Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kamala oksennusrefleksi!!

Vierailija
14.11.2014 |

Kun lääkäri katsoo tv -ohjelmissa potilaan suuhun puutikulla, alkaa puistattaa. Mulla on traumat (tai "traumat") lääkärien puutikuista ja muista tikuista, millä otetaan näytteitä nielusta.
Lapsena oksensin lattialle, kun lääkäri sörkkäsi puutikun suuhun. Vaikka tuosta en niin muistakaan, niin silti myöhemmällä iälläkin suuhun on jouduttu katsomaan lastalla monta kertaa. Ällöttää se puutikunkin maku.

Viime syksynä ei auttanut yhtään, että sain lähetteen terveyskeskukseen nieluviljelyyn. Hoitaja oli vihainen, kun ei saanut otettua näytettä kurkustani (lopulta sai jonkunlaisen, mutta kuulemma huonon)
Hän sai ajattelemaan, että vika oli täysin minun. Itkukin siinä pääsi, ja vielä ihmetteli miksi itken. Itken aina, kun joudun vastaavaan tilanteeseen.
Pelkään sitä, jos joskus joudun gastrokopiaan.
Kun nukutustakaan ei nieluviljelyyn todellakaan saa, eikä se varmaan edes kannattaisi nopean toimenpiteen takia. Aina saan kuulla, kuinka se on pian ohi ja eihän se miellyttävältä tunnu. Joopa joo. Tiedän, että saatan kuulostaa erittäin naurettavalta, mutta toivoisin vertaistukea tähän :(

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan mistä johtuu tosi herkkä oksennusrefleksi? Aiemmin en moisesta kärsiny,mutta nyt pelkkä hiustenharjauski saattaa aiheuttaa,kenkien laittaminen jalkaan,siivoominen jne. Kissanhiekka astioiden putsaus ei tuottanut aikaisemmin ongelmia ja nyt se on jopa mahdottomuus :/

Vierailija
2/18 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö ketään..?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäki inhoon noita ja toinen on hammaslääkärissä jo suuhun tungetaan liikaa kamaa kerrallaan. Mäki pelkään yrjöömistä ylikaiken. Multaki monesti joudutaan nieluviljely ottaa pari kertaa et saadaan kunnollinen. Tohon mahalaukuntähystykseen en menis hereillä.. mielummin sit vaikka kuolen tutkimattomaan tautiin ku nielen letkua!

Vierailija
4/18 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 01:15"]Mäki inhoon noita ja toinen on hammaslääkärissä jo suuhun tungetaan liikaa kamaa kerrallaan. Mäki pelkään yrjöömistä ylikaiken. Multaki monesti joudutaan nieluviljely ottaa pari kertaa et saadaan kunnollinen. Tohon mahalaukuntähystykseen en menis hereillä.. mielummin sit vaikka kuolen tutkimattomaan tautiin ku nielen letkua!
[/quote]
Oi, kohtalontoveri!! Luulin että olen tyyliin ainoa :D mä just miehelle sanoin, että mielummin synnytän 5 lasta, kuin että menisin siihen tähystykseen -ap

Vierailija
5/18 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäki inhoon noita ja toinen on hammaslääkärissä jo suuhun tungetaan liikaa kamaa kerrallaan. Mäki pelkään yrjöömistä ylikaiken

Täällä yks, joka on lykännyt hampaan paikkaamista jo vuosia, koska kammoan niin sikana sitä tunnetta kun suu on täynnä tavaraa, etkä voi oikein liikkua tai hengittää kunnolla ja sit alkaa se kamala paniikintunne hiipiä päälle, pelkään että alan yökkäilemään/yrjöän tai muuten vaan nolaan itseni tosi pahasti :/

Vierailija
6/18 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen, joka on lapsena oksentanut hoitajan päälle kun otettiin nieluviljelyä... Aina jos on tarvetta sörkkiä lääkärissä mun suuta/kurkkua, on pakko ottaa mukaan joku, joka pitää mua paikallaan, koska työnnän refleksinomaisesti lääkärin käden pois. Oon pari kertaa saanut angiinaan antibioottikuurin, ilman että näytettä on saatu otettua. Mun harmikseni sairastan vähintään joka toinen vuosi angiinan, just my luck..
Oksennan tosi herkästi muutenkin. Mulla se pelko ei sinällään liity oksentamiseen, vaan enemmän siihen tunteeseen.. Ja ehkä joku trauma lapsuudesta. Se yökkäysrefleksi on kaikista kauheinta, sit kun sitä oksennusta tulee niin "kaikki ok" :D

Vierailija
7/18 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 02:13"]

Mäki inhoon noita ja toinen on hammaslääkärissä jo suuhun tungetaan liikaa kamaa kerrallaan. Mäki pelkään yrjöömistä ylikaiken

Täällä yks, joka on lykännyt hampaan paikkaamista jo vuosia, koska kammoan niin sikana sitä tunnetta kun suu on täynnä tavaraa, etkä voi oikein liikkua tai hengittää kunnolla ja sit alkaa se kamala paniikintunne hiipiä päälle, pelkään että alan yökkäilemään/yrjöän tai muuten vaan nolaan itseni tosi pahasti :/

Voi ei :( itse aina jännitän myös hammaslääkärissä, mutta se ei mielestäni ole niin paha, vaikka pieni paniikintunne tuleekin. Jotenkin ajattelen jotain muuta, tai yritän siirtää ajatukset katossa olevaan julisteeseen tmv.

On kyllä kauheaa, kun suuhun tungetaan se joku musta neliönmuotoinen läpyskä, että voidaan ottaa kuvat hampaista. Silloin meinasin yökätä.. -ap

Vierailija
8/18 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 02:19"]Täällä toinen, joka on lapsena oksentanut hoitajan päälle kun otettiin nieluviljelyä... Aina jos on tarvetta sörkkiä lääkärissä mun suuta/kurkkua, on pakko ottaa mukaan joku, joka pitää mua paikallaan, koska työnnän refleksinomaisesti lääkärin käden pois. Oon pari kertaa saanut angiinaan antibioottikuurin, ilman että näytettä on saatu otettua. Mun harmikseni sairastan vähintään joka toinen vuosi angiinan, just my luck..
Oksennan tosi herkästi muutenkin. Mulla se pelko ei sinällään liity oksentamiseen, vaan enemmän siihen tunteeseen.. Ja ehkä joku trauma lapsuudesta. Se yökkäysrefleksi on kaikista kauheinta, sit kun sitä oksennusta tulee niin "kaikki ok" :D
[/quote]
Joo siis mä en oo enää edes varma kumpi siinä on kauheampaa..ehkä se tunne enemmänkin! Miten oot saanu ne reseptit? Mulle jankutettiin, että pakko saada se nieluviljely tehtyä! -ap

Vierailija
9/18 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi joka meinaa yökätä aamuin illoin. Niinkin yksinkertaisen asian, kuin hampaidenpesun, takia. Ihan hirveää. Joudun välillä myös putsaamaan nielua bakteerien aiheuttamien proppujen takia, silmät ihan vesissä aina tämän jälkeen ja oksu kurkussa ihan joka kerta :(

Vierailija
10/18 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 02:21"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 02:19"]Täällä toinen, joka on lapsena oksentanut hoitajan päälle kun otettiin nieluviljelyä... Aina jos on tarvetta sörkkiä lääkärissä mun suuta/kurkkua, on pakko ottaa mukaan joku, joka pitää mua paikallaan, koska työnnän refleksinomaisesti lääkärin käden pois. Oon pari kertaa saanut angiinaan antibioottikuurin, ilman että näytettä on saatu otettua. Mun harmikseni sairastan vähintään joka toinen vuosi angiinan, just my luck..
[/quote]
Joo siis mä en oo enää edes varma kumpi siinä on kauheampaa..ehkä se tunne enemmänkin! Miten oot saanu ne reseptit? Mulle jankutettiin, että pakko saada se nieluviljely tehtyä! -ap
[/quote]
Noilla kummallakin kerralla en ollu pystynyt syömään moneen päivään kun kurkku oli niin älyttömän kipeä (jouduin myös sylkemään kuppiin kun en sitäkään pystynyt niellä xd) ja olin tosi huonossa kunnossa. Ja yritettiin ottaa mut olin niin hysteerinen et totesivat varmaan et kai tää on pakko lääkitä.. Ja varmaan näki sieltä koneelta, että mulla on usein angiinaa. Mut ei erityisemmin pitänyt anella.

