Sinä joka laskelmoit ettei kannata mennä töihin
Että töihin meno ei kannata, koska saat tukina lähes saman rahan. No, yhteiskunnalle tällä olisi suuri merkitys, koska he eivät enää joutuisi maksamaan kaikkia kulujasi, vaan ehkä minimaalisesti asumistukea. Tämä on suuri epäkohta johon tulisi puuttua.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Työelämä kyllä todella eriytyy. Minulla on täysin eri näkemykset työnteon suhteen kuin täällä euroja työttömyyskorvauksiin vertailevilla. Työ itsessään on mielekästä ja mukavaa ja siitä maksetaankin jo hyvin. Tein aikani myös paskapalkkaisia töitä, mutta eipä tullut silloinkaan laskettua, miten saisi yhteiskunnan tuet maksimoitua.
Ne pienipalkkaiset työt eivät useinkaan ole sellaisia, jotka voisi kokea mielekkääksi tai mukavaksi. Itse tein 3,5 vuotta töitä pienellä palkalla ja ehkä ensimmäiset 1,5-2 vuotta ihan kivalla fiiliksellä, kun sitä ennen olin ollut pitkään työtön. Mutta ajan kanssa se ankea työ alkoi syödä ja siihen päälle huono työilmapiiri ja henkilöstön suuri vaihtuvuus. Ansiotasokin laski pitkälti koronan vuoksi, niin alkoi jo tympiä se touhu. Irtisanoin itseni, ajattelin että en halua enää tehdä tuollaista työtä joka ankeuttaa koko muun elämän. Ja kyllä sieltä moni muukin lähti, osa vieläpä pienemmälle palkalle, kunhan pääsivät pois.
Jos en löydä töitä, niin sitten olen ilman. Karenssin jälkeen saan jonkun aikaa ansiosidonnaista ja sen jälkeen sitten työmarkkinatukea. Eläkeikään olisi vielä 15 vuotta, toivottavasti jotain töitä löytyy sitä ennen. Työmarkkinatuki on niin pieni, että kyllä se kannustaa etsimään lisätuloja. Ensisijaisesti toivon löytäväni jotain itselleni sopivaa ja mielekästä ja myös yhteiskuntaa hyödyttävää työtä. AMK-tutkinto on.
En laskelmoi. Lama vei yritykseni, eikä viisikymppinen työllisty. Suojaverkkoja olisi saanut isolla rahalla, mutta ei pakon edessä yksinyrittäjäksi lähteneellä sellaisiin ole varaa. Ulosottomies kavereineen teki h-tin hyvän tilin minun melkein maksetulla kodillani, ja korkoineen jäi vielä maksettavaa loppuiäkseni. Eläkettä ei ole kertynyt vuosiin, joten todella köyhä tulevaisuus on edessä.
Jos menisin töihin, tekisin työtä käytännössä ilmaiseksi. Itselleni en ansaitsisi mitään. Joten työikäni viimeiset viisitoista vuotta makaan lukemassa kirjoja. Harmillista, koska tykkäsin työnteosta ja pärjäsin oikein hyvin 25 vuotta omillani. Nyt olen asunnoton ja koko ajan on pelko siitä, minkä nurkan takaa seuraava katastrofi tulee eteen.
Siinäpä laskeskelet, miten paljon minun makuuttamisestani saadaan maksaa. Minä olen jo kaikkeni yrittänyt, eikä tästä enää nousta.
Katsoinpa huvikseen eläke-ennusteeni. Eläkeikä 67,5v ja karttunut eläke reilu 900e/kk. Takuueläke (kela) on nyt noin 840e/kk.
Ei näillä palkoilla kerry edes eläke, turha siihen on vedota. Ja mikä tuo eläkeikä oikein on olevinaan, mikäli eläkettä kerttyisikin niin eipä siitä ehtisi nauttimaan ollenkaan. Huijausta koko eläke.