Mitä olette tehneet (puolison lihominen)
Jos puolisonne on lihonut jo niin paljon, ettet enää tunne seksihaluja häntä kohtaan?
Kommentit (56)
Mä en kylläkään tohdi sanoa suoraan, mikä tilanne nyt on. Toivon vain ettei mieskään tekisi aloitetta. Ap
18:lla on paljon hyvää asiaa. :) Ymmärrän, ettei puolison lihominen voi tuntua (molemmista!) pahalta, mutta minusta uhkausten esittäminen ja esimerkiksi seksistä pidättäytyminen on - anteeksi nyt vain - vihoviimeinen keino. Minusta sillä viestitetään tasan, että sinä kelpaat vain tasan tietynnäköisenä, tietynkaltaisena, ja muutos on hyvä syy hylätä sinut joko seksuaalisesti, henkisesti tai kokonaan. Olipa se lihonut osapuoli mies tai nainen. Valitettava tosiasia on, että harva meistä pysyy sennäköisenä kuin vaikkapa kymmenen, parikymmentä vuotta sitten. Jotkut lihovat, jotkut rypistyvät, joidenkin fyysinen kunto vähenee, ja jokainen meistä tasan taatusti vanhenee. Silloin on suotavaa puntaroida, miksi tämän ihmisen kanssa on yhdessä, ja mikä muu hänessä on viehättävää sen ulkoisen kehon lisäksi.
En kuitenkaan kehota hyväksymään tilannetta hiljaa. Mutta miksei siitä voi ottaa yhteistä projektia, kun kerran ollaan parisuhteessa? Harvalla meistä on oma jääkaappi kullekin perheenjäsenelle. Toisen personal traineriksi ei tarvitse ryhtyä, mutta voihan esim. ehdottaa, että tiettyjä ruoka-aineita ei osteta viikolla, aletaan tehdä yhdessä kevyempiä kotiruokia ja mennään vaikka yhteiseen liikuntaharrastukseen. Ja toki, jos lihonut puoliso ei tällaiseen suostu, niin voi tuoda keskustellen tuntemuksensa esiin. Tiivistettynä: porkkana on aina keppiä parempi vaihtoehto. Ja ehkäpä suotavakin vaihtoehto, kun kerran on kyse ihmisestä, jota (?) rakastat. 
Mikään porkkana ei auta, kaikki on jo kokeiltu. Ap
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:42"]
Mä en kylläkään tohdi sanoa suoraan, mikä tilanne nyt on. Toivon vain ettei mieskään tekisi aloitetta. Ap
[/quote]
Miten olisi että skippaisit hetkeksi sen haudanvakavan keskustelun ja ryhtyisit ensin tuumasta toimeen? Ehdota vaikka jotakin liikuntaharrastusta, tai sano että nyt tässä taloudessa tehdään tästedes hieman kevyempiä ruokia. :) Voi olla, että asiasta pitää keskustella - etenkin, jos puoliso suhtautuu projektiin äärimmäisen nuivasti - mutta se voisi oikeasti antaa aihetta laihduttaa, kun se projekti on molempien eikä vain toisen urakka. 
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:45"]
Mikään porkkana ei auta, kaikki on jo kokeiltu. Ap
[/quote]
No... sitten sinun ei varmaan auta kuin keskustella asiasta ihan suoraan. Mutta soisin kyllä, että vähän pehmentäisit kipeää totuutta. Vähän tyyliin älä sano sellaista, mitä et itsekään haluaisi puolisoltasi kuulla. :)
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 09:38"]Av-mammojen logiikka: Lihonnut mies on kuvottava,  nainen sen sijaan saa olla vaikka kuinka norsu ja on silti (muka) upea.
[/quote] Tää on muuten totta. Ja nyt kaikki on niin viattomia että mitääää. Naiset kuvittelee että saa olla sata kiloinen norsu ja miehen pitää haluta, jos ei halua niin mies on sika. Hah. 
Liikunta ei laihduta, jos ruokavalio on pielessä.
Kyllä se kuntoilee jo.
Itse treenaan tavoitteellisesti. Tavoitteena n. 16 rasvaprosentti. Nyt jo se on alle 20.
Ap
Mä jätin sen. Syitä oli muitakin toki, mutta lihavuus oli piste i:n päälle. Ulkonäkö on mulle tärkeää vaikka siitä ei av:n mukaan saisi välittää ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:51"]
Liikunta ei laihduta, jos ruokavalio on pielessä. Kyllä se kuntoilee jo. Itse treenaan tavoitteellisesti. Tavoitteena n. 16 rasvaprosentti. Nyt jo se on alle 20. Ap
[/quote]
Voitko ajatella, että se treenaaminen, ulkonäkö ja laihduttaminen on sinun oma juttusi, mutta ei puolisosi juttu? Jos itse kokee jonkun asian tosi tärkeäksi itselleen, on luonnollista toivoa että toinen jakaisi sen, mutta näinhän se ei useinkaan mene. Ja toisaalta, jokainen laihduttanut ja ruokaremontin tehnyt tietää kyllä prosessin, jossa koko maailma alkaa hahmottua syömisen kautta. Niin pitkälle, että se alkaa vaikuttaa jo ihmissuhteisiinkin negatiivisesti. Ihan kaikella ystävyydellä, itsekin laihduttaneena, muistutan että laihduttava puoliso on tosi raskasta seuraa, jos kaikkea katsotaan tuomitsevasti tyyliin että voi hitto että sinä siinä syöt makkaraa/juot olutta, löhöät sohvalla etkä ole sellainen hoikka ja aktiivinen uudenlainen ihminen mitä minä. Parisuhde on niin arvokas ja moniulotteinen asia, varsinkin jos on lapsia, että sitä ei kannata typistää pelkästään oman ja puolison läskien ympärillä pyöriväksi. Siitä häviää silloin hetkessä kaikki huumori, leikki, läheisyys, ja aika pian myös halu olla yhdessä.
Sulla voi olla elämässä nyt paljon uutta ja ihanaa odotettavaa, tavoitteita ja unelmia. Ne on kuitenkin sun omaa kasvua ja kehitystä, ja sun puoliso voi olla ihan eri vaiheessa elämässään.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:50"][quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 09:38"]Av-mammojen logiikka: Lihonnut mies on kuvottava,  nainen sen sijaan saa olla vaikka kuinka norsu ja on silti (muka) upea.
[/quote] Tää on muuten totta. Ja nyt kaikki on niin viattomia että mitääää. Naiset kuvittelee että saa olla sata kiloinen norsu ja miehen pitää haluta, jos ei halua niin mies on sika. Hah.
[/quote]
No voi hyvää päivää! Keskustelun aihe on PUOLISON lihominen. Ei se tarkoita automaattisesti miestä. 
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:07"]Minä en kestä, että miehellä alkaa olla isommat rinnat kuin minulla. Muuten hän ei vielä ole varsinaisesti lihava. Jostain syystä hänellä rasva kertyy rintoihin. Peppu on tosi timmi ja vyötärökin löytyy. Mutta ne rinnat, Se on todella turn off!
En ole vielä sanonut mitään, mutta kohta sanon. Seksi ei vaan tunnu hyvältä, kun rinnat painuvat omiani vasten. :(
[/quote]
Tajuatko, että gynekomastian ainut hoito on leikkaus. Että koita olla hienovarainen käskiessäsi miehesi nukutukseen ja veitsen alle vain sinua miellyttääkseen. Voisit korvata tämän kivun ja kärsimyksen ottamalla itse silarit.
Meillä seksielämä on kuihtunut miehen lihominen myötä. Ei siksi, että minä en haluaisi, vaan että mies ei enää lihavan ja huonokuntoisena jaksa!
Meille kävi niin, että molemmat lihoi, kun alettiin oleen yhdessä. Mies ei ole koskaan harrastanut oikein mitään liikuntaa ja minullakin jäi liikuntaharrastus suhteen myötä. Vedettiin siinä sitten viiniä ja juustoja viikonloppuisin ja muutenkin herkuteltiin ja siinä se sitten oli hetkessä 10 ylimääräistä kiloa molemmilla. Mua alkoi ällöttään se sohvalla makaaminen ja mässäily. Molemmat aloitti uuden liikuntaharrastuksen ja sovittiin, että aletaan muutenkin elään vähän terveellisemmin.
En ole antanut miehelle mahdollisuutta lihomiseen. Jos herkuttelee liikaa, pakotan lenkille. Todellakin pakotan, ja hän on siitä jälkeenpäin aina kiitollinen että tuli lähdettyä. Mukavuudenhaluisena ei itse lähtisi. Olemme molemmat pysyneet koko avioliiton 25 vuotta samassa painossa +-3 kg.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:19"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:09"]No fakta vaan on se, että siinä sun vierellä elää ihminen joka ei elä sua varten, vaan elää ihan sitä omaa elämäänsä. Valitsee työpaikkansa, kaverinsa, syömisensä, juomisensa ja harrastuksensa ihan miten itse haluaa, sinusta riippumatta. Sinä voit esittää toiveita, mutta siinä se. Minä en ymmärrä parisuhteita, joissa esitetään ukaaseja, että jos et ole sellainen tai tällainen, niin otan eron. Tietenkin on paljon ihmisiä, joista on vaan huolenpitoa kun toinen siinä kertoo miten tulisi elää ja millainen olla, mutta on paljon ihmisiä jotka ottavat sen niin suurena loukkauksena ettei siitä päästä ikinä yli. Laihdutetaan mutta tajutaan samalla koko ajan, ettei tullutkaan hyväksytyksi sellaisena kuin on. Tiedän parisuhteen, jossa toinen laihdutti puolison kehotuksesta. Se jää siihen parisuhteeseen elämään, ja voi tuoda siihen sellaista etääntymistä, että sitä ei millään ulkonäköseikoilla korjata. [/quote] Mutta jos elää vain itselleen, puoliso voi tehdä samoin ja kieltäytyä seksistä ihan vain oman mukavuudenhalun tähden. Silloin ei tulisi syyttää seksielämän ongelmista vain toista osapuolta.
[/quote]
Totta kai puoliso voi kieltäytyä seksistä oman mukavuudenhalunsa vuoksi. Molemmilla on parisuhteessa oma elämä ja omat valinnat. Ristiriidat kuuluvat parisuhteeseen.