Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lähihoitaja kieltäytyä kuivattamasta vanhuksia hengiltä?

Vierailija
18.11.2014 |

tuli tuosta aborttikeskustlusta mieleen, että elämänkaaren toisessakin päässä olisi parantamisen varaa.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä olen vanha, toivon, että saan kuolla rauhassa, eikä joku innokas lähäri ole tuputtamassa koko ajan vettä, kun olen jo menossa ja nielemisrefleksi ei enää toimi. Haluan arvokkaan kuoleman, enkä ketään tättähäärää tunkemassa puuroa väkisin kurkkuuni ja juottamassa väkisin.

Vierailija
2/40 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 11:27"]

Kun minä olen vanha, toivon, että saan kuolla rauhassa, eikä joku innokas lähäri ole tuputtamassa koko ajan vettä, kun olen jo menossa ja nielemisrefleksi ei enää toimi. Haluan arvokkaan kuoleman, enkä ketään tättähäärää tunkemassa puuroa väkisin kurkkuuni ja juottamassa väkisin.

[/quote]

Sama. Haluan että minulla on kivuton ja lämmin olo. En halua turhia häiriköintejä vaan haluan olla rauhassa. Sitten kun olen vanha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 11:30"]

[/quote]

Sama. Haluan että minulla on kivuton ja lämmin olo. En halua turhia häiriköintejä vaan haluan olla rauhassa. Sitten kun olen vanha.

[/quote]

Niinpä. Tämän takia olen ajatellut, että haluan asua kotona niin kauan, kuin pystyn. Kun menen todella huonoon kuntoon, panen ovet lukkoon ja haluan kuolla yksin ja rauhassa. Ei mitään elvytyksiä katkenneine kylkiluineen ja tippoineen ja väkisin juottamisineen siksi, että elän vielä muutaman kuukauden pitempään.

Kunhan ei dementia iskisi, niin ei kukaan minun tietämättäni kyörää minua yli-innokkaiden lähihoitajien hoidettavaksi. Ihmisen pitää kuolla joskus, joten annetaan meidän kuolla rauhassa.

Vierailija
4/40 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanopa muuta, ap. Minä ainakin haluan ns. janotipan, jos en kyknene nielemään. En halua kokea janoa elämäni viimeisinä vuorokausina. Ja sen lisäksi sen verram morfiinia niin paljon, etten koe tuskaa. Toivottavasti lääkäri ei pelkää tappavansa "liiallisella" morkuuannoksella, kun olen muutenkin kuolemassa. sh

Vierailija
5/40 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo janoon ja nälkään kuoleminen ei ole kovin arvokasta tai ylevää. Suosittelisin kaikille jotka hoitotestamenttiaan laativat, että ottavat tämän huomioon. Parempi vaihtoehto on tipan laittaminen, jolloin voidaan antaa suoneen esim kipulääkettä.

Tippaa suosittelen vatrsinkin jos on kuolemassa sairauteen, kipu ja jano on aika ankea yhdistelmä.

Vierailija
6/40 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukuttaja se jaksaa kulkea kintereillä :D

Vierailija
7/40 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava (vanha rouva) antoi miehensä kuolla syöpään ilman lääketippaa. Ihmettelin (ihan itsekseni, en siis leskelle), miten tällaistä voi tapahtua, eikö hoitajat ja lääkärit voi suositella tippaa? Jos on hoitotestamentti jossa elvytyskielto, toimitaanko silloin näin? Kauhean kivulias oli kuolema tässä tapauksessa ollut ja siitä lähtien olen ajatellut että ei janokuolemaa kellekään.

Vierailija
8/40 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 11:49"]Tuttava (vanha rouva) antoi miehensä kuolla syöpään ilman lääketippaa. Ihmettelin (ihan itsekseni, en siis leskelle), miten tällaistä voi tapahtua, eikö hoitajat ja lääkärit voi suositella tippaa? Jos on hoitotestamentti jossa elvytyskielto, toimitaanko silloin näin? Kauhean kivulias oli kuolema tässä tapauksessa ollut ja siitä lähtien olen ajatellut että ei janokuolemaa kellekään.
[/quote]
Älä usko kaikkea mitä sanotaan. Omaiset ei määrää tuollaisesta asiasta.

Vierailija
9/40 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun 90v. Ei enää kykene nielemään, niin se kuivuminen poistaa myös kivuntunteen. Suosittelen lukemaan Juha Hännisen kirjoja aiheesta. Hän toimii terhokodin ylilääkärinä.

Vierailija
10/40 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi teidän käsitys yli-innokkaista hoitajista jotka väkisin ruokkimalla/suuta kostuttamalla pitävät teitä hengissä.. Ihanko oikeasti kuvittelette sen menevän noin? Että väkisin vaan vettä ja soseita ettei pääse kuolemaan. Se on teidän käsitys saattohoidosta? Ihmiselle, jolla ei ole enää nielemisrefleksiä, ei missään tilanteessa tungeta suuhun mitään. Suuta kostutetaan tuolloin veden sijaan esim. sitruunatikuilla ja siihen tarkoitetuilla tahnoilla.