Vierailija
11/18 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 02:34"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 02:21"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 02:19"]Täällä toinen, joka on lapsena oksentanut hoitajan päälle kun otettiin nieluviljelyä... Aina jos on tarvetta sörkkiä lääkärissä mun suuta/kurkkua, on pakko ottaa mukaan joku, joka pitää mua paikallaan, koska työnnän refleksinomaisesti lääkärin käden pois. Oon pari kertaa saanut angiinaan antibioottikuurin, ilman että näytettä on saatu otettua. Mun harmikseni sairastan vähintään joka toinen vuosi angiinan, just my luck..
[/quote]
[/quote]
Noilla kummallakin kerralla en ollu pystynyt syömään moneen päivään kun kurkku oli niin älyttömän kipeä (jouduin myös sylkemään kuppiin kun en sitäkään pystynyt niellä xd) ja olin tosi huonossa kunnossa. Ja yritettiin ottaa mut olin niin hysteerinen et totesivat varmaan et kai tää on pakko lääkitä.. Ja varmaan näki sieltä koneelta, että mulla on usein angiinaa. Mut ei erityisemmin pitänyt anella.
[/quote]
Ok, mulla huono kun ei oo ikinä angiinaa :s ei voi vedota siihen sitten.. kai se on vaan pakko joutun siihen piinapenkkiin tai jos oikeasti joutuu tähystykseen niin suoraa nukutus -ap

Vierailija
12/18 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 02:33"]Täällä yksi joka meinaa yökätä aamuin illoin. Niinkin yksinkertaisen asian, kuin hampaidenpesun, takia. Ihan hirveää. Joudun välillä myös putsaamaan nielua bakteerien aiheuttamien proppujen takia, silmät ihan vesissä aina tämän jälkeen ja oksu kurkussa ihan joka kerta :(
[/quote]
Hyi kamala :/ miten pystyt käymään esim. lääkärissä tarkastuksessa tai vaikka nieluviljelyssä? -ap

Vierailija
13/18 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 03:02"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 02:34"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 02:21"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 02:19"]Täällä toinen, joka on lapsena oksentanut hoitajan päälle kun otettiin nieluviljelyä... Aina jos on tarvetta sörkkiä lääkärissä mun suuta/kurkkua, on pakko ottaa mukaan joku, joka pitää mua paikallaan, koska työnnän refleksinomaisesti lääkärin käden pois. Oon pari kertaa saanut angiinaan antibioottikuurin, ilman että näytettä on saatu otettua. Mun harmikseni sairastan vähintään joka toinen vuosi angiinan, just my luck..
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ok, mulla huono kun ei oo ikinä angiinaa :s ei voi vedota siihen sitten.. kai se on vaan pakko joutun siihen piinapenkkiin tai jos oikeasti joutuu tähystykseen niin suoraa nukutus -ap
[/quote]
Joo munkin tyyliin suurin pelko on se, että mulle joskus tungetaan joku nenämahaletku tai tehdään tähystys...
Niin ja onko sullakin vaikeuksia niellä lääkkeet? E-pillerin kokoisen pystyn nykyään nielemään, mutta sitä isommat ei vaan onnistu.

Vierailija
14/18 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 03:04"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 03:02"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 02:34"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 02:21"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 02:19"]Täällä toinen, joka on lapsena oksentanut hoitajan päälle kun otettiin nieluviljelyä... Aina jos on tarvetta sörkkiä lääkärissä mun suuta/kurkkua, on pakko ottaa mukaan joku, joka pitää mua paikallaan, koska työnnän refleksinomaisesti lääkärin käden pois. Oon pari kertaa saanut angiinaan antibioottikuurin, ilman että näytettä on saatu otettua. Mun harmikseni sairastan vähintään joka toinen vuosi angiinan, just my luck..
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Joo munkin tyyliin suurin pelko on se, että mulle joskus tungetaan joku nenämahaletku tai tehdään tähystys...
Niin ja onko sullakin vaikeuksia niellä lääkkeet? E-pillerin kokoisen pystyn nykyään nielemään, mutta sitä isommat ei vaan onnistu.
[/quote]
Mä en tiedä mistä se johtu, mutta kun sain aknelääkkeet (tetralysal) niin meinas oksennus lentää, kun yritti niitä vetää alas ja sain sen takia jonkun eri lääkkeen. Sitten harjoittelin joidenkin hiuskapselien syömistä, jotka oli samankokoisia kuin se eka aknelääke, eli tosi isoja. Totuin niihin ja sain nieltyä. Pari vuottakin sen jälkeen, niin ei mitään ongelmaa.
Nyt on tullu takaisin se sama, ettei mikään isompi tabu mee alas.. Edes burana :/

Vierailija
15/18 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ap oli edellinen :D

Vierailija
16/18 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kanssa tosi herkkä oksennusrefleksi, sen voi laukaista liian kireät kaulukset tai kaulahuivi, pahat hajut tai yököttävät näyt, univaje ja väsymys, kielen harjaaminen ja tietysti tuo helvetin tikku nieluviljelyissä. Eli periaatteessa mikä vaan voi laukaista mulla sen, mutta hammaslääkärillä sitä ei ole ihme kyllä ikinä tullut. En kyllä ikinä ole pelännyt hammaslääkäriä, se varmasti auttaa.

