Miehen toiminta bussipysäkillä sai kehon kihelmöimään
Siis sellainen about kolmekymppinen mies päästi minut ennen itseään bussiin, vaikka oli suoraan bussin oven edessä ja minä hänen takanaan. Astui reilusti sivuun ja oli hiljaa. Kaikkein sulauttavinta tästä teki hänen vilpittömyytensä. Ei alkanut tekemään tilanteesta ja itsestään numeroa, vaan oli sen jälkeen bussissa kuin mitään ihmeellistä ei olisi tapahtunut. Siis olin sulaa vahaa.
Kyllä tuollainen kohteliaisuus pistää sukat pyörimään oli sitten kyseessä millainen ulkonäkö tahansa.
Kommentit (61)
Naiset aina soittamassa iltikseen heti jos tekevät jotain vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina kohtelias naisille treffeillä ja saan aina silti pakit. Ei tuo auta käytännössä tippaakaan.
Viimeksi kokeilin jopa sitä että maksoin naisen kiipeilyn 20€, aterian 15€ ja vielä kokkasin hänelle kotona 15€ ja silti tuli pakit.
Lopeta naisten nostaminen jalustalle ja lahjominen. Osoita enemmän kunnioitusta itseäsi kohtaan niin naisetkin saattavat jopa alkaa tehdä niin. Kohtelias kannattaa tiettyyn rajaan asti olla muttei kynnysmatto tai lapanen.
Tämä on sukupolvikysymys. Ennen opetettiin miehet kunnioittamaan naisia ja olemaan kohteliaita ja ystävällisiä kaikkia kohtaan. Se ei tarkoita sitä, että mies on lapanen, tai kynnysmatto. Hän vain toimii, kuten hänet on kasvatettu, luontaisesti.
Jos haluaa etsiä syyllistä, se on äiti.
Nykyään se on harvinaista, mutta joissain maissa poikien kasvatus herrasmiehiksi on vielä kunnia-asia.
Nyt iskee #metoo jos antaa naiselle tietä.
Tai vähintään joku mgtwbt-sukupuoli-kohkaus että mistä voin tietää sen olevan nainen .Ja se on aliarvioimista vaan jos tekee niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin se päästäjä oli vaalea mies?
Itsekin päästän, kunnes tulen internetiin ja luen tällaista paskaa. Tästä hyvästä kävelen tänään tarkoituksella naisia päin. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Apua, mulla oli ihan sama fiilis, että miksi yleensä tulen tänne ja luen vastaavaaq, ja olen nainen.
Ymmärrän täysin mitä tarkoitat, mutta ota huomioon, että se oli vain yhden ihmisen mielipide - hän tuntee ilmeisesti vain epäkohteliaita, ilkeitä vaaleita miehiä. Paha sanoa alkoiko ilmiö hänestä vai niistä miehistä. Tai sitten hän liikkuu erilaisissa porukoissa kuin minä.
Ikävää olisi, jos kävelisit kumoon kiltin mummon tai edes kivan parikymppisen.
Itsellä on aina ollut tapana hymyillä, sanoa kiitos tai edes nyökätä. En voi tehdä eroa miesten suhteen ulkonäön ja perimän suhteen, hyväkäytöksisiä ja asiallisia on molemmissa ja sitten niitä jotka ei ole. Yhtä lailla kuin naisissakin. Tuntuisi tosi pahalta kostaa kellekään tavalliselle mukavalle ihmiselle törkeällä kommentilla tai käytöksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vähästäpä ap on onnellinen. Voi tsiisus. Normikäytöstä mieheltä.
Kyllä minäkin olisin onnellinen ihan samasta asiasta. En nostellut nokkaani silloinkaan kun normaali käytös ei ollut niin harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa maissa on tapana, että bussiin noustaan siinä järjestyksessä, missä pysäkille on tultu. Eli jos olit pysäkillä ennen miestä, hän saattoi ajatella että sinun kuuluu mennä ensin.
Herrasmies ei ajattele noin. Nainen menee ensin, vaikka olisi juuri tullut pysäkille.
Näin minäkin sen ajattelen. En silti pyyhällä bussiin kyynärpäätaktiikalla nenä pystyssä jos olen viimeksi pysäkille tullut, enkä ala opettamaan käytöstapoja jos ne puuttuvat.
Vastaavasti herrasmies on kohtelias ja auttavainen silloinkin kun nainen on liian vanha, liian nuori tai huonosti käyttäytyvä.
