostimme uuden ja isomman kämpän vuonna 2010 (49 vuotiaana) ja siitä teimme lyhennysaikataulun eläkeikään asti 2025 (64-vuotias) -enää neljä vuotta ja sitten ollaan täysin velattomia 👍
-onhan tässä välillä muutamat uudet autot kuitenkin tullut hankittua, ne kyllä on maksettu säästöillä eli käteisellä heti pirssien luovutustilaisuudessa -muuten emme humputakaan rahaa turhuuteen -omasta mielestämme- kuten ulkomaan matkoihin, kulttuuriin, ravintoloissa käynteihin vaan laitamme nekin rahat mieluummin johonkin "näkyvään" asiaan kuten esim. uuteen pirssiin 😊
Saatiin maksettua 15v ennen eläkeikää. Oli kohtuullinen laina 15v maksuajalla.
Pari muuta isompaa lainaa on maksussa nyt, mutta tulee nekin hoidettua ennen eläkettä.
Mistä tietää asunnon vanhan ostaessa ettei tule lisää maksuja yhtiöön remontit maksaa ja mikä uusissa asunnoissa on se että yksiö yhtiövastike 159€ nousee 2 vuoden kuluttua 500€ kk ? Siis maksat koko hinnan sitten päälle jonkun muun.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei oo asuntolainaa, ei oo ollut, eikä tuu olemaankaan. Rakastan vapautta.
Minusta on vapaampaa, kun on oma tupa ja oma lupa. Asunnon voi aina myydä, jos siltä tuntuu.
Tavallaan. Olen tk eläkkeellä ja kuukautta ennen kuin jäin eläkkeelle meillä oli sama summa säästössä kuin lainaa. Ei sitä kannata maksaa pois, mieluummin pitää kasvamassa tuottoa rahastossa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä missä iässä ottaa lainan ja paljonko lyhentää kk/ vuodessa.
ja meneekö elämä ja työt suunnitelmien mukaan .
Juuri otettu asuntolaina on maksettu vuosia ennen eläkeikää, vaikka ikää jo 36 vuotta onkin.
Helposti. Olen 42v. ja lainaa jäljellä noin 18tuhatta.
AY LIIKE JA KAJAMO OVAT KAUHUISSAAN voiko suomessa olla henkilöitä jotka eivät ole heistä riippuvaisia. eikö vieläkään toverit mariin ja ohisalo ole yksityis omistusta saaneet lopetettua (kiellettyä)
Sain maksettua 35-vuotiaana, nyt kerään eläkettä varten rahaa salkkuun.
Saan maksettua ensi vuonna 48-vuotiaana 11 vuoden maksamisen jälkeen. Sitten joko alkaa remonttikierre tai otan mökkilainan.
Vierailija kirjoitti:
Sama homma! En halua naimisiin pankin kanssa.
Ensimmäinen asuntolaina maksettiin, kun olimme iältämme 32 ja 28.
Toinen asuntolaina (omakotitalosta) tulee maksetuksi ensi vuonna, iältämme olemme silloin 41 ja 37.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on vapaampaa, kun on oma tupa ja oma lupa. Asunnon voi aina myydä, jos siltä tuntuu.
Oman tuvan hommaamiseen ei ole pakko ottaa vuosikausia maksettavaa lainaa. Voi hoitaa hommat niin, että saa sen tuvan ilman velkoja.
Työtätekevän eläkkellä pärjää jos on normi terveys ja ei korkomenoja.
Olen 58M työtön, asun yksin OKT ja tässä olen pärjännyt kun ei ole (vielä) lääkekuluja ja eikä korkoja maksettavana. Tarkoitus on noin 7-kymppisenä sitten myydä talo ja muuttaa keskustaan piemenpään asuntoon ja palveluiden lähelle. Mutta tässä on näitä jos ja jos jne asioita mutta näillä mennään tällä hetkellä