Jos kuulisitte tutulta että eksällä menee eron jälkeen todella huonosti mitä tekisitte.
Välitätte hänestä ihmisenä, mutta olette jo uudessa suhteessa toisen kanssa. Erosta 5kk ja kuulette että ex yrittänyt itsemurhaa ja voi todella huonosti. Tuttu vetoaa olemaan yhteydessä ja tavallaan haluaisin. Mietin pahennanko vaan tilannetta vai vaikuttaako hiljaisuuteni siltä että pakoilen?
Olen varmasti suurin syy tähän pahaan oloon, petin ja jätin.
Kommentit (61)
Sano tutulle, ettei vois vähempää kiinnostaa. Sen pituinen se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsemurhayritys on voinut olla vain pelkkää showta sinun huijaamiseksi takaisin suhteeseen, exä on hyvinkin voinut usuttaa kaverinsa vaatimaan sinulta yhteydenottoa.
Millainen ap ex oli suhteessa ja, miksi halusit hänestä eroon?
Hän ei ollut yhtään itsetuhoinen suhteessa, ei vuosien aikana ikinä puhunutkaan mitään sellaista. Ero oli hänelle varmasti järkytys, ihastuin työkaveriin ja päätin mennä tunteideni mukaan. Vähän yllättäen jopa tein päätöksen.
Hyvin teit, olis kumminkin muuttunut itsetuhoiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Itsemurhayritys on voinut olla vain pelkkää showta sinun huijaamiseksi takaisin suhteeseen, exä on hyvinkin voinut usuttaa kaverinsa vaatimaan sinulta yhteydenottoa.
Ootte te naiset sairasta porukkaa täällä... Selvästi oli pettäminen ja jättäminen miehen oma vika, ja nyt kehtaa vielä hakea huomiota menettämällä elämänhalunsa?
Vierailija kirjoitti:
Olisin ihan paskana tuostakin että joku tilannetajuton tuttu juoruaa itsemurhayrityksestäni eksälle, itse suhteen ja eron tuottamasta tuskasta toki myös. Sellainen joka hajotti ja tuhosi ei voi korjata ja parantaa, vaikka ajatus olisi miten kaunis olevinaan.
Lisäksi kannattaa muistaa että juorujen kautta kuultu ei ole aina ihan totta/koko totuus. Eksien kannattaa antaa olla rauhassa. Kaverini just joutui tapaamaan eksäänsä eroon liittyvän asian hoidossa, erosta yli vuosi. Asian hoidon yhteydessä about kaikki asiansa somessa jakava eksä oli toivonut ääneen että kaverini "pääsisi eteenpäin jo erosta ja löytäisi uutta sisältöä elämään." Kaveri oli ollut hämillään kun hän on kuitenkin jo pidempään ollut uudessa suhteessa ja elelee elämänsä onnellisinta aikaa mielestään - eksä vaan ei ihan syystä tiedä siitä mitään. Kaikki ei ole aina ihan kuten joku jossain puhuu tai antaa ymmärtää.
Entinen on ENTINEN.
Ei mun päänsärkyni, eikä huolenaiheeni enää millään lailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin kannattaa olla yhteydessä. Nythän eksäsi siis ajattelee, että sinua ei voisi vähempää edes kiinnostaa, vaikka toinen kuolisi kokonaan pois.
Ja yhteydenoton jälkeen ajattelee vielä enemmän itsetuhoisesti, kun k'usipää pettäjä tuli muistuttamaan, miksi se paha olo alkujaan edes tuli.
Niin tai sitten kunnollisen keskustelun jälkeen saa edes jonkinlaisen päätöksen parisuhteelle. Oletteko tosiaan sitä mieltä, että kylmästi kaikki välit täysin poikki, on petetylle ja jätetylle se paras ja ainoa vaihtoehto? Näinkö toivoisitte, että teitä kohdeltaisiin vastaavassa tilanteessa?
Itselläni olisi ainakin todella vaikea ymmärtää mitä on käynyt ja miksi, ja toisen täydellinen ghostaaminen satavarmasti vain pahentaisi tilannetta ja sen hyväksymistä.