Kyse ei ole siitä, että on olevinaan muita parempi, kyse on siitä, että tuntee oman arvonsa ja antaa myös toisille ihmisille arvostusta, eikä mieti ansaitsevatko he sen. Ihanan vanhanaikaista, mutta minä olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisin että virolainen tai venäläinen. Niissä maissa kohteliaisuus on iso osa kulttuuria.
Joo. Yks miehen kollega, venäläinen siis, varsinkin on hurjan herrasmiesmäinen. Auttaa takin päälle ja pois, tuolin alle, aukoo ovet yms toisin kun mun mies joka mennä lompsii edellä ja suunnilleen pyörittelee silmiään sen toiminnalle. Toisaalta huvittaa ja toisaalta olisi ihana jos se omakin mies vaivautuisi…
Jos se venäläinen kollega ei halua vastapalvelusta (sinun kiitos riittää), hän on herrasmies. Miehesi ei ole, tai todennäköisemmin hän ei tiedä, että tahtoisit hänen osoittavan kohteliaisuutta, kunnioitusta ja arvostusta sinulle. Puhu asiasta, sano että pidät hyvästä käytöksestä, ja millaista hyvää käytöstä arvostat. Yleensä se toimii.
Suurimmalle osalle miehistä se olisi luontevaa, mutta jos nainen haluaa olla neutri ja saman arvoinen, mies tulkitsee että kaverina kohtelu on ok, naista ei tarvitse kohdella naisena.
Kohteliaisuus ja herrasmiesmäisyys ei koskaan ole naista alistavaa tai aliarvostavaa, eikä sen päämäärä ole päästä pöksyihin asap. Ystävällinen ja kohtelias mies on kohtelias kaikille, ystäville, mummoille, lapsille ja eläimille. (Nainen ja mies ovat samanarvoisia mutta erilaisia. Kohtelias, ystävällinen ja huomaavainen nainen on lady eikä herrasmies.)
Toivoisin niin paljon, että ihmisten väliseen kanssakäymiseen otettaisiin takaisin ne hyvät asiat mitä on ennen ollut. Nyt on vain ne huonot asiat tilalla ja on keksitty lisää asioita, joilla voi pahoittaa toisten mielen, olla välinpitämätön ja itsekäs. Kohteliaisuudesta on tullut outouden merkki ja ystävällisyyttä pidetään rumana.
Ei ole taka-ajatuksia, on kasvatettu kohteliaaksi. Miestäni taas ei ole kasvatettu sellaiseksi. Joskus olen leikilläni sanonut että ota mallia hänestä. Ei se niin merkittävä asia ole minulle että jaksaisin siitä aina muistuttaa.
Joo, kyllä siinä itsellekin tulisi vähän sellainen olo, että kerjää prinsessakohtelua jos joutuisi muistuttelemaan asiasta. Tai sitten hän ymmärsikin sen niin, että sanoit leikilläsi etkä oikeasti toivo häneltä normaalia kohteliaisuutta? Varmasti hän olisi muuten reagoinut eri tavalla, jos olisi ajatellut että olet vakavissasi.
Vierailija kirjoitti:
Tulee vähän suru ap:n puolesta. Eikö sinulle olla oltu ystävällisiä elämäsi aikana? Tuollainen on ihan normaalia kohteliaisuutta.
Pitää tähän sivusta kirjoittaa, etten ole itsekään kyllä oikeastaan koskaan saanut kokea mitään tuollaista. Ihmiset hyvin ilkritä monesti ja samalla tuollaiset joillekin ihan tavalliset jututkin ovat jääneet kokematta. Jos oikein muistan niin pari kertaa on ovea pidetty auki ja siinä kaikki. Siinä mielessä olisi aika ihmeellistä kokea tuo ap:n mainitsema tilanne. Olen itse aina sellainen etten etuile tai töni muita ja väistän kadulla, kaupassa jne. Bussiin menen aina rauhassa päästäen monet edelle. Olen itsekin alle 30 v nainen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla käy tosi usein niin että miehet antaa mun mennä eka. Kohteliasta ja huomaavaista. Mutta mulle tulee hirveen vaivautunut olo tällaisissa tilanteissa. Monesti olenkin sanonut että mene vaan eka. Olen keski-ikäinen matami.
