IL: Taas räikeä esimerkki siitä kuinka tt-tukea on haettu ja saatu täysin ilman tarvetta - Olisiko jo aika luopua tuosta tt-tuen jakamisesta jos sen jakaminen on noin leväperäistä
Työssäkäyvät turhautuu verojen maksuun.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8cdba0a4-5e10-4fb3-8572-dcb489e084c4
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa. Itse en saanut edes sähkölaskuun tukea, vaikka meni yli perusosan. Valitus on ollut kolme kuukautta vetämässä.
Miksi pitäisikään saada? Pysy annetuissa rajoissa niin saat sen mihin olet oikeutettu. Eihän tuokaan mies saanut osaansa enempää vaan valehteli omista tuloistaan jotta sai tukea ylipäänsäkään.
No siksi että jos laskelman mukqqn on oikeutettu saamaan tukea sähkölaskuun niin silloin siihen on oikeutettu. Missä rajoissa pitäisi pysyä?
AP on niin oikeassa. Joku huijaa sossua ja jää kiinni siitä sekä tuomitaan korvauksiin, niin tämä on syy lopettaa sossu. Joku on joskus ollut leipäjonossa vaikkei ole tarvinnut ruokaa, joten lopetaan ruuan jakaminen.
Kyseessähän oli siis yrittäjä joka käytti äitinsä yhteistiliä ja jätti ilmoittamatta yritystoiminnasta tulleet noin 20k tulot.
Tällä ei ole itsestä mitään tekemistä sen kanssa että tukia jaettaisiin helposti. Itseasiassa kontrolli pelasi kun verotiedoista näkivät että tällä on ollut tuloja ja petos paljastui.
Mutta ketjun avauksen motiivit olivat tietty kalastella "tuet pois"- kommentteja. Eivät vaan oikein sovi tähän tapaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa. Itse en saanut edes sähkölaskuun tukea, vaikka meni yli perusosan. Valitus on ollut kolme kuukautta vetämässä.
Jos saat toimeentulotuen perusosaa, saat automaattisesti tuen myös sähkölaskuun. Ei tarvitse tehdä mitään erillistä hakemusta, vaan kiikutat laskun kelaan ja homma on sillä selvä.
Ei siihen saa mitään erillistä hakemusta tehdä, eli vika oli sinussa ei kelassa.
Mutta jos ei saa tt-tukea niin sähkölaskuun täytyy tehdä hakemus jos se ylittää perusosan.
Silloin onkin helpompaa vain maksaa itse ja elää alle perusosan määrän. Näin moni tekee.
Oikeidenmukaistahan se ei ole, mutta ei vaan jaksa hakurumbaa ja mahdollista hylkäystä jonkin Kelan virheen tai huomiomattomattoman selvityksen vuoksi.
Moni on sanonut, että uusille tt-tuenhakijoille Kela lähettää aina ensin hylkäyksen. Toivovat varmaan, että ihminen lannistuu heti ja jättää valittamatta.
Mitä epäoikeudenmukaista on siinä että ihminen joka ei jaksa vaivautua hakemaan rahaa jää ilman sitä rahaa? Mitään hakurumbaa ei ole muualla kuin kaltaistesi valittajien päissä.
Kannattaa vaan käteisenä ottaa kaikki avustukset tai vaikka tavaralahjoutuksina eli isovanhempi voi sitten ostaa jotain tarpeellista vaikka lapenlapsille. Vaikka jos oikein mennään nipotuksen kautta, niin ei olisi ehkä sallittua ostaa jotain esim. lapsille isovanhemman kortilla, mutta jos hän ostaa sen itse, se on sallittu. Sama lopputulos, eri käytäntö. Joskus isovanhempi mielummin itse antaa kortin, jolla ostetaan, ettei itse tarvitse vaivautua kauppaan. Tuntuisi hullulta sanoa, mene itse ostamaan kun muuten on sossun väärinkäyttöä. Ja monet isovanhemmat siis tarjoutuvat välillä ihan itsekin auttamaan.
