Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä hyviä vaatemateriaaleja? Sekoitematskut, modaali, polyesteri jne?

Vierailija
13.11.2014 |

Olen laihtunut reippaasti ja vaatevarasto pitää uudistaa täysin. Haluan laadukkaita perusvaatteita, siis muutamat hyvät farkut, neuleita/neuletakkeja, paitoja, puseroita, mekkoja. Olen kuitenkin ihan pihalla nykyäajan materiaalien suhteen. Akryyli on ehdoton nou nou, mutta mitkäs materiaalit on hyviä? Puuvilla, villa, pellava ja silkki tietenkin, mutta entäs nämä oudommat, kuten modaali, polyesteri jne.? Millaisia sekoitemateriaaleja kannattaa hankkia / välttää?

Topit ostan edelleen halpaversioina (suosikkejani on Vero Modan pitkät topit), mutta päällysvaatteisiin voisin nyt vähän panostaa. Ehdoton vaatimus on, että vaate pitää olla konepestävä!

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuvilla ja villa eivät tietysti aina ole laadukkaita. Joskus sen tuntee hypistelemällä... joskus ei.

Polyesterihän on yleensä kestävää, tietysti, jos sitä pystyy käyttämään. Täysin keinomateriaali, joten minua hiostaa. Epäekologista myös. Akryyli samoin, ja kaiken lisäksi akryylineuleet nyppääntyvät yleensä kaikista nopeimmin.

Kasvikuiduista: rayon/viskoosi on joskus kestävää, joskus ei. Viskoositrikoot ja -neuleet (myös bambu) nyppääntyvät yleensä todella herkästi, kuten myös modaalitrikoot. Mutta vastaava kuitu eli Tencel on vahvempana kankaana mielettömän hyvä. Harmi ettei sitä käytetä kovin paljon. Ramie on myös hyvä kasvipohjainen tekstiili. Sellainen "puuvillalakanamainen" (huono kuvaus, koska kyseinen kangas on oikeasti kevyempää) viskoosi on sitten taas todella hyvä luonnonmateriaali, kesällä viileä.

Vierailija
2/6 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 20:22"]

Puuvilla ja villa eivät tietysti aina ole laadukkaita. Joskus sen tuntee hypistelemällä... joskus ei.

Polyesterihän on yleensä kestävää, tietysti, jos sitä pystyy käyttämään. Täysin keinomateriaali, joten minua hiostaa. Epäekologista myös. Akryyli samoin, ja kaiken lisäksi akryylineuleet nyppääntyvät yleensä kaikista nopeimmin.

Kasvikuiduista: rayon/viskoosi on joskus kestävää, joskus ei. Viskoositrikoot ja -neuleet (myös bambu) nyppääntyvät yleensä todella herkästi, kuten myös modaalitrikoot. Mutta vastaava kuitu eli Tencel on vahvempana kankaana mielettömän hyvä. Harmi ettei sitä käytetä kovin paljon. Ramie on myös hyvä kasvipohjainen tekstiili. Sellainen "puuvillalakanamainen" (huono kuvaus, koska kyseinen kangas on oikeasti kevyempää) viskoosi on sitten taas todella hyvä luonnonmateriaali, kesällä viileä.

[/quote]

Lisään vielä, että esim. bambu on yleensä kestävämpää sekoitettuna esim. puuvillaan. Villa-puuvillasekoite on yksi suosikeistani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue Hyvän mielen vaatekaappi -kirja, siellä oli paljon juttua paitsi toimivan vaatekaapin koostamiseksi, myös materiaaleista.

Vierailija
4/6 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tuosta kirjavinkistä! Täytyy etsiä se kirjastosta. ap

Vierailija
5/6 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suostun käyttämään vain luonnollisista materiaaleista tehtyjä vaatteita

Vierailija
6/6 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 20:22"]

[/quote]

Pakko nipottaa

Viskoosi ei ole kasvikuitu vaan muuntokuitu. Ei siis ole olemassa kasvia nimeltä viskoosi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi