Mielenkiinnosta kyselen, että mistä vaatekoosta eteenpäin voidaan laskea isoksi kooksi?
Esim about you-sovelluksessa kun klikkaa isot koot, myös koot 38 ja 40 menee tähän kategoriaan. Eikö nuo ole ihan tavallisia kokoja vielä?
Kommentit (17)
Määritelmä lähtee koosta 44-
mutta kaikki on suhteellista, jos oma koko on 32 niin kyllähän 38 on jo iso.
Miellän koon 42 ja siitä ylöspäin isoiksi.
Ja sekin riippuu ihmisestä, esim 150cm nainen ja 175cm nainen. Jos molemmat käyttävät kokoa 38 näyttää pidempi hoikemmalta.
46 on jo plussakoko, mutta joissain merkeissä koot loppuu jo pieneen 42. 38 ja 40 on erittäin keskimääräisiä kokoja.
Omalla kohdalla 40, silloin olin normaalipainon ylärajalla
En tiedä miten asia on oikein. Minusta XL jälkeen tulee ”ison koon mallistot”.
Eli jos on XXL lukisin sen ”pluskooksi”
XL asti normi.
Niin se taitaa ollakin, suurimman osan vaatteista löytää XL kokoon asti mut sitä suurempia ei joka vaatteessa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten asia on oikein. Minusta XL jälkeen tulee ”ison koon mallistot”.
Eli jos on XXL lukisin sen ”pluskooksi”
XL asti normi.Niin se taitaa ollakin, suurimman osan vaatteista löytää XL kokoon asti mut sitä suurempia ei joka vaatteessa.
..Jatkan: vastasin tähän siis kuluttajan /vaatesuunnittelijan/ vaatteen valmistajan näkökulmasta.
Sitä mikä on kellekin henkilökohtaisesti iso koko, on lienee mahdoton vastata ? Ruumiin rakenteet on niin erilaisia. Itse käytän vaatteita XS-XL , jopa XXL! En tuijota koko Lappua vaan miten vaate laskeutuu ja istuu.
Xl, ekstra large eli iso. L on jo laaja, johan sen nimi kertoo. Mut pitkä l- kokoinen ei vielä välttämättä näytä kovin isolta. Siis kovin...
S tai 32 kokoa suuremmat ovat isoja. Siis kokoina.
Mittamista varten nämä kokomääritelmät lienee tehty. Mitä tarkoitit kysymykselläsi?
44 tai XL ja siitä ylöspäin ovat isoja kokoja.
Mitä ihmettä
M=medium
Siitä pienemmät pieniä kokoja
Siitä suuremmat isoja kokoja
L kokoinen on LARGE!!
L eli 40 tarkoittaa Largea eli isoa.
Suomen yleisin vaatekoko naisilla on 42.
168-senttinen 38-kokoinen nainen on keskikokoinen. Kun suhteutetaan vartalon mitat pituuteen, niin 180-senttisellä on koossa 42 samat mittasuhteet kuin tuolla keskikokoisella. Ja 154-senttisellä koossa 34.
Eli kokoa 40 käyttävä pitkä on suhteessa hoikempi kuin kokoa 36 käyttävä lyhyt.
Olen lihonut 5 kiloa kahden vuoden aikana koosta 34-36een ja täytyy todeta että näytän pullealta. Joten koko 36 on kait normi ja 38 jo iso.. nyt äkkiä pois nämä 5 kiloa, en halua olla plösö Suomi nainen.
Eiku hitto, onko ne kengänkoot mitkä mulle sopii 😂