Ei ole tt-tuessa vielä kohtaa, mihin ilmoitettaisiin vaate- tai tavaralahjoitukset onneksi. Mistä se sossu tietää kenen kortteja kukakin käyttää. Meilläkin käytetään välillä toisten kortteja. Ei aina tarvitse sen lähteä itse fyysisesti kauppaan kenen tilillä ne rahat on. Saa sitä toiselle ruokaa ostaa, jos samassa taloudessa asutaan tai vaikka ei edes asuttaisi. Mäkin ostan toisille ja toiset saa vastapalveluksena ostaa myös mulle. Tilisiirroista tulisi vain harmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saat toimeentulotuen perusosaa, saat automaattisesti tuen myös sähkölaskuun. Ei tarvitse tehdä mitään erillistä hakemusta, vaan kiikutat laskun kelaan ja homma on sillä selvä.
Ei siihen saa mitään erillistä hakemusta tehdä, eli vika oli sinussa ei kelassa.
Pitää tehdä, kun tavallisesti en ole oikeutettu toimeentulotukeen, koska työttömyystukeni lasketaan 21.5 kertoimella. Kun tulee isompia suurempia laskuja tai menoja, niin ne menevät sen verran tuosta rajasta yli, että saa toimeentulotukea. Ja vaikka olisinkin saanut aiemmin sille kuulle toimeentulotukea, niin uutta hakemusta sähkölaskun osalta ei olisi pitänyt hylätä.
Jokainen hakemus käsitellään erikseen ja jos sulla on tilillä rahaa, tietenkin hylätään.
Nipsonnipson kirjoitti:
Kannattaa vaan käteisenä ottaa kaikki avustukset tai vaikka tavaralahjoutuksina eli isovanhempi voi sitten ostaa jotain tarpeellista vaikka lapenlapsille. Vaikka jos oikein mennään nipotuksen kautta, niin ei olisi ehkä sallittua ostaa jotain esim. lapsille isovanhemman kortilla, mutta jos hän ostaa sen itse, se on sallittu. Sama lopputulos, eri käytäntö. Joskus isovanhempi mielummin itse antaa kortin, jolla ostetaan, ettei itse tarvitse vaivautua kauppaan. Tuntuisi hullulta sanoa, mene itse ostamaan kun muuten on sossun väärinkäyttöä. Ja monet isovanhemmat siis tarjoutuvat välillä ihan itsekin auttamaan.
Ei ole tt-tuessa vielä kohtaa, mihin ilmoitettaisiin vaate- tai tavaralahjoitukset onneksi. Mistä se sossu tietää kenen kortteja kukakin käyttää. Meilläkin käytetään välillä toisten kortteja. Ei aina tarvitse sen lähteä itse fyysisesti kauppaan kenen tilillä ne rahat on. Saa sitä toiselle ruokaa ostaa, jos samassa taloudessa asutaan tai vaikka ei edes asuttaisi. Mäkin ostan toisille ja toiset saa vastapalveluksena ostaa myös mulle. Tilisiirroista tulisi vain harmia.
Meidänkin lasten mummi aina kyselee, onko nyt talvitakit ostettu sun muuta. Ihana, että kaikki isovanhemmat ei ole itsek....itä paski...aisia.
Vierailija kirjoitti:
aloituksen esimerkki varmasti aika harvinainen mutta esim niitä pimeitä raksatöitä ja muita varmaan jonkin verran tehdään ja nostetaan kaikki korvaukset
monet työssä käyvätkin nostavat vaikka mitä korvauksia kuten sairauslomat, äitiyslomat, muut kela korvaukset, lapsilisät, matkakorvaukset ja vaikka mitkä, jotka vaikuttavat merkittävästi siihen veroon, joka aloituksessa mainittiin
Mainitsemasi Kelatuet on ihan eri asia kuin tt-tuki. Älä jaksa!
Vierailija kirjoitti:
Kyseessähän oli siis yrittäjä joka käytti äitinsä yhteistiliä ja jätti ilmoittamatta yritystoiminnasta tulleet noin 20k tulot.