Hoitotahto on ensisijaisen tärkeä väline varsinkin kuolevan, mutta ylipäätään ihmisen hoidossa, siksi sellainen kannattaisi tehdä jo hyvissä ajoin. Jos sellaista ei ole, hoitolinjauksen tekee lääkäri (mikäli mahdollista) yhdessä omaisten kanssa jos potilas ei itse kykene ilmaisemaan tahtoaan. Hoidetaanko mahdolliset infektiot, mm. keuhkokuume. Ei yksikään hoitaja itse päätä, miten kuolevaa hoidetaan vaan noudattaa lääkärin määräämää hoitolinjaa.

Itse vuosia saattohoitoa tehneenä tiedän, että kuolema voi olla kaunis ja rauhallinen tapahtuma. Kuolevan ihmisen hoidossa tärkeintä on kivunhoito ja se, että on mahdollisimman hyvä olla. On ihan eri asia kuolla vanhuuteen unissaan kuin kuolla esim. aggressiiviseen ja ympäri kehoa metastaaseja lähettäneeseen syöpään. Sitä kun ei vaan voi itse valita. Mutta toi teidän ajatusmaailma hoitajista on aivan kamala!

t. sh

Vierailija
11/40 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kuolema lähestyy ja munuaiset lakkaa toimimasta, myös virtsaneritys loppuu. Nesteytys tekee ihmisestä aika irvolkaan näköisen kun neste ei poistu mihinkään vaan turvottaa kaikki paikat ja alkaa lopulta tihkua ihon läpi. Lisäksi sydämen pettäessä kertyy keuhkoihin, jolloin potilas tukehtuu. Että ei se tippakaan mikään autuas asia ole.

Vierailija
12/40 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 11:27"]Kun minä olen vanha, toivon, että saan kuolla rauhassa, eikä joku innokas lähäri ole tuputtamassa koko ajan vettä, kun olen jo menossa ja nielemisrefleksi ei enää toimi. Haluan arvokkaan kuoleman, enkä ketään tättähäärää tunkemassa puuroa väkisin kurkkuuni ja juottamassa väkisin.
[/quote]

Kun minä olen niin sairas että en saa vettä kurkusta alas, toivon aktiivista eutanasiaa eikä mitään kuivattamista.

Vierailija
13/40 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 11:38"]Sanopa muuta, ap. Minä ainakin haluan ns. janotipan, jos en kyknene nielemään. En halua kokea janoa elämäni viimeisinä vuorokausina. Ja sen lisäksi sen verram morfiinia niin paljon, etten koe tuskaa. Toivottavasti lääkäri ei pelkää tappavansa "liiallisella" morkuuannoksella, kun olen muutenkin kuolemassa. sh
[/quote]
Luulisi sh:n tietävän että tuossa vaiheessa ei enää koeta luonnollisia janon tunteita.

Vierailija
14/40 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 jatkaa... Tippa ei poista janontunnetta, täysin väärää tietoa!! Nestetippa saattaa pahimmassa tapauksessa vain kerääntyä kudoksiin ja aiheuttaa kivuliaita turvotuksia. Janontunne lähtee ainoastaan suun kautta, vaikka sitten vain kielen kostuttamisella. Hyvään saattohoitoon ei ikinä kuulu nestetippa, ei edes pelkän nesteytyksen vuoksi.

Vierailija
15/40 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 11:54"]

Kun kuolema lähestyy ja munuaiset lakkaa toimimasta, myös virtsaneritys loppuu. Nesteytys tekee ihmisestä aika irvolkaan näköisen kun neste ei poistu mihinkään vaan turvottaa kaikki paikat ja alkaa lopulta tihkua ihon läpi. Lisäksi sydämen pettäessä kertyy keuhkoihin, jolloin potilas tukehtuu. Että ei se tippakaan mikään autuas asia ole.

[/quote]

Näillä hyväntahtoisilla hoidoilla itse asiassa paikataan omaisten omaatuntoa. Itse potilasta ei enää siinä vaiheessa ajatella, kun jatketaan ja lisätään kärsimystä.

Vierailija
16/40 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Luuletko tosiaan, että janoon kuoleminen (ei muuten tapahdu ihan hetkessä tämä) on arvokas kuolema? Todella tuskallista varmasti kokea itse sekä omaisena seurata vierestä.

Vierailija
17/40 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 12:01"]

[/quote]

Luuletko tosiaan, että janoon kuoleminen (ei muuten tapahdu ihan hetkessä tämä) on arvokas kuolema? Todella tuskallista varmasti kokea itse sekä omaisena seurata vierestä.

[/quote]

Et ole tainnut seurata, kun et tiedä asiasta mitään oikein. Koska olen nähnyt esim. kuoleman, missä tipan takia potilas kuoli hukkumalla keuhkoihin kertyneeseen nesteeseen, haluan mieluummin hiljakseen vajota horrokseen ja kuolla. Keuhkokuume olisi armollisin tapa kuolla luonnollisesti, mutta ei sitäkään saa tehdä, jos satut olemaan jossain hoitolaitoksessa. Joten parempi olisi olla kotona yksin ja toivoa, että naapurit löytäisi sitten muutaman päivän päästä.

Vierailija
18/40 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 11:59"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 11:54"]

[/quote]

Näillä hyväntahtoisilla hoidoilla itse asiassa paikataan omaisten omaatuntoa. Itse potilasta ei enää siinä vaiheessa ajatella, kun jatketaan ja lisätään kärsimystä.
[/quote]
Mutta erikoissairaanhoidossa aivan yleinen käytäntö että iv-antibiootit ja normaali 2000 nesteohjelma jatkuu vaikka 90-vuotias mummu on kuolemassa armeliaaseen pneumonuaan eikä ole tajuissaan. Eräs lääkäri sanoi mulle että hän ei voi muuta, ettei joudu Valviran kynsiin.

Vierailija
19/40 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Keuhkokuume olisi armollisin tapa kuolla luonnollisesti, mutta ei sitäkään saa tehdä, jos satut olemaan jossain hoitolaitoksessa. Joten parempi olisi olla kotona yksin ja toivoa, että naapurit löytäisi sitten muutaman päivän päästä."

Jos olet hoitotahtoosi kirjannut, ettet halua iv-hoitoja niin ei yhdenkään kuolevan pneumoniaa väkisin hoideta. Edelleen peräänkuulutan sen hoitotahdon perään. Usein se on asia, josta loukkaannutaan ja haukutaan hoitaja luullen että tämä toivoo potilaan kuolemaa kun asian ottaa puheeksi. Omaiset on suoraan sanottuna usein niin pihalla, etteivät ymmärrä väistämätöntä kuolemaa. Luullaan että riittävällä nesteytyksellä ja antibiooteilla on vielä mahdollisuus saada mummo/pappa kotikuntoiseksi. Ja jos omaiset näitä vaativat, usein lääkäri on sen verran tossukka ettei uskalla sanoa suoraan mikä on tilanne, vaan pääsee helpommalla kun määrää tipan esim kahdeksi viikoksi.

Nykyään on sen verran hieno juttu, että siihen omaan hoitoon voi edes jotenkin vaikuttaa. Usein vaan kuvitellaan, että lääkäri tietää parhaiten eikä haluta ottaa kantaa.

nro 11

Vierailija
20/40 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 12:26"]

"Keuhkokuume olisi armollisin tapa kuolla luonnollisesti, mutta ei sitäkään saa tehdä, jos satut olemaan jossain hoitolaitoksessa. Joten parempi olisi olla kotona yksin ja toivoa, että naapurit löytäisi sitten muutaman päivän päästä."

Jos olet hoitotahtoosi kirjannut, ettet halua iv-hoitoja niin ei yhdenkään kuolevan pneumoniaa väkisin hoideta. Edelleen peräänkuulutan sen hoitotahdon perään. Usein se on asia, josta loukkaannutaan ja haukutaan hoitaja luullen että tämä toivoo potilaan kuolemaa kun asian ottaa puheeksi. Omaiset on suoraan sanottuna usein niin pihalla, etteivät ymmärrä väistämätöntä kuolemaa. Luullaan että riittävällä nesteytyksellä ja antibiooteilla on vielä mahdollisuus saada mummo/pappa kotikuntoiseksi. Ja jos omaiset näitä vaativat, usein lääkäri on sen verran tossukka ettei uskalla sanoa suoraan mikä on tilanne, vaan pääsee helpommalla kun määrää tipan esim kahdeksi viikoksi.

Nykyään on sen verran hieno juttu, että siihen omaan hoitoon voi edes jotenkin vaikuttaa. Usein vaan kuvitellaan, että lääkäri tietää parhaiten eikä haluta ottaa kantaa.

nro 11

[/quote]

Vaikka olisit minkä hoitotahdon kirjoittanut, lääkäri päättää. Ja yleensä lääkäri päättää oikeusjuttujen ja omaisten iltasanomiin soitettujen puheluiden takia jatkaa hoitoja, vaikka vanhus haluaisi toisin.

Jos lääkäri tottelee hoitotahtoa, omaiset haluavat lööpin, että mummomme tapettiin janoon.

En ole nähnyt työssäni yhtään ainoaa hoitotahtoa toteutettavan. Jokaisen hoitoja on jatkettu, vaikka mummolla olisi ollut joku lappunen, ettei halua elvytettävän tai hoitoja. Elvytys aloitetaan, vaikka se jatkaa elämää vain pari päivää tahdosta riippumatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme