Tuntuiko teistä autolla ajamisen opettelu vaikealta?
Olen siis melkein neljäkymmentä ja nyt vasta aloittanut autokoulun. Kortti on jäänyt ajamatta ihan siksi, että se on tuntunut pelottavalta.
Takana onnpari ajotuntia joista ekalla harjoiteltiin käsittelyä isolla parkkipaikalla. Toisella tunnilla ajeltiin hiljaisilla teillä. Tunti meni ihan hyvin, mutta minusta tuntuu ,että ole ihan hukassa niiden polkimien ja varsinki kytkimen kanssa.
Mulla menee kaikki keskittyminen siihen ajamiseen ja varsinkin risteyksissä tuntuu että vaikea keskittyä siihen ketä pitää väistää koska pitää vaan miettiä mitä poljinta painan ja minne suuntaan :D.
Sain kyllä auton sinne minne pitikin ja peruutettua sen parkkiinkin, mutta se opettaja kyllä joutui selostamaan koko ajan mitä pitää tehdä.
Sanokaa nyt olenko ihan menetetty tapaus, vai oppiiko noita polkimia käyttämään "automaattisesti". Esim. Liikkeelle lähdössä, kun on melko hakusessa miten kovasti kaasua uskaltaa painaa ja kytkintä löysätä että auto lähtisi sujuvasti liikkeelle.
Kommentit (25)
Kyllä niitä oppii käyttämään ja aika nopeastikkin. Olen opettanut kaksi lastani ja se on ollut aika valaiseva kokemus. Ymmärrys liikenteessä tehtyjä töppejä kohtaan on kasvanut valtavasti. Kaikille se ajaminen ei vaan ole yhtä helppoa kuin itselle 25 vuoden ja melkein miljoonan kilometrin kokemuksella.
Auton laitteiden hallinta on motorisesti kokonaan uusi aluevaltaus ihmiselle, eikä siihen opi nuorikaan ihan heti. Mutta lähes kaikki sen kuitenkin oppivat, joten älä menetä toivoasi. Ja sitten kun sinulla on kortti, kehitä ja pidä yllä ajotaitoasi. Älä aja vain silloin tällöin, sillä vasta hankittu taito ruostuu erittäin nopeasti.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 12:59"]
Kyllä niitä oppii käyttämään ja aika nopeastikkin. Olen opettanut kaksi lastani ja se on ollut aika valaiseva kokemus. Ymmärrys liikenteessä tehtyjä töppejä kohtaan on kasvanut valtavasti. Kaikille se ajaminen ei vaan ole yhtä helppoa kuin itselle 25 vuoden ja melkein miljoonan kilometrin kokemuksella.
[/quote]
Takana kolmatta miljoona kilometriä, tärkeintä jatkuva liikenteeen kokonaisvaltainen seuraaminen, ja keskittyminen, ja kanssa-autoilijoiden ennakointi! Liikenteessä ei kukaan ole koskaan täysin oppinut, mutta täydellisyyttä kohti kannattaä pyrkiä. Totuus on, että ajamaan oppii - vain ajamalla!
Ne ekat tunnit on enimmäkseen juuri sitä auton käsittelyn opettelua, polkimien käyttöä jne. Aika nopeesti se alkaa sujua ja sitten voi alkaa keskittyä havainnointiin ja muuhun tärkeämpään.
Se opettaja siinä vieressä kuitenkin koko ajan tarkkailee muuta liikennettä ja huolehtii että väistämiset ja muut menee oikein ja siitähän sinä sille maksat, että se kertoo mitä pitää tehdä ja miten :)
Minulle tuo taidon oppiminen oli lähes ylivoimasita. Tajusin ensimäistä kertaa elämässäni, että minulla taitaa olla hahmottamishäiriö kun oli niin helkutin vaikeaa. Opettajatkin ihan epätoivoisia kanssani. Puolivuotta kävin, mutta vihdoin sain kortin, nyt ajan tosi hyvin. Kertaakan en ole kolaroinut tai töppäillyt liikenteessä, välilä näkee niitä väärällä kaistalla ajajia, huonoja ohituksia tai kiihdytyskaistalle menoa, tai vastoin liikennemerkkiä ajamista/pysäköimistä jne.