Tällä ei ole itsestä mitään tekemistä sen kanssa että tukia jaettaisiin helposti. Itseasiassa kontrolli pelasi kun verotiedoista näkivät että tällä on ollut tuloja ja petos paljastui.
Mutta ketjun avauksen motiivit olivat tietty kalastella "tuet pois"- kommentteja. Eivät vaan oikein sovi tähän tapaukseen.
Ihmetyttää vaan että miksi heräsivät vasta 10-vuoden jälkeen tutkimaan tilejä. Jutussa ei tosin sanottu milloin laitettu vireille, mutta aikamoinen viive silti.
Nipsonnipson kirjoitti:
Luitko sä tota linkkiä? Ei ollut kyse isoäidin lahjoista vaan tukien väärinkäytöstä. Tyyppi nosti toimeentulotukea, koska laittoi yrityksensä tuoton äitinsä tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisikään saada? Pysy annetuissa rajoissa niin saat sen mihin olet oikeutettu. Eihän tuokaan mies saanut osaansa enempää vaan valehteli omista tuloistaan jotta sai tukea ylipäänsäkään.
No siksi että jos laskelman mukqqn on oikeutettu saamaan tukea sähkölaskuun niin silloin siihen on oikeutettu. Missä rajoissa pitäisi pysyä?
Ei sitä katsota suoraan mistään rajasta. Sulla on tililläsi rahaa, eikö niin?
Suurin osa toimeentulotuen tarvitsijoista on rehtejä ja hyvin vähävaraisia. Mutta muualta maailmasta Suomeen tulleille en tukia antaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää vaan että miksi heräsivät vasta 10-vuoden jälkeen tutkimaan tilejä. Jutussa ei tosin sanottu milloin laitettu vireille, mutta aikamoinen viive silti.
Koska ei niitä automaattisesti tarkistella.
Persulimedia taas horkkaisessa kiimassa...
Vierailija kirjoitti:
Persulimedia taas horkkaisessa kiimassa...
Missä Ossin äänet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää tehdä, kun tavallisesti en ole oikeutettu toimeentulotukeen, koska työttömyystukeni lasketaan 21.5 kertoimella. Kun tulee isompia suurempia laskuja tai menoja, niin ne menevät sen verran tuosta rajasta yli, että saa toimeentulotukea. Ja vaikka olisinkin saanut aiemmin sille kuulle toimeentulotukea, niin uutta hakemusta sähkölaskun osalta ei olisi pitänyt hylätä.
Jokainen hakemus käsitellään erikseen ja jos sulla on tilillä rahaa, tietenkin hylätään.
No ei tilin nyt tarvitse täysin nollilla olla saadakseen tt-tukea. Kela laskee henkilön kuukauden tulot ja menot yhteen ja sen perusteella tekee päätöksen. Sillä ei ole merkitystä vaikka siellä olisikin vailla 200e saman kuun työmarkkinatukea jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Joku on epärehellinen ja tekee rikoksen ja siitä pitää kaikkien muiden toimeentulotukien saajien kärsiä? Melkoinen logiikka sinulla. Sama kuin työkaverisi tekisi rikoksen ja koko työporukka saisi potkut.
Tämä!👍
Voi kun se hevosennaama kirjoittaisi tuosta oikein kätkemän kolumnin.
Persuloidilla on paha mieli kun AfD romahti eilisissä Saksan vaaleissa. :D
Sähkölasku kuuluu automaationa tt-tukeen jos sellaisen toimittaa, ei ole sellaista virhettä että sitä ei hyväksyttäisi. Kirjoittaja selkeästi sanoo että "meni yli perusosan" tarkoittaen ilmeisesti että lasku oli suurempi kuin mitä kela katsoo kohtuulliseksi määräksi ja hän kaipaa harkinnanvaraista tukea mikä ei olekaan selviö. Miksi kenenkään pitäisi saada louhia bitcoineja kelan piikkiin?