Ruokahaluttomuus Concertan kanssa
Päivän lämpimäksi ateriaksi saattaa riittää kouluruokailu. Sen lisäksi aamupuurot ja enkä joku voileipä ennen nukkumaanmenoa. Onko tämä normaalia jos käyttää Concertaa?
Kommentit (36)
mihin teillä on määrätty sitä? onko joku diagnoosi, esim juuri ADHD?
Mistä tota laihdutuslääkettä saa??
Joo sama. Siis amfetamiinia mummo kerto käyttäneensä viel 40-luvul tansseis ja ihan yleisesti laihdutuslääkkeenä. Toihan on niistä johdannaisen johdannainen. Ei vaan oikein toimi jos ei oo aivoissa addl tai adhdl tyypillisiä reaktioita. Sikäli huono et laihtuakseen pitää syödä ja treenata, en tiedä yhtään tosi hyväl kropal varustettuu joka syö aamupuuron, ei mitään koko päivänä ja sit illalla ihan "pikkasen"jotain.
Oletko joskus nähnyt lihavaa stimulanttien pitkäaikaiskäyttäjää?
On ihan normaalia, Concerta on kuitenkin amfetamiinijohdannainen lääke eli stimulantti, ja stimulantit noin yleisesti ottaen vähentävät ruokahalua. Sen takia esim. kahvia juodessa näläntunne yleensä katoaa ja pirinistit ovat riutuneita luukasoja.
Kannattaa vähän niinku väkisin opetella syömään sen Concertan kanssa, koska muuten saat liian vähän ravintoa. Parempi vaihtoehto ois tietenkin opetella elämään ilman sitä laillista piriä.
lapsille suositellaan ylimääräisiä välipaloja concertan aikana, taukoja viikonloppuisin ja lomilla sekä säännöllisiä punnituksia. Ravitsemus jää pahimmillaan niin niukaksi että kasvu pysähtyy. eli vaikuttaa useimmilla ruokahaluun
Olen aikuinen ADHD ja minulla on lääkityksenä concerta. Minullakin oli ensimmäiset kuukaudet tuota aamupahoinvointia ja ruokahaluttomuutta ja illalla söin senkin edestä. Olen käyttänyt concertaa vuoden ja puolen vuoden kohdalla pahoinvointi ja ruokahaluttomuus hävisi.
Keino jolla pahoinvoinnin voi välttää on syödä aamupala ennen lääkkeen ottamista, tätä ei siis lue missään, mutta vaikutus on ihan erilainen jos ottaa tyhjään vatsaan. Lääkkeen kanssa kannattaa käyttää myös kalanmaksaöljyä ja huolehtia vitamiinien saannista, sekä välttää sokereita.
Lääkkeissä on lyhyt- ja pitkävaikutteisia. Jos lapsi laihtuu, voisi keskustella lääkärin kanssa löytyisikö aamulääkkeeksi joku lyhytvaikutteinen joka lakkaisi viemästä nälkää puolenpäivän maissa, ja iltapäiväksi toinen että lapsi saisi läksyt tehtyä. Tietysti silloin kun lapsi syö, yrittää tarjota jotain erityisen energiapitoista, esim puuroon reilu voisilmä ja keittää puuron punaiseen maitoon jne.
Poikani aloitti concertan kolmannella luokalla, nyt on jo lukiossa. Ruokahalun kanssa on ollut siitä lähtien ongelmia:-(. Hänellä ei koskaan tule nälän tunnetta ( jotenkin kai lääke osuu niihin reseptoreihinkin). Nälkä saattaa sitten ilmetä päänsärkynä, väsymyksenä tai äkkipikaisuutena. Päivällisen olen aina kantanut eteen jotta muistaa syödä, lisäksi extra kaloreina ostan ihan suklaalevyjä ja muita herkkuja.
Tästä kaikesta huolimatta poika on vielä reilusti alipainoinen, pituutta on kuitenkin kertynyt jo 185cm. Toivon, että nyt kun pituuskasvu alkaa hiipua painokin rupeaisi nousemaan ( paino on n.55 kg). Olemme painon tiimoilta käyttäneet muutaman kerran lääkärissä, kaikki arvot ovat kuitenkin ok ja on ollut energiaa kasvaa. Nyt kun vielä saisi innostettua urheilemaan niin saisi vähän lihaksiakin luittensa päälle, rasvaprosentin nostokin olisi huippua.
12# jatkaa..
Tuota aamupalan syömistä ennen lääkkeenottoa kannattaa oikeasti kokeilla. Ja valita aamupalaksi jotain hyviä hiilareita esimerkiksi ruisleipää, hapankorppua, puuroa ja lisäksi vaikka jugurttia ja tuorepuristettua appelsiinimehua tai maitoa.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 00:17"]No mut mistä niitä saa?
[/quote]
Psykiatrian erikoislääkäriltä, mutta yleensä perusteellisten tutkimusten ja testien jälkeen. Metyylifenidaatti on pkv- lääke jonka reseptiä ei saa itselleen vaan se säilytetään apteekissa. Laihdutuslääkkeeksi sitä ei saa.
12# jatkaa..
Sinä joka kyselit concertaa laihdutuslääkkeeksi, niin luehan ensin lääkkeen tuoteseloste ja mieti sitten haluaisitko syödä sitä vain laihtuaksesi.
Minulla oli iso kynnys aloittaa lääkitys ja se nousi vielä entisestään luettuani lääkkeeen tuoteselosteen ja äkkikuolemista mitä se on todistetusti aiheuttanut.
Minä olen 165cm ja 57kg ja urheilen vähintään viitenä päivänä viikossa. Eli kiinnitähän huomiota ruokavalioon, elintapoihin ja liikuntaan. En minäkään pysyisi näissä mitoissa jos mättäisin herkkuja joka päivä.
Muistaakseni concertaa on määrätty 70- ja 80-luvuilla laihdutuslääkkeeksi, mutta sekin lopetettiin komplikaatioiden vuoksi.
12# jatkaa..
Tilaa vaan netistä, niin saat syytteen huumausaine-rikoksesta. Matkustelen aika paljon ja minulla pitää olla aina mukana kopio reseptistä sekä lääkärin tai apteekin kirjoittama todistus.
Ei ole onnistunut liikunnan ja ruokavalion avulla vaikka olen tässä jo pitkään yrittänyt. Vähempää ja terveellisemmin en voisi syödä, enkä myöskään juo.
Niinpä. Aineenvaihdunta ei vain liiku vaikka yrittäisi mitä. Lääkäri haluton edes ottamaan kilppariarvoja, saatika niitä oikeita th4 testejä. Joten pullukkana menään, ei yarpeeksi läski lihavuusleikkaukseen enkä siihen haluaisi. Täytyy vissiin juoda joja päivä laksatiivia et kama liikkuu mahassa nopeammin kuin 2x/vko asioida vessassa....
Minun lapseni ainakin on syönyt paremmin sen jälkeen kun on aloittanut Adhd- lääkityksen. Todennäköisesti siksi että malttaa keskittyä syömiseen paremmin eikä jokainen ärsyke vie huomiota pois ruokailusta. Mutta kuvaamasi tilanne on kyllä normaali eli ruokahalu saattaa vähentyä.