On muuten maailman vittumaisinta kun hoitsut ja lääkärit suuttuu siitä kun potilas saa REFLEKSIN, kuten oksennusrefleksin kun tungetaan tikkua suuhun tai refleksin pistää silmät kiinni kun näöntarkastuksessa tehdään vaikka silmänpaineen mittaus sillä helvetillisellä ilmasuihkulla silmän pintaan. Se on refleksi, sitä ei voi hallita, se on täysin tahdosta riippumaton. Miten helvetissä siitä voi suuttua, tietty se on ärsyttävää mutta miten voi olla niin ammattitaidoton hoitaja tai lääkäri että luulee että potilaalle tiuskiminen, vittuilu ja raivoaminen auttaisi asiaa? Sehän saa entistä jännittyneemmäksi eli paljon tehoaa sitten enää kun hoitsu/lääkäri vetää henkeä ja saa sanotuksi normaalimmalla äänensävyllä "nyt ihan rentona, ei tää tunnu missään". En voi sietää nieluviljelyä enkä näöntarkastuksia koska tiedän yliherkät refleksini ja tiedän että saan niistä aina huutoa. Voin sanoa että jokainen kerta noissa tutkimuksissa on päättynyt kyyneliin, joskus vaan siitä kun ne refleksit saa silmät vuotamaan, joskus vittumaisten hoitsujen/lääkärien takia. Ihanaa on.

Vierailija
17/18 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mäkään en tajua niiden asenteita ikinä pelkopotilaita kohtaan! Eikö niille oo sitten koulussa opetettu kuinka sellaisten ihmisten aikana käyttäydytään.. Pahimmillaan se voi pahentaa pelkoa!
I feel your pain18. Mä en itke mitenkään tahalleen, vaan se tulee ihan "vahingossa", koska se on niin jäätävän kamalaa. -ap

Vierailija
18/18 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen samanlainen. Joskus onnistuu ja joskus ei. Jos se ei ensimmäisellä yrittämällä onnistu, niin ei sitten onnistu toisellakaan kerralla, joten turha edes yrittää. Tuo onnistuu silloin kun avaan suuni ja hoitaja työntää tikun välittömästi kurkkuuni ja ottaa nopeasti pois. Tällöin en ehdi yksinkertaisesti tekemään muuta kuin yskäisemään ja silloin näyte onkin jo otettu. Jos sitä lähdetään hivuttamaan pikkuhiljaa, niin ei tule mitään. Nostan kieleni eteen ja se tukkii pääsyn täysin. Sama juttu tablettien nielemisen kanssa. Yritän nielasta tablettia, niin automaattisesti kiilaan sen kielelläni kitalakea vasten. Nielunviljelyä olen koittanut ottaa itse ja painaa kieltä alas, mutta sieltä se venkoilee ylös takaosasta, vaikka kuinka tikulla painan.

Taas yksi epäonnistunut nielunviljely, mutta onneksi tulehdus on lopulta ollut aina virusperäinen. Saa nähdä meneekö ohi tällä kertaa itsestään. Jos ei mene, niin koitan saada antibiootit ilman nielunviljelyä, koska eihän tuota hoitamattakaan voi jättää.

Hammaslääkäriäkin pelkään sen takia, että jos joku menee liian syvälle nieluuni tai sinne tulee kuolaa/vettä, jota en saa nielaistua. Kipua en ole koskaan hammaslääkärissä pelännyt. Samoin kaikki muut tutkimukset on kyllä onnistunut ilman ongelmia, mutta kurkku on minulle todella arka paikka. Kammoksun myös oksentamista ja joskus en uskalla röyhtäistä, kun pelkään oksentavani.

Kertaakaan en ole nielunviljelyssä tosin oksentanut tai muutenkaan 20 vuoteen.