IL: Taas räikeä esimerkki siitä kuinka tt-tukea on haettu ja saatu täysin ilman tarvetta - Olisiko jo aika luopua tuosta tt-tuen jakamisesta jos sen jakaminen on noin leväperäistä
Työssäkäyvät turhautuu verojen maksuun.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8cdba0a4-5e10-4fb3-8572-dcb489e084c4
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Ap itse on työtön tai etätöissä, miten muutoinkaa kerkis palstalla roikkua (;
Täällä sulle yks yövuoroja tekevä.
Uuno.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa. Itse en saanut edes sähkölaskuun tukea, vaikka meni yli perusosan. Valitus on ollut kolme kuukautta vetämässä.
Miksi pitäisikään saada? Pysy annetuissa rajoissa niin saat sen mihin olet oikeutettu. Eihän tuokaan mies saanut osaansa enempää vaan valehteli omista tuloistaan jotta sai tukea ylipäänsäkään.
No siksi että jos laskelman mukqqn on oikeutettu saamaan tukea sähkölaskuun niin silloin siihen on oikeutettu. Missä rajoissa pitäisi pysyä?
Ei sitä katsota suoraan mistään rajasta. Sulla on tililläsi rahaa, eikö niin?
No kyllähän tt-tuen laskukaava menee aina tiettyjen asioiden mukaan. Miten mun rahat tähän liittyy? No, jos sillä on merkitystä on niin on mulla joku 100e.
Täydentävää tt-tukea ei saa, jos tilillä on riittävästi rahaa.
Tuo on varmaan jäävuoren huippu. Kun on viitseliäisyyttä niin moni osaa kiertää loukut ja vetää etuuksia. En usko, etteikö tuon tapaisia yrittäjiä löydy enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisen arvion mukaan meillä on enemmän ihmisiä jotka eivät nosta kaikkia tukia joihin he ovat oikeutettuja kuin niitä jotka väärinkäyttävät tukia.
Käsittääkseni moni vanhus ei osaa edes hakea mitään etuutta.
Joillekin kela tekee hakemukset valmiiksi kielimuurin takia. Tiedottaa myös mikäli harkinnanvaraistakin irtoaa.
Meillä maksetaan vanhempien elareita kelan kautta, jotka voisivat itse elarinsa maksaa.
Käräjillä sovittu 0 sopimus on voimassa aina, vaikka tulot nousisivat miljoonaan. Tässä on iso epäkohta.
Tästä joku aina sanoo, että ne karhutaan ulosoton kautta vanhemmalta. Ei karhuta.
Vierailija kirjoitti:
aloituksen esimerkki varmasti aika harvinainen mutta esim niitä pimeitä raksatöitä ja muita varmaan jonkin verran tehdään ja nostetaan kaikki korvaukset
monet työssä käyvätkin nostavat vaikka mitä korvauksia kuten sairauslomat, äitiyslomat, muut kela korvaukset, lapsilisät, matkakorvaukset ja vaikka mitkä, jotka vaikuttavat merkittävästi siihen veroon, joka aloituksessa mainittiin
Kelan pääjohtajan mukaan tukien alikäyttö on isompi ongelma kuin niiden väärinkäyttö. Sitäpaitsi suurin osa väärinkäyttäjistä jää kiinni, kun meidän tietojärjestelmät on niin kattavat.
Ja jokaisesta tehdään rikosilmoitus. On harhaluulo, että jäisi paljon piiloon.
Vierailija kirjoitti:
AP on niin oikeassa. Joku huijaa sossua ja jää kiinni siitä sekä tuomitaan korvauksiin, niin tämä on syy lopettaa sossu. Joku on joskus ollut leipäjonossa vaikkei ole tarvinnut ruokaa, joten lopetaan ruuan jakaminen.
Ja eduskunnan väki nostaa luxustukia jos jostakin syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aloituksen esimerkki varmasti aika harvinainen mutta esim niitä pimeitä raksatöitä ja muita varmaan jonkin verran tehdään ja nostetaan kaikki korvaukset
monet työssä käyvätkin nostavat vaikka mitä korvauksia kuten sairauslomat, äitiyslomat, muut kela korvaukset, lapsilisät, matkakorvaukset ja vaikka mitkä, jotka vaikuttavat merkittävästi siihen veroon, joka aloituksessa mainittiin
Kelan pääjohtajan mukaan tukien alikäyttö on isompi ongelma kuin niiden väärinkäyttö. Sitäpaitsi suurin osa väärinkäyttäjistä jää kiinni, kun meidän tietojärjestelmät on niin kattavat.
Miksei kansanedustajien koijauskirjosta tehdä rikosilmoituksia?
Vierailija kirjoitti:
Meillä maksetaan vanhempien elareita kelan kautta, jotka voisivat itse elarinsa maksaa.
Käräjillä sovittu 0 sopimus on voimassa aina, vaikka tulot nousisivat miljoonaan. Tässä on iso epäkohta.
Tästä joku aina sanoo, että ne karhutaan ulosoton kautta vanhemmalta. Ei karhuta.
Ei ole epäkohtaa. Kas jos huoltajan tulot nousevat, vaadit uutta käsittelyä elareille. Oikeus päättää sen hetken tulojen perusteella. Vai tarvitaanko edes oikeudenkäyntiä, eikö tuon lastenhuoltaja teetä viran puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei kansanedustajien koijauskirjosta tehdä rikosilmoituksia?
Ihan samoin perustein tehdään kuin muidenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa. Itse en saanut edes sähkölaskuun tukea, vaikka meni yli perusosan. Valitus on ollut kolme kuukautta vetämässä.
Miksi pitäisikään saada? Pysy annetuissa rajoissa niin saat sen mihin olet oikeutettu. Eihän tuokaan mies saanut osaansa enempää vaan valehteli omista tuloistaan jotta sai tukea ylipäänsäkään.
No siksi että jos laskelman mukqqn on oikeutettu saamaan tukea sähkölaskuun niin silloin siihen on oikeutettu. Missä rajoissa pitäisi pysyä?
No kyllähän tt-tuen laskukaava menee aina tiettyjen asioiden mukaan. Miten mun rahat tähän liittyy? No, jos sillä on merkitystä on niin on mulla joku 100e.
Jaa siitäkö tässä oli kyse. Mä ymmärsin että tuo sähkölaskua hakenut ihminen olisi tarkoittanut sitä, että sen tulot on niin pienet että vaikkei muuten ole oikeutta perustt-tukeen niin sähkölaskuun olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessähän oli siis yrittäjä joka käytti äitinsä yhteistiliä ja jätti ilmoittamatta yritystoiminnasta tulleet noin 20k tulot.
Tällä ei ole itsestä mitään tekemistä sen kanssa että tukia jaettaisiin helposti. Itseasiassa kontrolli pelasi kun verotiedoista näkivät että tällä on ollut tuloja ja petos paljastui.
Mutta ketjun avauksen motiivit olivat tietty kalastella "tuet pois"- kommentteja. Eivät vaan oikein sovi tähän tapaukseen.
Ihmetyttää vaan että miksi heräsivät vasta 10-vuoden jälkeen tutkimaan tilejä. Jutussa ei tosin sanottu milloin laitettu vireille, mutta aikamoinen viive silti.
Koska ei niitä automaattisesti tarkistella.
Niin mutta eikö 10-vuotta luulisi olevan liian myöhäistä juttua enää nostella, eikö raja ole joku 5-vuotta tuota luokkaa olevan rikoksen teosta? Taisi olla joku syyteoikeus aikaraja. Mutta kun jutussa ei tarkemmin kerrottu milloin alulle laitettu.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole voimassa ja kyllä karhutaan.
Hyvä, että on olemassa tuollainen rahalaitostarkistus. (Olikohan oikea nimi?)
Oksetti lukea tuota uutista. Miksen minä osaa huijata Kelaa ja muita viranomaisia?
Minä olin vastikään onnistunut toimittamaan liitteet väärin, ja toimeentulotukihakemukseni hylättiin. Minä huomasin tuon vasta siitä, että vuokranantajani edustaja otti yhteyttä ja kertoi, että osa vuokrastani oli rästissä. Asumistuki ei nimittäin riitä (kaupungin osoittaman asuntolapaikan) vuokraan, joten siihen otetaan koko tt-tuki ja vielä satanen työmarkkinatuestakin. Varmuuden vuoksi olen pyytänyt maksamaan tuet suoraan vuokranantajalle, mutta eipä se noinkaan näytä menevän oikein. Toivottavasti osasin nyt hoitaa asian oikein, koska toinen häätö vuoden sisällä veisi minulta hengen. Ensimmäinen häätö tuli sen vuoden jälkeen, kun olin turhaan pyristellyt työttömän työnhakijan statukselle, mutta minua ei otettu. Paitsi jälkikäteen ja liian myöhään, kun luottotiedot olivat jo menneet ja talous kaatunut.
