Neuvolassa valitetaan painonnoususta :(
Viikkoja nyt 27, ja viimeksi valitettiin, kun paino oli noussut 800g/vko.
Mielestäni en syö epäterveellisesti, vaan ihan normaalia kotiruokaa ja terveellisesti.
Paino on kokonaisuudessaan noussut 7kg, ja ennen raskautta BMI oli 23.
Mulle jäi oikeesti tosi paska fiilis, ja nyt en edes tiedä mitä kohta uskallan syödä. Terkka vaan pyysi seurailemaan mitä syön ja käymään myös kotona vaa alla.. Nyt tuntuu, ettei tekis mieli mennä koko neuvolaan :(
Kommentit (21)
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 17:07"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 16:31"]
No onhan se 800g/vko ihan järjetön määrä!
[/quote]
Tuota, jos sä juot litran vettä, niin sun paino nousee sillähetkellä ton 800g. Siksi noi neuvolan punnitukset on ihan naurettavia, eikä kerro mitään noin lyhyellä aikavälillä. Painokäyrän pidemmänaikaiseen seurantaan niitä nyt voi käyttää, mutta eihän ne kerro mitään painon muutoksesta viime viikkoon verrattuna.
Väitän, että mun paino vaihtelee joka päivä vähintään ton 800g.
[/quote]
No eihän tota alottajaa nyt ole punnittu viikon välein. Tuossa vaiheessa neuvolat eivät välttämättä ole edes kuukauden välein, joten se 800grammaa viikko voikin olla vaikka 4-6 kilon muutos edelliseen painoon. Mikä taas ei synny juomalla vettä.
Mulle tuli 23 kg ja muistan aina neuvolalääkärin tylyn ilmeen. Katsoi kuin jotain ali-ihmistä ja vajaamielistä ja valisti, kuinka ruokailuun pitäisi kiinnittää huomiota myös raskauden aikana. Oli itsekin viimeisillään raskaana ja painoi varmaan 45kg. Tuskin oli mitään koko raskauden aikana syönyt.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 16:39"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 16:35"]Taitaa olla terkasta kiinni. Mulle tuli raskausaikana yhteensä 42kg eikä mulle kukaan sanonut asiasta mitään. Ei ollut diabetesta ja vauvakin normaalikokoa. Synnärille jäi 8kg ja loput lähti imettäessä m
[/quote] 42 kiloa ? Tuohan on ihan älyttömästi. Imettäessä tippui tosiaan 34kg ? Ettet liiottele...
[/quote]
En liioittele. Imetin vajaan vuoden ja lopettaessa olin samoissa mitoissa kun ennen raskautta.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 16:23"]
Viikkoja nyt 27, ja viimeksi valitettiin, kun paino oli noussut 800g/vko. Mielestäni en syö epäterveellisesti, vaan ihan normaalia kotiruokaa ja terveellisesti. Paino on kokonaisuudessaan noussut 7kg, ja ennen raskautta BMI oli 23. Mulle jäi oikeesti tosi paska fiilis, ja nyt en edes tiedä mitä kohta uskallan syödä. Terkka vaan pyysi seurailemaan mitä syön ja käymään myös kotona vaa alla.. Nyt tuntuu, ettei tekis mieli mennä koko neuvolaan :(
[/quote]
Mitä mahtaa olla sun terveellinen ruoka?
Taitaa olla terkasta kiinni. Mulle tuli raskausaikana yhteensä 42kg eikä mulle kukaan sanonut asiasta mitään. Ei ollut diabetesta ja vauvakin normaalikokoa. Synnärille jäi 8kg ja loput lähti imettäessä m
Itse tiedät miten syöt!
Jokaisella äidillä nousee paino yksilöllisesti. Joillakin paino nousee ja nousee vaikka liikkuu ja syö terveellisesti.
Kehoittaisin laittamaan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Itse olen tehnyt niin. Paino nousi vaikka liikuin joka päivä ja söin terveellisesti. Kylläpä ne tippuikin synnytyksen jälkeen ja ei ollut tietoakaan raskausajan diabeteksestä.
Se painnonnousu ei ole terkan mielestä hälyttävä jos se on ihan vaan läskiä, mutta jos se on turvotusta niin sitten siihen reagoidaan, koska se voi olla merkki siitä ettei kaikki ole mennyt ihan putkeen vaan jossain voi olla ongelmia. Sun painonnousu on ollut ihan ihanteellista, ja jos se nyt yhtäkkiä alkaa nousta, niin se kiinnittää huomiota.
Saat edelleen syödä ihan sen mukaan miltä tuntuu, jos olet ollut luonnostasi hoikka ennen lasta, tulet olemaan taas hoikka lapsen synnyttyä. :)
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 16:35"]Taitaa olla terkasta kiinni. Mulle tuli raskausaikana yhteensä 42kg eikä mulle kukaan sanonut asiasta mitään. Ei ollut diabetesta ja vauvakin normaalikokoa. Synnärille jäi 8kg ja loput lähti imettäessä m
[/quote] 42 kiloa ? Tuohan on ihan älyttömästi. Imettäessä tippui tosiaan 34kg ? Ettet liiottele...
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 16:35"]Taitaa olla terkasta kiinni. Mulle tuli raskausaikana yhteensä 42kg eikä mulle kukaan sanonut asiasta mitään. Ei ollut diabetesta ja vauvakin normaalikokoa. Synnärille jäi 8kg ja loput lähti imettäessä m
[/quote]
Ei voi olla totta. :O eihän?
