Saako ex nostaa rahaa lapsen tililtä?
Isäni on kerryttänyt lasteni tileille "ajokorttirahoja", eli siirtänyt rahaa tileille aina merkkipäivinä tarkoituksenaan että lapsilla on sitten pesämunaa tarpeellisiin asioihin aikuistuessaan.
Meillä exän kanssa molemmilla on huoltajina käyttöoikeus lasten tileihin, ja hiljattain huomasin että ex on siirtänyt lapsen tililtä omalleen parisataa euroa. Tiedän, että siirto ei liity mihinkään lapselle tehtyyn hankintaan ja että ex on ollut jonkinlaisissa rahavaikeuksissa viime aikoina.
Emme ole oikein keskusteluväleissä, ja minua huolestuttaa aikooko hän maksaa rahoja takaisin tms. Mitä mieltä olette, onko exän toiminta ok, tai onko asiaan liittyen jotain juridista faktaa?
Ymmärtäisin jos olisi tilanne, että on hetkellinen paha tilanne ja täytyy maksaa lasku/autoremppa tms, mutta silloin pitäisi toimia niin että kysyy minulta etukäteen sopiiko, ja samalla lupaa maksaa lapselle takaisin tiettyyn päivään mennessä. Nyt siis asiasta ei ole ollut mitään puhetta, huomasin yllättäen, eikä mahdollisesta takaisinmaksusta ole aavistustakaan. Lapsi itse (13v) tietää rahan siirrosta, mutta ei syytä siihen, ja ei tykkää tilanteesta. Onko jotain keinoa millä varmistaa lapsen rahojen saanti takisin?
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 13:59"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 13:42"]
Kyllä huoltaja saa nostaa alaikäisen lapsen tililtä rahaa. Tiedän tämän asian aivan varmasti, kun olen selvittänyt asiaa sijoitetun lapsen kohdalla. Meidän ei kannata avata sijoitetulle lapselle tiliä emmekä edes voisi ilman huoltajien suostumusta ja heillä olisi oikeus käyttää tiliä.
[/quote]
Niin saa nostaa. Mutta nostaminen ja käyttäminen on kaksi eri asiaa. Huoltajat saavat nostaa rahaa lapsen tililtä, muttæ eivät saa käyttää niitä rahoja omiin tarpeisiinsa, vaan ne on käytettävä jollain lailla lapsen eduksi. Ei kuitenkaan lapsen peruselatukseen.
Lapsi voi tehdä asiasta rikosilmoituksen, jos rahat on kavallettu, vaikka kavaltaja olisikin huoltaja. Olen kerran tällaišen ilmoituksen alle 18-v lapseni kanssa käynyt tekemässä, kun isänsä tyhjensi lapsen palkkatulot tililtä.
[/quote]
Kyllä huoltajat saavat käyttää niitä rahoja ihan omiin menoihinsa. Näin se vaan valitettavasti menee.
[/quote]
no lain mukaan eivät saa, sinulla siis ihan omat säännöt?
[/quote]
Mikään laki ei sitä kiellä.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:06"]On se ihme: ensteks säästetään muka lapsille, sit ollaan kinuamassa taas takas, miks vidus pitää tohon sit ees alkaa..älytöntä hommaa!
[/quote]
Mimä ymmärsin, että e i se isä sinne ole mitään säästänyt, vaan isoisä. Isä vaan rahavaikeuksissa nyysii lapsensa tulevaisuutta varten säästetyt rahat.
Hei ap, mulla ja mun exällä oli sama ongelma. Mun oma isoisäni laittoi lapseni tilille rahaa (synttäri, joulu ym. lahjat rahana) ja exäni ne kävi nostamassa kun erottiin, luvaten kumminkin että maksaa ne takaisin.
Tästä on jo kaks vuotta, ei oo maksanut. Mä tein kylläkin virheen asian hoitamisessa; kun huomasin lapsemme tilin tyhjentyneen isänsä tilille niin soitin pankkiin. Siellä ymmärsivät mutta ainoa mitä pystyi tehdä ilman että isän suostumusta tarvitaan, oli että lapsen tililtä kumpikaan huoltaja ei pysty nostamaan rahaa ilman toisen huoltajan hyväksyntää. Joka on loistava diili sinällään, koska ollaan aina pidetty lapsen rahoja myös ''hätävarana lapselle'' joten nyt molemmat osapuolet pystyvät päättämään meneekö raha oikeasti lapsen hyväksi jos sieltä pitäisi rahaa nostaa. Mutta mä typeränä kerroin tästä exälleni. Olis pitänyt vaan olla ihan hiljaa koska hän maksoi kumminkin yhdessä vaiheessa aina vähän takaisin (käyden sitten jonkin ajan kuluttua ne taas nostamassa), tämän jälkeen kun muutin tilin oikeuksia (ja tyhmänä niistä hänelle kerrottuani) hän ei ole kertaakaan siirtänyt rahaa takaisin lapselle.
Muttta tätä suosittelen myös teille. Juridisesti en osaa neuvoa rahojen takaisin saannista, itse kirjoittelin myös av:lle aiheesta ja vastaukset vain oli samaa luokkaa kuin nyt.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 22:29"]
Jos on yhteishuoltajuus niin molemmilla on käyttöoikeus lapsen tiliin.
[/quote]
höpö höpö - lapsen tili on lapsen tili, huoltaja ei saa nostaa sieltä rahaa omiin tarpeisiin/lainaksi jne. Petos vai kavallus, en muista tähän hätään oikeaa rikosnimikettä.
Ota yhteyttä pankkiin ja kysy kuinka tilin voi turvata siten, ettei vastaavaa enää tapahdu.
Voisit tietenkin hankkia lapselle toisen oman säästötilin, johon neuvoisit ainakin isäsi laittamaan rahat. Tämän tilin tarkoitus olisi sitten todellakin olla vain ja ainoastaan lapselle, eikä eksällä olisi siihen mitään asiaa.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:18"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:14"]
Tuolta voi käydä lukemassa. Eli lapsen tililtä EI saa nostaa rahoja, ei edes vanhemmat, eikä tilin käyttöoikeus tarkoita oikeutta käyttää rahoja. Käyttöoikeudet vanhemmilla on sen takia, että he hoitavat omaisuutta alaikäisen lapsensa puolesta. Ne rahat on kuitenkin edelleen yksin LAPSEN, ei vanhempien. Vanhempien tehtävä on hoitaa lapsen omaisuutta huolellisesti eikä sitä saa käyttää kuin tasan lapsen menoihin. Ja siinäkin on rajoitteensa. On tosiaan kavallus vielä lapsen rahat tililtä. Tilin käyttöoikeus ei anna lupaa varastaa lapsensa rahoja.
[/quote]
Tuossa on kyse eri asiasta kuin lapsen tilille laitetuista talletuksista. Huoltajilla on oikeus nostaa lapsen tililtä rahaa.
[/quote]
ei ole oikeutta, koita nyt ymmärtää se. Jos tili on lapsen nimissä, niin huoltaja ei sieltä saa lain mukaan nostaa rahaa lainaksi / omiin käyttötarkoituksiin, laki on hyvin yksiselitteinen tässä.
Tuolta voi käydä lukemassa. Eli lapsen tililtä EI saa nostaa rahoja, ei edes vanhemmat, eikä tilin käyttöoikeus tarkoita oikeutta käyttää rahoja. Käyttöoikeudet vanhemmilla on sen takia, että he hoitavat omaisuutta alaikäisen lapsensa puolesta. Ne rahat on kuitenkin edelleen yksin LAPSEN, ei vanhempien. Vanhempien tehtävä on hoitaa lapsen omaisuutta huolellisesti eikä sitä saa käyttää kuin tasan lapsen menoihin. Ja siinäkin on rajoitteensa. On tosiaan kavallus vielä lapsen rahat tililtä. Tilin käyttöoikeus ei anna lupaa varastaa lapsensa rahoja.
[/quote]
Tuossa on kyse eri asiasta kuin lapsen tilille laitetuista talletuksista. Huoltajilla on oikeus nostaa lapsen tililtä rahaa.
[/quote]
ei ole oikeutta nostaa ilman pätevää syytä (ja ne pätevät syytkin on rajattu melko tarkkaan) - omiin tarkoituksiin tai esim. lainaksi ei voi nostaa.
