Mitä kieltoja lestoilla on?
Kommentit (50)
Uskosta voidaan myös erottaa. Tiedän tapauksen että on erotettu mm. sen mukaan mitä puoluetta äänestää. Ei siis kannata sanoa julkisesti että äänestää muuta kuin kepuja.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:34"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:27"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:00"] Sivusta täytettävä pesukone, koska siellä pyörii alusvaatteita.. ei saa olla tekemisissä lahkosta irtautuneiden kanssa, esim. Omat lapset kiellettävä. Tosin ei ole ainoa huuhaa-lahko, jossa perheet rikotaan. Lestaperheiden nuoria on joutunut mielisairaalaan, kun lähtevät opiskelemaan. Eivät kestä ristiriitaa ulkomaailman ja oman vakaumuksensa välillä.Ihan tervettä meininkiä. [/quote] Miten ne omat lapset kielletään? Nehän on omia lapsia vaikka voissa paistais? Miten se kieltäminen tapahtuu ja eikö ne sitten enää virallisestikaan ole omia lapsia? Annetaako niille joku toinen huoltaja? [/quote] Niiden kanssa ei saa olla missään tekemisissä. Koskee siis kaikkia perhe- ja sukulaisuussuhteita. Välit rikotaan tyystin. Siinä se " jumalan armo" toteutuu.
[/quote]
Puhut Jehovan todistajista. Lestadiolaiset eivät "kiellä lapsiaan" ja ovat muutenkin tekemisissä muiden ihmisten kanssa normaalisti. Pyykkikonejuttu on ihan omituinen urbaanilegenda, joka näköjään on hengissä vieläkin.
t. Lestadiolainen
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:35"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:32"]Kai noita lapsensakieltäjiä on, kun niistä aina puhutaan. Vai onko urbaanilegendaa kuten tuo pesukonekin. Itse en ole törmännyt yhteenkään perheenjäsenensäkieltäjään, vaikka olisikin joku perheestä jättänyt uskonsa. [/quote] Minä olen, useampaankiin hylättyyn. Työni puolesta.
[/quote]
Tosi surullista. Mutta se ei ole mikään vakiintunut tapa eikä uskon vaatimus, todellakaan. Ne hylätyt ja hylkääjät, joita tiedän ovat kaukana vanhoillislestadiolaisuudesta, joten syyt tapahtumiin voivat aina olla moninaiset.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:42"]
Puhut Jehovan todistajista. Lestadiolaiset eivät "kiellä lapsiaan" ja ovat muutenkin tekemisissä muiden ihmisten kanssa normaalisti. Pyykkikonejuttu on ihan omituinen urbaanilegenda, joka näköjään on hengissä vieläkin.
t. Lestadiolainen
[/quote]
Todellakin kieltävät. Ainakin VL:set
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:44"]
t. Lestadiolainen
[/quote]
[/quote]
Eivät todellakaan. t. Vl
Kyllä mua säälitti kun VL ystäväni erosi renttumiehestään ja jäi 3 pienen lapsen yh:ksi. Ystävän vanhemmat käänsivät selkänsä, koska ero oli niin suuri häpeä heille. Jopa rahaa yritti isä tarjota, jotta ero peruttaisiin. Ei mitään sääliä, vaikka tytär oli ihan uupunut lasten kanssa, heillä oli vakavia sairauksia yms.
Toinen ystäväni tuli ennen avioliittoa raskaaksi. Mummo ei ole koskaan pitänyt vanhinta lasta sylissään, koska tämä on synnissä siinnyt, syntinen lapsi.