Toimitin siis taas neljän kuukauden tiliotteet Kelalle ja ruksasin sen "vakuutan antamani tiedot oikeiksi" -kohdan. Minun minimitukieni lappuset osataan kyllä syynätä, mutta toisille maksetaan vuosikausia esimerkiksi ulkomaille ammoin muuttaneiden sukulaisten Kela-tukia. Kieltämättä harmittaa koko systeemi.
Yksi huijaus lienee tämä, että pariskunnasta toinen laittaa kirjansa muualle kuin osoitteeseen, jossa pariskunta asuu. Pienituloisina molemmat nostavat asumistukea. Tiedän varmuudella tapauksen, jossa tuota huijausmallia käyttävät.
Moni tietää, mutta kukaan ei ole käräyttänyt. Kyse on eläkkeellä olevista ihmisistä pienellä paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saat toimeentulotuen perusosaa, saat automaattisesti tuen myös sähkölaskuun. Ei tarvitse tehdä mitään erillistä hakemusta, vaan kiikutat laskun kelaan ja homma on sillä selvä.
Ei siihen saa mitään erillistä hakemusta tehdä, eli vika oli sinussa ei kelassa.
Kyllähän ne, jotka ovat päässeet siihen "tt-tuloputkeen " saavat automaattisesti myös sähkölaskun ja heille jää aina tuo noin 500 euroa perusmenoihin. Heiltä myös harvemmi sen jälkeen tarkistellaan mitään.
Mutta ne, jotka ensimmäisen kerran tekee tt-tukihakemuksen ja ei ole suurempia elämänhallintaongelmia, joutuvat pahempaan syyniin kuin rangaistusvanki.
Esimerkiksi kun ainoastaa isompi sähkölasku oikeuttaisi saamaan tt-tukea.
Näinhän se on.
Itse olen tähän toimeentulotukiputkeen päässyt pitkäaikaistyöttömänä, eikä Kela toimillaan tosiaan kannusta katkaisemaan huoltosuhdetta.
Tuntuu että Kela ja työkkäri pyrkivät rankaisemaan kaikesta omasta aktiivisuudesta, ja siksi onkin parempi vaan olla.
M35
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa siitäkö tässä oli kyse. Mä ymmärsin että tuo sähkölaskua hakenut ihminen olisi tarkoittanut sitä, että sen tulot on niin pienet että vaikkei muuten ole oikeutta perustt-tukeen niin sähkölaskuun olisi.
Täydentävä ja ehkäisevä tuki kunnasta
Jos sinulla on erityisiä menoja, joita perustoimeentulotuki ei kata, kunnan sosiaalitoimisto voi harkintansa mukaan myöntää täydentävää ja ehkäisevää toimeentulotukea.
Täydentävä toimeentulotuki
Kunta käsittelee täydentävän toimeentulotuen hakemuksesi.
Täydentävää toimeentulotukea voidaan myöntää
asumisesta aiheutuviin menoihin, joihin et voi saada perustoimeentulotukea.
menoihin, jotka aiheutuvat sinun tai perheesi erityisistä tarpeista tai olosuhteista, jotka katsotaan tarpeellisiksi toimeentulon turvaamiseksi tai itsenäisen suoriutumisen edistämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten ihmiset saa ylimääräisiä tukia, kun itselle on hirmu vaikeaa saada edes niitä joihin on oikeutettu. Olen kerran joutunut hakemaan toimeentulotukea, eikä penniäkään herunut, vaikka tuloja oli alle perusosan. Olin tuolloin päässyt lukiosta ja muuttanut omilleen. Olisi pitänyt kuulemma ottaa lainaa ensisijassa.
Lainaa? Siis olitko aloittamassa uudet opinnot ja vaadittiin ottamaan opintolainaa?
Eikö voitaisi jo siirtyä perustuloon ja heivata nämä sekalaiset tuet hittoon?