[/quote]
[/quote]
Ei ole, raha on lapsen jos se on lapsen tilillä. Rahaa saa nostaa vain jos se käytetään lapsen menoihin. Se raha on lapsen omaisuutta, ei vanhempien. Vanhemmilla on tilin käyttöoikeus siksi että voivat hoitaa lapsen rahoja, ei siksi että voivat käyttää ne omiin menoihinsa.
Jos ex on nostanut rahat ja käyttänyt ne omiin menoihinsa niin hän on lain mukaan syyllistynyt kavallukseen. Varastanut lapseltaan rahaa.
Kyllä huoltaja saa nostaa alaikäisen lapsen tililtä rahaa. Tiedän tämän asian aivan varmasti, kun olen selvittänyt asiaa sijoitetun lapsen kohdalla. Meidän ei kannata avata sijoitetulle lapselle tiliä emmekä edes voisi ilman huoltajien suostumusta ja heillä olisi oikeus käyttää tiliä.
Valitettavasti huoltaja saa nostaa rahaa lapsen tililtä. Meillä ex tyhjensi lasten tilit. Pankki ei voi asialle mitään, koska tarvittaisiin tosiaan toisen huoltajan allekirjoitus käyttöoikeuden muutokseen... Oikeusaputoimistosta todettiin, että asiaa voisi lähteä oikeusteitse ajamaan, koska isä ei asu lasten kanssa.
Avasin lapsille omat tilit omalla nimelläni, "siirretään" lasten nimiin, kun ovat niin vanhoja, ettei ex enää saa käyttöoikeutta.
Valitettavasti ex saa nostaa lapsen rahat, jos hän on edelleen lapsen huoltaja. Pankki ei voi tehdä mitään erikoissääntöjä tai -rajoituksia.
[/quote]
Niin saa nostaa. Mutta nostaminen ja käyttäminen on kaksi eri asiaa. Huoltajat saavat nostaa rahaa lapsen tililtä, muttæ eivät saa käyttää niitä rahoja omiin tarpeisiinsa, vaan ne on käytettävä jollain lailla lapsen eduksi. Ei kuitenkaan lapsen peruselatukseen.
Lapsi voi tehdä asiasta rikosilmoituksen, jos rahat on kavallettu, vaikka kavaltaja olisikin huoltaja. Olen kerran tällaišen ilmoituksen alle 18-v lapseni kanssa käynyt tekemässä, kun isänsä tyhjensi lapsen palkkatulot tililtä.
[/quote]
[/quote]
Kyllä huoltajat saavat käyttää niitä rahoja ihan omiin menoihinsa. Näin se vaan valitettavasti menee.
15-17- vuotiaalla voi olla oikeus esim. työllään ansaitsemiinsa rahoihin. Muute tämänikäisen kohdallakin on käytössä samat systeemit kuin nuoremmilla. Edunvalvojilla, yleensä siis vanhemmilla on käyttöoikeus lapsen tiliin.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 14:11"]
15-17- vuotiaalla voi olla oikeus esim. työllään ansaitsemiinsa rahoihin. Muute tämänikäisen kohdallakin on käytössä samat systeemit kuin nuoremmilla. Edunvalvojilla, yleensä siis vanhemmilla on käyttöoikeus lapsen tiliin.
[/quote]
Jos taas vaikkapa sukulainen haluaa avata tilin, johon vanhemmat eivät pääse käsiksi, siinä täytyy olla ehto ,että kukaan ei voi nostaa rahaa tililtä ennenkuin lapsi on täysi-ikäinen.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 14:06"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
no lain mukaan eivät saa, sinulla siis ihan omat säännöt?
Älä Ny anna ukkos nyysiä lapsen rahoja!!!!!
Käy pankissa ja pistä tilille estot että kumpikaan ei voi sieltä nostaa mutta pystytte laittamaan kuitenkin rahaa.
Jos on yhteishuoltajuus niin molemmilla on käyttöoikeus lapsen tiliin.
Meillä on lapsella käyttöoikeus minun tiliini. Kyllä hän ostelee kortilla itsellee ja kavereilleen mitä haluaa. Onko yläikäisen käyttöoikeus alaikäisen tiliin erilainen kuin toisinpäin? Mielestäni lapsen käyttöoikeus tiliini aiheuttaa sen että hänellä tosiaan on täysi käyttöoikeus. En voi sitä kontrolloida kuin saldolla.