Se ei ole mitään ghostaamista, jos pettäjä jättää petetyn rauhaan. Se on aikuisten ihmisten toimintaa, jossa ei turhaan lisätä toisen kärsimystä. Pettäminen itsessään sattuu jo ihan tarpeeksi. Ei sitä tarvitse pahentaa millään selittelysoitoilla tms. Tilanteen hyväksyminen vain vaikeutuu, kun saanut ensin käsitellä asiaa rauhassa ja sitten toinen muistuttaa olemassa olostaan ja nostaa uudelleen pintaan jo vähän käsitellyn asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän ei ollut yhtään itsetuhoinen suhteessa, ei vuosien aikana ikinä puhunutkaan mitään sellaista. Ero oli hänelle varmasti järkytys, ihastuin työkaveriin ja päätin mennä tunteideni mukaan. Vähän yllättäen jopa tein päätöksen.
Hyvin teit, olis kumminkin muuttunut itsetuhoiseksi.
Sairasta kommentointia. Uskallan väittää, että et sanoisi noin, jos ap olisi mies ja ex nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootte te naiset sairasta porukkaa täällä... Selvästi oli pettäminen ja jättäminen miehen oma vika, ja nyt kehtaa vielä hakea huomiota menettämällä elämänhalunsa?
Useampi exäni (mies) on uhannut eron jälkeen itsemurhalla, ihan riippumatta siitä, kumpi on halunnut erota. Kukaan heistä ei ole itsemurhaa oikeasti tehnyt. Luulisin, että koska olen kiltti ja ymmärtäväinen, antanut useita uusia mahdollisuuksia, itsemurhalla uhkaaminen saisi minut palaamaan huonoon suhteeseen.
Jos toisesta välittää ei petä. Ylipäätään kannattaa miettiä etukäteen omaa toimintaansa niin välttää tällaiset tilanteet.
Teillä on varmaan alle kouluikäiset lapset?
Mikä sulla ois pointtia tuossa? Ihan konkreettisesti mitä sä voisit tehdä?
Itseä on mm pahoinpidelty ja petetty ja mä olisin vaan vihainen, jos joku ihan "hyvää hyvyyttään" kyselee vointia jos oon muutenkin kamala olo. Se ei auta.
Jos se olis välittänyt niin en olisi ottanut turpiini tai tullut petetyksi ja ne suhteen jälkeiset anteeksipyytelyt vaan vtuttaa. Siinä ei ole taustalla muu kun helpottaa sitä pettänwen ja jättäneen omaa oloa ja kiillottaa egoa kun jäi huono omatunto miten toista kohteli.
Exä kertoi että itsariyrityksensä jälkeen entinen pettäjä tyttökaveri tuli uuden poikaystävänsä kanssa kaikessa hyvyydessään osastolle moikkaamaan ja rupattelemaan iloisia. Itse olisin tintannut turpaan.
Anna olla.
Vierailija kirjoitti:
Entinen on ENTINEN.
Onko teillä suuriakin vaikeuksia kohdella toisia ihmisiä kunnioittavasti?
Ja ihanko oikeasti toivoisitte esimerkiksi pitkän avioliiton/parisuhteen loppuvan sanoihin: olen pettänyt sinua työkaverini kanssa, ja nyt vaihdan sinut lennosta häneen. Ja tämän ilmoituksen jälkeen kumppanisi lähtisi pois ettekä ikinä enää keskustelisi mistään, tai olisi yhteydessä millään tavoin? Tämä on oikeasti teidän mielestänne se kunnioittava ja mahdollisimman kivuton tapa hoitaa asia?
Jättäjälle&pettäjälle se ainakin on varmasti se helpoin tapa.
Kylläpä kuvittelet itsestäsi liikoja.
Vierailija kirjoitti:
En tekisi yhtään mitään. Yhteydenotto voi tuoda turhia toiveita eksälle ja sitten tilanne taas vain pahenee.
Tosiaan. Ex on muutenkin huonona ja voi tarrautua ihan mihin tahansa toivonkipinään ja alkaa elättelemään toiveita että ehkä ap nyt oikeesti välittäisi ja kohtelis hyvin ja suhde jatkuisi.
Tuo tunkeminen takaisin on vaan itsekästä ja voi satuttaa pahastikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entinen on ENTINEN.
