Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko ainoa, joka enää luottaa tieteeseen / asiantuntijoihin?

Vierailija
17.11.2014 |

Alkaa tosiaan tuntua, että olen jäänyt pahasti vähemmistöön kun olen sitä mieltä, että asiantuntijoiden suositukset ravitsemuksesta, liikunnasta ja terveydestä ylipäätään on luotettavinta saatavilla olevaa tietoa. Ne perustuvat todelliseen tutkimusnäyttöön ja useiden ihmisten yhteiseen pohdintaan.

Kertokaapa onko teitä muitakin!

"Vastapuolen" ei tarvitse vaivautua. Olen kuullut jo tarpeeksi asiantuntijoiden väitetyistä erimielisyyksistä, lääkeyhtiöiden lahjuksista, salaliitoista, pihalla olevista ns. virallisen linjan asiantuntijoista ja vääristellyistä tutkimustuloksista.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet. Ihan ainoa koko maailmassa.

Vierailija
2/37 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sun ei kannattaisi luottaa itseesi. Se on katsos ihan sinusta itsestäsi kiinni, vaivaudutko yhtään ottamaan selville ketä tituleerataan asiantuntijaksi. Asiantuntijahan ei tarkoita mitään. On sinun vastuullasi arvottaa, kuinka paljon painoarvoa annat ravitsemusterapeutin sanomisille ja kuinka paljon elintarvike- ja ympäristötieteiden laitoksen professorin sanomisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet naivi kun uskot kritiikittä ns. Asiantuntijoihin. Ja toivottavasti olet ainoa!

Vierailija
4/37 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö mikä on pseudoasiantuntija?

Vierailija
5/37 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottamukseni tieteeseen on vankkumaton. Jokainen joka tieteitä seuraa tietää että tiedekään ei ole erehtymätön vaan korjaa itse itseään koko ajan kun saa uutta tietoa asiasta. Erona tuossa on kuitenkin se, että uskonnoissa ei pyritäkään korjaamaan mitään vaan pyrkimys on säilyttää vanhat näkemykset vaikka väkisin tai uskomushoidoissa yms joissa vain väitetään asioita, mutta ei todisteta niitä mitenkään. Asiantuntijan arvo on siinä minkälainen asiantuntija on kyseessä, mutta valitettavan usein nykyisin moni haluaa esiintyä asiantuntijana ilman minkäänlaista kompetenssia ja tieteenpiirissäki suositumpia ovat popularisoijat eivätkä välttämättä ne jotka ymmärtävätkin mitä selittävät.

Vierailija
6/37 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu alasta mihin tutkimustuloksiin voi uskoa. Matematiikan ja fysiikan alalla ei yleensä löydy tieteeseen verhottua hölynpölyä, joka menisi läpi kauaakaan. Kylmäfuusio oli 80-luvulla yksi hauska huijaus, mutta sekään ei säilynyt kauan. Paitsi ilmastonmuutos"tiede", jota Ilmatieteen laitos harrastaa. Voitte uskoa vaikka mitä, mutta läheskään kaikki fyysikot eivät tuota teoriaa ja sen ennustuksia niele. Ilmastonmuutoksella tehdään rahaa, koetetaan saada valtioita mukaan hankkeisiin ja raha liikkumaan. Mitään muuta hyötyä siitä ei ole kenellekään.

Lääketiede on suurilta osin pelkkää hölynpölyä, siitä lähes kaikki ovat yksimielisiä, paitsi lääkärit itse. Kuppikuntia on useita, mutta Suomen lääkärikunta kuuluu ehdottomasti niihin tärähtäneisimpien joukkoon, saksalaisilla taas on enemmän hajua asioista. Mitä muuta sitten löytyy, onhan tuo ravitsemustiedekin pelkkää hölynpölyä, ainakin Suomessa, eihän tämä suomalainen kuppikunta edes lue tutkimuksia maailmalta, vaan on melko kotikutoista.

Vierailija
7/37 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luotan tieteeseen. Mitä asiantuntijoihin tulee, on asiantuntijoita ja "asiantuntijoita". Niihin lausuntoihin liittyy jo omat mielipiteet ja agenda jonkin verran.

Vierailija
8/37 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiede on kärsinyt inflaation markkinatalouden lakien edessä.

Vierailija
9/37 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloinhan koittaa se päivä, jolloin alalla kuin alalla on vain yksi, tyhjentävä, muut poissulkeva totuus? Yhden totuuden valtioitahan me jo tiedämme, mutta en silti kääntyisi vielä absoluuttisen totuuden torveksi:)

Vierailija
10/37 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsitte nyt ihan väärin. Siis tarkoitin nimenomaan sitä, että en luota kaiken maailman "ASIANTUNTIJOIHIN". Nykyään kuka tahansa tosiaan voi esiintyä asiantuntijana. Ja siis ihmetyttää se, kuinka ihmiset luottaa just näihin pseudoasiantuntijoihin enemmän kuin todellisten tutkijoiden näkemyksiin.

Ja todellakaan en usko kritiikittä kaikkea, päinvastoin! Mutta mitä enemmän olen asioita pohtinut niin sitä todennäköisemmältä tuntuu, että tieteen enemmistö on oikeassa ja kovaääniset kriitikot (usein just näitä "aiantuntijoita") hakoteillä tai heillä on joku muu syy saada äänensä kuuluviin. Tieteessä ei toki koskaan mikään ole 100 % varmaa, mutta eikö nyt ole todennäköisempää, että 100 000 aiheesta tehtyä, samansuuntaisia tuloksia tuottanutta tutkimusta olisi enemmän oikeassa kuin muutama sellainen, joista on saatu aivan päinvastainen tulos. On myös tutkimuksia ja "tutkimuksia" - kaikki eivät ole samanarvoisia.

Vierailija
11/37 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero 11 siis ap.

Vierailija
12/37 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on salaliittoa ja siksi en syö mitään lääkkeitä ja elän täysin päinvastoin, kuin lääkärit ja "ravitsemusasiantuntijat" suosittelevat ja olen ihan terve ja eloisa.

Vierailija
13/37 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on muotia olla niin helv...n "fiksu" ja krisoida kaikkea. Fb on täynnä ihmisten pätemistä kuinka "ajattelevat omilla aivoillaan" ja tietävät asioista enemmän kuin alan tutkijat jotka ovat heidän mukaansa ihan naurettavia. Just joo.

Vierailija
14/37 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ainoa maailmassa. Edes asiantuntijat itse eivät usko itseensä. Vain sinä. Yksin. Ainoastaan.

Vierailija
15/37 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ainoa maailmassa. Edes asiantuntijat itse eivät usko itseensä. Vain sinä. Yksin. Ainoastaan.

Vierailija
16/37 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarin viiniasiantuntija rankkasi glögit ja samana päivänä suositelluin loppui Alkosta. Kyllä uppoaa asiantuntijan lausunto siis tähän kansaan ja ei voi kuin ihmetellä että tälläkin palstalla Hesaria on suolattu todella paljon. :D

Vierailija
17/37 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:13"]

Kaikki on salaliittoa ja siksi en syö mitään lääkkeitä ja elän täysin päinvastoin, kuin lääkärit ja "ravitsemusasiantuntijat" suosittelevat ja olen ihan terve ja eloisa.

[/quote]

Just näin. Kannattaa pitää varansa.

Vierailija
18/37 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanassa naiivi on kolme i-kirjainta.

Ap, olet todellakin ainoa koko maailmassa, joka uskoo tieteeseen ja asiantuntijoihin. Aivan ainutkertainen.

Miksi joku kirjoittaa tuollaisen avauksen? Ihan oikeasti.

Vierailija
19/37 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kerran rautalangasta. En USKO sokeasti mihinkään, mutta luotan enemmän tutkijoiden enemmistön näkemykseen kuin muutamaan toisinajattelijaan. Esimerkiksi terveysasioissa. En näköjään oikein osaa ilmaista itseäni selkeästi.

t.Ap

Vierailija
20/37 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:13"]

[/quote]

Oletko pahastikin harhainen tai paranoidinen? Uskotko moniinkin salaliittoihin? (millaisiin?) Haittaavatko nuo salaliitot normaalielämääsi jos elämäsi pitää järjestää aina päinvastoin kuin asiantuntija sinulle kertoo?

Ihan mielenkiinnosta vaan kyselen että miten sairaaksi tunnistat itsesi.