9v tytöllä ensimmäiset murrosiän merkit ja anopilla riittää mielipiteitä
Tosiaan 9v tytöllä on alkanut hiki haisemaan ja hiukset rasvoittuvan. Muita merkkejä ei vielä ole, mutta otimme varmuuden vuoksi yhteyden terveydenhoitajaan, kun tuntuu niin aikuiselta. Lapsen kehitystä ehkä isompi ongelma on (pihi) anoppi ja tämän mielipiteet.
Luonnollisesti huomattuamme hikoilun ja hiusten rasvoittumisen ostimme lapselle suihkusaippuan ja deodorantin ja opetimme käyttämään näitä päivittäin. Hiuksia oli pesty jo aiemmin sampoolla tarvittaessa, mutta nyt tihensimme väliä. Meillä on aina vaihdettu t-paita(sukat ja pikkarit) päivittäin. Hien haju tulee pesusta ja deodorantista huolimatta välillä läpi päälipaitaan asti, joten ohjeistin tytön laittamaan nämäkin päivittäin pyykkiin. On luokan ensimmäinen, jolla tällaista tapahtuu, joten kaikki on jotenkin noloa ja arkaa, joten haluan todellakin minimoida lapselle tästä koituvan häpeän.
Kävimme tänään yhdessä ostamassa lisää huppareita, jotta tytöllä on puhdas joka päivälle. Anoppi oli kylässä, kun palasimme. Tämä alkoi kauhistelemaan(lapsen kuullen) kuinka käytämme rahaa turhaan lapsen diivailuun. Kukaan ei kuulemma tarvitse deodoranttia tuon ikäisenä ja hikoilu on vain tekosyy saada uusia vaatteita. Hiuksetkin pysyisi puhtaampana, jos niitä ei vain pesisi. Ihan hyvin kuulemma pärjäisi samalla paidalla ja parilla suihkukerralla viikossa. Saippuakin on ihan turhaa.
Mies hääti äitinsä pois, mutta voitte kuvitella miten kurja olo lapselle jäi, kun annetaan ymmärtää, että on jotenkin epänormaali. Varsinkin, kun tämä alkaa nuorempana kuin kavereilla eikä vertaistukea ole. Yritimme hoitaa kaiken mahdollisimman hienovaraisesti ja kivalla tavalla, mutta anoppi pilasi kaiken.
Ideoita miten pelastaisin hiukan anopin pilaamaa tunnelmaa ja saisin lapsen hyvälle mielelle. Nyt ei halua mennä huomenna kouluun, kun on outo ja haisee.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Tuskin hän luokkansa ainoa haisuli on. Kiinnitätte nyt siihen hygieniaan huomion, ettekä puhu anopille mitään tytön asioita. Kannattaa kokeilla useita dödöjä, niin löytyy tehokas ja tytölle sopiva.
Lapsi itse alkoi tätä mummulle kertomaan. Mutta tuskin enää tämän jälkeen puhuu mitään arkaluontoista hänelle.
Lapsi käy iltaisin suihkussa ja pesee pelkät kainalot aamuisin. Tuo useamman dödön kokeilu on hyvä vinkki. Kiitos siitä.
Pelko ja stressi saa hien haisemaan enemmän. Voisiko tyttö keskustella lisää terveydenhoitajan tai vaikka psykologin kanssa? Jotkut saavat nykyään murrosiän oireita jo kahdeksanvuotiaana, joten hän ei ole mikään poikkeus. Hienoa, että paneudutte asiaan ja kannustatte hygieniaan, mutta nyt pitäisi vielä siirtyä pois siitä ajattelusta, että hän kehittyy liian aikaisin. Tytön tilanne on n o r m a a l i.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin hän luokkansa ainoa haisuli on. Kiinnitätte nyt siihen hygieniaan huomion, ettekä puhu anopille mitään tytön asioita. Kannattaa kokeilla useita dödöjä, niin löytyy tehokas ja tytölle sopiva.
Lapsi itse alkoi tätä mummulle kertomaan. Mutta tuskin enää tämän jälkeen puhuu mitään arkaluontoista hänelle.
Lapsi käy iltaisin suihkussa ja pesee pelkät kainalot aamuisin. Tuo useamman dödön kokeilu on hyvä vinkki. Kiitos siitä.
Ole hyvä. Mulla on 3 jo aikuista tytärtä ja tyttärilläkin on tyttäriä.
Vierailija kirjoitti:
Pelko ja stressi saa hien haisemaan enemmän. Voisiko tyttö keskustella lisää terveydenhoitajan tai vaikka psykologin kanssa? Jotkut saavat nykyään murrosiän oireita jo kahdeksanvuotiaana, joten hän ei ole mikään poikkeus. Hienoa, että paneudutte asiaan ja kannustatte hygieniaan, mutta nyt pitäisi vielä siirtyä pois siitä ajattelusta, että hän kehittyy liian aikaisin. Tytön tilanne on n o r m a a l i.
Saatiin aika terveydenhoitajalle. Tämä ehkä auttaa. Ehkä itsekin olen aiheuttanut tätä, kun niin yllättyin huomatessani tämän. Omassa lapsuudessa murrosikä alkoi 11-12-vuotiailla.
Kerro tytölle, että nykyisin lapset kehittyvät keskimäärin nopeammin kuin siihen aikaan kuin mummo oli pieni ja hänen omat lapsensa olivat pieniä. Siksi mummo ei ymmärrä.
Ihan kamalaa kommentointia anopilta, vieläpä tytön kuullen! :(
Itse olin aikoinani ekoja luokallani, jolla alkoi nuo murrosiän merkit, menkatkin 11-vuotiaana vaikka olin luiseva kuin viulunkieli ja vartaloltani näytin pojalta. Kauhee häpeä olu, kun mummolassa ollessani menkat alkoivatkin yllättäen (olivat kovin epäsäännölliset pari ekaa vuotta) ja jouduin kertoa mummolle tarvitsevani siteitä. Mummo alkoi päivitellä ja taivastella, ja ikäänkuin suuttui (?!) minulle :O
Sympatiani ovat tyttösi puolella siis täysin.
Jos miehesi ja tai sinä putäisitte nyt kunnon puhuttelun anopille. Että vaikka hän kuinka in sitä mieltä, ettei tukkaa tartte pestä joka päivä, pitäis mielipiteet ominaan eikä loukkais tyttöä. Oletteko kertoneet tytön kehityksestä hänelle? Hänenkin pitäisi oppia olemaan hienotunteisempi!
Ohiksena tuohon tukan pesuun: aikuisella ihmisellä tukka rasvoittuu vähemmän, mitä harvemmin sitä pesee. Esimerkiksi itse pesen noin kerran viikossa. Tämä sama ei kuitenkaan päde teini-iässä, kyllä muistan joutuneeni oikeesti pestä lettiä vähintään joka toinen päivä, tai näytin semmoselta rasvaletiltä että huhhuh!!! Eli anopille voi tämänkin kertoa :D
N32
Vinkkinä: apteekista saa tarvittaessa vähän tujumpia dödöjä. Antiperspirantit on usein tehokkaampia, ja mm. Absolut Torr-tuotteet toimii useamman päivän ajan. Rasvoittuviin hiuksiin voi testata vähän kuivashampoota (itse joskus käyttänyt tyveen myös hieman maissijauhoa, se sopii tosin vain vaaleille).
https://www.bonusapteekki.fi/epages/Bonusapteekki.sf/fi_FI/?ObjectPath=…
Lisäksi hankkisin tytölle jo valmiiksi urheilurintsikka-tyyppisiä toppeja huppareiden alle ym käytettäväksi, kun rinnat alkaa kasvaa.
Ole ylpeä tyttäresi kehityksestä ja kerro hänelle tunteistasi. Voit myös kertoa, että säikähdit ensin siksi, koska vertasit omaan tilanteeseesi. Tyttärellä ei aina mene kaikki samoin kuin äidillä, koska osa geeneistä periytyy isän kautta, ja myös geenien erilaiset yhdistelmät vaikuttavat.
Minusta oli ihana joskus lukea siitä, kuinka tyttären ensimmäisiä kuukautisia oli salaa juhlistettu kahdestaan äidin kanssa yhteisellä kahvilakäynnillä. Voisitteko tehdä jotain vastaavaa ja pitää kahdenkeskiset esimurrosiän alkamisjuhlat? Esimurrosiästähän nyt on oikeastaan vasta kyse, jos hien haju on ainoa merkki. Isän ja sisarusten mukanaolo saattaa olla tytöstä vaivaannuttavaa, joten en tekisi asiasta koko perheen ohjelmanumeroa.
Nyt voi tytölle kyllä sanoa, että mummu horisee höpöjuttuja. On niin vanha ettei ymmärrä tämmösiä asioita.
Täällä on sanottukin tosi hyviä neuvoja. Mielestäni tosi ihanaa, että olette hemmotelleet tyttöä uusilla vaatteilla. Siinä voisi olla ehkä jotain ideaa, että menisitte yhdessä haistelemaan ja ostelemaan jonnekin hienompaan tavarataloon erilaisia dödöjä ja hajuvesiä. Nolo asia muuttuisi sinun ja tytön väliseksi ihanaksi hemmotteluhetkeksi.
Pojalla alkoi äänenmurros niin eiköhän anopin pitänyt alata nauramaan ja päivittelemään ääntä kun kuuli pojan puhuvan.
Kukaan muu ei ollut kommentoinut mitenkään pojan ääntä. Ymmärsivät että se on normaalia, mutta ei anoppi.
Vierailija kirjoitti:
Pojalla alkoi äänenmurros niin eiköhän anopin pitänyt alata nauramaan ja päivittelemään ääntä kun kuuli pojan puhuvan.
Kukaan muu ei ollut kommentoinut mitenkään pojan ääntä. Ymmärsivät että se on normaalia, mutta ei anoppi.
Sanoiko että "mutta en minä mitenkään pahalla!"?
Osta tytölle antiperspiranttia. Itse aloin hikoilla myös ala-asteella ja olen aina ollut kova hikoilija. Olet toiminut tosi ihanasti kun olet huolehtinut, ettei kukaan pääse kiusaamaan lasta ihan normaalista asiasta! Parempi niin kuin että koulussa alkaisivat kaverit huomauttelemaan, tai vääntelemään naamaansa selän takana..
Deodorantti ei estä hikoilua, mutta antiperspirantti estää. Esim. Batsin voidemainen on tuoksuttomana hyvä ja laadukas, saa mm. apteekeista. Sitä voi laittaa kesäisin jalkapohjiinkin. Lisäksi sen voi laittaa illalla pesun jälkeen eikä aamulla tarvitse enää lisätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatiin aika terveydenhoitajalle. Tämä ehkä auttaa. Ehkä itsekin olen aiheuttanut tätä, kun niin yllättyin huomatessani tämän. Omassa lapsuudessa murrosikä alkoi 11-12-vuotiailla.
Minkä ikäinen olet? Kyllä sinunkin lapsuudessasi monilla alkoi murrosikä 9-vuotiaana, vaikka sinä et olisi heitä tuntenutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kamalaa kommentointia anopilta, vieläpä tytön kuullen! :(
Itse olin aikoinani ekoja luokallani, jolla alkoi nuo murrosiän merkit, menkatkin 11-vuotiaana vaikka olin luiseva kuin viulunkieli ja vartaloltani näytin pojalta. Kauhee häpeä olu, kun mummolassa ollessani menkat alkoivatkin yllättäen (olivat kovin epäsäännölliset pari ekaa vuotta) ja jouduin kertoa mummolle tarvitsevani siteitä. Mummo alkoi päivitellä ja taivastella, ja ikäänkuin suuttui (?!) minulle :O
Sympatiani ovat tyttösi puolella siis täysin.Jos miehesi ja tai sinä putäisitte nyt kunnon puhuttelun anopille. Että vaikka hän kuinka in sitä mieltä, ettei tukkaa tartte pestä joka päivä, pitäis mielipiteet ominaan eikä loukkais tyttöä. Oletteko kertoneet tytön kehityksestä hänelle? Hänenkin pitäisi oppia olemaan hienotunteisempi!
Ohiksena tuohon tukan pesuun: aikuisella ihmisellä tukka rasvoittuu vähemmän, mitä harvemmin sitä pesee. Esimerkiksi itse pesen noin kerran viikossa. Tämä sama ei kuitenkaan päde teini-iässä, kyllä muistan joutuneeni oikeesti pestä lettiä vähintään joka toinen päivä, tai näytin semmoselta rasvaletiltä että huhhuh!!! Eli anopille voi tämänkin kertoa :D
N32
Meikä oli tulossa kommentoimaan samaa hiusasiaa! Joku ehtikin ensin. Anoppi on siis tavallaan oikeilla jäljillä, mutta hiusten peseminen AIKUISENA kannattaa harvemmin, teininä hormoonitoiminnan vaikutuksesta hiukset todellakin rasvoittuu hurjan paljon enemmän, eli tukka ON pestävä usein, mikäli haluaa näyttää ihmiseltä :D
Todellakin kannattaa toi fakta täräyttää hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vinkkinä: apteekista saa tarvittaessa vähän tujumpia dödöjä. Antiperspirantit on usein tehokkaampia, ja mm. Absolut Torr-tuotteet toimii useamman päivän ajan. Rasvoittuviin hiuksiin voi testata vähän kuivashampoota (itse joskus käyttänyt tyveen myös hieman maissijauhoa, se sopii tosin vain vaaleille).
https://www.bonusapteekki.fi/epages/Bonusapteekki.sf/fi_FI/?ObjectPath=…
Lisäksi hankkisin tytölle jo valmiiksi urheilurintsikka-tyyppisiä toppeja huppareiden alle ym käytettäväksi, kun rinnat alkaa kasvaa.
Minä suosittelen kokeilemaan Batsia ennen Absolut Torria. Bats sopii herkälle iholle ja on tehokas. Oma ihoni ärtyi pahasti Absolut Torrista, joten jättäisin sen "viimeiseen hätään".
Te äidit olette ihan liian kilttejä lastenne isovanhemmille. Tiukat rajat ja tarvittaessa vaikka porttikielto!!!
Suosittelen voimakkaasti hikoilevalle suihkua ja peseytymistä aamulla.
Jokainen hikoilee öisin ja puhtaana on mukavampaa mennä kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Poikia kuuluukin hiilostaa koska he tulevat tekemään sitä muille koko aikuisikänsä