Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhyys

Vierailija
16.11.2014 |

Lapsiperheille on vaikka millaisia avustuksia ja keräyksiä näin joulun alla,

mutta mistä voisi köyhä yksinasuva opiskelija saada apua?

Olisi kiva edes jouluna syödä muutakin kuin pelkkää makaronia.

Taitaa olla turha toive.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tismalleen samaa mieltä. Täälläkin on tullut paljon vinkkejä siihen, miten voi välttää "makaroonijoulun". Varsinkin kun on ajoissa liikkeellä. Ruokajonosta voi hakea köyhä ihminen itselleen perussetin kuivaruokaa, ym. peruskamaa kaappeihin. Joulun ja loma-ajan voi rahoittaa tekemällä siivous-, lastenhoito- ym. keikkoja. Ylimääräistä tavaraa voi laittaa myyntiin kirpputoreille. Mutta ei - mitään ei olla valmiita itse tekemään. Jossain pitäisi olla vain jokin ilmainen runsaudensarvi, jonka alle laiska ja köyhä voi asettautua kita ja säkki auki odottamaan, että tarvittava tippuu syyliin tekemättä yhtään mitään. 

Vierailija
2/30 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 14:19"]

Pitäisi olla vähän yritteliäisyyttä edes. Eikä pelkkää narinaa. Esimerkiksi työnteko voisi auttaa asiaa. Hakee postiin ruuhka-apulaiseksi, tekee joulupukkikeikkoja, tarjoutuu tekemään joulusiivouksen naapurin vanhukselle?

Sitten kannattaa laittaa omaa kamaa myyntiin kirpparille tai huutikseen/ toriin. Toiset dyykkaavat kauppojoen roskiksia.

Pitäisi osata siis tehdä jotain asioiden eteen, eikä vain valittaa...

Ja tosiaan yksinäisyys taitaa olla isompi ongelma. Jos ei koskaan hoida ihmissuhteitaan tai yritä tutustua ihmisiin - ei ole ketään, jonka luokse voisi mennä kylään jouluna tmv.

[/quote]

Kuinka moni oikeasti kutsuu ystäviään joulunviettoon? Olen alkoholistiperheestä, joten joulunvietto lapsuudenkodissa ei houkuttele. Sisaruksia ei ole. Eikä lapsia. Eikä miestä. Kummilasten perheiden tai serkkujen luokse ei ole koskaan pyydetty, vaikka muuten melko läheisiä ollaan. Onneksi olen hyväpalkkaisessa työssä ja voin matkustaa jouluksi pois, eikä yksinäisyys ahdista reissussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 05:50"]

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 03:43"]Meidän joulupöytään saisit tulla syömään, jos olisit lähipiirissä ja tuntisin sinut. Harmi, ettei näin netin kautta uskalla ottaa ihmisiin yhteyttä. Jos jonkun anonyymin auttamissysteemin joku kehittäisi, niin nostaisin hattua hänelle. [/quote] Niin tai jos olisit sukulainen tai lapseni tms tms. Miksi ihmeessä tällaista pitää sanoa JOS JOS, koska et kuitenkaan pyydä ap syömään. Mäkin sanon nyt ap:lle, jos olisin rikas niin antaisin sulle 1000e. Mitä tämä hyödyttää ap, kun en ole rikas.

[/quote]

Minä olen auttanut jouluna ja muutenkin lähipiirissä olevia pienituloisia. En halua tällä nostaa itseni arvoa. Ehkä pääasiallinen viestini oli se, että toivoisin, että joku tietokonenörtti tai lainsäätäjä tms taho kehittäisi jonkun älykkään ja helpon tavan auttaa elämän kriisissä olevaa pienituloista. Kyllä varmasti kaikki ymmärtävät, että ei ole turvallista antaa yhteystietojaan tuntemattomalle ihmiselle netin kautta. Ei ole auttajalle turvallista, eikä autettavallekaan turvallista. Minä heitän ilmaan idean, että joku viisas kehittäisi systeemin, jolla auttamisen logistiikka hoidettaisiin niin, että minä voisin lahjoittaa summan x juuri tuolle köyhälle opiskelijalle niin, ettei minun tarvitsisi paljastaa kuka olen ja missä asun. Kenties joku vapaaehtoisjärjestö voisi ottaa tämän asian hoitaakseen? Ehkä olen naiivi, mutta tämä on minun unelmani. Itse olen pienituloinen ihminen, mutta silti haluaisin auttaa niitä, joilla on asiat vielä heikommin. Vilpittömästi haluaisin.