Mullekin valitettiin, synnytän ihan näillä viikoilla ja painoa tullut 18 kiloa. Tämä on toinen raskaus ja edellisessä tuli yhtä paljon ja lähtivät puolessa vuodessa.. Mä en valehtelematta liho näin herkästi, kun en ole raskaana. Nyt raskaana kaikki herkut jää vyötärölle, normaalisti ei, eli voi olla että kroppa kerää raskaana herkemmin rasvavarastoja. Tiedän kyllä, että jos en söisi herkkuja, niin ei olis paino noussut niin paljoa. Syön kyllä herkkuja vain viikonloppuisin ja muutoin terveellisesti, joten en jaksa kauheasti murehtia. Tiedän, että lapsi saa tarvitsemansa ravintoaineet kun syön paljon marjoja, vihanneksia, täsjyvää, maitotuotteita jne.. Mullakin painoindeksi ennen raskautta 21, eli ihan normi..
Sinun ja lapsesi parasta se terkkari vain ajattelee, jos on huolissaan liiasta painonnoususta. Ei hänen sanoistaan kannata loukkaantua, vaan kuunnella, mitä hän sanoo ja tehdä ohdeiden mukaan.
Mitä sillä on väliä että valittaa? Anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Itse lihoin molempina raskausaikoina noin 25 kg (alkupaino alle 50 kg), ja mitään ongelmia ei olltu ja paino on pudonnut vuoden aikana synnytyksestä itsestään entisiin lukemiin. Ei minua kiinnostanut pätkääkään neuvolantätien mielipide painonnousustani, luotin omaan kroppaani että se kyllä tietää mitä tekee.
Minulle valitettiin myös, kun painoa oli tullut vasta noin viisi kiloa vähän ennen raskauden puoliväliä. Lähtöpaino tosin oli normaalipainon ylärajoilla ja sokeritkin normien ylärajoilla, mutta normaalin puolella. Sain neuvoksi noudattaa tiukkaa dieettiä ja mielestäni se oli ihan hyvä, että terkka puuttui asiaan. Vauva oli iso syntyessään. Ties miten isoksi olisi kasvanut, jos olisin jatkanut samaan tahtiin loppuraskauden.
Ystäväni, äärettömän hoikka ja sorja nuori nainen lihoi, turposi, miten vaan, 39kg!! Sääret ja jalkapöydätkin rasvausarvilla, ja hän söi ihan normaalisti, ihan normaalia kotiruokaa. Joka paikassa huomauteltiin asiasta, niin että välillä oikeasti itki asiaa, muttei hän sille mitään voinut. 4,5kk synnytyksestä kaikki tämä paino oli tiessään ja tällä hetkellä hän on hoikempi kuin koskaan. Hänelläkään ei raskausajan diabetesta tms. Näin me vaan ollaan erilaisia.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 16:54"]
Ystäväni, äärettömän hoikka ja sorja nuori nainen lihoi, turposi, miten vaan, 39kg!! Sääret ja jalkapöydätkin rasvausarvilla, ja hän söi ihan normaalisti, ihan normaalia kotiruokaa. Joka paikassa huomauteltiin asiasta, niin että välillä oikeasti itki asiaa, muttei hän sille mitään voinut. 4,5kk synnytyksestä kaikki tämä paino oli tiessään ja tällä hetkellä hän on hoikempi kuin koskaan. Hänelläkään ei raskausajan diabetesta tms. Näin me vaan ollaan erilaisia.
[/quote]
Kotiruoka on aika venyvä käsite näköjään...
Tuossa on täytynyt olla jotain terveydellistä häikkää, tai sitten äiti on vain yksinkertaisesti syönyt liikaa. Ei tuollaista määrää voi lihoa, jos ei syö liikaa... ellei ole sitten jotain tosi harvinaista omituista aineenvaihduntasairautta.
Joskus niille pitäisi sanoa, että teidän sanomisistanne tulee sellainen fiilis ettei tekisi enää mieli syödä ollenkaan. En usko että ne aina miettii mitä suustansa päästävät.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 16:31"]
[/quote]
Tuota, jos sä juot litran vettä, niin sun paino nousee sillähetkellä ton 800g. Siksi noi neuvolan punnitukset on ihan naurettavia, eikä kerro mitään noin lyhyellä aikavälillä. Painokäyrän pidemmänaikaiseen seurantaan niitä nyt voi käyttää, mutta eihän ne kerro mitään painon muutoksesta viime viikkoon verrattuna.
Väitän, että mun paino vaihtelee joka päivä vähintään ton 800g.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 16:56"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 16:54"]
[/quote]
Kotiruoka on aika venyvä käsite näköjään...
Tuossa on täytynyt olla jotain terveydellistä häikkää, tai sitten äiti on vain yksinkertaisesti syönyt liikaa. Ei tuollaista määrää voi lihoa, jos ei syö liikaa... ellei ole sitten jotain tosi harvinaista omituista aineenvaihduntasairautta.
[/quote]
No turvoksissahan se tietenkin on ollut. Varsinkin jos erityisesti sääristä ollut pulska. Ei kukaan voi normaaliruualla kerätä laardia tuota määrää. Ihmiseen mahtuu yllättävän iso nestelasti.
oli se ihanaa kun minun aikana äitiysneuvolassa oli täysiä palvelulisiä saava ylipainoinen täti. Ei turhaan hätäillyt painosta.
Oikeasti on syytä huolestua , jos on turvotusta eikä läskiä. Se on nimittäin läskiä vaarallisempaa siksi, että voi liittyä raskausmyrkytykseen.