Älä luovuta, jatka harjoittelua, ja sinun on ymmärrettävä, että heti on alettava ajaa. Siinä ei etenkään aluksi saa olla liikaa taukoja siinä ajamisessa, joka päivä pitäis edes vähän ajaa. Aloita helpoista lenkeistä, esim kauppareissuista, maantien ajosta jne. ja sitten vähitellen vaikeutat ajoreittejä, ota aluksi aina joku jeesaamaan ja neuvomaan, mutta älä jumiti ajamaan vain seurassa, vaan pitää oppia ajamaan yksinkin, eli itsenäisesti.
Kolme sanaa: harjoitelu, harjoittelu ja harjoittelu.
Kyllä pitää päässä olla vikaa, jos ei polkimia ja vaihteita opi käyttämään autokoulun normaalien tuntimäärien puitteissa.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 13:11"]
Kyllä pitää päässä olla vikaa, jos ei polkimia ja vaihteita opi käyttämään autokoulun normaalien tuntimäärien puitteissa.
[/quote]
Voi sitä kuules olla polkimien sijoittelussakin vikaa!
[/quote]
Mitä suosittelisit henkilölle, jolla on tällainen vika?
Tuon halusinkin kuulla, että kyllä sen oppii :). En tiedä miksi tuo jänniittää niin paljon. Liikenne säännöt ja merkit osaan teoriassa, mutta käytännössähän niitä pitäisi vielä kyetä noudattamaan.
Varsinkin nuo lähdöt ja pysähtymiset jännittää. Tai ehkä enemmän ne lähdöt, kun tuntuu että uskallan nostaa sitä kytkintä niin hitaassti ja jään kaikkien eteen. Varsinkin jos jostain tien varresta pitää mennä muun liikenteen sekaan.
Pikkasen alkoi jo löytyä se tuntuma esim. Mäkilähdöissä mutta se ope kattokin ettei tuu ketään ja sano kun saa mennä, eli pystyin keskittymään vaan niihin polkimiin.
Toivottavasti minäkin nuo vielä opin. Ja todellakin ajan joka päivä edes vähän JOS sen kortin nyt onnistun saamaan. Onneksi vielä aika monta ajotuntia jäljellä.
Noita nuoria kun kuuntelee, niin tuntuu että ne vaan on lähteny ekalla kerralla suoraan liikenteen sekaan ja ajelevat siellä ihan sujuvasti ilman mitään pelkoa.
Ap
Esim juuri sen hahmotushäiriön vuoksi voi olla tavallista hankalampi oppia ajamaan. Keski-ikäiselle se on yleensä myös haastavampaa kuin nuorelle. Ilman että on päässä yhtään mitään vialla vaikka lisätunteja ottaisi. Silloin on vikaa päässä jos niitä ei suostu ottamaan vaikka tarve olisi.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 13:11"]Kyllä pitää päässä olla vikaa, jos ei polkimia ja vaihteita opi käyttämään autokoulun normaalien tuntimäärien puitteissa.
[/quote]
Oliko tuo minulle? Ei vaihteiden käyttäminen ole minusta vaikeaa, ja jos sen kytkimenkin saisi pois niin sittenkään ei olisi ongelmaa :). Ajotunteja siis minulla takana vasta 2 ja halusin vain kuulla kokemuksia onko jostain muista nuo tuntuneet aluksi hankalalta. Että oppiiko ne sitten kuitenkin nopeasti. Tai ehkä päässäni on sitten tuo mainitsemasi vika enkä opikkaan?
Ap
Mitä sitten vaikka olisi vikaa päässä? Mitäs se minua se tieto hyödyttää? Päinvastoin sisukkuudella ja harjoittelulla sekin ongelma selvitettiin. Ja ajan nyt hyvin, ei ongelmaa, en pelkää liikenteessä, osaan ennakoida ja olla tarpeeksi sukkela ja rohkea ajaja, mitä aluksi en ollut.
Sun "vikaa päässä" kommenttisi on vain puhdasta ilkeilyä, ja mollaamista. Kerro jotain hyödyttävää ja positiivista sen sijaan, AV-mamma.