Vierailija
4/30 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua olla ilonpilaaja, mutta tuon esille oman kokemukseni.

Nyt kun olen jo keski-ikäinen ja maallista mammonaa on kertynyt normimäärä, niin jotenkin kaiholla muistelen niitä köyhiä opiskeluajan jouluja. Silloin kykeni näkemään joulussa sen olennaisen, kun ei ollut ympärillä tavaravuorta ja muuta höttöä viemässä huomiota joulun sanomalta ja rauhoittumiselta. Silloin aivan pienistäkin asioista osasi nauttia eri tavalla. Nyt on jo aivan turtunut esim suklaarasioihin, mutta silloin lahjaksi saatu suklaarasia tuntui isolta juhlalta. Joulukirkossa kykeni keskittymään papin sanoihin ja joululauluihin, eikä tarvinnut miettiä maallisia.

Ei köyhyys ketään jalosta, mutta voi silti valita kiitollisen ja onnellisen asenteen jokaiseen päivään. Joululauluja laulamalla syntyy jo joulufiilis, eikä olennaiseen paljon muuta tarvita.

Vierailija
6/30 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaksi tulee opiskelijan elävän.

Vierailija
7/30 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on. Osaansa on tyydyttävä :(

-AP

Vierailija
8/30 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä yleensä oletetaan, että opiskelija menee mamman notkuvien pöytien ääreen, mutta eihän sellaisia kaikilla ole. Mä ainakin uskoisin, että joku auttaisin esim. facen jouluapua-ryhmässä.

Vierailija
9/30 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai mä autan, miten mä nyt muille yritin ylempänä siirtää... Laita postia:

toivottavasti@luukku.com

Vierailija
10/30 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mistään diakoniasta saa apua? Entäs onko Hurstilla omassa kaupungissasi jotain joulupöytää?

Auttaisin niin mielelläni mutta saisin annettua korkeintaan kympin. Tiedä sitten, olisiko siitä jotain apua.

Vierailija
11/30 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin pelastusarmeijalta saa ruokaa ja ruokalippuja opiskelijatkin.

Vierailija
12/30 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkolta apua. Sieltä voi saada ruoka-apua yms. 

Vierailija
13/30 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkon diakonia-apua saa jos on näyttää kielteinen fattapäätös. Mulla kaatui tuohon, kun kaveri laittoi mun tilille rahaa. siis lainasin häneltä rahaa. Se siitä kirkon avusta. Yritän vielä pelastusarmeijaa, yritä sinäkin ap.

Vierailija
14/30 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä!

Ehkä olen vielä yhteydessä pelastusarmeijaan tai diakoniaan.

-AP

Vierailija
15/30 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän joulupöytään saisit tulla syömään, jos olisit lähipiirissä ja tuntisin sinut. Harmi, ettei näin netin kautta uskalla ottaa ihmisiin yhteyttä. Jos jonkun anonyymin auttamissysteemin joku kehittäisi, niin nostaisin hattua hänelle.

Vierailija
16/30 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä AP asut?

Vierailija
17/30 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipäjonot

Vierailija
18/30 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 03:43"]Meidän joulupöytään saisit tulla syömään, jos olisit lähipiirissä ja tuntisin sinut. Harmi, ettei näin netin kautta uskalla ottaa ihmisiin yhteyttä. Jos jonkun anonyymin auttamissysteemin joku kehittäisi, niin nostaisin hattua hänelle.
[/quote]

Niin tai jos olisit sukulainen tai lapseni tms tms.

Miksi ihmeessä tällaista pitää sanoa JOS JOS, koska et kuitenkaan pyydä ap syömään.

Mäkin sanon nyt ap:lle, jos olisin rikas niin antaisin sulle 1000e.

Mitä tämä hyödyttää ap, kun en ole rikas.

Vierailija
19/30 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on tyhmä, makaronin hinnalla sais kyllä ruokaakin.

Vierailija
20/30 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö diakonilta siis saa, jos on myöntävä fattapäätös? Kun kirjoitit, että täytyy olla näyttää kielteinen päätös.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän