Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: Kokemuksenne lappilaisista?

Vierailija
17.11.2014 |

Mun mielestä lappilaiset on kylmiä, ei niin puheliaita ja helposti herneen nenään vetäviä ihmisiä. Omituisia.

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 18:56"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 18:38"]

Olen menossa keväällä länsi-lappiin pariksi kuukaudeksi työharjoitteluun. Syödäänkö minut elävältä, jos myönnän olevani helsingistä ja että mieheni ei ole suomalainen?

[/quote]

Täällä ollaan aina kilttejä ja mukavia. Lähe fölhjyyn vain! Oikeasti täällä on tosi kivoja ja iloisia ihmisiä.

Vierailija
62/72 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

59 jatkaa...off topic mutta toinen hyvin ikävä paikkakunta tuntui olevan Hämeenlinna (?). Se oli yleisesti koko firman tiedossa. En tiedä miksi mutta kovia ovat huutamaan/valittamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

rrrasisteja koko porukka! Yksi maapallo, yksi kansa, yksi sukupuoli 

Vierailija
64/72 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 18:45"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 18:36"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 18:25"]

Minkä koette turhantärkeydeksi ja miksi teillä päin ei puhuta sitten niin paljon?

[/quote]

Tärkeilyn omaisuudestaan, työstänsä tai mahtavista kokemuksistaan. Jos em. puhutaan, pittää sillälailla neutraalisti puhuman ei korottaman itseään liikaa, muut saa sinua kehua, et sinä ite.

Kyllä pohojosesa puhutaan, kun on roikkassa akku hieman lämmennyt. Sellainen kylmälähtö tärkeisiin puheaiheisiin on usein on ei-ei. Mutta joskus saatetaan ihan itestään aloittaa juttuaminen, sillointällöin.

[/quote]

Auts. :D

Just tossa se tökkää, mä teen just tota kaikkee, savolaisena, vissiinkin, en oo ite kiinittäny huomioo, ennen kun useet lappilaiset on just mulle tyyliin sanonu " et mitä sää puhut koko ajan itestäs ja tuot itteäs julki " vaikka savossa ja muualla, mua ei oo oikeestaan ikinä tommosesta moitittu.

Sit kun yrittää ruveta muuttaa itteensä ja olee semmonen kylmempi ja hiljasempi, niin mua jotenkin rupee masentamaan... Koska sit musta puuttuu se tulisielusuus, tempperamenttisyys ja päällepäsmäröinti ! :)

[/quote]

Elä hättäänny, kyllä voi tekemisiään kehua, mutta ne pätemiset pitää saada kuulostamaan lähes vahingolta. Esimerkisi, jos teit kattavan joulusiivouksen, elä sano "Mahtavaa, kun olen jo tehnyt joulusiivouksen, ihanaa kun on siisti koti", sano mieluummin "Tuli kerranki tehtyä joulusiivous (ajoissa)" lisäten "Eihän siinä toisaalta ole mitään järkeä jouluksi kovin siivota, kun silloin tulee enemmän roskaa". Pittää säilyttää sarkasmi ommiin tekemisiin.

Vierailija
65/72 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut ite mää yritin savolaisena naisena, tai tyttönä, iskee lappilaista miestä.

Ja puihinhan se meni.

Se mies ei tykänny yhtään mun iskutavasta.

Eli semmosesta vahvasta ja päällekäyvästä.

Savolaiset miehet ja ehkä Pohjois- ja Eteläkarjalaiset miehet myös että nainen on sopivasti, vahva, itsepäinen ja päällekäyvä. Reipas ja rempseä. ;)

Ja sit ikäerojenkaan suhteen meillä päin ei olla niin tiukkia. Vaikka monet mun parisuhteista nuorempana on liikkunu just ja just siinä riskirajoilla, niin kukaan ei oo sanonu ikinä yhtään mitään.

Mutta lappilaiset taas tuntuu et ne pyörii enemmän vaan oman ikästen kanssa ja on sillä tavalla ajatusmaailmaltaan "suppeita", että mielellään ei oteta paljon nuorempaa tai vanhempaa kumppania tai olla myöskään niin vapautuneesti ja avoimesti paljon nuorempien tai vanhempien kaveri ja tollasista "riskisuhteista" nostetaan aivan järkyttävä haloo. Pitääkö tää paikkansa ?

Jos kuitenkin joskus ihastun uudestaan lappilaiseen mieheen, miten mun tulisi iskeä sellainen?

Vierailija
66/72 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:00"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 18:56"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 18:38"]

Olen menossa keväällä länsi-lappiin pariksi kuukaudeksi työharjoitteluun. Syödäänkö minut elävältä, jos myönnän olevani helsingistä ja että mieheni ei ole suomalainen?

[/quote]

Täällä ollaan aina kilttejä ja mukavia. Lähe fölhjyyn vain! Oikeasti täällä on tosi kivoja ja iloisia ihmisiä.
[/quote]

Fölhjyyn? :) mitä se tarkoittaa?

Vierailija
67/72 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:03"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 18:45"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 18:36"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 18:25"]

Minkä koette turhantärkeydeksi ja miksi teillä päin ei puhuta sitten niin paljon?

