IS: Työvoimapulaa on nyt mm. yleislääkäreistä, yli- ja erikoislääkäreistä sekä hammaslääkäreistä
Työtön mikä on syysi ettet hakeutunut taaskaan lääkikseen? Eikö työnteko maistu?
Kommentit (35)
Ihmettelin samaa kun samaan aikaan toitotetaan että tarvitaan ulkomaista työvoimaa. Kaikki työvoimapula alat olivat listalla sellaisia missä tarvitaan suomenkielen osaamista.
On se kumma kun työt ei kelpaa. Siihä työttömät hakemuksia rustaamaan niin! Kyllä työ tekijäänsä opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Liian vähän opiskelupaikkoja , niitä pitäisi lisätä .
opiskelupaikkoja on jo nyt ihan liikaa
t: lääkäriliitto
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin samaa kun samaan aikaan toitotetaan että tarvitaan ulkomaista työvoimaa. Kaikki työvoimapula alat olivat listalla sellaisia missä tarvitaan suomenkielen osaamista.
Länsirannikollahan on ollut jo pitkään se ongelma, että suomenkielinen tarvitsee tulkin mennessään lääkärille
Myöhäistä. Kohta meillä on pienet ikäluokat ramppaamassa lääkäripalveluissa, eikä parinkymmenen vuoden päästä tarvita järjetöntä hoivakapasiteettia. Vai koulutetaanko me muulle maailmalle ammattilaisia Kuuban tapaan? Samoin palveluiden alalta katoaa järjettömästi paikkoja. Tsekatkaa valtionvarainministeriön tilaamia ennusteita.
Voin mennä oppisopimuksella opiskelemaan lääkäriksi. Seuraan kuin hai laivaa viisi vuotta jotain lääkäriä, tekemällä oppii! Ei onnistu vai?
:DD
Haluaisin kyllä olla lääkäri, koska ala on kiinnostava mutta olen niin huono matikassa, että vaikka jollain ihmeen keinolla itseni sisään keplottelisin niin olisin turvallisuusriski.
Sorry.
T. työtön
Mulla on jo tieteellinen jatkotutkinto (mitä myös erikoislääkäri on).
Mielenkiintoisella tavalla luet artikkeleita. Itse kiinnitin huomiota siihen, että kärkipaikoilla ovat naisvaltaiset ammatit, jossa kiire ja työn vaativuus/ kuormitus ei vastaa palkkaa: sairaanhoitajat, sosiaalityöntekijät jne.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kyllä olla lääkäri, koska ala on kiinnostava mutta olen niin huono matikassa, että vaikka jollain ihmeen keinolla itseni sisään keplottelisin niin olisin turvallisuusriski.
Sorry.
T. työtön
Mihin lääkäri tarvitsee matematiikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jo tieteellinen jatkotutkinto (mitä myös erikoislääkäri on).
Käytännössä olet siis jo kirurgi. Ei muuta kuin hakemukset vetämään.
Juu juu, tässä top 15 ammatit, mutta lista on pitkä. Ap lukee tilastoja oman etunsa mukaan.
Suomi (2021 / II)
TOP 15 PULAA
Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja - (3221)
Lähihoitajat - (5321)
Sosiaalityön erityisasiantuntijat - (2635)
Yleislääkärit - (2211)
Ylilääkärit ja erikoislääkärit - (2212)
Lastentarhanopettajat - (2342)
Kuulontutkijat ja puheterapeutit - (2266)
Hammaslääkärit - (2261)
Psykologit - (2634)
Erityisopettajat - (2352)
Kodinhoitajat (kotipalvelutoiminta) - (5322)
Toimisto- ja laitossiivoojat ym. - (9112)
Ylihoitajat ja osastonhoitajat - (2221)
Hitsaajat ja kaasuleikkaajat - (7212)
Puhelin- ja asiakaspalvelukeskusten myyjät - (5244)
Vierailija kirjoitti:
Juu juu, tässä top 15 ammatit, mutta lista on pitkä. Ap lukee tilastoja oman etunsa mukaan.
Suomi (2021 / II)TOP 15 PULAA
Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja - (3221)
Lähihoitajat - (5321)
Sosiaalityön erityisasiantuntijat - (2635)
Yleislääkärit - (2211)
Ylilääkärit ja erikoislääkärit - (2212)
Lastentarhanopettajat - (2342)
Kuulontutkijat ja puheterapeutit - (2266)
Hammaslääkärit - (2261)
Psykologit - (2634)
Erityisopettajat - (2352)
Kodinhoitajat (kotipalvelutoiminta) - (5322)
Toimisto- ja laitossiivoojat ym. - (9112)
Ylihoitajat ja osastonhoitajat - (2221)
Hitsaajat ja kaasuleikkaajat - (7212)
Puhelin- ja asiakaspalvelukeskusten myyjät - (5244)
Pikaisesti yhteenlaskettuna lääkiksestä valmistuneista on suurin pula
Kodinhoitajista alaspäin on näköjään määrällisesti suurin pula työntekijöistä tuolla listalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sorry.
T. työtön
No sen verran, että osaa määrätä oikeat lääkemäärät.
Hoitajien pitää sitten osata näiden ohjeiden perusteella annostella. Tämä "lääkelaskukurssi" on kuuleman mukaan koko sairaanhoitokoulutuksen vaikein, koska hoitajiksi hakeutuvilla keskimäärin on matikkapää huono.
Kummankin osalta puhutaan kuitenkin hyvin peruslaskuista.
Vierailija kirjoitti:
Kodinhoitajista alaspäin on näköjään määrällisesti suurin pula työntekijöistä tuolla listalla.
Miten sun laskutaidon kanssa on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sorry.
T. työtön
Ihan totta kyllä, että ei hirveästi tarvitse. Pääsykoe jostain syystä on aika matemaattinen, se tuntuu vähän erikoiselta. Opiskelu itsessään on hyvin pitkälti pänttäämistä, ei siellä juurikaan mitään lasketa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sun laskutaidon kanssa on?
Sorry, hups, tarkoitin tuolle edelliselle, joka laski lääkäripulan olevan suurinta.
Lääkiksen opiskelupaikkojen vähäisen määrän ovat huomanneet jo monet:
Liian vähän opiskelupaikkoja , niitä pitäisi lisätä .