Ruokahaluttomuus Concertan kanssa
Päivän lämpimäksi ateriaksi saattaa riittää kouluruokailu. Sen lisäksi aamupuurot ja enkä joku voileipä ennen nukkumaanmenoa. Onko tämä normaalia jos käyttää Concertaa?
Kommentit (36)
12 jatkaa vielä..
Saatko kuituja tarpeeksi? Juotko vettä tarpeeksi? Pieniä juttuja, mutta nämäkin ovat laihtumisen kannalta merkittäviä edellä mainittujen lisäksi.
12#...
Onko sinulla muita vajaatoimintaan viittavia oireita? Olen huomannut tutuilla ja asiakkaillani, joilla on vajaatoimintaa, että joillakin oireet on lievät ja joillakin pahoja. Mielialan lasku, alakuloisuus, hiustenlähtö/harvenenminen, ihon kuivuminen, viluinen olo, hikoilu, sydämentykymykset, väsymys... jne.
En syö tota enempää enkä käytä mielenterveyslääkkeitä. Syön tosin hyljinnänestolääkkeitä että ne voivat viedä ruokahalua.
On normaalia. Anna lapsen syödä aamuisin mitä haluaa ennen lääkkeen ottoa, vaikka jäätelöä, ihan sama mitä kunhan saa energiaa. On hyvä että syö kouluruokaa edes vähän.
Kotiin voi ostaa erilaisia välipaloja, keksejä, rahkaa, jugurttia, välipaloilla voi korvata myös päivällisen jos ruoka ei maistu.
Vitamiini lisät käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Oletko joskus nähnyt lihavaa stimulanttien pitkäaikaiskäyttäjää?
No esim. täällä yksi.
Concertan vaikutus on usein kuvottava tunne tai huono olo, varsinkin jos annos on vähän liian suuri. Mutta se toimii yleensä niipäin, että lääkkeen vaikutusaikana on tuo huono olo, ja sitten sen lakatessa tulee nälkä. Eli täsmälleen päinvastoin kuin aapee kuvaa: pitöisi mennä niin päin, että lkoulun lounasta ei pysty syömään, mutta iltapäivällä koulusta tullessa kun lääkkeen vaikutus lakkaa, on hirveä nälkä - tai pitkän päivän iltapäivätunnneilla jo. Tämän takia on tärkeä syödä hyvä aamiainen ennen lääkkeen ottoa aamulla.
Se, että koulussa voi syödä, mutta illalla ei, viittaa johonkin muuhun. Tai sitten teidän lääkkeenottoajoissa on jotain vikaa?
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin olen, mulla on adhd ja lääkitys ei vaikuta niin kuin normi ihmisiin, mä kyllä syön ja nukun ihan normaalisti tai syön ehkä vähän liikaakin.. ADHD sta on eri muotoja ja joillakin on lisäksi muita diagnooseja, eikä lääkitystä aina löydy helposti, tai edes käy kaikille..
Vierailija kirjoitti:
En syö tota enempää enkä käytä mielenterveyslääkkeitä. Syön tosin hyljinnänestolääkkeitä että ne voivat viedä ruokahalua.
Stimalantit eivät ole mielenterveyslääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Concertan vaikutus on usein kuvottava tunne tai huono olo, varsinkin jos annos on vähän liian suuri. Mutta se toimii yleensä niipäin, että lääkkeen vaikutusaikana on tuo huono olo, ja sitten sen lakatessa tulee nälkä. Eli täsmälleen päinvastoin kuin aapee kuvaa: pitöisi mennä niin päin, että lkoulun lounasta ei pysty syömään, mutta iltapäivällä koulusta tullessa kun lääkkeen vaikutus lakkaa, on hirveä nälkä - tai pitkän päivän iltapäivätunnneilla jo. Tämän takia on tärkeä syödä hyvä aamiainen ennen lääkkeen ottoa aamulla.
Se, että koulussa voi syödä, mutta illalla ei, viittaa johonkin muuhun. Tai sitten teidän lääkkeenottoajoissa on jotain vikaa?
Lapsi voi syödä väkisin, monesti kouluissa ruokailu on pakko, vaikka ei saisi olla.
Toisaalta on hyvä oppia syömään vaikka ruoka ei maistu, jos tää oire on jatkuvasti lääkityksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin olen, mulla on adhd ja lääkitys ei vaikuta niin kuin normi ihmisiin, mä kyllä syön ja nukun ihan normaalisti tai syön ehkä vähän liikaakin.. ADHD sta on eri muotoja ja joillakin on lisäksi muita diagnooseja, eikä lääkitystä aina löydy helposti, tai edes käy kaikille..
Ja mulla juuri tuo concertta käytössä.
Meillä lapsella on myös jonkun verran. Ei oikeastaan tahtoisi syödä mitään. On muutenkin huono syömään. Meillä auttaa se, että on määrätyt ruoka-ajat jolloin istutaan pöydässä yhdessä. Syö siinä sitten aina jotain, vaikka vähän. Ruokien välissä saa syödä välipaloja, mutta en mieluusti anna pelkällä sipsillä ja karkilla elää. Tuntuu menevän enemmän ruokaa kun saa syödä usein vähän kerrallaan.
Sitten kun lääkettä ei ole otettu , niin ei malta syödä. Alkaa 5minuutin kohdalla keksimään kaikki valitukset miksei voi syödä loppuun,pahaa, tulista, vessahätä, jano, ei jaksa, on syönyt jo aiemmin (vaikka aamupala).
Monella jolla on erittäin vahvat adhd oireet saattaa lääkitys tasata ruokahalua niin ettei mitään selkeää laihtumista tai lihomista tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Monella jolla on erittäin vahvat adhd oireet saattaa lääkitys tasata ruokahalua niin ettei mitään selkeää laihtumista tai lihomista tapahdu.
Lääkitys saattaa viedä aluksi ruokahalun mutta pidemmällä aikavälillä tilanne tasaantuu. Bulimian kaltaiset oireet saattavat vähentyä kun saa adhd lääkityksen.
Varmaan kannataisi mennä lääkäriin.. ehkä sulla on kilpirauhasessa tai jossain jotain vikaa, mutta normaali ihminen laihtuu ihan tuolla perussetillä.
Katso myös, että syöt pitkin päivää pieniä annoksia ja illalla seitsemän jälkeen et syö enää mitään, vettä pitäisi juoda se 2-3 litraa päivässä.