Miksi lääkäri on niin valtavan arvostettu ammatti?
Eihän se itse työ niin kovin hohdokasta ole.
Kummipoikani on ns. eliittilukiossa (korkea ka-raja) ja ihmettelee miksi yli puolet lukion opiskelijoista tuntuu tähtäävän lääkikseen. Mikään muu ei kelpaa.
Kommentit (32)
Suomessa ei kyllä mielestäni arvosteta yhtään, päinvastoin. Ulkomailla ihan erilailla kunnioitetaan ja ihaillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä tuntuu olevan kummallinen suhtautuminen meihin. Ihankuin oltaisiin jotain ihmeellisiä olentoja. Lääkisopinnot meni aikalailla heittämällä ja opiskelijabileissä juoksemalla. Nyt opiskelen lisäksi fysiikkaa yliopistossa ja tähän joutuu oikeasti käyttämään ihan aikaakin. :D
Eikä se lääketieteen lisensiaatin palkka mikään hurja ole. Jos ei ole terveyskeskuksessa töissä niin käteen jää 3900€/kk.
Lääkärin palkka on huomattavasti parempi kuin minkään muun alan. Keskipalkka säännöllisellä työajalla on jo yli 7000 euroa. Terveyskeskuksessa tienataan lähes 7000 euroa kuussa ilman päivystyksiäkin. Työpaikan pääsee valitsemaan.
Esimerkiksi oikiksesta valmistuneiden säännöllisen työajan mediaanipalkka on useita tuhansia euroja pienempi ja työttömyys todellinen uhka.
Kaupungilla erikoissairaanhoidon puolella lääketieteen lisensiaatti tienaa 5050€/kk, tuo oli siis mun pohjapalkka. Siitä jäi verojen jälkeen käteen tuo 3900€/kk. Kovat palkat on terveyskeskuslääkäreillä, koska niihin hommiin on vaikea ketään saada.
Numerot ei nyt mätsää, 5050e/kk palkasta ei todellakaan jää 3900e käteen, pitää olla yli 6ke brutto reilusti ja jotta pääsen myös liioittelemaan omaa pointtiani niin sanotaan että pitää olla 7ke.
Tottakai se on arvostettu ammatti, koska koulutus on pitkä, palkka hyvä ja ainakin teoriassa lääkärillä on tietotaito auttaa parantamaan sairaita ihmisiä ja jopa pelastamaan henkiä. Yksittäisen lääkärin kohdalla on tietysti sitten eri juttu, miten hyödyllinen hän ammatissaan on.
Itse olen yleislääkäri ja palkka on 2400€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä tuntuu olevan kummallinen suhtautuminen meihin. Ihankuin oltaisiin jotain ihmeellisiä olentoja. Lääkisopinnot meni aikalailla heittämällä ja opiskelijabileissä juoksemalla. Nyt opiskelen lisäksi fysiikkaa yliopistossa ja tähän joutuu oikeasti käyttämään ihan aikaakin. :D
Eikä se lääketieteen lisensiaatin palkka mikään hurja ole. Jos ei ole terveyskeskuksessa töissä niin käteen jää 3900€/kk.
Lääkärin palkka on huomattavasti parempi kuin minkään muun alan. Keskipalkka säännöllisellä työajalla on jo yli 7000 euroa. Terveyskeskuksessa tienataan lähes 7000 euroa kuussa ilman päivystyksiäkin. Työpaikan pääsee valitsemaan.
Esimerkiksi oikiksesta valmistuneiden säännöllisen työajan mediaanipalkka on useita tuhansia euroja pienempi ja työttömyys todellinen uhka.
Kaupungilla erikoissairaanhoidon puolella lääketieteen lisensiaatti tienaa 5050€/kk, tuo oli siis mun pohjapalkka. Siitä jäi verojen jälkeen käteen tuo 3900€/kk. Kovat palkat on terveyskeskuslääkäreillä, koska niihin hommiin on vaikea ketään saada.
Numerot ei nyt mätsää, 5050e/kk palkasta ei todellakaan jää 3900e käteen, pitää olla yli 6ke brutto reilusti ja jotta pääsen myös liioittelemaan omaa pointtiani niin sanotaan että pitää olla 7ke.
No ei se nyt vaan ole. Opiskelujen takia tietty veroprossa ollut pienempi noina aikoina, mutta kaupungilla lääkärin palkka on 5050€/kk. Sit siihen tulee päivystyslisiä 700€/päivystys ja niitä on 2kpl kuukaudessa. Niitä tosin ei makseta palkan yhteydessä vaan erikseen.
Sori, mutta ei lääkärit mitään hurjan rikkaita ole vaikka mielikuva elää. :D
No itse tienaan n. 6000 €. Aika leppoisaa asiantuntijatyötä, nyt kokonaan etänä, lääkärihommiin verrattuna.
DI
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se nyt vaan ole. Opiskelujen takia tietty veroprossa ollut pienempi noina aikoina, mutta kaupungilla lääkärin palkka on 5050€/kk. Sit siihen tulee päivystyslisiä 700€/päivystys ja niitä on 2kpl kuukaudessa. Niitä tosin ei makseta palkan yhteydessä vaan erikseen.
Sori, mutta ei lääkärit mitään hurjan rikkaita ole vaikka mielikuva elää. :D
Peruspalkka voi olla 5000 mutta siihen tulee lisät päälle kuten toimenpidepalkkiot, kokemuslisät, henkilökohtaiset lisät jne. Siksi todellinen palkka ilman ylitöitä on lähempänä 7000 euroa kuussa ihan tavallisessa terveyskeskuslääkärin työssä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen yleislääkäri ja palkka on 2400€
Tämä ei ole totta. Ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Olen aiemmin työskennellyt hoitoalalla, ja ihmettelen samaa. Lääkäri on ylivoimaisesti maailman yliarvostetuin ammatti, suurin osa heistä on ylimielisiä pas kiai sia, ja Lääkäriliitto ylläpitää heidän erityisyyttään ja vaikeutta päästä koulutukseen. Okei, erikoislääkäreillä saa olla hyvä palkka, koska opinnot todella pitkät ja Suomessa osaaminenkin yleensä varmistetaan hyvin. Mutta joku raja tähänkin! Toivoisin, että perustettais Terveyskeskuslääkäri, AMK -tutkinto kuumeen mittaamiseen ja potilaille vit tuil uun.
"Vaikeutta päästä koulutukseen..." Kaikkienko sinne pitäisi päästä niin kuin sinne sun lähihoitajaopintoihin?
Yhteiskuntatieteitä ja esim. sosiologian teorioita kannattaa lukea niin ymmärtää tätäkin miten asiantuntijuuden arvovaltaa kynsin ja hampain ylläpidetään.
Muistattehan, että on jo tutkittu, että kun suuret ikäluokat kupsahtaa, niin lääkäreistä onkin yllättäen aikamoista ylitarjontaa. Eli kannustakaa lapsianne muuhun suuntaan ;)
Miten niin?
En itsekään haluaisi lääkäriksi sen työn luonteen vuoksi. Juristihommissa tienaa saman helpommalla.