Itse en teidä yhtään ainoaa, joka olisi hylätty uskon kieltämisen vuoksi. Minullakin veili, joka ei ole enää vl ja miehellä 3 sisarusta, jotka eivät enää vl:ä, mutta kaikkien kanssa ollaan tekemisissä ihan niin kuin aina ennenkin. Lisäksi isäni sisaruksista (10kpl) kukaan muu ei ole enää uskomassa kuin isäni ja aivan täysin normaalia kanssakäymistä on. Äitini 4 sisarusta eivät ole koskaan olleetkaan vl:ä, mutta heidänkin kanssaan olemme ihan samalla tavalla tekemisissä kuin 2 sissaruksen kanssa, jotka ovat. Eli en ihan ymmärrä tätä vaahtoamista täällä! Sivusta täytettävän pesukoneen kiellosta en ole ikinä kuullutkaan keneltäkään muulta kuin ei-vl:ltä, joten aika hupaisaa :D
t.vl
Miten te lestadiolaiset voitte sanoa ettei kieltämistä tapahdu? Jos sitä ei ole teidän lähipiirissä sattunut, ei se tarkoita etteikö sitä tapahtuisi ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:52"]
Itse en teidä yhtään ainoaa, joka olisi hylätty uskon kieltämisen vuoksi. Minullakin veili, joka ei ole enää vl ja miehellä 3 sisarusta, jotka eivät enää vl:ä, mutta kaikkien kanssa ollaan tekemisissä ihan niin kuin aina ennenkin. Lisäksi isäni sisaruksista (10kpl) kukaan muu ei ole enää uskomassa kuin isäni ja aivan täysin normaalia kanssakäymistä on. Äitini 4 sisarusta eivät ole koskaan olleetkaan vl:ä, mutta heidänkin kanssaan olemme ihan samalla tavalla tekemisissä kuin 2 sissaruksen kanssa, jotka ovat. Eli en ihan ymmärrä tätä vaahtoamista täällä! Sivusta täytettävän pesukoneen kiellosta en ole ikinä kuullutkaan keneltäkään muulta kuin ei-vl:ltä, joten aika hupaisaa :D
t.vl
[/quote]
Sun perhe ei oo ihan normaali sitten. Ei oikea VL ota puolisoa maailmanihmisten joukosta. Eli isäsi on toiminut todella radikaalisti kun on ottanut ihan tavallisen ihmisen vaimokseen.
Haluatko listaa? Koskee vanhoillislestadiolaisia.
- ehkäisy (paitsi vakavissa terveysongelmissa)
- tv (mutta ei kaikki ohjelmat)
- alkoholi
- maailmallinen musiikki
- edelliseen liittyen tanssiminen
- meikkaaminen, hiusten värjäys, lävistykset
Miten te lestadiolaiset voitte sanoa ettei kieltämistä tapahdu? Jos sitä ei ole teidän lähipiirissä sattunut, ei se tarkoita etteikö sitä tapahtuisi ollenkaan.
[/quote]
No ihan yhtälailla te ette voi yleistää, että kieltäminen olisi joku 'sääntö', kun se ei sitä ole. Se on ihmisen omaa huonoa käytöstä ja häiriintyneisyyttä, jolla ei ole uskon syvimmän olemuksen kanssa mitään tekemistä. Sen sijaan aina kehoitetaan kohtelemaan myös uskosta osattomia hyvin ja muistamaan heitä rukouksessa.
[/quote]
Siksi, että aloituksessa kysyttiin mitä sääntöjä lestadiolaisilla on. Lestadiolaisilla EI OLE sääntöä/ toimintatapaa että uskosta lähteneet kiellettäisiin. Joku voi tietysti näin tehdä, mutta se ei johdu uskonnosta.
Lestadiolaisuudessa opetetaan itse asiassa ihan päinvastoin, kehoitetaan erityisesti rakastamaan niitä lapsia jotka ovat hylänneet uskon.
vl
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:54"]
t.vl
[/quote]
Sun perhe ei oo ihan normaali sitten. Ei oikea VL ota puolisoa maailmanihmisten joukosta. Eli isäsi on toiminut todella radikaalisti kun on ottanut ihan tavallisen ihmisen vaimokseen.
[/quote]
En näe tuossa mainintaa siitä, että äiti ei olisi uskovainen. Myös sellainenkin vaihtoehto on, että isä on ollut nuorena maailmassa ja palannut myöhemmin. Eli vähän suoraviivaiset ovat johtopäätökset, vaikka voivat toki olla sattumalta oikeat.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 09:48"]
En ole lesta mutta olen asunut naapurustossa jo pitkään. Joten täältä tulee listaa kielletyistä asioista: ehkäisy, hiusten värjääminen, meikkaaminen, tv:n katselu Sallittuja: varmojen päivien laskeminen, permanentti, puuterin käyttö, netti
[/quote]
Onko tuo tv:n katselu oikeasti kiellettyä, ja moniko sitä noudattaa? Meillä oli yks opettaja aikanaan joka oli lesta. Vähän erikoinen semmonen kun oli melkein 40v ja vain kolme lasta. Lisäksi hänellä kummallisesti oli ITSE nauhoitettuja vhs-kasetteja mistä aina jotain tylsiä dokkareita kateltiin.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:44"]
t. Lestadiolainen
[/quote]
[/quote]
Montako vl:ää sinä tunnet/tiedät?
