Lue keskustelun säännöt.
Mikä hankalinta vanhempien mielestä 13v teinin kanssa (poika)?
25.09.2021 |
Ajattelin, jos saisi vertaistukea, kun tietyt asiat ovat niin hankalia.
Voin aloittaa:
- jatkuva riita siitä, kuinka paljon on puhelimella, tietokoneella, tai katsoo telkkaria, mutta ei hoitaisi kunnolla velvollisuuksiaan
- ylipäätään elämässä tärkein asia on pelaaminen ja ruutujen tuijottaminen
- matkii kaverinsa ärsyttävää puhetapaa, puhuen samalla ärsyttävällä tyylillä ja kiroilee, mistä jatkuvaa riitaa
- ei vie tavaroita paikoilleen vasta kun monien vihaisten käskyjen jälkeen
- viivyttelee nukkumaan menoa ja joka ilta saa huutaa naama punaisena, että ei voi valvoa arkisin liian myöhään
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Nuorempi lapseni on 13-vuotias poika. En tunnista noista kuvaamistasi asioista yhtäkään.
Kasvatustyö tehdään pikkulapsivaiheessa. Teini-iässä on myöhäistä, jos siihen mennessä nuori ei ole kasvanut omaan vastuuseen ja vapauteen.
Omani ei kiroile tai uhmaa vanhempiaan. Aika usein hän vastaa päätöksistään itse, mutta jos me vanhempina päätämme jonkun asian hänen puolestaan, asia perustellaan ja siitä keskustellaan nuorta kuullen. Hän ymmärtää hoitaa velvollisuutensa käskemättä, koska hän tajuaa sen olevan omaksi parhaakseen. Viikkoraha on sisältänyt kotityövelvoitteen vuosikausia ja muutenkin nuori ymmärtää, että kotimme on kaikkien koti, jonka viihtyvyys on kaikkien vastuulla. Ruudulla aikaa kuluu välillä enemmän, välillä vähemmän. En kiellä tai kyttää tätäkään, vaan teini ymmärtää seuraukset itsekin ja rajoittaa tätä tarvittaessa itse.
Kommenttini tuskin tuntuu kivalta, pahoittelut. Olen kuitenkin hyvin vahvasti sitä mieltä, että sitä niittää mitä kylvää. Poikkeuksena toki tilanteet, joissa nuorella on jokin (diagnosoimaton) nepsy-häiriö, jolloin vanhemmuuden keinoilla päästään oikeasti vain rajallisiin tuloksiin.