Mistä tietää että joku euron purkki kirpparilla onkin satasen arvoinen
Tai jokin muu esine. Joku sitten löytää ja rikastuu. Ärsyttää.
Kommentit (27)
Minä olen ostanut kirpparilta tavaroita mistä pidän. Eikä niitä ole yli tarpeen. Ihan sama mikä rahallinen arvo niillä on.
ei se ole satasen arvoinen ennenkuin joku maksaa sen satkun siitä.
Arvio voi olla mitä vaan aina.
Kysyt kirpparin kassoilta, ne tietää ja kertoo.
Ne tietää jotka tunnistaa esineen.
Sen kun kahlaa läpi vanhoja astioita ja opiskelee asiasta. Näin ne tietäjätkin ovat tehneet tai ammattinsa kautta ollut paljon tekemisissä kys. tavaroiden kanssa ja siitä tunnistaa designin tai muun arvokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kassat vie ne ensin jos tietävät arvokkaaksi :D
Kannattaa lukea paljon antiikki- ja designlehtiä ja kirjallisuutta. Oppii tunnistamaan tavaraa.
Aikalailla Iittalan värilliset lasiesineet (maljakot, koriste-esineet, astiat), Arabian vanhempaa tuotantoa olevat astiat ja koriste-esineet. Suomalaisten suunnittelijoiden huonekalut.....
Sitä olen ihmetellyt kuinka joku vanha esine määritellään designiksi ja arvokkaaksi. Kuka sen määrittää ja millä perusteella?
Rautaisella asiantuntemuksella, joka on kerätty vuosien ja kokemusten myötä ja aidosta kiinnostuksesta aiheeseen.
-asiantuntija tietyltä erityisalalta, ei purkkien
Vierailija kirjoitti:
Ne tietää jotka tunnistaa esineen.
Sen kun kahlaa läpi vanhoja astioita ja opiskelee asiasta. Näin ne tietäjätkin ovat tehneet tai ammattinsa kautta ollut paljon tekemisissä kys. tavaroiden kanssa ja siitä tunnistaa designin tai muun arvokkaan.
Tää, ja samalla oppii eri aikakausien tyyleistä ja vastaavista ja vaisto jo sanoo kun löytää jotain kivaa, vaikka ei heti tunnistaisi tekijääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ne nyt sellaista? Sehän olisi ihan epistä!
Ei tiedäkään välttämättä. Minulla oli kotonani pitkään yksi esine joka sattumalta paljastui designiksi, myin sen yli 2000€:lla
Useimmiten esineen pitäisi olla virheetön. Todella harvinainen esine voi olla myös huonossa kunnossa ja silti arvokas. Ei ole kovinkaan todennäköistä löytää mitään todella arvokasta esinettä kirpputorilta.
Esine jonka arvosta ei olla täysin varmoja, hinnoitellaan varmuuden vuoksi melko kalliiksi. (vaikka olisikin Ikean maljakko.)
Voit löytää kirpputorilta harvinaisen esineen, joita ei ole montakaan kappaletta olemassa, mutta silti esine voi olla sellainen, ettei sille löydy ostajia.
Kirpputoreilla kiertää paljon ammattikauppiaita etsimässä ja ostamassa harvinaisia ja kysyttyjä esineitä, jotka on hinnoiteltu halvoiksi.
Hyvät pohjatiedot juuri kyseisistä esineistä. Itse teen arvokkaita kirjalöytöjä kirpputoreilta ja kierrätyskeskuksista. Olen harrastanut lukemista ja kirjoja jo 50 vuotta.
Suuria harvinaisuuksia ja todella kalliita kirjoja löytyy harvoin, mutta ihan kiva on löytää 3 eurolla kirja jonka jälleenmyyntiarvo harrastajien keskuudessa on 80 euroa.
Nykyään ei löytöjä käytännössä voi tehdä sillä kaikki googlettaa puhelimella paikan päällä.
hamsterin unelma kerätä kämppä täyteen roskaa, kun joku voi olla nyt tai tulevaisuudessa satasten arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ne nyt sellaista? Sehän olisi ihan epistä!
No just😊tuo oli vissiin vitsi. Joka hyväntekeväisyyskirpparilla esim. on suorastaan kilpa, että kuka saa parhaat päältä. Eivät edes yritä peitellä, kun joku tuo tavaraa lahjoituksena niin jo ollaan varaamassa pilkkahinnalla itselle. Hauskoja esim. nuo hellunt a l a i s t e n kirppikset. Siellä on yleensä joku työnjohtajatäti, joka ottaa ensin.
kortti tuo ja kortti vie