Miehen huono itsetunto, kuinka auttaa?
Olen yrittänyt tukea enkä ole ikinä arvostellut negatiivisesti ulkonäköä tms. Miehellä vaan itsetunto huono edellisen suhteen jäljiltä, josta kuitenkin jo aikaa.
Miten tästä "selvitä"? Tämä on vähän raskasta välillä, kun en itse ihmeisiin pysty.
Kommentit (8)
Ei tuohon ulkopuolelta voi auttaa ja arvet ovat todennäköisesti syvemmällä kuin edellisestä suhteesta. Miehen pitää löytää itsensä. Onko hänellä tärkeitä harrastuksia tai mielenkiinnon kohteita?
Et ole miehen terapeutti tai äiti. Hänen pitää itse tehdä töitä asian eteen, ja aloitteen pitää tulla häneltä itseltään. Älä hyysää aikuista ukkoa.
No ensinnäkin huono itsetunto on monesti enemmänkin persoonallisuuden piirre kuin mikään "parannettava" asia. Sen vaikutuksia voi vähentää mutta sitä voi tuskin kokonaan poistaa.
En itse lähtisi mihinkään kehumiskuureihin tai vastaaviin. Ennemminkin vain kiinnittäisin entistä vähemmän huomiota siihen jos toinen vähättelee itseään. Jos siihen aina vastaa toista kehumalla niin siitä voi tulla toiselle tapa kerjätä niitä kehuja jolloin tapa vain vahvistuu.
Kehu miestäsi vähän joka käänteessä ja kerro, että kaikki ihmiset ovat arvokkaita sellaisena kuin ovat.
Vierailija kirjoitti:
Kehu miestäsi vähän joka käänteessä ja kerro, että kaikki ihmiset ovat arvokkaita sellaisena kuin ovat.
Tuo jatkuva kehuminen tuntuu epärehelliseltä ja alkaa ajan mittaan tuntumaan jopa vtuilta.
Oman mieheni itsetunto on kyllä meidän yhdessäolon aikana parantunut aivan älyttömästi. Hän sanoo itsekin näin. Pitkillä keskusteluilla, näkökulmien tuomisella(eli että minä näen tämän asia näin, mutta ymmärrän että toinen voi nähdä toisin) oman haavoittuvuuden näyttämisellä, ja ennen kaikkea rehellisyydellä. Eli en en valehtele, jolloin mies tietää että kun jotain sanon, niin tarkoitan sitä. Huono itsetunto liittyy yleensä kuvitelmaan siitä mitä muuta itsestä ajattelevat, ja jatkuvaa sen etsimistä ja yrittämistä tunnistaa. Itse kun olen sellainen ettei paljon kiinnosta, niin kyllä se tarttuu ympäristöönkin.
Mies kiertoon. Jatka elämääsi eteenpäin. Miksi vetäisit kivirekeä perässäsi, leikkien terapeuttia?