Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuntevatko vegaanit itsensä paremmiksi kuin muut?

Vierailija
15.11.2014 |

Ovat parempaa väkeä?

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 12:09"]

Vegaanien paremmuudentunne lähinnä ihmetyttää minua. Mitä parempaa on toiselta puolelta maapalloa rahdatuissa muovikengissä, jotka on todennäköisesti tehnyt joku alaikäinen vrt. Euroopassa valmistetut nahkakengät, joiden kulku on sangen paljon helpompi jäljittää? Tätä en ole ikinä ymmärtänyt. "Väkivallattomuuden" puolustaminen jättää alleen kaikki muut arvot, kuten ekologisuuden, kestävyyden ja lähituotannon.

[/quote]

Euroopassa valmistetaan vagaanikenkiä (ja ne kestävät yhtä hyvin kuin nahkakengät, jos niistä pitää huolta).

Vegaanius tarkoittaa eläintuotteiden välttämistä, ei kaikille välttämättä ympäristöystävällisyyttä (esimerkiksi toiselta puolen maapalloa tuodut superruoat). Vegaanina kyllä pärjää aika hyvin Suomessa ja Euroopassa tuotetulla ruoalla. Tuleehan se kotimaisenkin lihan ja kalan suolaamiseen käytetty suola ulkomailta...

Vierailija
42/44 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, mutta vain mitä tulee ruokailuun ja eläintuotteiden käyttöön.

Se että on vegaani ei tarkoita että olisi yleisesti ottaen parempi ihminen. Voihan sitä olla kaikinpuolin kusipää muuten, tai jopa rikollinen. Mutta mitä tulee ruokailuun niin vegaanihan on ilmiselvästi eettisesti korkeammalla tasolla kuin sekasyöjä koska hänen ruokavalintansa ovat vähemmän haitallisia luonnolle ja aiheuttavat vähemmän kärsimystä sellaisille eliöille jotka kärsimystä pystyvät tuntemaan.

En tiedä miksi sekasyöjät loukkaanuvat niin pahasti kun tämän asian selittää heille. Kuvittelevatko ihmiset että niin kauan kuin he itse päässään luulevat olevansa niin hyviä ihmisiä kaikki on hyvin, ja kenelläkään ei ole oikeutta puhaltaa kumoon heidän korttitaloaan? Me kaikki olemme eettisesti korkeammalla tasolla kuin jotkut muut joissakin asioissa, ja matalemmalla tasolla joissakin toisissa asioissa. Tämä on ihen perustavanlaatuista moraalifilosofiaa. Kysehän on vain siitä miten sen valinnan kanssa elää. Jos on tietoinen siitä että omat valinnat ovat eettisesti kyseenalaisia, mutta nämä valinnat tuovat itselle niin suurta mielihyvää, vaikka tämä tulee muiden kustannuksella, että haluaa niitä jatkaa, niin silloinhan sitä joutuu itse elämään tämän valinnan kanssa.

Minä itse esimerkiksi en ole vähään aikaan antanut rahaa hyväntekeväisyyteen. Tämä tarkoittaa että olen huonompi ihminen tällä saralla kuin ne jotka lahjoittavat. Tämä on puhdasta logiikkaa ja joudun sen siksi auliisti todeksi myöntämään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 12:18"]

Vegaanit eivät ymmärrä ihmisen ravinnosta tuon taivaallista.

[/quote]

Vierailija
44/44 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 12:06"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:49"]

Voi olla että vegaanit tuntevat olevansa muita parempia, ja se on ihan ok. Heillä on sen verran mielenterveysongelmia, että mun puolestani voivat ajatella ihan mitä vaan.

Vegetarian diet and mental disorders: results from a representative community survey.

Results: Vegetarians displayed elevated prevalence rates for depressive disorders, anxiety disorders and somatoform disorders. Due to the matching procedure, the findings cannot be explained by socio-demographic characteristics of vegetarians (e.g. higher rates of females, predominant residency in urban areas, high proportion of singles). The analysis of the respective ages at adoption of a vegetarian diet and onset of a mental disorder showed that the adoption of the vegetarian diet tends to follow the onset of mental disorders.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22676203

[/quote]Jätin lainauksestasi pois kohdan: However, there was no evidence for a causal role of vegetarian diet in the etiology of mental disorders.

[/quote]

Tuohan tarkoittaa vain sitä, että kasvissyönti ei välttämättä luo mt-sairauksia, vaan mt-sairauksista kärsivät ryhtyvät kasvissyöjiksi. Olennaista ei ole se mistä pöpipäisyys johtuu, vaan se että vegaanit ovat pöpipäitä. Tämä oli tutkimuksen ydin.