[/quote]

Tärkeilyn omaisuudestaan, työstänsä tai mahtavista kokemuksistaan. Jos em. puhutaan, pittää sillälailla neutraalisti puhuman ei korottaman itseään liikaa, muut saa sinua kehua, et sinä ite.

Kyllä pohojosesa puhutaan, kun on roikkassa akku hieman lämmennyt. Sellainen kylmälähtö tärkeisiin puheaiheisiin on usein on ei-ei. Mutta joskus saatetaan ihan itestään aloittaa juttuaminen, sillointällöin.

[/quote]

Auts. :D

Just tossa se tökkää, mä teen just tota kaikkee, savolaisena, vissiinkin, en oo ite kiinittäny huomioo, ennen kun useet lappilaiset on just mulle tyyliin sanonu " et mitä sää puhut koko ajan itestäs ja tuot itteäs julki " vaikka savossa ja muualla, mua ei oo oikeestaan ikinä tommosesta moitittu.

Sit kun yrittää ruveta muuttaa itteensä ja olee semmonen kylmempi ja hiljasempi, niin mua jotenkin rupee masentamaan... Koska sit musta puuttuu se tulisielusuus, tempperamenttisyys ja päällepäsmäröinti ! :)

[/quote]

Elä hättäänny, kyllä voi tekemisiään kehua, mutta ne pätemiset pitää saada kuulostamaan lähes vahingolta. Esimerkisi, jos teit kattavan joulusiivouksen, elä sano "Mahtavaa, kun olen jo tehnyt joulusiivouksen, ihanaa kun on siisti koti", sano mieluummin "Tuli kerranki tehtyä joulusiivous (ajoissa)" lisäten "Eihän siinä toisaalta ole mitään järkeä jouluksi kovin siivota, kun silloin tulee enemmän roskaa". Pittää säilyttää sarkasmi ommiin tekemisiin.

[/quote]

Kiitos vinkistä! (Y) :)

Vierailija
68/72 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 17:46"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 17:43"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 17:34"]

Mun mielestä lappilaiset on kylmiä, ei niin puheliaita ja helposti herneen nenään vetäviä ihmisiä. Omituisia.

[/quote]

Ne ei vaan tykkää ulkopuolisista, muuten ovat ihan normaaleita ja mukavia.

[/quote]

Mä oon itä-suomesta ja ite kuvailisin itteeni näin: puhelias, avoin, lämmin, ystävällinen, tuon itteäni paljon julki ja vahvasti... jos pitää jotain huonoakin itsestä sanoo, niin ehkä myös vähän kiero.

Ja tuosta kai ne lappilaiset ei just tykkää...
[/quote]Eli tyypillinen omahyväinen savolainen! Yäks.

Vierailija
69/72 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:07"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:00"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 18:56"] [quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 18:38"] Olen menossa keväällä länsi-lappiin pariksi kuukaudeksi työharjoitteluun. Syödäänkö minut elävältä, jos myönnän olevani helsingistä ja että mieheni ei ole suomalainen? [/quote] Täällä ollaan aina kilttejä ja mukavia. Lähe fölhjyyn vain! Oikeasti täällä on tosi kivoja ja iloisia ihmisiä. [/quote] Fölhjyyn? :) mitä se tarkoittaa?

[/quote]

http://urbaanisanakirja.com/word/voljy/

Veikkaisin että jotain ryssän peruja tämäkin, lappalaisilla on kumma tapa puhua sanoittain Venäjää.

Vierailija
70/72 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan lappilaisista tiedä mutta pohjoisen ihmisistä kumminkin, kun kotosin sieltä päin olen. Ihmisten olemus: suoria, työteliäitä, ulkoilmaihmisiä, vaatimattomuuteen tottuneita, luotettavia. Siinä positiivisia piirteitä. Negoja: vanhakantaisia vanhempi ikäpolvi, konservatiivisia, juntteja, sisäänpäinlämpiäviä.

Vierailija
71/72 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:18"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:07"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:00"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 18:56"] [quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 18:38"] Olen menossa keväällä länsi-lappiin pariksi kuukaudeksi työharjoitteluun. Syödäänkö minut elävältä, jos myönnän olevani helsingistä ja että mieheni ei ole suomalainen? [/quote] Täällä ollaan aina kilttejä ja mukavia. Lähe fölhjyyn vain! Oikeasti täällä on tosi kivoja ja iloisia ihmisiä. [/quote] Fölhjyyn? :) mitä se tarkoittaa?

[/quote]

http://urbaanisanakirja.com/word/voljy/

Veikkaisin että jotain ryssän peruja tämäkin, lappalaisilla on kumma tapa puhua sanoittain Venäjää.

[/quote]

Ihan ruotsista tulee kuten iso osa muistakin (länsi)lapin murresanoista. völjyyn = följa

Vierailija
72/72 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuokin on just sitä ärsyttävää kun ei ikinä ymmärrä mitä ne aina välillä puhuu... Ei mee sanat yhteen. :(

Sitten tulee välillä usein niitä semmosia: TÄ? HÄ??

Hetkiä..

Haluis ymmärtää, mut kun ei kykene. Se niiden murre tekee sen.