mikä on huono happisaturaatio arvo?
Kommentit (20)
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 19:27"]
Jos menee alle 90, tarvitsee lisähappea. Kahden lapsen kanssa olen ollut sairaalassa hengitystieinfektion takia. Toisella oli saturaati 60 kun tultiin sairaalaan ja pistettiin samantien happiviikset.
[/quote]
Ei tullut mieleen lähteä lääkäriin vähän aikaisemmin? :O
Ihmisen keho voi tottua jopa vain 75% saturaatioon esim. sydänvikaisilla. Sydänterveellä saturaation on hyvä oli 95%
Pitää olla sata. Jos on alle, sulla on vakava keuhkosairaus tai mielenhäiriö nimeltä tupakointi.
Riippuu kuka kyseessä. Normaalisti terveellä ihmisellä arvo on 95-100. 90 on jo huono.
Keuhkoahtaumaa sairastavalle 90 on riittävä.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 19:24"]Pitää olla sata. Jos on alle, sulla on vakava keuhkosairaus tai mielenhäiriö nimeltä tupakointi.
[/quote]
No ei pidä paikkaansa.
Jos menee alle 90, tarvitsee lisähappea. Kahden lapsen kanssa olen ollut sairaalassa hengitystieinfektion takia. Toisella oli saturaati 60 kun tultiin sairaalaan ja pistettiin samantien happiviikset.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 19:27"]Jos menee alle 90, tarvitsee lisähappea. Kahden lapsen kanssa olen ollut sairaalassa hengitystieinfektion takia. Toisella oli saturaati 60 kun tultiin sairaalaan ja pistettiin samantien happiviikset.
[/quote]
Taas ilmeisesti arvauskeskus vauhdissa! Jos lapsella on saturaatio 60, niin siinä ei todellakaan happiviikset ole oikea hoitomuoto. Taisi mennä vielä jopa kahdella litralla kenties?
2 litran happihoito viiksillä :D On niin legendaarista TK-hoitoa, ettei mitään rajaa.
Meillä on oma mittari, kun on useampi astma lapsi talossa. Jos lukema laskee 95 on ohje lähteä päivystykseen. Pahimmillaan lukema on ollut 87 ja silloin lapsi oli jo tosi tukossa, kaikki apuhengityslihakset olivat käytössä jne.
Mun äiti oli sairaalassa ja sai lisähappea ensin maskilla ja sitten 'viiksillä' muutaman päivän vaikka happisaturaatio oli 92-94 välillä. Kertaakaan ei ollut alle yhdeksänkymmenen.
Olin uniapnea tutkimuksissa, jolloin happisaturaatio alhaisimmillaan 59-ei tarvinnut happiviiksiä, eikä muitakaan apuja. Jo tutkimuksiin pääsy kesti n. 3kk. Luokiteltiin kiireettömäksi potilaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla sata. Jos on alle, sulla on vakava keuhkosairaus tai mielenhäiriö nimeltä tupakointi.
Jos saturaatio on 100 niin sulla on hyperventilaatio ja pitäis hengitellä peperipussiin!
Up