Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako teillä lapset käydä vapaasti keittiön kaapeilla ottamassa syötävää?

Vierailija
15.11.2014 |

Meillä ei. Meillä on kaksi ala-asteikäistä lasta (ja yksi pienempi, jonka kanssa olen kotona), jotka eivät koskaan mene itsekseen keittiön kaapeille ottamaan syötävää, vaan syövät ainoastaan ns. ruoka-aikoina. Ruoka-ajat vaihtelevat päivästä riippuen (eli ei ole mihinkään tiettyyn kellonaikaan sidottuja), arkisin syövät 5 ateriaa päivässä, viikonloppuna 3-5 riippuen päivän ohjelmasta, milloin on herätty, mitä syödään illalla jne. 3-4 tunnin välein yleensä syövät, eikä siinä välissä ehdi tulla nälkä. Jos joskus harvoin tulee, saavat ottaa jonkun hedelmän, porkkanan tms.

Aika monissa tuttavaperheissä tuntuu olevan aika tavallista, että lapset käyvät vähän väliä keittiössä hakemassa milloin leipää, milloin keksiä, milloin mehua jne. Ja sitten ei ns. kunnon ruoka maistukaan, kun on koko edellinen ruokaväli mässytetty kaikenlaista. Muutama tuttu lapsi syö ruoka-aikana muutaman lusikallisen, eikä omien sanojensa mukaan jaksa enempää ja tunnin päästä on sitten kinuamassa jotain syötävää.

Onko meidän perheen tapa ihan vanhanaikainen ja lapsilla liian tiukka kuri (heille ei ole koskaan tullut edes mieleen mennä ns. ilman lupaa ottamaan syötävää)? Mun mielestä meidän perheessä toimitaan fiksusti tässä asiassa ja nimenomaan siksi näin, että haluan, että lapset oppivat jo pienestä pitäen, ettei niillä kaapeilla tarvitse ravata jatkuvasti. Jännä nähdä, muuttuuko heidän käytös teini-iässä ja/tai sitten, kun mä en ole enää päivisin kotona.

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oletpas kyllä tiukkapipo. Meillä lapset saavat hakea ruokaa kaapista itsekseen, jos nälkä on. Ja olen myös koulutukseltani filosofian tohtori.

Vierailija
2/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät saa hakea. Eivät edes nyt nuorina aikuisina ota mitään kysymättä. Ruoka-ajat on olleet aina ja napostelua vältetty. Ainakaan ei ole ylipaino vaivannut ikinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä puoliväli: he sanovat mitä hakevat ja minä myönnän tai kiellän. Mitää keksejä meillä ei saa ottaa, mutta pikkuporkkanoita, mandariineja tms.

Vierailija
4/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika omahyväinen aloitus. Et kysy oikeasti, kunhan kehuskelit. Booooring!

Vierailija
5/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa. Ei toki kahmalokaupalla karkkia tms. mutta kyllä meillä saa ottaa hedelmiä tai juomista sen mukaan kun haluaa. Jopa sen keksin. Jos ruoka on juuri valmistumassa saatan sanoa että odottaa ruokaan. Ei ole tullut mieleenkään kieltää lapsia käymästä ruokakaapilla omassa kodissan.

Tavisäiti jolla normaalipainoiset lapset.

Vierailija
6/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sama systeemi kuin aloittajalla, enkä pidä itseni tiukkapipona. Mielestäni on tärkeää että lapset oppivat terveet elämäntavat, niihin ei kuulu aterioiden välillä napostelu. Meillä syödään 5 ateriaa päivässä, ylimääräisiä välipaloja (hedelmä tms) tarvitaan joskus, esim harkkojen jälkeen jos ruokaa pitää vielä hetki odottaa. Silloin lapset kysyvät luvan, saako ottaa. Lapset urheilevat ja liikkuvat paljon, joten energiaa kuluu ja kunnon ruokailu on tärkeää. Surullista että nykyään monet lapset joutuvat syömään mitä sattuu ja milloin sattuu, se näkyy lisääntyneenä ylipainona.

Vierailija
7/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koti on kuin vankila. Edes syötävää ei saa itse ottaa. Kyllä meilläkin ruoka-aikana ollaan pöydässä ja syödään mitä ruokana on, mutta itsekin saa kaapista ottaa. Yleensä kyllä kysyvät saako ottaa. Sipsejä, karkkeja ym. herkkuja ei kaapissa ole, ne kuuluu juhliin joten niistä ei tule sanomista. Kaikki lapset , nuoria jo oikeastaan ovat hoikkia joten eivät ainakaan ole liikaa syöneet.

Vierailija
8/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa tietenkin. Makeita herkkuja kaapeista ei yleensä löydykkään. Kun olivat pinempiä saatoin kieltää herkkujen ottamista ennen ruokailua. Outoa jos ei saa ottaa hedelmää tai tehdä voileipää silloin kun on nälkä...Pelkäänpä, että tapasi rajoittaa aiheuttaa lapsille epäterveen suhteen ruokaan vähän samoin kuin "lautanen pitää aina syödä tyhjäksi" säännönkin on todettu aiheuttavan.

Vierailija
9/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkaapilla ja hedelmäkorilla saa käydä vapaasti. Jos eivät osaisi ottaa vain, kun on oikeasti nälkä tulisi loppu sille, mutta niin pitkään kuin oikea ruoka maistuu myös niin ihan vapaasti voivat ottaa voileipävehkeet kaapista tai omenan korista. Usein treenien jälkeen syövät pahimpaan nälkäänsä puolikkaan sämpylän, jos oikeassa ruuassa kestää. Meillä siis 2 jääkiekkoa ihan tosissaan hiki päässä monta kertaa viikossa pelaavaa poikaa joilla on treenien jälkeen sudennälkä.

Vierailija
10/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös tärkeää tunnistaa näläntunne eikä vain äidin ruoka-ajat. Olennaista on *mitä* lapset koko vuorokauden aikana syö.

Vierailija
11/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:36"]

Meillä saa. Ei toki kahmalokaupalla karkkia tms. mutta kyllä meillä saa ottaa hedelmiä tai juomista sen mukaan kun haluaa. Jopa sen keksin. Jos ruoka on juuri valmistumassa saatan sanoa että odottaa ruokaan. Ei ole tullut mieleenkään kieltää lapsia käymästä ruokakaapilla omassa kodissan. Tavisäiti jolla normaalipainoiset lapset.

[/quote]

Näin myös meillä. Harvoin meillä makeaa kaapissa onkaan, mutta leipää/hedelmiä saavat nälkäänsä. Meidän lasten herkkupala on ruistikut ja -sipsit, ja maistuu ne meille aikuisillekin. Esikoisella varsinkin jos kiukku on kova, pieni välipala auttaa asiaan. Olen itse ihan samanlainen, matalalla verensokerilla minusta tulee äkäpussi. :-D 

Ruuan alla en anna napostelupaloja, jotta ruoka sitten maistuisi, mutta eipä tällaista varsinaista naposteluongelmaa oikeastaan ole ollutkaan normiarjessa, kun ruokarytmi pysyy säännöllisenä. Herkkupäivinä sitten kyllä heekutellaan.

Vierailija
12/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vähän samantapainen meininki kotona, kun olin lapsi. Syötiin yhdessä ruoka-aikoina, ja jos muulloin halutti jotain syödä, kysyttiin vanhemmilta siihen lupa. Ihan toimiva periaate omien kokemusten mukaan (ja hampaat myös reiättömät, normaalipaino kaikilla lapsilla). Nyt aikuisena helppo noudattaa säännöllisiä ruoka-aikoja ja koko käsite "napostelu" tuntuu vieraalta. Varmasti muutkin tavat toimia ovat yhtä oikeita, mutta itse en koe traumatisoituneeni siitä, ettei ruokaa ollut kotona koko ajan jatkuvasti vapaasti saatavilla :D

Vierailija
13/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on kuri. Meillä on sama systeemi kun oli lapsuuden kodissani eli ruokaa saa vapaasti ottaa jos on nälkä mutta herkkuja ei. Kekseistä ja herkuista jos niitä kaapissa on niin pitää pyytää lupa koska meillä yleensä on ne vierasvarana ja saavat itse valita herkkunsa karkkipäivänä