Itse tunnen/tiedän useita satoja. Ja en tiedä yhtäkään tapausta jossa perheenjäsen olis jotenkin hylätty tai edes vähemmän rakastettu vaikka olisi jättänyt yhteisön.
Varmasti näitäkin tapauksia on mutta siinä tilanteessa perheessä täytyy olla joku suurempi ongelma joka vaatii apua.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:54"]
t.vl
[/quote]
[/quote]
Nyt ymmärsitä jotain väärin. Ei isäni ole ottanut vaimokseen ei-vl:ää. Äiti ja isä, molemmat ovat ja ovat aina olleet vl:ä.
ap
[/quote] Eli ovat todella tekopyhää porukkaa. [/quote] Mitä tekopyhää on siinä että aletaan irrottautua jonkun hullun tekemistä säännöistä joka käski "eläkää niinkuin minä käsken, älkää niinkuin minä elän"
[/quote]
No vaikka se, että sitten näitä "syntejä" pyydetään joka viikko anteeksi seuroissa. Samalla vältellään ja paheksutaan muita ihmisiä, jotka tekevät samoja asioita, mutta eivät ole "uskossa". Me kaikki muut ollaan syntisiä ja palataan helvetissä. Tämän olen itse lestadiolaiselta kuullut.
En haluaisi yhtä ihmisryhmää näin "haukkua", koska poikkeuksiakin on. Se on musta ok, että tunnustaa sitä omaa uskontoa, kunhan ei tuputa muille tai luule olevansa parempi ihminen kuin muut. Mun mielestä usko on henkilökohtainen ja joillekin oikeasti tärkeä asia, eikä sitä ajatusta uskosta tuollaisilla "muka-uskovilla" pidä pilata. (nyt tää kuulostaa ihan hyvä-uskova vastaan huono uskova... Mutta ymmärtänette pointin?)
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 11:00"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 09:48"]
En ole lesta mutta olen asunut naapurustossa jo pitkään. Joten täältä tulee listaa kielletyistä asioista: ehkäisy, hiusten värjääminen, meikkaaminen, tv:n katselu Sallittuja: varmojen päivien laskeminen, permanentti, puuterin käyttö, netti
[/quote]
Onko tuo tv:n katselu oikeasti kiellettyä, ja moniko sitä noudattaa? Meillä oli yks opettaja aikanaan joka oli lesta. Vähän erikoinen semmonen kun oli melkein 40v ja vain kolme lasta. Lisäksi hänellä kummallisesti oli ITSE nauhoitettuja vhs-kasetteja mistä aina jotain tylsiä dokkareita kateltiin.
[/quote]
Omalta osaltani voin sanoa, että tv:n katselemattomuus ei ole sataprosenttista vaan kuten nettikin, pitää miettiä mitä voi ja kannattaa tehdä ja mitä ei. En katso sarjoja tai elokuvia, joissa näytellään juonta tai viihdemusiikkiohjelmia. Voin hyvinkin katsoa asiallisia tosi-tv -ohjelmia tai ajankohtaisohjelmia, dokumentteja tms. Elän perheessä, jossa on tv (kaikki eivät ole vl).
Kyllä se on ihan yleistä että kielletään ne jotka lähtevät uskosta. Siksi moni ei uskalla lähteä, koska siinä menettää "kaiken" ja se on kova hinta. Siksi pidetään yllä kulissiuskoa. Jos on lapsesta asti kasvanut yhteisössä ja kaikki kaverit ja ystävät on samasta porukasta ja sitten menetät kaiken kun et enää usko. Se on rankka juttu. Ymmärrän että halutaan mieluummin sietää kulisseja. hirveää elämää silti, ei käy kateeksi.