Ja ihanko oikeasti toivoisitte esimerkiksi pitkän avioliiton/parisuhteen loppuvan sanoihin: olen pettänyt sinua työkaverini kanssa, ja nyt vaihdan sinut lennosta häneen. Ja tämän ilmoituksen jälkeen kumppanisi lähtisi pois ettekä ikinä enää keskustelisi mistään, tai olisi yhteydessä millään tavoin? Tämä on oikeasti teidän mielestänne se kunnioittava ja mahdollisimman kivuton tapa hoitaa asia?
Todellakin toivoisin, että menisi juuri noin. Sinulle (?) jo kerran vastattiinkin, että selittelyt vain pahentavat asiaa. Kivuttomin tapa on tosiaan vain kertoa, mikä on homman nimi ja jättää toinen toipumaan rauhassa. Laastarikin lähtee kivuttomimmin kerta repäisyllä, ei hitaalla nitkuttelulla, joka vain pidentää kipua. Pettäjälläkin toivoisi sen verran olevan kunnioitusta toista kohtaa, että ei maailman romuttamisen jälkeen enää pitkitä tuskaa ties millä selityksillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entinen on ENTINEN.
Kyllä.
Kun tekee päätöksen käyttäytyä tietyllä tavalla, päättää myös seurauksista.
Minä en ole entiselle missään hemmetin kiitollisuusvelassa, eikä minulla ole hänen kanssaan mitään syytä olla missään tekemisissä.
Ei kiinnosta tippaakaan roikkua toisessa, kun yhteinen taival on tullut tiensä päähän.
Ystävät on erikseen.
Ja kunniotus on sellainen asia, joka ei tipu lahjana taivaalta, vaan se pitää ansaita.
Ja kun sen menettää ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useampi exäni (mies) on uhannut eron jälkeen itsemurhalla, ihan riippumatta siitä, kumpi on halunnut erota. Kukaan heistä ei ole itsemurhaa oikeasti tehnyt. Luulisin, että koska olen kiltti ja ymmärtäväinen, antanut useita uusia mahdollisuuksia, itsemurhalla uhkaaminen saisi minut palaamaan huonoon suhteeseen.
Itsemurhalla kiristäminen on eri asia kuin ap:n tilanne, jossa ex ei ole ollut yhteydessä vaan ap on kuullut välikäden kautta tämän huonosta tilanteesta.
Erota saa. Kiristämiseen ei pidä taipua. Henkilö joka vaatii muita taipumaan tahtoonsa keinolla millä hyvänsä ei todellakaan ole parisuhdemateriaalia.
Sen sijaan, petetty ja jätetty (kuten ap:n kertoman mukaan on tilanne) voi olla ihan oikeasti onneton – hyvästä syystä. Mieti omalle kohdallesi. Ap:lla ei toki ole velvollisuutta tehdä tässä mitään ja parempi onkin ettei tee. Ainahan jokainen voisi hoitaa asiat myös kunnolla, ilman mitään pettämisosioita. Myöhäistä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entinen on ENTINEN.
Ei lainkaan vaikeuksia. Siksi ei kävisi pienessä mielessäkään kiusata toista yhtään enempää, jos olisin päätynyt satuttamaan häntä aikalailla pahimmalla mahdollisella tavalla eli pettämällä. Siinä kohtaa kunnioittavinta ja kivuttominta on vain kertoa rehellisesti, mitä on tapahtunut ja antaa sen jälkeen toisen olla rauhassa. Selityksillä pettäjät pyrkivät yleensä vain ostamaan itselleen paremman omatunnon. Todellisuudessa selitysten kuuntelu on petetylle yhtä mukavaa kuin auringon pahasti polttaman selän kanssa nukkuminen.
Et ole vastuussa aikuisesta ihmisestä. Ilmeisesti exälläsi on asiat olleet huonosti jo teidän aikanakin. Jokainen vastaa omista teoista.
Olisin ihan paskana tuostakin että joku tilannetajuton tuttu juoruaa itsemurhayrityksestäni eksälle, itse suhteen ja eron tuottamasta tuskasta toki myös. Sellainen joka hajotti ja tuhosi ei voi korjata ja parantaa, vaikka ajatus olisi miten kaunis olevinaan.