Voiko työnantaja kieltää pitämästä lomaa?
Kun palaat äitiyslomalta ja menet kesällä töihin ja sulla on vanhoja pitämättömiä kesälomapäiviä.
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Kysy luottamusmieheltä tai liitosta.
Luottamusmies ei tiedä minun asioistani mitään, kun olen ainut nainen työpaikallani.
Ei voi kieltää, mutta voi valita vuosilomalain puitteissa milloin pidät ne lomat.
Ei voi mutta lainsääätämissä rajoissa voi määrätä koska saat pitää sen loman.
Ei voi kieltää ja ole hyvin tarkkana siitä, että lomapäiväsi myös pidät.
Minä en pitänyt tarpeeksi lomaa eikä muuten jokaista asiaa kontrolloiva esimieskään huomauttanut, että siitä pitää laatia säästövapaasopimus.
Sen seurauksena minulta yritettiin periä lomarahat takaisin.
Vuosilomat saa ja pitää pitää tietyn määräajan puitteissa. Mutta aikaa loman pitämiselle ei voi aina itse päättää. Jos töitä on paljon niin työnantaja voi siihen vedoten edellyttää että työntekijä siirtää lomansa ajankohtaa.
Kutn tuossa jo sanottiinkin: ei voi, mutta loman ajankohdan voi päättää, tosin monella alalla on tes:ssä määritelty, millä haarukalla loma ajoittuu, esim. että lomasta 24 lomapäivää on pidettävä kesäkaudella, toukokuun alun ja syyskuun lopun välillä.
Eli kaiva alasi tes esille ja tarkista sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luottamusmies ei tiedä minun asioistani mitään, kun olen ainut nainen työpaikallani.
Luottamusmies ottaa asioista selvää, sitä varten hänet on valittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luottamusmies ottaa asioista selvää, sitä varten hänet on valittu.
Niinhän sitä luulis. Mutta jos kukaan muu ei asetu ehdokkaaksi, niin ei kauheesti ole valittu.