Vierailija
14/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoisia pointteja, kiitos niistä! Tämä kun on ollut meidän perheen tapa aina, niin lapset eivät osaa edes kyseenalaistaa sitä. Mä en siis kiellä heitä ottamasta kaapeista syötävää, vaan he eivät koskaan vaan ota, kun eivät ole sellaista tapaa oppineet. Heille on ollut aina ihan normaali asia ja itsestäänselvyys, että ruokaa syödään ruoka-aikoina, eikä niiden välissä puputeta mitään. Hedelmät ja vihannekset eri asia ja jos esim. teen vasta ruokaa ja jompi kumpi lapsi kertoo olevansa jo nälkäinen, sanon, että voi ottaa esim. porkkanaa tai omenan ja kohta syödään ruoka. Nyky päivänähän on ongelma juuri se napostelu, kun aterioiden väleissäkin syödään aina jotain ja sehän on kyllä ihan kotoa opittu tapa monilla. Itse en halua, että lapseni sellaista (huonoa) tapaa oppivat. Kyse ei ole edes siitä, ettei lapsi lihoisi (tai saisi reikiä hampaisiin liian monilla happohyökkäyksillä) vaan siitä, että lapsena opituista tavoista on helpompi pitää kiinni aikuisenakin kuin että alkaa aikuisena opetella uusia tapoja. En jaksa uskoa, että tämä kääntyy niin päin, että kotoa pois muutettuaan syövät sitten koko ajan jotain, kun lapsuudenkodissaan eivät ole niin oppineet tekemään...

Tuota näläntunnistamista mietin, että lapseni tuntien heillä on tavallisen aterian jälkeen nälkä noin 4 tunnin päästä edellisestä ruokailusta. Jos on syönyt ison määrän ruokaa, vanhempi lapsi voi olla helposti 5 h syömättä sen jälkeen. 3 h on yleensä melkein liian lyhyt väli ruokailuiden välissä, jos ovat syöneet hyvän annoksen sitä ennen. Mutta eikö yleensäkin perheissä ole yhteiset ruoka-ajat esim. päivällinen (paitsi jos on jotain harrastuksia)? Vai onko perheissä usein niin, että ruokaa on tarjolla esim. klo 16-19 ja jokainen syö sitten silloin, kun on nälkä? Vai miten toi näläntunnistaminen ja perheen yhteinen ruokailu käytännössä toimii?

T:ap

Vierailija
15/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa ottaa vapaasti, mutta yleensä haluaa mielummin ruokaa kuin leipää yms. Jätskit yms. on sitten asia erikseen, mutta niitä en osta kuin sen verran että ne saa mennä kerralla. Meillä ei ole kaapeissa mitää, mitä pitäisi jemmata. Mutta luultavasti meillä tämä perustuu siihen, kun lapset haluavat enemän ruokaa kuin naposteltavia. Eli minun on helppo antaa heille vapaat kädet. Jos joku olisi napostelija, niin sitä varmaan pitäisi kontrolloida eli napostelut ruuan jälkeen.

Vierailija
16/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa vielä. Eli onko tosiaan niin, ettö joissain perheessä, jos on ruoka juuri valmistumassa, niin lapsi voi halutessaan syödä sitä ennen vaikka leivän ja jugurtin? Meillä sellainen kyllä vaikuttaisi sen "oikean" ruoan menekkiin. Tai jos joisi pari lasillista maitoa juuri ennen ruokailua.

Vierailija
17/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti saa. Jos kaapeissa on jotakin, jonka olen varannut tiettyyn tarkoitukseen, ilmoitan siitä kaikille ja silloin sitä ei syödä. Muuten kaikki on vapaata riistaa. Koti on koti ja laitos on laitos. Laitoksessa joku annostelee ruuat ja muulloin ei saa mitään, mutta yleensä kotona on toisin.

Vierailija
18/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälän tunnistamisesta että on yhteiset ruoka-ajat mutta jos lapsella tuntuu olevan nälkä välissä niin saa ottaa leipää tai jugurttia tms. Eli idea ei ole se että napostelisivat jääkaapin tyhjäksi vaan osaavat syödä sen verran ettei ole nälkä. Nykysin ihmisten ongelma ei ole se napostelu vaan se että ei tunnisteta onko nälkä vai ei ja milloin syödessä on kylläinen joten syödään koko ajan

Vierailija
19/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 14:02"]Ap jatkaa vielä. Eli onko tosiaan niin, ettö joissain perheessä, jos on ruoka juuri valmistumassa, niin lapsi voi halutessaan syödä sitä ennen vaikka leivän ja jugurtin? Meillä sellainen kyllä vaikuttaisi sen "oikean" ruoan menekkiin. Tai jos joisi pari lasillista maitoa juuri ennen ruokailua.
[/quote]
jos ruoka on valmistumassa sillon ei syödä mutta ruokien välillä saa syödä

Vierailija
20/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saavat, he asuvat täällä. Kaapeissa ei ole koskaan mitään herkkunaposteltavaa, vaan ihan perus voileipätarpeita ja hedelmiä.