Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uudet asukkaat kertovat nyt millaista on asua Vantaan kohutussa vessatalossa

Vierailija
28.09.2021 |

Ensimmäiset asukkaat ovat saapuneet Lumo-yhtiön paljon puhuttuun vantaalaiseen vuokrataloon. Mia Aitola avasi HS:lle yksiönsä oven ja kertoo, mitä ajattelee huomiota herättäneestä tilaratkaisusta.

Ensimmäiset vuokralaiset ovat asuneet talossa nyt kuukauden päivät. Yksi heistä on Mia Aitola, 23, joka on luvannut avata ovet kotiinsa.

Mitä Aitola ajatteli, kun hän näki kotinsa eteis-kylpyhuoneen?

”Ensimmäinen ajatus oli, että kivat liukuovet. Mutta onhan tämä erikoinen. En ole muissa kämpissä nähnyt tällaista ratkaisua.”

Ulko-oven vieressä vasemmalla on suihkunurkkaus, lavuaari ja vessanpönttö, oikealla irtaimistovarasto, jota Aitola käyttää vaatehuoneenaan.

Irtaimistovarasto-vaatehuoneen hän on täyttänyt parilla kassillisella kirpputorille myyntiin menevää tavaraa, työttömäksi jääneellä mikroaaltouunilla, imurilla ja asusteilla. Muuta säilytystilaa vaatteille ei ole.

Aitolaa ei haittaa, että irtaimistovarastot ovat asunnoissa, vaikka ne haukkaavatkin neliöitä.

”Minusta tämä on paljon parempi, koska minulla ei ole mitään ylimääräistä. En ole koskaan tarvinnut varastoa. Kaikki mahtuu tänne.”

Aitola tunnustautuu ”autottomaksi konmarittajaksi”, jollaisia silmällä pitäen talo on rakennuttajan eli kiinteistösijoitusyhtiö Kojamon mukaan suunniteltu.

”Joo, olen just sellainen! Minua ahdistaa, jos on paljon tavaraa ja ylisuurta.”

Autolle Aitolalla ei ole tarvetta, koska liikenneyhteydet läheiseltä Tikkurilan juna-asemalta ovat monipuoliset ja talon asukkaille on yhteiskäyttöautoja.

Aitola sanoo silti viihtyvänsä vähissä neliöissä. Hän ihmettelee, miksi uusia parinkymmenen neliön asuntoja ylipäätään parjataan.

”Ehkä he [arvostelijat] eivät itse pystyisi asumaan tällaisessa. Ihmisiä on erilaisia. Jos on paljon tavaraa, olet materialisti, ja sitten kyllä tarvitsee enemmän neliöitä.”

Aitola huomauttaa, että Helsingin keskustassa on vielä pienempiä asuntoja eikä niissä kaikissa ole edes kunnollista kylpyhuonetta. Osa suihkuttelee vessanpöntön päällä.

”Muuttopäivänä äiti ja kaveritkin naureskelivat, että tämä on niin pieni. Mutta tämä on juuri sopiva minulle. Jos kaksin pitäisi asua, voisi olla ahdasta.”

Jättimäiset, lähes koko seinän kokoiset ikkunat tuovat asuntoon tilan tuntua ja runsaasti luonnonvaloa.

Vielä iltakuuden aikaan pilvisenä päivänä syyskuun loppupuolella asunnossa pärjää ilman kelmeää keinovaloa muualla kuin eteis-kylpyhuoneessa ja irtaimistovarasto-vaatehuoneessa.

Suuri osa talon asunnoista on jo vuokrattu, mutta vapaana on yhä viitisenkymmentä huoneistoa.

Elämä Lauri Korpisen katu 8:ssa on Aitolan mukaan rauhallista, ja äänieristyksenkin hän on testannut.

”Kokeilin yksi päivä itse, paljonko ääniä vessasta kuuluu, kun minua myös mietitytti tämä. Laitoin kaiuttimista musiikin kovalle ja menin ulkopuolelle kuuntelemaan. Ei kuulunut mitään.”

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008269505.html

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelmeä keinovalo?

No, mutta tuossahan on asunnontarvitsijan tarpeen ja asunto kohdanneet täydellisesti!

Vierailija
2/6 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko seinän kokoiset ikkunat? Jos ovat etelään päin, kämppä kuumenee kesällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuuletetaanko jo rappukäytävään postiluukusta?

Vierailija
4/6 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvä, mutta silti mielestäni ei ole ok että ihmisille yritetään markkinoida ahdasta asumista jännänä ja kivana juttuna koska se yleensä ei ole.

Vierailija
5/6 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Ehkä he [arvostelijat] eivät itse pystyisi asumaan tällaisessa. Ihmisiä on erilaisia. Jos on paljon tavaraa, olet materialisti, ja sitten kyllä tarvitsee enemmän neliöitä.”

Mä en ole materialisti eikä mulla ole paljon tavaraa. Olen asunut 24m2 asunnossa 8 vuotta. Muutin isompaan siksi, että kyllästyin keittiöseinäkkeen hajuihin (kokkaan kaiken itse) sekä siirtelemään jatkuvasti pöytää tuonne ja tuolia sinne. Parven kunnollinen petaaminen alkoi olla tylsää, varsinkin kun sen jälkeen piti siivota keittiö lakanapölystä. Nyt mulla on erikseen pieni keittiö ja iso makkari. Syön ja nukun hyvin ja siististi.

Vierailija
6/6 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"...oikealla irtaimistovarasto, jota Aitola käyttää vaatehuoneenaan.

Irtaimistovarasto-vaatehuoneen hän on täyttänyt parilla kassillisella kirpputorille myyntiin menevää tavaraa, työttömäksi jääneellä mikroaaltouunilla, imurilla ja asusteilla. Muuta säilytystilaa vaatteille ei ole."

Sori vaan, mutta en yhtään ymmärrä. Miksi nykyaikaisissa, uusissa asunnoissa ei ole kaappeja vaatteille? Miten ihmiset niitä sitten säilyttää? Mitä, jos joku haluaisi käyttää tuota irtaimistovarastoa irtaimistolle, siis säilyttäisi siellä urheiluvälineitä, joulukoristeita, matkalaukkua, polkupyörää, suksia -niin missä ne vaatteet sitten olisi? Entä liinavaatteet? Pyyhkeet? 

Mikä järki tässä oikein on?