Kannattaa opetella tavoille. On epäkohteliasta kieltäytyä kohteliaasta eleestä. Ei se edelle päästäminen ole mikään uhraus, josta sun on kaikkien edun nimissä hyvä kieltäytyä. Jos bussi on täpötäynnä ja sinne mahtuu enää vain yksi ihminen, niin silloin voit kieltäytyä menemästä, koska teolla on ihan käytännön merkitystäkin.
Kohteliaat ihmiset saavat mielihyvää omasta toiminnastaan, joten senkin vuoksi on parepi opetella nielemään oma vaivautuneisuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina kohtelias naisille treffeillä ja saan aina silti pakit. Ei tuo auta käytännössä tippaakaan.
Viimeksi kokeilin jopa sitä että maksoin naisen kiipeilyn 20€, aterian 15€ ja vielä kokkasin hänelle kotona 15€ ja silti tuli pakit.
Ei kohteliaisuutta harjoiteta siksi, että siitä saisi itselle jotain hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Ei auta mihin? Ei tämä mikään neuvo miehille ollut.
Vilpitöntä kohteliaisuutta ei myöskään ole se, että olet kohtelias koska tavoitteesi on hyötyä.
Aina on mahdollista että vaikka olet kuinka "kohtelias" (tai siis esität), saat pakit. Syy ei kuitenkaan ole se itse kohteliaisuus vaan jokin muu ja olemalla epäkohtelias et ainakaan paranna mahdollisuuksiasi.
Perinteisten patriarkaalisten sukupuoliroolien ylläpitämistä. Ei jatkoon.
T: Feministi
Vierailija kirjoitti:
Peppumiehelle ihan luonnollista. Ylös nousevat portaat ovat ihan parhaita paikkoja antaa naisen mennä ensin.
Senkin vanha pervo!
Vierailija kirjoitti:
Pakit tarkoittaa tässä siis sitä, ettet päässyt illan päätteksi pukille?
Vierailija kirjoitti:
Nyt iskee #metoo jos antaa naiselle tietä.
Tai vähintään joku mgtwbt-sukupuoli-kohkaus että mistä voin tietää sen olevan nainen .Ja se on aliarvioimista vaan jos tekee niin.
Tulin vaan katsomaan joko täältä löytyy metoo kommentti ja löytyihän se. Kehitän kohta av-bingon. Bongaa palstaröllien vakikommentit.
Vierailija kirjoitti:
Perinteisten patriarkaalisten sukupuoliroolien ylläpitämistä. Ei jatkoon.
T: Feministi
Höpsis. Mies ei ole patriarkaalinen sillä perusteella, että käyttäytyy hyvin (myös naisia kohtaan). Osa feministien ajamista asioista hyviä, varsinkin alkupuolella. Jotain meni kuitenkin yhteiskunnallisesti pieleen feministisessä lastenkasvatuksessa, muuten maailma ei olisi nyt tällainen, eri tavalla huono.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nainen ja päästän aina vanhukset, lapset ja vanhemmat naiset ennen minua. Ihan kiva olla kohtelias vaikka se vanha tapa onkin.
Olen mies ja päästän ovesta kulkiessa (siis jos joudun avaamaan sen) oikeastaan aina takaa tulevan ensin sisään, ihan siitä riippumatta mitä sukupuolta hän on. Jos ihmisellä on selvästi vaikeuksia avata ovi (vanhus tai vanhempi lasten kanssa tms.) menen yleensä auttamaan, vaikka en olisi menossa ovesta.
Bussissa ei ole kyllä muakaan päästetty ensin ja ap:n kuvailemassa tilanteessa tuntuisi ehkä vähän hassultakin, jos ap olisi kuitenkin ollut seuraavana jonossa, useimmat käyttää matkakorttia ja siinä menee ehkä sekunti kun sitä vilauttaa. Kiva ele silti. Mulle on tarjottu paikkaa lähinnä kaupan kassalla, usein jos itsellä on vain pari tuotetta ja edessä olevalla täysi ostoskärry tms. Näitä on ollut miehiä ja naisia, vanhoja ja nuoria. Viimeksi lämmitti mieltä, kun kuumana kesäpäivänä olin ruuhka-aikaan kaupassa enkä ollut syönyt tms ja alkoi olla vähän huono olo ja päästä heittää. Naamasta varmaan näki etten voinut kovin hyvin, sillä edessä oleva antoi minulle paikkansa.
Herrasmies ei ajattele noin. Nainen menee ensin, vaikka olisi juuri tullut pysäkille.