Kyllä. Vaikka ajoin kortin jo 18v en ole koskaan tuntenut olevani parhaimmillani auton ratissa. Siinä on niin paljon yhtäaikaista huomioitavaa, että kuljen mieluummin julkisilla liikennevälineillä tai kävellen. En jaksa olla niin tarkkaavaisena ja keskittyneenä pidempiä aikoja kuin mitä autolla ajaminen vaatisi.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 13:17"]
[/quote]
[/quote]
Unohtamaan koko autolla ajamisen. Pitäisihän autokoulussa paljon muutakin oppia kuin poljinten ja vaihteiden käyttö. Ne pitäisi oppia parilla ekalla tunnilla ja sitten keskittyä tärkeämpiin asiohin. Minulla ei aikanaan ollut ensimmäistäkään ongelmaa liikkeellelähdössä ja vaihteiden käyttämisessä. Hallintalaitteiden käyttöä ja ajamista kannattaisi harjoitella jo ennen ajokouluun menemistä, niin ei mene kalliit tunnit turhanpäiväsyyksien opetteluun.
Kyllä sä opit ne polkimet, älä hätäile. Älä sitten liikaa ajattele, että olen muiden tiellä, mitähän ne muut minusta ajattelee yms.
Ja sinähän 17 olet se mitta johon muita verrataan. Kun sinulla meni noin niin muillakin pitäisi tai ei ole oikeus opetella lainkaan.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 13:25"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 13:17"]
[/quote]
[/quote]
Unohtamaan koko autolla ajamisen. Pitäisihän autokoulussa paljon muutakin oppia kuin poljinten ja vaihteiden käyttö. Ne pitäisi oppia parilla ekalla tunnilla ja sitten keskittyä tärkeämpiin asiohin. Minulla ei aikanaan ollut ensimmäistäkään ongelmaa liikkeellelähdössä ja vaihteiden käyttämisessä. Hallintalaitteiden käyttöä ja ajamista kannattaisi harjoitella jo ennen ajokouluun menemistä, niin ei mene kalliit tunnit turhanpäiväsyyksien opetteluun.
[/quote]
BULL SHIT. Kylläpä oli harvinaisen typerä kommentti. Miten voi harjoitella etukäteen jos ei ole autoa, millä harjoitella?? Ja toisekseen pitäisikö sinusta todella heti luovuttaa, jos jokin asia on jollekin vaikeaa? Ja siinähän ei millään yhteiskunnan tuilla harjoitella, vaan ihan maksullisilla tunneilla! Siitä harjoittelusta hyötyy se yrittäjä rahapussissaan, ja se harjoittelija koska tarvitsee harjoitusta. Että sun neuvos on sellainen ylemmyydentuntoinen typerä neuvo luovuttaa heti kun tuntuu vaikealta... Tuolla asenteella et kyllä saa mitään kunnollista aikaan elämässäsi...
Onneksi minulla on niin paljon rahaa ettei tunnu missään jos joudun ylimääräisiä ajotunteja maksamaan ;).
Niin ja ei minulla ole ollut mahdollisuutta missään harjoitella etukäteen. Siksihän minä siellä autokoulussa nyt olen ja sinne maksan, että minua opettavat.
Ap
Muistan aikoinaan, kun olin ensimmäisiä kertoja auton ratissa ja tsemppasin itseäni: joku päivä sä osaat tämän, joku päivä tämä käy ihan luonnostaan.
Se ajokortti on iso palkinto, sitten lopulta.
Yhä vieläkin osaan arvostaa sitä autoilun tarjoamaa vapaudentunnetta. Ei ole sidoksissa kenenkään toisen aikatauluihin, ei tarvitse ruinata kyytiä. Luultavasti aikoinaan tulee olemaan tosi kova paikka, kun lääkäri sanoo ettei mummo enää lähde liikenteeseen, kortti pois.
Eiköhän sen opi kun vain harjoittelee ja jossain vaiheessa rentoutuu, sujuu sit luontevammin. Ota vaikka ylimääräisiä ajotunteja jos koet tarpeelliseksi.
Tsemppiä ja iloa ajo-opintoihin!